Root-oikeudet konsoliin

uusiokäyttäjä

Debian on asennettu epäviisaasti epävakaita pakettilähteitä käyttäen, KDE 4:n kera. Tein palkkiin pikakuvakkeen (tai miksikö sitä kutsutaan) komentokehotteeseen, niin että pääsee tekstitilaan sammuttamatta KDE:tä. Tarpeen vaatiessa pystyy käynnistämään sitä kautta myös ohjelmia root-oikeuksin.
Tällainen mahdollisuus oli ennen KDE 3:n kanssa, mutten tiedä mihin se on hävinnyt. Root Terminal taisi olla sen nimi valikoissa. Nyt en ihan heti keksi miten vastaavan saisi tehtyä.

10

674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö [Ctrl] [Alt] [F1] toimi?

• uusiokäyttäjä

Toimiihan se, ja ahkerasti olen sitä käyttänytkin, mutta haluan nimenomaan ikkunaan konsolin jossa on root-oikeudet.

• uusiokäyttäjä kirjoitti:

Toimiihan se, ja ahkerasti olen sitä käyttänytkin, mutta haluan nimenomaan ikkunaan konsolin jossa on root-oikeudet.

Oletus-asennuksessa Lennyssä on tuo root-terminal heti valmiina, miten olet kyennyt hukkaamaan sen? Tässä on kuitenkin kuvakkeen käynnistyskomento jos siitä olisi apua

gksu -D Terminal -- env -u ORBIT_SOCKETDIR /usr/bin/x-terminal-emulator

• tarvii?

>Tein palkkiin pikakuvakkeen...

Tottahan saman voi tehdä käynnistysvalikkoon mutta mihin sitä tarvii?

Toisaalta kun klikkaa hiiren oikealla napilla työpöydän tyhjää kohtaa niin siitä voi myös valita konsolen.

• Gnomessa ei voi valita, metacity estää tämän ellei sitä ole skriptattu gnomeen. Mitä ikkunamanageria käytät?

• kysymystä?
        exergy kirjoitti:

Gnomessa ei voi valita, metacity estää tämän ellei sitä ole skriptattu gnomeen. Mitä ikkunamanageria käytät?

>Gnomessa ei voi valita...

Kysyjä haluaa tietää keinon "...että pääsee tekstitilaan sammuttamatta KDE:tä."

• "pääsee tekstitilaan sammuttamatta KDE:tä!"

Kokeileppas näppäimiä Ctrl Alt F1 (tai F2, F3 F4, F5, F6) niin pääset tekstitilaan.

• Niin takaisin pääsee yhdistelmällä Ctrl Alt F7

• harkintaa.

On kokonaan toinen asia avata uusi istunto ilman työpöytää kuin työpöydän konsoli-ikkuna (tai useampia sellaisia) mikä tuntuu olevan kysyjälle ongelma.

• :wq

Nämä on toiminu debianeissa iät ja ajat:

1 a) Taviksen konsoli "root-konsoliksi" (ympäristö, esim. PATH on taviksen):
      tavis@debian:~$ su
      Salasana:
      debian:/home/tavis#

1 b) Taviksen konsoli "root-konsoliksi" täysin root-oikeuksin (ympäristömuuttujat ovat rootin):
      tavis@debian:~$ su -
      Salasana:
      debian:~#

2 a) Yksittäisiä root-komentoja voi antaa myös näin (ympäristömuuttujat ovat taviksen):
      tavis@debian:~$ su -c "apt-get update && apt-get dist-upgrade"

2 b) Yksittäisiä root-komentoja täysin root-oikeuksin (ympäristömuuttujat ovat rootin):
      tavis@debian:~$ su - -c "apt-get update && apt-get dist-upgrade"

Toivon mukaan nuo toimaa tulevaisuudessakin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6545
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1804
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe