Sain apua buddhalaisuudesta!

joku vaan

Katsoin viime kesänä suurella mielenkiinnolla tv:stä Silkkitie nimistä sarjaa. Sarjassa esiteltiin paljon buddhalaisuutta. Muistan kun jo lukion uskonnonkirjoissa buddhalaisuus herätti huomiotani. Buddhalaisuuden syntytarina on myös mielenkiintoinen.

Buddhalaisuuden 4 jaloa totuutta on asia joka tuntuu järkevältä. Olen huomannut että itselläni on vapaa-ajat ollut epätyydyttäviä koska olen tavallaan kärsimätön; koko ajan pitäisi olla jotain mielen virikettä. Koko ajan pitäisi tehdä jotain, joko lukea tai pelata pikashakkia netissä tai surffata netissä tai katsoa jotakin ohjelmaa, en osaa olla tekemättä mitään.

4 jalon totuuden mukaan kärsimys, epätyydyttävyys on dukkha joka johtuu juuri elämänjanosta. Kun tiedostaa syyn epätyydyttävyyteen on se jo hyvä alku. Eilen tein niin että kokeilin käytännössä buddhalaista oppia käytännössä ja se toimi! Kun tiedostin sen että tuskailuni joka johtui siitä että kun yritin keksiä tekemistä ja kun en keksinyt ja mikään ei kiinnostanut niin tuskailin että mitähän minä nyt keksisin ja joka juuri johtui siitä elämänjanosta niin kun tiedostin syyn ja ajattelin että jospa en janoaisikaan mitään, en haluaisikaan mitään enkä takertuisi vaan olisin vain ja rauhoittuisin.

Tiedostin syyn tuskailuuni joka oli elämänjano ja vastaukseksi luovuin yrittämisestä keksiä jotakin mielenkiintoista niin rauhoituin ja olin tyytyväinen. Olin eilen rauhallinen ja tyytyväinen koska en yrittänytkään keksiä mitään mielenkiintoista tekemistä, silloinhan tuskailu ja turhautuminen jää pois.

Käytän buddhalaisuutta niinsanottuun pienempään janoon koska isomman janon minulla tyydyttää kristinusko. Olen poikamies joka asuu yksin eikä käy ravintoloissa tai harrasta irtosuhteita ja elän raittiisti ja siksi vapaa-aika on ollut ongelma, aika ei ole tahtonut kulua.

On hyvä että ihmisellä on rauha sisimmässään, on hyvä oppia rauhoittumaan!

5

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanghazen

      sillä se mitä sinulla on , rauha itsesi kanssa. pidä siitä lujasti kiinni. ole hiljainen. ole rauhallinen.
      älä luule tai olevinasi tietäneesi tai saavuttaneesi jotain. älä ole mitään älä ole missään. jos olet jossain niin ole vain se mitä olet. se on ainoa mitä voit olla . kaikki muu vie sinut kuitenkin harhaan. jos seisot jaloillasi niin seiso tukevasti siinä missä olet. jos muut menee niin anna mennä vaan . kukaan muu kuin oma mielesi ei voi sinua horjuttaa. etsi ystävää joka on samalla tiellä polulla tai kujan juoksulla. missä oletkin kuka lienetkin niin ole ainoastaan se joka olet.kujan juoksulta löydät kanssa kujan juoksijan, tieltä löydät tiellä olijan.ole tielläsi ja tee siitä omasi,se on sinun. harha on lähelläsi aina ja se voi olla muka tiellä.pysähdy ja ole missä olet. nuku yksin. elä yksin .et ole yksin. koska sinulla on rauha.

      • sanghazen

        kuitenkin.jos löydät läheisen ystävän. rakkaan . ole lähellä. älä kaukana. maailma ei ole niin kuin ennen. voi olla hyvä yksin. voi olla hyvä yhdessä.kunhan suunta on sama. helppoa ja ei. vakauta itsesi ja ole rauhassa.amen.


    • Kuulostaa hyvältä. :)
      Monissa uskonnoissa löytyy paljon hyvää, vaikken niiden yhdistelemistä sen suuremin suosittelekaan. Mutta esim. tuo oivallushan kuulostaa hienolta ja toimivalta. Olkoon se buddhalaista tai minkä tahansa suuntauksen oppia, niin ei siinä mielestäni mitään ongelmaa ole, vaikka itse kristitty olisikin. Parempi tuo vaihtoehto on, kuin se, että joka perjantai konttaisi baarista kotiin uuden naisystävän kanssa.

      Kunhan ei mene siihen, että pikkuhiljaa alkaa kiinnostamaan asiat enemmän ja lainataan jokin toinenkin juttu ja pikkuhiljaa alitajunta täyttyykin jo kaikenlaisesta, mikä ei kristinuskoon kuulu eikä mahdu. En kuitenkaan tarkoita, että tuo oli se askel kohti buddhalaisuutta jo :)
      1. Tess. 5:21
      Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.

    • pessimisti12345

      Ehkäpä saattaa että myöhemmin sinulla tulee ongelmia kristinuskon ja buddhalaisuuden yhdistämisessä.
      Sillä kristinusko ei pahemmin suvaitse muita näkemyksiä ja joissain lähteissä budhalaisuus ym. idän uskonnot on leimattu paholaisen tempuiksi.

      • dsd3

        No eikös tätä löydy aika monestakin uskonnosta? Täytyy muistaa, että esimerkiksi kristinuskossa näkyy keksiajan vaikutus samoin kuin konfutselaisuudessa näkyy se, että sekin on uskonto/aate massoje hallitsemiseen sen sijaan, että se olisi vapaamielinen elämännuora.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe