Jos avaan esim. kolme(3) Finderia niin että klikkaan Nidenr ikonia ja painan ctr-n kaksi kertaa
tällöin minulla on kolme Finder ikkunaa.
Jos painan cmd-tab:a niin voin liikkua ohjelmien välillä mutta en Finder ikkunoiden välillä.
Miten voin hypätä näiden kolmen Finderin välillä?
Basic kysymys Mac:n ikkunoista
10
588
Vastaukset
- Et sitten
mitenkään - macilla. Lisäksi ikkunoiden koon muuttaminen onnistuu vain yhdestä nurkasta, ei kaikista ikkunan nurkista tai reunoista.
Toisaalta nuo toimenpiteet onnistuvat esim. Ubuntulla tai Windows 7:lla. - rrr
tapahtuu painamalla komento(=cmd)- ja vaihto(=shift)-näppäimet alas vasemman käden sormilla ja näppäämällä oikean käden sormella aksentti(`)-näppäintä.
Tuota voit sitten ottaa pois päältä järjestelmäasetusten näppäimistön asetusten yhteydessä olevasta näppäinoikotieasetuksesta.- uusi mac
Kiitos! Kaikkille kommenteista.
Pikkuhiljaa Mac vaikuttaa yhä paremmalta koneelta.
- Mäkkitupalainen
Macissa on siitä merkillinen ohjelmisto, että sama ohjelma yleensä osaa avata ja käsitellä useita ikkunoita rinnakkain/limittäin. Sitä varten ohjelmaa ei tarvitse eikä edes voi avata useita kertoja, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Siis jos yrität avata uudestaan jonkun ohjelman, niin ei tapahdu mitään muuta kuin että se tulee päällimmäiseksi eli aktiiviseksi ellei se jo ole sitä, koska ohjelma on jo avattu.
Sen sijaan uusia ikkunoita avataan sitten Arkisto-valikon ensimmäisellä komennolla tai näppäimistöllä: komento-O(pen) eli ⌘O — EI ctrl-O, joka on eräs Windozeen väärinkopioiduista Mac-komennoista.
Siispä et voi hyppiä kolmen Finderin välillä, koska sellaista tilannetta ei edes synny.
Mitä tulee sen yhden Finderin ikkunoiden välillä hyppimiseen, niin olisit voinut vilkaista sen Finderin Ikkuna-valikkoa, jonka kolmas komento on: Käy läpi ikkunat ja näppäinsynonyyminä: ⌘<
Ohjeet -valikosta löytyisi paljon muutakin hyödyllistä pimeältä puolelta vaihtaneille ;-) kuten muitakin ohjelmatiedostoja voi olla avoinna vain yksi kutakin, joten multa meni nyt pahasti ohi mitä haluat. Jos Finder on jo auki, miten se voisi aueta monta kertaa yhä uudelleen välillä sukeutumatta, jos ajatellaan loogisesti?
ctrl n ei tee OS X:ssä mitään, se on Windows-komento (ja vissiin Linux-).- sorry väärin
ei "ctr n" vaan "cmd n"
itse ainakin käytän cmd-n avatakseni toisen browserin yleensä kuitenkin cmd t (että se tulee samaan palkkiin)
Kyllä toi toimii myös Finderissä. Paina kaksi kertaa "cmd n" sorry väärin kirjoitti:
ei "ctr n" vaan "cmd n"
itse ainakin käytän cmd-n avatakseni toisen browserin yleensä kuitenkin cmd t (että se tulee samaan palkkiin)
Kyllä toi toimii myös Finderissä. Paina kaksi kertaa "cmd n"kun avaa uusia ohjelman ikkunoita, mutta itse ohjelma on tietenkin käynnistynyt vain kerran.
- Mäkkitupalainen
RepeRuutikallo kirjoitti:
kun avaa uusia ohjelman ikkunoita, mutta itse ohjelma on tietenkin käynnistynyt vain kerran.
Kuten jo yllä selostin.
Takavuosina joku Wintoosailija moitti Maccia, kun se ei osaa avata ohjelmia moneen kertaan! Se kun oli olevinaan niin hienoa Wintoosissa! Ilmeisesti ne silloin osasivat avata vain yhden ikkunan kerrallaan, joten koko ohjelman käynnistäminen moneen kertaan oli ainoa keino avata useita ikkunoita :-(
Sen sijaan Maceissa lähes kaikilla ohjelmilla on ollut kyky avata ja käsitellä useita ikkunoita kerrallaan, mikä oli PC-väelle käsittämätöntä… Niinpä ohjelman moneen kertaan avaamistarve on muistiresurssien tuhlausta.
- mac since 1985
Mitä te logiikkahirviöt oikeen sekoilette XD
- 1stMacFinn
Kaivoitpa vanhan ketjun...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1777362
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes823200- 572295
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671455Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3681416- 571343
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201296Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171061Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841018Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791010