Mites ton lennyn saa sammumaan normaali käyttäjänä?
Lisäsin sudoers tiedostoon tän:
# Cmnd alias specification
Cmnd_Alias SHUT = /sbin/poweroff, /sbin/reboot
# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
user ALL=(ALL) ALL
user ALL=(ALL) NOPASSWD: SHUT
.Ei auttanut..
Lenny sammumaan normikäyttäjänä?
9
317
Vastaukset
Minulla on aksi Lenny asennusta jotka kyllä sammuvat ihan hyvin normiuserinakin joita yleensä käytänkin. Mitä olet mennyt sähläämään kun kone ei sammu, oletko tötöillyt liikaa rootima, yleensä nämä oireet tulevat siinä vaiheessa vastaan...
- Bill G.
exergy kirjoitti:
Debian ei käytä sudoa joten "sudoers" muokkaaminen lienee ihan turhaa.
En tiedä mitä olen tötöillyt, mutta tämä lenny ei kyllä ole sammunut kertaakaan normi käyttäjänä.
Kyseessä siis pelkkä "standard system" asennus, johon on asennettu kde4 jälkeen päin.
Sudon asensin kun googlen avulla löysin ohjeet, jotka eivät kuitenkaan näytä toimivan.
http://www.debian-administration.org/article/Giving_ordinary_users_root_privileges_selectively
http://linux.derkeiler.com/Mailing-Lists/Debian/2004-09/1849.html
Taitaapi olla vanhempaan debiaaniin noi ohjeet. (sarge) Bill G. kirjoitti:
En tiedä mitä olen tötöillyt, mutta tämä lenny ei kyllä ole sammunut kertaakaan normi käyttäjänä.
Kyseessä siis pelkkä "standard system" asennus, johon on asennettu kde4 jälkeen päin.
Sudon asensin kun googlen avulla löysin ohjeet, jotka eivät kuitenkaan näytä toimivan.
http://www.debian-administration.org/article/Giving_ordinary_users_root_privileges_selectively
http://linux.derkeiler.com/Mailing-Lists/Debian/2004-09/1849.html
Taitaapi olla vanhempaan debiaaniin noi ohjeet. (sarge)Mikähän näyttömanageri sinulla on käytössäsi, gdm vai kdm. Oletuksena debian on kai ottanut gdm:n käyttöönsä joten kde ei sammu sitä kautta vaan pitää kirjautua ulos sammuttamaan kone, onko oire tällainen vai etkö saa sitä mistään paikasta sammutettua userina? Ellet saa niin kuulutko ryhmään "powerdev" saat sen selville komennolla "groups" joka listaa ryhmät joihin käyttäjäsi on liitetty. Entä oletko kokeillut thedää uuden käyttäjän että saako hän tuon sammutusoikeuden?
"Sudon asensin kun googlen avulla löysin ohjeet"
Ai sudo.. mikset sitten asentanut ubuntua saman tien? Itse käytän debiania ja ubuntua mutta en ole debianiin mitään sudoa koskaan laittanut.- Bill G.
exergy kirjoitti:
Mikähän näyttömanageri sinulla on käytössäsi, gdm vai kdm. Oletuksena debian on kai ottanut gdm:n käyttöönsä joten kde ei sammu sitä kautta vaan pitää kirjautua ulos sammuttamaan kone, onko oire tällainen vai etkö saa sitä mistään paikasta sammutettua userina? Ellet saa niin kuulutko ryhmään "powerdev" saat sen selville komennolla "groups" joka listaa ryhmät joihin käyttäjäsi on liitetty. Entä oletko kokeillut thedää uuden käyttäjän että saako hän tuon sammutusoikeuden?
"Sudon asensin kun googlen avulla löysin ohjeet"
Ai sudo.. mikset sitten asentanut ubuntua saman tien? Itse käytän debiania ja ubuntua mutta en ole debianiin mitään sudoa koskaan laittanut.kdm käytössä, koneen pystyy kyllä sammuttamaan kirjautumisikkunasta. Uudet käyttäjät saavat suoraan oikeuden sammuttaa koneen, en tiedä miksi mun tunnus ei sitä saa. Käyttäjä kuuluu powerdev -ryhmään.
Sudon laitoin vain testatakseni tuota ohjetta ja ubuntut ovat valitettavasti epävakaata kuraa nykyään, joten asennan mielummin debianin joka toimii. enemmän säätöä näin alussa, mutta kerran kun saa toimimaan, ei ongelmia enää juuri esiinny. Bill G. kirjoitti:
kdm käytössä, koneen pystyy kyllä sammuttamaan kirjautumisikkunasta. Uudet käyttäjät saavat suoraan oikeuden sammuttaa koneen, en tiedä miksi mun tunnus ei sitä saa. Käyttäjä kuuluu powerdev -ryhmään.
Sudon laitoin vain testatakseni tuota ohjetta ja ubuntut ovat valitettavasti epävakaata kuraa nykyään, joten asennan mielummin debianin joka toimii. enemmän säätöä näin alussa, mutta kerran kun saa toimimaan, ei ongelmia enää juuri esiinny.Mitä tuo "standard system" asennus tarkemmin siis tarkoittaa, onko se netinstall vai joltain live-levyltä asennettu ja oliko siinä siis gnome oletuksena vai pelkkä base eli ei grafiikkaa?
Yritän niinkus hahmottaa että mihin tämä liittyy, X:ään vai kde:hen. Harmi että kyseessä on kde4 kun ei tiedä jos tämä on vaikka joku sen bugi. Asennan nyt kokeeksi itselleni kde:n Lennyyn, koska olen näköjään asetellut takaisin perusrepot niin sieltä tulee 3.5.x kde mutta katsotaan miten sen kanssa toimiii tuo sammutus, minulla on siis perinteinen netinstall gnome-pöydällä, en muista mitä kaikkea olen tämän kanssa säätänyt mutta repoja olen joskus sorvannut, muistaakseni tässä ei ole ollut kde4 -työpöytää, se oli jossain muussa koneessa tai asennuksessa.exergy kirjoitti:
Mitä tuo "standard system" asennus tarkemmin siis tarkoittaa, onko se netinstall vai joltain live-levyltä asennettu ja oliko siinä siis gnome oletuksena vai pelkkä base eli ei grafiikkaa?
Yritän niinkus hahmottaa että mihin tämä liittyy, X:ään vai kde:hen. Harmi että kyseessä on kde4 kun ei tiedä jos tämä on vaikka joku sen bugi. Asennan nyt kokeeksi itselleni kde:n Lennyyn, koska olen näköjään asetellut takaisin perusrepot niin sieltä tulee 3.5.x kde mutta katsotaan miten sen kanssa toimiii tuo sammutus, minulla on siis perinteinen netinstall gnome-pöydällä, en muista mitä kaikkea olen tämän kanssa säätänyt mutta repoja olen joskus sorvannut, muistaakseni tässä ei ole ollut kde4 -työpöytää, se oli jossain muussa koneessa tai asennuksessa.Tämähän toimii moitteetta..
- Bill G.
exergy kirjoitti:
Tämähän toimii moitteetta..
Jep, pelkkä netinstall. Oiskohan 64studion repoista tullu jotain mikä on sotkenu konetta, tai sitten vaan mä oon kämmänny jotai.
Uudet käyttäjät jokatapauksessa pystyy koneen sammuttamaa, joten pitää varmaan etsii joku migraatio työkalu tai jotain jolla voi käyttäjän asetukset ottaa talteen ja luoda uusi käyttäjä Bill G. kirjoitti:
Jep, pelkkä netinstall. Oiskohan 64studion repoista tullu jotain mikä on sotkenu konetta, tai sitten vaan mä oon kämmänny jotai.
Uudet käyttäjät jokatapauksessa pystyy koneen sammuttamaa, joten pitää varmaan etsii joku migraatio työkalu tai jotain jolla voi käyttäjän asetukset ottaa talteen ja luoda uusi käyttäjäVoi olla helpointa. Kde:ssähän ei ole user-kohtaisia sammutusoikeuksia joten siitä asia ei voi olla kiinni. Käyttäjän vaihtamisen helppous tai vaikeus riippuu siitä pitääkö UID:n ja GID:n numeroiden pysyä samana vai ei, ellei tarvetta ole niin helpointa on vain kopioida uuden käyttäjän tililtä vanhan tiedostot sinne uuteen. Mikäli UID:llä on vaatimuksia joutuu kikkailemaan hieman enemmän, olen joskus suorittanut tuon käyttäjätilin vaihdon toiselle nimelle mutta kun en enää muista tarkasti niin en uskalla neuvoa mitään ja mitään erityistä ohjemaa en siihen nyt muista. Sitähän voi harjoitella luomalla pari ylimääräistä tiliä/käyttäjää ja vaihtamalla ne ensin keskenään. Sudo nyt tässä tapauksessa kyllä sotkee koska useirt eivät olekaan tasa-arvoisia kuten olisivat olleet perinteisessä debianissa, niinpä saat itse pähkiä mitä muuttaa ja miten.
Sellainen tuli vielä mieleeni että eihän sinulla vain roiku siellä .xinitrc tai .xsession jotka killaavat ikkunamanagerin ja siirtääkin sinut itseasiassa X:ään ilman näyttömanageria? Jos jompikumpi tiedosto löytyy kotihakemistosta niin kannattaa nimetä se uudestaan ja kokeilla vielä kerran näyttömanagerin rebuuttaamista. .xinitrc voisi tosiaan aiheuttaa tällaisenkin tai kun kyseessä on kde4 niin tiedä mitä se aiheuttaa..? tai .xsession.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195