Hei!
Haluaisin kuulla tuotantotalouden opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä, erityisesti EVTEK kiinnostaa, mutta miksei muutkin AMK:t. Eli onko koulutus vastannut odotuksianne, onko opiskelu mielestänne helppoa/vaikeaa/työlästä...
Entä tarvitaanko tuotantotalouden tai yleensäkin insinööriopinnoissa erityisen hyvää matikkapäätä vai pärjääkö (tai pääseekö edes sisään) ihan keskitason matemaattisilla lahjoilla? Kuinka paljon matematiikkaa ja fysiikkaa insinööriopintoihin yleensä kuuluu pakollisena?
Tuotantotalous
12
2748
Vastaukset
- Heppu
Jos nyt lukion matikan kursseista on mennyt läpi, niin sitten se on vain työhaluista kiinni. Itse opiskelin DI:ksi peruskoulupohjalta (tosin insinöörivälivaiheen kautta).
- BOOKI
olen melkein valmis inssi EVTEK:sta
tutan matikat ja fysiikat painottuvat ensimmäiseen vuoteen. jos sen jaksaa ponnistaa kerralla läpi, niin sen jälkeen on huomattavasti helpompaa. aineet joita opiskellaan ovat painottuneet pääasiassa logistiikkaan ja tietoliikenteeseen. luettavat aineet eivät ole mielestäni vaikeita vaan enemmänkin kysyvät istumalihaksia. tuta ei ole niin painottunut yhteen suuntaan(vertaus esim. talotekniikka/sähkö) vaan enemmänkin tarjoaa laajan osaamispohjan. ns. enimmäkseen voitaisiin puhua poikkitieteellisestä suunnasta, vähän sitä ja tätä.. itselleni opiskelu EVTEK:ssa on avannut viime aikoina suunnan mitä haluan tehdä ja mihin suuntaan haluan kehittää itseäni. ensimmäisenä kahtena vuotena en tiennyt vielä sitä, mutta onneksi istuin koulussa ja opiskelin, koska nyt on mahdollisuus valita mitä tekee ja missä mielestäni kohtuullisen laajalla pohjakoulutuksella jonka koulu on tarjonnut. sen voin vielä sanoa että mitä pitemmälle on menty, sen mielekkäämmäksi ovat kurssit tulleet ja parempi maikkoja vastaan. EVTEK mahdollistaa myös lukemisen muissa yksiköissään. eli valinnan laajuutta on. toisekseen TUTAlaiset ovat rentoja ja sosiaalisia ihmisiä- Repa
Jos sisältö on vähän sitä ja tätä, osaatteko mitään kunnolla? Millaisia töitä on valmistuneella? Olen työssä mielestänne vanhanaikaisessa firmassa, koska poikkitieteellisiä insinöörin töitä ei ole kuin muutamalla tyypillä myynnissä ja kustannuslaskennassa. Kaikki ovat olleet muissa töissä yli 20vuotta.
Jos tuta antaa suunnan mitä haluaa tehdä ja mihin lähteä kehittämään itseään, tarvitaanko perään vielä esim. KTM tutkinto? Sain käsityksen olevasi pelkässä peruskoulutuksessa ja oikeasta tutkinnosta puuttuu jotain? Kuulostaa mielenkiintoiselta insinöörikoulutukselta!
Voisiko joku teistä vastata? Älkää pitäkö em. tekstiä keljuiluna vaan pyydän asiallista vastausta. Kerron sitten lisää, että MIKSI! - BOOKI
Repa kirjoitti:
Jos sisältö on vähän sitä ja tätä, osaatteko mitään kunnolla? Millaisia töitä on valmistuneella? Olen työssä mielestänne vanhanaikaisessa firmassa, koska poikkitieteellisiä insinöörin töitä ei ole kuin muutamalla tyypillä myynnissä ja kustannuslaskennassa. Kaikki ovat olleet muissa töissä yli 20vuotta.
Jos tuta antaa suunnan mitä haluaa tehdä ja mihin lähteä kehittämään itseään, tarvitaanko perään vielä esim. KTM tutkinto? Sain käsityksen olevasi pelkässä peruskoulutuksessa ja oikeasta tutkinnosta puuttuu jotain? Kuulostaa mielenkiintoiselta insinöörikoulutukselta!
Voisiko joku teistä vastata? Älkää pitäkö em. tekstiä keljuiluna vaan pyydän asiallista vastausta. Kerron sitten lisää, että MIKSI!eli, kyse on mitä kukin nyt käsittää poikkitieteellisellä, itse en mielelläni edes käyttäisi sanaa, mutta ei tässä nyt ole aikaa alkaa kertoileen omia näkemyksiäni, mutta pointti on se että laajan pohja koulutuksen kyllä saa, eikä tarvita toista tutkintoa päälle, koska tälläkin töitä riittää. tutalaiset ovat meidänkin kurssilta työllistyneet hyvin erilaisiin tehtäviin. en tietenkään osaa sanoa ovatko menneet koulutuksen vai muiden ansioidensa perusteella.. pohja kuitenkin tulee tarjottua jo aiemmassa viestissäni mainitsemilta logistiikan ja tietoliikenteen pohjalta, mutta oman ammattimoduulin voi valita useammista vaihtoehdoista johon syventyä, esim. kiinnostuksen tai aiemman työuran kehittämiseksi.
se mitä olen koulussa oppinut vaikka nyt luullaan että se on sitä ja tätä, niin on se kumma kun ideoita ja visioita pursuaa ja mahdollisuuksia valita toimialaa minne suuntautua riittää. opiskelupohjani ei ainakaan ole vielä sulkenut yhtäkään pois. ja se on mukava huomata että perusasiat joita on lukenut tuntuu välillä että kaikkihan nämä tietää, mutta kun hiukan seuraa varsinkin pk-yrityksiä, nyrkkipajoja/ pieniä omistaja vetoisia firmoja, niin ai ai, että olisi työsarkaa kehittämisessä joka alueella.
en tietenkään tarkoita että töitä tulee siittä vaan.. vaan loppu on itsestä ja sosiaalisista taidoista, kehittymisestä, uuden oppimisesta ja omasta kiinnostukses kiinni.. joihin on myös tarjottu mahdollisuus koulussa ja aina mahdollisuus jutella näkemysistään ja esim. koulutuksen kehittämisestä omaan suuntaan.
no joo.. tulipahan kirjoitettua, mutta mielipiteeni on se että eväät on katettu, kun itse on vain valmis syömään..
hyvää kevättä - BOOKI
Repa kirjoitti:
Voisiko joku teistä vastata? Älkää pitäkö em. tekstiä keljuiluna vaan pyydän asiallista vastausta. Kerron sitten lisää, että MIKSI!ja taas täällä.. kiire painaa niskassa, mutta tän viel ehtii heittään.
tottakai varsinkin alussa tulee varmaan jokaisella mieleen, että onko oikealla linjalla, suunnasta tai koulusta riippumatta, se myönnetään. itsekkin mietin aiemmin että onko tää se minun juttu vai ei, mutta ei ollut mitään muutakaan visiota tai intohimoa, että minne olisi pitänyt vaihtaa.
se on väistämätön tosi asia (melkein)jokaiselle ja näin tulee ollakkin, silloin tiedostaa itsensä ja tavoitteensa.
mutta nyt kun ajattelen niin olen tyytyväinen päätökseeni ja olen tyytyväinen että näin olen valinnut, koska juuri puhuttaessa valitsemastaan suunnasta työuran toimialan/työtehtävien suhteen on valinnan vapautta mielestäni enemmän, kuin muilla linjoilla olisi ollut mahdollisuutta tarjota. ja tätä kautta olen itsekkin oppinut hahmottamaan omat suuntaukset ja mieltymykset.
joten ei kai tässä muuta..
mutta älkää hakeko turhaan noihin paikkoihin, jos ette ole oikeasti tulossa, antakaa mielellään paikka sellaiselle joka oikeasti haluaa EVTEK:stä opiskelu paikan.
moro - Repa
BOOKI kirjoitti:
eli, kyse on mitä kukin nyt käsittää poikkitieteellisellä, itse en mielelläni edes käyttäisi sanaa, mutta ei tässä nyt ole aikaa alkaa kertoileen omia näkemyksiäni, mutta pointti on se että laajan pohja koulutuksen kyllä saa, eikä tarvita toista tutkintoa päälle, koska tälläkin töitä riittää. tutalaiset ovat meidänkin kurssilta työllistyneet hyvin erilaisiin tehtäviin. en tietenkään osaa sanoa ovatko menneet koulutuksen vai muiden ansioidensa perusteella.. pohja kuitenkin tulee tarjottua jo aiemmassa viestissäni mainitsemilta logistiikan ja tietoliikenteen pohjalta, mutta oman ammattimoduulin voi valita useammista vaihtoehdoista johon syventyä, esim. kiinnostuksen tai aiemman työuran kehittämiseksi.
se mitä olen koulussa oppinut vaikka nyt luullaan että se on sitä ja tätä, niin on se kumma kun ideoita ja visioita pursuaa ja mahdollisuuksia valita toimialaa minne suuntautua riittää. opiskelupohjani ei ainakaan ole vielä sulkenut yhtäkään pois. ja se on mukava huomata että perusasiat joita on lukenut tuntuu välillä että kaikkihan nämä tietää, mutta kun hiukan seuraa varsinkin pk-yrityksiä, nyrkkipajoja/ pieniä omistaja vetoisia firmoja, niin ai ai, että olisi työsarkaa kehittämisessä joka alueella.
en tietenkään tarkoita että töitä tulee siittä vaan.. vaan loppu on itsestä ja sosiaalisista taidoista, kehittymisestä, uuden oppimisesta ja omasta kiinnostukses kiinni.. joihin on myös tarjottu mahdollisuus koulussa ja aina mahdollisuus jutella näkemysistään ja esim. koulutuksen kehittämisestä omaan suuntaan.
no joo.. tulipahan kirjoitettua, mutta mielipiteeni on se että eväät on katettu, kun itse on vain valmis syömään..
hyvää kevättäKiitos kevään toivotuksesta.
Ei pahalla, mutta en ymmärtänyt montakaan lausetta. Tietoliikenne ja logistiikka ovat tuttuja merkonomien töitä. Joskus kuulin vitsin tuotantotalouden AMK-inssien olevan merkonomeja jotka tietävät jotain tekniikasta. Alan ymmärtää vitsin lohkaisijaa...
Olet täynnä intoa ja visioita. En vain huomaa niillä mitään insinöörimäistä suuntaa. Myyntipuheet ovat hyvät, onko sinusta mitään lisäarvoa yritykseemme, voisin kysyä?
Samoin kuin kyselevät monet muutkin yrittäjät.
Myönnän sarkaa olevan johtamisessa, hallinnossa ja myynnissä monissa yrityksissä. Ja niihin tehtäviin koulutetaan tradenomeja, merkonomeja, ym. Kaikki eivät halua edes muutosta, älkäämme puuttuko niihin, vaan palatkaamme alkuperäiseen keskusteluun.
Aivan oikeasti, opetetaanko siellä mitään kunnolla. Kivoja kursseja vähän joka aiheesta kun kävin katsomassa nettisivuja. Esittely voittaa parhaimmatkin vaalilupaukset. Vaikka pakko se on uskoa jos sanot työllisyystilanteenne olevan hyvä. Täällä tuta-inssejä ei ole enkä keksi oikein koulutkseen sopivia tehtäviä. Siksi varmasti kyselen. Ja samalla mietin millaista inssi linjaa uskallan suositella veljen tyttärelleni! Tuta ei vielä ole lyönyt läpi! - joopajoo
Repa kirjoitti:
Kiitos kevään toivotuksesta.
Ei pahalla, mutta en ymmärtänyt montakaan lausetta. Tietoliikenne ja logistiikka ovat tuttuja merkonomien töitä. Joskus kuulin vitsin tuotantotalouden AMK-inssien olevan merkonomeja jotka tietävät jotain tekniikasta. Alan ymmärtää vitsin lohkaisijaa...
Olet täynnä intoa ja visioita. En vain huomaa niillä mitään insinöörimäistä suuntaa. Myyntipuheet ovat hyvät, onko sinusta mitään lisäarvoa yritykseemme, voisin kysyä?
Samoin kuin kyselevät monet muutkin yrittäjät.
Myönnän sarkaa olevan johtamisessa, hallinnossa ja myynnissä monissa yrityksissä. Ja niihin tehtäviin koulutetaan tradenomeja, merkonomeja, ym. Kaikki eivät halua edes muutosta, älkäämme puuttuko niihin, vaan palatkaamme alkuperäiseen keskusteluun.
Aivan oikeasti, opetetaanko siellä mitään kunnolla. Kivoja kursseja vähän joka aiheesta kun kävin katsomassa nettisivuja. Esittely voittaa parhaimmatkin vaalilupaukset. Vaikka pakko se on uskoa jos sanot työllisyystilanteenne olevan hyvä. Täällä tuta-inssejä ei ole enkä keksi oikein koulutkseen sopivia tehtäviä. Siksi varmasti kyselen. Ja samalla mietin millaista inssi linjaa uskallan suositella veljen tyttärelleni! Tuta ei vielä ole lyönyt läpi!Tietoliikenne ja logistiikka ovat tuttuja merkonomien töitä
Onkohan nyt ihan näin? ei taida olla ihan perinteisimpiä.
Mitenkä paljon tradenomeilla tietoliikennetekniikkaa ja logistisia opintoja?
- Tuta evtek
No juuh..
Aloitin EVTEK:ssa tuotantotalouden koulutusohjelmessa syksyllä 2003.
Koulutus on riittävän mielenkiintoista ja antoisaa.. Jaksaa vaan motivoida itsensä riittävästi opiskeluun, niin kyllähän tämä sujuu.. Amispohjalta matematiikka tekee porukalle hieman enemmän duunia, mutta näyttää läpi menevän ja fysikkakin on lukion kertausta..
Tuotantotalous on ainakin meillä varmasti vähiten luonnotieteiden parissa ja keskitytään bilettämiseen ja muuhun olennaiseen.
Jos matikka ja fyssa tekee tuskaa ja mieli tekee EVTEK:n niin TuTa on varmasti hyvä vaihtoehto... Kun vaan pääsee sisään. - Meitsi
Kyllä tämä EVTEKin tuta on ihan ykkönen. Aloitin syksyllä, ja varmasti pärjää keskitason matikalla. Sisäänpääsy ei myöskään ole ongelma, pääsykokeet kun testaa paljon muutakin kuin matemaattisia lahjoja.
Kurssit on vastannu odotuksia ja olen ollut mielenkiinnolla mukana jokaisella ammattiainekurssilla. Peruskurssit vaatii vähän enemmän pänttäämistä, kun ei kiinnosta. :)
Matiikkaa taitaa olla pakollisena 11 opintoviikkoa, fyssaa 6 ov:ta. En muista tarkkaan...
Ammattiaineet on pääasiassa raporttien kirjottamista. Tai joidenkin projektien toteuttamista.
Voin suositella EVTEKin tutaa. - hannu r
HEI,
Ymmärtääkseni EVTEKn TUTA-opiskelijat ovat ollet varsin tyytyväisiä opintoihinsa. Valmistuneet ovat perustaneet oma-aloitteisesti jopa killan.
Minimissään matematiikkaa on EVTEK-TUTAlla 11 ov ja Fysiikkaa 6 ov - niin, että valmistunutta opiskelijaa voi kutsua insinööriksi (matemaattis-luonnontieteellinen, analyyttinen ajattelu). Mat. ja Fys. on osin soveltavaa. Jos ei YO-taustaa niin ko. aineita vähän enemmän.
Pääsykokeet eivät vaadi matematiikkaneron ominaisuuksia, mutta kokeisiin kannattaa kuitenkin kerrata asioita. (Tavoitteena ei ole kouluttaa matemaatikkoja, vaan yrityselämän osaajia)
hannu räsänen, koul.ohj.joht. EVTEK-TUTA
PS. Käy sivuillamme www.EVTEK.FI- LP99s
Ethän sä Hannu usko itsekään noita juttujas.
Satu seis, eiks nii?
T: LP99s - Eiks nii!!
LP99s kirjoitti:
Ethän sä Hannu usko itsekään noita juttujas.
Satu seis, eiks nii?
T: LP99sJoo, tosiaan eiks nii...
Hei, totaa totaaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745