Kanaa kissalle

Iitta

Kissallani on maha sekaisin jo kolmatta viikkoa ja sain eläinlääkäriltä ohjeeksi syöttää kissalleni vain keitettyä kanaa ja riisiä. Ongelma vain on ettei kissani syö kana-riisisekoitusta eikä pelkkää kanaakaan. Itsepäisenä olentona se kärsii mielummin nälästä entä syö kanaa. Eilen kokeilin piilottaa kanapalojen sekaan seitä (keitettynä) ja tottakai fiksuna kissana ruokalautaselta syötiin vain ne seit ja kanat nosteltiin nätisti lautaselta lattialle... Onko ideoita missä muodossa tai millä konstilla kissalle voisi kanaa antaa?? Pelkkä kanapalojen paloittelu keittämisen jälkeen kun ei tunnu kannattava idea olevan...

11

6247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 444444444

muussatun kanan sekaan pieni määrä kattisi lempiruokaa tai kastiketta ruokapussista tai nestettä tonnikalapurkista jne. Kana on niin mietoa, että pienellä lisällä siitä saa tehtyä kissan lempparia!

• Kisun vatsa

Koita hieman paistaa sitä kanaa, jos ei sittenkään innostu, pienen pieni ripaus suolaa/voita joukkoon. Yleensä jo ripunen suolaa saa ruuan maistumaan paremmalta kissan suussa, liikaa ei tietenkään saa eikä pidä laittaa, myös laihassa kanaliemikuutiossa keittäminen antaa hieman makua lisää. Paistettu kana on erimakuista kun keitetty. Riisiä ne lekurit aina ehdottaa, mutta aniharva kissa riisistä innostuu. Ei kissasi syömättä voi eikä saa olla. Itse sain vanhan kisuni vatsan rauhottumaan Inupekt fortella jota syötän nykyäänkin 2-3 päivänä viikossa eli joka toinen päivä yksi tabletti murskattuna pieneen määrään ruokaa jonka syö kerralla. Voi huoletta antaa vaikka joka päivä, ei ole pahasta ja vatsa pysynyt kunnossa. Oletko kokeillut tuota Inupektia? Maksaa hippusen alle 10 euroa ja pakkauksessa 60 tablettia.

• Iitta

Kiitokset molemmille vinkeistä. Testaan heti jotain em. keinoista kun kissani herää!

En ole Inupektia kokeillut. Sitä ilmeisesti saa apteekeista? Jos se on noin tehokasta ainetta, niin käynpä heti huomenna sitä ostamassa...

• Ilman reseptiä
        Iitta kirjoitti:

Kiitokset molemmille vinkeistä. Testaan heti jotain em. keinoista kun kissani herää!

En ole Inupektia kokeillut. Sitä ilmeisesti saa apteekeista? Jos se on noin tehokasta ainetta, niin käynpä heti huomenna sitä ostamassa...

Ihan saa apteekista reseptittä. Anna 2-3 päivänä tupla-annos päivittäin jonka jälkeen siirryt yhden tabletin kuuriin. Kyllä normaalisti pitäisi auttaa jo 2-3 päivässä. Kannattaa jatkaa vielä pari viikkoa tabletin antamista vaikka oireet loppuisikin jos antaa vaan kuuriluontoisesti.

http://www.biofarm.fi/content/view/377/lang,fi/

• .--
        Ilman reseptiä kirjoitti:

Ihan saa apteekista reseptittä. Anna 2-3 päivänä tupla-annos päivittäin jonka jälkeen siirryt yhden tabletin kuuriin. Kyllä normaalisti pitäisi auttaa jo 2-3 päivässä. Kannattaa jatkaa vielä pari viikkoa tabletin antamista vaikka oireet loppuisikin jos antaa vaan kuuriluontoisesti.

http://www.biofarm.fi/content/view/377/lang,fi/

Myös sei on yleisesti suositeltua ruokaa mahan ollessa sekaisin, sillä se on mietoa. Saa pakastealtaasta ja voi tarjota ihan raakana, tai sitten mikrossa hitusen kypsytettynä (kypsennetty voi jopa olla parempi mahan ollessa sekaisin).

• HelenaMaria
        .-- kirjoitti:

Myös sei on yleisesti suositeltua ruokaa mahan ollessa sekaisin, sillä se on mietoa. Saa pakastealtaasta ja voi tarjota ihan raakana, tai sitten mikrossa hitusen kypsytettynä (kypsennetty voi jopa olla parempi mahan ollessa sekaisin).

Miedosta kanasta saa kissan lempiruokaa lisäämällä siihen vähän kisun lempiruokaa. Voi lisätä kanamössön joukkoon ja laittaa vielä päälle pienen nokareen voisilmäksi niin kissa pääsee syömisen alkuun.
        Miten kissa suhtautuu tuohon riisiin? Ainakin minulle on sanottu, että kissan ruuassa pitäisi olla hiilihydraatteja todella vähän, koska ne rasittavat haimaa ja kissa tarvitsee paljon proteiineja. Ainakaan minun kissani ei söisikään kokonaisia riisejä mutta hätätilassa voi keittää velliä riisijauhosta. Mutta viljaa siis vain vähän!
        Kerran kun minun kissani vatsa meni antibiooteista ihan sekaisin ja koko kissa meni jo ihan fleguksi keitin sille kauralientä (keitin kauraryynejä, siivilöin ryynit pois ja juotin lientä ruiskulla tosi pieninä annoksina, vähän suolaa joukossa). Oksentelu loppui ja kissa piristyi mutta lääkäri sanoi silloinkin, että ei olisi saanut antaa viljaa. Minä siihen, että tämä oli hätäkeino keskellä yötä kun kissa vaan oksensi ja veltostui. Voi tietysti olla, että vesi hippunen suolaa olisi ajanut saman asian.
        Keitetty kana ja sei on vatsalle hyvää, kana varmaan parempaa.
        Kissalle voi myös antaa maitohappobakteereja. Kissoille on oma valmisteensa.

• Elena Anastasia
        HelenaMaria kirjoitti:

Miedosta kanasta saa kissan lempiruokaa lisäämällä siihen vähän kisun lempiruokaa. Voi lisätä kanamössön joukkoon ja laittaa vielä päälle pienen nokareen voisilmäksi niin kissa pääsee syömisen alkuun.
        Miten kissa suhtautuu tuohon riisiin? Ainakin minulle on sanottu, että kissan ruuassa pitäisi olla hiilihydraatteja todella vähän, koska ne rasittavat haimaa ja kissa tarvitsee paljon proteiineja. Ainakaan minun kissani ei söisikään kokonaisia riisejä mutta hätätilassa voi keittää velliä riisijauhosta. Mutta viljaa siis vain vähän!
        Kerran kun minun kissani vatsa meni antibiooteista ihan sekaisin ja koko kissa meni jo ihan fleguksi keitin sille kauralientä (keitin kauraryynejä, siivilöin ryynit pois ja juotin lientä ruiskulla tosi pieninä annoksina, vähän suolaa joukossa). Oksentelu loppui ja kissa piristyi mutta lääkäri sanoi silloinkin, että ei olisi saanut antaa viljaa. Minä siihen, että tämä oli hätäkeino keskellä yötä kun kissa vaan oksensi ja veltostui. Voi tietysti olla, että vesi hippunen suolaa olisi ajanut saman asian.
        Keitetty kana ja sei on vatsalle hyvää, kana varmaan parempaa.
        Kissalle voi myös antaa maitohappobakteereja. Kissoille on oma valmisteensa.

Kannattaa muistaa se, että mikä auttaa yhdelle kissalle ei välttämättä auta toiselle. Eli Inupekt on yksi versio, lisäksi Tehopakt, Attapekt ja erilaiset maitohappovalmisteet joista probiootit lienevät tehokkaimpia. Probiootit ovat siis valmisteita joissa on useampaa maitohappoa.

Annoit mitä annoit, niin varmista että on laktoositonta, koska useamman kissan maha ei sitä kestä.

Voit tarjota kissalle tosiaan myös keitettyä seitä, mutta sen kanssa kannattaa keittää myös kanaa ja pienentää se pieniksi. Tarjoa myös keitinliemi, siinä on enemmän ravinteita kuin pelkässä vedessä. Älä tarjoa kissalle mitään muuta! Ei siis riisiä, ei pieniä määriä sen lempiruokaa, ei raksuja, ei herkkupaloja! Tämän dietin tarkoitus on tarjota suolistolle mahdollisimman mietoa ruokaa ja idea menee jos sille antaa vähänkään muuta ruokaa.

Kun maha on täysin rauhoittunut, niin vasta kolmantena päivänä voit asteittain alkaa antamaan kissalle normiruokaa. Ensimmäisellä kerralla 1 teelusikallinen ja illalla toinen. Toisena päivänä 3 teelusikallista ja siitä asteittain lisää normiruuan määrää. Älä myöskään aluksi tarjoa kuin yhtä makua ja laatua, koska nopea eri ruokien lisääminen ruokavalioon voi sotkea mahan uudelleen.

Jos ripulia tai mahan löysyyttä on kestänyt useamman viikon ja jos palautuminen kestää myös kauan, niin anna kissalle Multikat -valmistetta varmistaakseesi sen, että kissa saa kaiken tarvitsemansa.

• Ainakaan
        Elena Anastasia kirjoitti:

Kannattaa muistaa se, että mikä auttaa yhdelle kissalle ei välttämättä auta toiselle. Eli Inupekt on yksi versio, lisäksi Tehopakt, Attapekt ja erilaiset maitohappovalmisteet joista probiootit lienevät tehokkaimpia. Probiootit ovat siis valmisteita joissa on useampaa maitohappoa.

Annoit mitä annoit, niin varmista että on laktoositonta, koska useamman kissan maha ei sitä kestä.

Voit tarjota kissalle tosiaan myös keitettyä seitä, mutta sen kanssa kannattaa keittää myös kanaa ja pienentää se pieniksi. Tarjoa myös keitinliemi, siinä on enemmän ravinteita kuin pelkässä vedessä. Älä tarjoa kissalle mitään muuta! Ei siis riisiä, ei pieniä määriä sen lempiruokaa, ei raksuja, ei herkkupaloja! Tämän dietin tarkoitus on tarjota suolistolle mahdollisimman mietoa ruokaa ja idea menee jos sille antaa vähänkään muuta ruokaa.

Kun maha on täysin rauhoittunut, niin vasta kolmantena päivänä voit asteittain alkaa antamaan kissalle normiruokaa. Ensimmäisellä kerralla 1 teelusikallinen ja illalla toinen. Toisena päivänä 3 teelusikallista ja siitä asteittain lisää normiruuan määrää. Älä myöskään aluksi tarjoa kuin yhtä makua ja laatua, koska nopea eri ruokien lisääminen ruokavalioon voi sotkea mahan uudelleen.

Jos ripulia tai mahan löysyyttä on kestänyt useamman viikon ja jos palautuminen kestää myös kauan, niin anna kissalle Multikat -valmistetta varmistaakseesi sen, että kissa saa kaiken tarvitsemansa.

Tehopakt sisältää juuri sitä ikävää monenkin kissan masun kuralle laittavaa laktoosia ja en ymmärrä miksi jopa eläinlääkärit sitä suosittelee. Itse olen monia vuosien aikana kokeillut ja Inupekt Forte helpoin antaa ja vaikutukseltaankin parasta.

• Iitta
        Ainakaan kirjoitti:

Tehopakt sisältää juuri sitä ikävää monenkin kissan masun kuralle laittavaa laktoosia ja en ymmärrä miksi jopa eläinlääkärit sitä suosittelee. Itse olen monia vuosien aikana kokeillut ja Inupekt Forte helpoin antaa ja vaikutukseltaankin parasta.

Vasta tänään pääsin apteekkiin ja ostin Inupekt Fortea. Ja kissa sai jo ensimmäisen tabletin... Toivottavasti tehoaa...

Huolissani olen edelleen kissani syömisestä. Tämä entinen suursyömäri kun syö niin mahottoman vähän! Vuorokaudessa menee vain pari-kolme pientä kanapalaa ja seitä vähän enemmän. Vettä se onneksi juo runsaasti (kanan keitinliemeen ei koskekaan). Olen yrittänyt mm. pyöritää kanamurusia kissani lempiruokien kastikkeissa sekä montaa muuta konstia, mutta mieto ruoka ei vaan maistu... :( Mainitsin tästä ruokahalusta eläinlääkärillekin, mutta siellä vain käskettiin jatkaa tätä ruokavaliota, sillä ei se kissa kuulemma lopulliseen jaksa paastota. Nyt on 3. päivä "paastoa" menossa...

HelenaMaria edellä kyseli miten kissa suhtautuu riisiin. Minun kissani ei siihen ainakaan koske. Yritin piilottaa "riisimössöä" sein joukkoon, mutta siihen seilautaseen ei edes koskettu.

Kiitoksia taas kaikille tarpeellisista infoista!

• näyttää
        Iitta kirjoitti:

Vasta tänään pääsin apteekkiin ja ostin Inupekt Fortea. Ja kissa sai jo ensimmäisen tabletin... Toivottavasti tehoaa...

Huolissani olen edelleen kissani syömisestä. Tämä entinen suursyömäri kun syö niin mahottoman vähän! Vuorokaudessa menee vain pari-kolme pientä kanapalaa ja seitä vähän enemmän. Vettä se onneksi juo runsaasti (kanan keitinliemeen ei koskekaan). Olen yrittänyt mm. pyöritää kanamurusia kissani lempiruokien kastikkeissa sekä montaa muuta konstia, mutta mieto ruoka ei vaan maistu... :( Mainitsin tästä ruokahalusta eläinlääkärillekin, mutta siellä vain käskettiin jatkaa tätä ruokavaliota, sillä ei se kissa kuulemma lopulliseen jaksa paastota. Nyt on 3. päivä "paastoa" menossa...

HelenaMaria edellä kyseli miten kissa suhtautuu riisiin. Minun kissani ei siihen ainakaan koske. Yritin piilottaa "riisimössöä" sein joukkoon, mutta siihen seilautaseen ei edes koskettu.

Kiitoksia taas kaikille tarpeellisista infoista!

löytyvän eläinlääkäreitä jotka määräävät syöttämään riisiä. Riisi on keitettynäkin niin kovaa tavaraa, että se raapii, jo muutenkin huonossa kunnossa olevaa, suolen sisäpintaa aina vaan enemmän rikki. Samoin riisi on hiilihyraattia joka saattaa aiheuttaa itsessään jo vatsavaivoja kissalle. Joten jätä vaan suosiolla riisit pois ja yritä kokeilla raakaa lihaa mistä eläimestä tahansa. Jos mietit mitä kissa tekisi luonnossa kun sen vatsa menee sekaisin, niin toteaisit että se paastoaisi päivän, joisi vettä ja aloittaisi sitten lihan syömisen uudestaan. Kissa on lihansyöjä joka saa helposti ongelmia hiilihydraattipitoisista ruoista, siksi suositellaan antamaan lihaa hoitona.

Kissaa ei saa pitää paasolla edes yhtä päivää. Syömättömyys johtaa helposti maksan ongelmiin. Klinikoilta on saatavilla märkäruokaa joka on tarkoitettu herkistyneelle vatsalle ja suolistolle. Sekin on parempi kuin antaa kissan olla syömättä kokonaan. Ainakin Hill´s i/d ruoka on käypää, tosin jos syynä on hiilarit voi sekin olla huono vaihtoehto. Ethän anna mitään kuivamuonaa tai herkkuja kissallesi tällä hetkellä?

• Iitta
        näyttää kirjoitti:

löytyvän eläinlääkäreitä jotka määräävät syöttämään riisiä. Riisi on keitettynäkin niin kovaa tavaraa, että se raapii, jo muutenkin huonossa kunnossa olevaa, suolen sisäpintaa aina vaan enemmän rikki. Samoin riisi on hiilihyraattia joka saattaa aiheuttaa itsessään jo vatsavaivoja kissalle. Joten jätä vaan suosiolla riisit pois ja yritä kokeilla raakaa lihaa mistä eläimestä tahansa. Jos mietit mitä kissa tekisi luonnossa kun sen vatsa menee sekaisin, niin toteaisit että se paastoaisi päivän, joisi vettä ja aloittaisi sitten lihan syömisen uudestaan. Kissa on lihansyöjä joka saa helposti ongelmia hiilihydraattipitoisista ruoista, siksi suositellaan antamaan lihaa hoitona.

Kissaa ei saa pitää paasolla edes yhtä päivää. Syömättömyys johtaa helposti maksan ongelmiin. Klinikoilta on saatavilla märkäruokaa joka on tarkoitettu herkistyneelle vatsalle ja suolistolle. Sekin on parempi kuin antaa kissan olla syömättä kokonaan. Ainakin Hill´s i/d ruoka on käypää, tosin jos syynä on hiilarit voi sekin olla huono vaihtoehto. Ethän anna mitään kuivamuonaa tai herkkuja kissallesi tällä hetkellä?

En anna kissalleni tällä hetkellä kuivamuonaa. Se itsekkin on suosiolla jättänyt kuivaruuat syömättä, joten muutama viikko sitten otin kuivamuonalautasen kokonaa pois. Herkkuja en ole antanut. Mutta minulla on ollut joulunaikaan vieraita, jotka vasta lähtiessään paljasti minulle, että ovat antaneet kissalleni muutamia pieniä kinkkupalasia!?

Asiasta toiseen... Minä en tuota kissani paastoa kestänyt enää katsoa. Jos sille ei kana kelpaa missään muodossa niin ei sille mitään voi. Seihinkin se on jo totaalisesti kyllästynyt. Jouluaatosta lähtien olen antanut sen syödä ihan "normaalia märkää pussiruokaa". Mutta ihan vaan sen verran että pärjää! Aika jännää, että nyt kun aloin tätä "kiellettyä sapuskaa" antamaan, niin kissani on piristynyt huomattavasti. Ja ennen se kävi ripulit tekemässä astiaan 2-4 krt/vrk. Nyt vain 1-2 krt/vrk. En tiedä vaikuttaako tuohon se, että kissa saa nyt sitä Inupekt Fortea. Mutta ripulia sillä edelleenkin tulee... :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6544
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3910
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3335
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      382
      1794
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1073
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe