Mitä erikoista kairan terottamisessa

ihmettelevä.

Siis miten niin ei kairaa kykene itse teroittamaan hyvin jäähän purevaksi?

8

9629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heleppo homma

      Sekin juttu. Se hommahan olisi hyvä vaikkapa, "Myytin murtajat" ohjelmaan -Minä teroitan kairan itse käsityönä, kaira toisessa kourassa, ja rälläkkä toisessa, ja on taatusti parempi, kuin tehtaan jäljiltä. On kevyt pyörittää ja vetää jäähän kuin sulaan voihin.

      • *Joo_joo*

        Se maaginen asia on teräkulma. Käsivaralla sitä ei saa millään opilla kohdalleen. Rälläkkä ei ole teroituskone, se polttaa terän suun vaikka olisi millainen elvis teroittamassa.

        Teräkulmaa muuttamalla taas saa kairan enemmän tai vähemmän haukkaamaan jäätä. Se on sitten käyttäjäkohtainen asia, kuinka paljon on papua vääntää ja kuinka raskas kairaus tuntuu sopivalta.

        Näin se vaan on totuus.


    • Timantit pannaan.

      Jääkairan teroittaminen on legenda. Yksi ylitse muiden,toimiva ja elävä on Haverinen Heinolasta.

      Minulla on neljä erilaista ja eri-ikäistä sinistä kairaa,niiden lisäksi se punainen,kuusituumainen,alumiininen ja sinisen kairan reikiin sovitettu titaani-neukku. Tarve selittyy kilpapilkkimisellä,mökkikairoilla,madekairalla ja sillä,että on lapsenlapsia ja syntymämökkiin vähän helvetin pitkä matka. Siellä on hyvä olla yksi kaira valmiina.

      Kerron jutun. Kävi niin,että Oriveden SM-pilkkiin sattui mukaan väärä kaira. Akan kairassa oli vähän helvetin hyväkuntoinen ja isosyöttöinen tumma titaaniterä. Akka ei ole rytikkö mutta ei ihan vinkuheinäkään,Oriveden jäähän titaaniterää ei olisi kairannut satakiloinen äijäkään. Pyysin mestaria ottamaan syötöstä sen verran pois,että akka saa reiän. Minunkaan kairallani,punaisella terällä se ei olisi häneltä onnistunut,vaihto tullut kysymykseen. Haverisella on naissilmää,mestari nutisti terää ja illalla akka sanoi,ettei hänellä ole koskaan ollut niin hyvää kairaa.

      Kairan teroittamisessa idea ei ole se,saako sen teräväksi vaan saako sen optimaaliseksi käyttäjälle. Tällä ei tietysti ole suurtakaan merkitystä huvipilkkijälle mutta kilpapilkkijälle on. Et ole ensimmäinen jonka kuulen puhuvan kairan teroittamisesta,kaikki he osaavat teroittaa. Mutta miten on tylsyttämisen kanssa? Yhtäkään tylsyttäjää en ole vielä nähnyt ja sellaisiakin tarvitaan,minä olen tylsyttänyt meren kerrosjäillä kairani monta kertaa.

      Minulla on varateriä riittävästi,enemmän kuin kairoja. Teroitutan tylsät teräni mestarilla vuosittain SM-pilkin yhteydessä. Teroittaminen ei ole vaikeaa paitsi jos laskee terän liian tylsäksi. Kilpapilkin,olen kuusikymppinen teollisuuskeuhko jolla on takana kaksi sydänkohtausta. Minun kairani on tylsä,jos kuuden reiän jälkeen helmikuussa hengästyttää.
      Mikä tekee teroittajasta mestarin? Teroittajasta tulee mestari,kun hänellä on käytössään jigi,jolla kiveen kairatun kairan siivet laitetaan oikeaan asentoon. Vääntäminen on käsityötä,esimerkiksi jakoavaimella. Jokaisella meistä on jakoavain mutta harvoilla momenttia ja kymmenesosamillejä aistiva pers-ydin.

      Arvostan miehiä jotka teroittavat kairansa, tehdäänhän meillä - saatana - paperikoneita ja öljynporauslauttojakin. Tehdään kun tekijöitä on,ei se jigiin laittaminenkaan metallityötä kummempaa ole.
      Mutta! Olen niin laiska,että teetän teroittamisen toisella. Jos en saa tilaamaani tulosta,voin valittaa.

      Toissa syksynä Porin Preiviikinlahdella oli siika matalassa. Vesi oli noussut ja laskenut,jäätynyt ja sulanut,aalto loiskutti pakkaa jään rajassa ja hiekkaa myös. Se Yyterin hiekka hiekka jään välissä tappoi kairan. Ihan piruuttani yritin sellaista terää teroittaa,nyt ei ollut kyse jigikulmasta,ei kairan tavallisesta tylsymisestä. Jos ymmärsin oikein,kyse oli samasta asiasta kuin puukon menemisestä kanankaulalle. Kun kaira menee kanankaulalle,so. kuluu sekä ala- että yläpuolelta niin myös alapuolelta pitäisi ottaa. Viiteenkymmeneen kairavuoteeni en ole nähnyt yhtäkään miestä,joka viilalla ottaa alapuolelta tarvittavan ja siinä ei puhuta edes optimaalista käyttäjän suhteen.

      En ole mainosmies. Olen laiska kilpapilkkijä. Viiden tunnin kilpailussa viiden sekunnin säästö/reikä tarkoittaa neljättäsataa sekuntia,360 sekuntia tarkoittaa kuutta minuuttia. 70-gramman peruskalasta vetäen kuusi minuuttia tarkoittaa parhaimmillaan kuusi kalaa minuutissa,terävä kaira tarkoittaa voittokaloja tai se tarkoittaa ainakin sitä, että SM-pilkissä yksi saatu keskimääräinen kala nostaa sijoitusta 20 pykälällä.

      Käynhän toki huvipilkilläkin. Minusta yhtä hyvin kilpailuissa kuin huvipilkilläkin on mukava kairailla terävällä kairalla. Ja kusemallakin saa reijän jos mies tahtoo.

      Minulla on sellainen kuttaperkkavene dieselillä. Sen perässä hinailen peltipaattia kaksitahtisella perämoottorilla. Kyllä teen ihan itse jamahan huollot,mutta en kyllä alkaisi avaamaan ruiskutuspumppua tai säätämään suuttimia kuttaperkasta.. En yhtään epäile,etteikö tämän palstan lukijoista löytyisi suuttimen säätäjiä,ihmisten työtähän teemme. Jokaiselle meistä hyvä on se,mikä meille kelpaa. Tylsä tai puolitylsä kaira voi kelvata meille,mutta kauppatavaraksi siitä ei välttämättä ole. Mestari Haverinen on tehnyt kairanteroittamisesta kauppatavaran,elänyt sillä 40 vuotta. Oman kokemukseni mukaan ja kysynnän ja tarjonnan lain mukaan Haverinen on tehnyt jotakin erityistä pilkkikairojen eteen. Minusta olisi hämmästyttävää,jos joku ylettäisi siihen omaa kairaansa teroittamalla.

      • kolmen linjan seppä

        teroittaa niin lyönpä vetoa että suurin osa tee se itse miehistä ja naisista "polttaa" terän pilalle, rälläkällä kun teroittaa niin silmäälä ei välttämättä näe kuinka se terän suu palaa eli päästyy aivan lyhyeltä matkalta ja se riittää terä on silloin pilalla, teräväksi sen saa mutta se ei pysy kauan terävänä. Sitä en usko että ainoa mies suomessa joka osaa kairan teroittaa, vaikkapa myyntikuntoon, on Haverinen. Joka tuntee teräkset hyvin ja on perehtynyt asiaan niin ei se kairanteroittaminen mitään rakettitiedettä ole, edellisessä tekstissä puhuttiin terän menemistä kanankaulalle, se on totta ja se on osa tylsymistä ja siinä tuleekin monesti seinä vastaan useallekin, itse olen jalometallialalla toiminut käsikaivertajana ja siinä ammatissa pitää terä tehdä itse ja teroittaa niin että sillä kiroilematta leipänsä tienaa, teroitus on erittäin tarkkaa työtä, terä loppujen lopuksi kiillotetaan teräväksi, ja siinä näki ja koki jos terä oli kanankaulalla me sanoimme "suksenkärjellä" eli terä ei purrut koska siinä oli alapuolella hieman nousua terän suuta kohden. tämän kun oppii teroituksessa ja lisäksi vielä oikeat teräkulmat, niin alapuolen päästökulma kuten yläpuolenkin kulma ratkaisee kuinka kaira haukkaa jäätä.


      • Heleppo homma
        kolmen linjan seppä kirjoitti:

        teroittaa niin lyönpä vetoa että suurin osa tee se itse miehistä ja naisista "polttaa" terän pilalle, rälläkällä kun teroittaa niin silmäälä ei välttämättä näe kuinka se terän suu palaa eli päästyy aivan lyhyeltä matkalta ja se riittää terä on silloin pilalla, teräväksi sen saa mutta se ei pysy kauan terävänä. Sitä en usko että ainoa mies suomessa joka osaa kairan teroittaa, vaikkapa myyntikuntoon, on Haverinen. Joka tuntee teräkset hyvin ja on perehtynyt asiaan niin ei se kairanteroittaminen mitään rakettitiedettä ole, edellisessä tekstissä puhuttiin terän menemistä kanankaulalle, se on totta ja se on osa tylsymistä ja siinä tuleekin monesti seinä vastaan useallekin, itse olen jalometallialalla toiminut käsikaivertajana ja siinä ammatissa pitää terä tehdä itse ja teroittaa niin että sillä kiroilematta leipänsä tienaa, teroitus on erittäin tarkkaa työtä, terä loppujen lopuksi kiillotetaan teräväksi, ja siinä näki ja koki jos terä oli kanankaulalla me sanoimme "suksenkärjellä" eli terä ei purrut koska siinä oli alapuolella hieman nousua terän suuta kohden. tämän kun oppii teroituksessa ja lisäksi vielä oikeat teräkulmat, niin alapuolen päästökulma kuten yläpuolenkin kulma ratkaisee kuinka kaira haukkaa jäätä.

        Rälläkällä oon kairat teroittanu, ja mikä pakko siinä polttaa terä pehmeäksi, onhan se vanaha vitsi, että lunta terään vähän väliä, ennekuin entinen hyyhmä on pois höyrystyny, niin ei taatusti pala, ja onhan niitä eri karkeutta olevia laikkoja, joilla homma hoidetaan oikein.
        Teräkulmat tulee täsmälleen paikoilleen, kun homman osaa.

        Kysymys on myös pitkälti siitä, onko terä tehty huippuaineesta, ja onko se karkaistu oikein.
        Pieni halkaisijainen kairan terä voidaan teroittaa jyrkemmin purevaksi, ja iso terä vastaavasti vähemmän purevaksi, tai vetäväksi, niin on helppo kairata, ja viimeistely on hyvin tärkeä, ettei jää karheaa kierrettä terän suuhun, kuten myös terän alapuoli täytyy huoltaa kuntoon, jolloin kitka saadaan pienemmäksi.

        Samoin oon teroittanu muidenkin porien terät käsivaralta, eikä mitää ongelmia. Pystyn jopa tekemään paremmin purevia poran teroituksia, kuin mitä ne tehtaitten jäljiltä ovat. Vaatii vain hyvää näkökykyä ja tarkkaa kättä, ja sopivaa laikkaa, ja pikkusen oikeaa kokemusta ja älliä.

        Joka rälläkällä polttaa kairanterän, ei oo rälläkkää kunnolla käyttänytkää.

        Osaahan se norsukin olla hellä.


      • väenö.
        Heleppo homma kirjoitti:

        Rälläkällä oon kairat teroittanu, ja mikä pakko siinä polttaa terä pehmeäksi, onhan se vanaha vitsi, että lunta terään vähän väliä, ennekuin entinen hyyhmä on pois höyrystyny, niin ei taatusti pala, ja onhan niitä eri karkeutta olevia laikkoja, joilla homma hoidetaan oikein.
        Teräkulmat tulee täsmälleen paikoilleen, kun homman osaa.

        Kysymys on myös pitkälti siitä, onko terä tehty huippuaineesta, ja onko se karkaistu oikein.
        Pieni halkaisijainen kairan terä voidaan teroittaa jyrkemmin purevaksi, ja iso terä vastaavasti vähemmän purevaksi, tai vetäväksi, niin on helppo kairata, ja viimeistely on hyvin tärkeä, ettei jää karheaa kierrettä terän suuhun, kuten myös terän alapuoli täytyy huoltaa kuntoon, jolloin kitka saadaan pienemmäksi.

        Samoin oon teroittanu muidenkin porien terät käsivaralta, eikä mitää ongelmia. Pystyn jopa tekemään paremmin purevia poran teroituksia, kuin mitä ne tehtaitten jäljiltä ovat. Vaatii vain hyvää näkökykyä ja tarkkaa kättä, ja sopivaa laikkaa, ja pikkusen oikeaa kokemusta ja älliä.

        Joka rälläkällä polttaa kairanterän, ei oo rälläkkää kunnolla käyttänytkää.

        Osaahan se norsukin olla hellä.

        on rälläkkää parempi teroituskalu.Niihin saa pieniä smirkelikärkiä,joilla onnistuu teroitus mainiosti,eikä kokemattomankaan tartte pelätä terän liikaa lämpiämistä.Teroituksen jälkeen viimeistely rättilaikalla ja hiomatahnalle,niin jopa kaira puree jäätä.


      • Peruskairaaja

        "Mestari Haverinen on tehnyt kairanteroittamisesta kauppatavaran,elänyt sillä 40 vuotta."

        On se outoa, jos joku Haverinen nostetaan jalustalle pelkästään sen takia, että osaa teroituksen perusasiat, kuten terä- ja teroituskulmat.

        Jääkairan teroittaminen ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Normaali, tekninen ihminen osaa ihan päättelemällä ja pienellä kokeilulla järkeillä oikean teroitustavan ja teroituskulmat.

        Haveriselle pitää nostaa hattua sen takia, että on 40 vuotta onnistunut salaamaan teroituksen perusasiat. Samaan hengenvetoon pitää myös todeta, että Suomessa on paljon miehiä, joilla on peukalo keskellä kämmentä, eikä tekninen ajattelu luista, jos ei osaa edes jääkairaa teroittaa toimivaksi.

        Jos on uutena hyvin toimiva kaira, niin tekee kulmajigin, jonka avulla voi oikoa vääntyneet teräkulmat oikeiksi. Kulmajigin voi tehdä myös jäysteenpoistokulmalle, jolloin saa toistettua hyväksi todetun kulman, joka toimii hyvin sekä teräs-, että sohjojäässä. Terän alapuolen teroituksella, eli jäysteenpoistokulmalla voi hienosäätää kairan toiminnan erilaisissa jääolosuhteissa ihanteelliseksi (sohjo-/teräsjää).


    • Kantapään kautta

      Oman kokemukseni mukaan kysymys on siitä, missä kulmassa teroituksen jälkeen ottaa jäysteet alapuolelta yläpuolen teroituksen jälkeen. Minulla on vanha Vanaja-jääkaira ja olen oppinut teroittamaan sen.

      Jäysteiden ottokulma riippuu vähän siitäkin, onko teräsjäätä vai keväistä sohjojäätä. Jos jäysteet (kierteen) ottaa pois terän pohjan suuntaisesti, niin ottaa sohjojäätä liian hanakasti, eikä sitä jaksa vääntää. Teräsjäätä kyllä puree hyvin. Sopiva kulma on kokeiltava. Jäysteiden ottaminen 90 astetta kairan pystyakselin suhteen ei ota jäätä, mutta ehkä noin 85 - 80 astetta on sopiva.

      Jos sattuu teroittamaan liian ottavaksi sohjojäähän, niin voi kalastamassa ollessa vetäistä vaikka puukon hamara- tai teräpuolella terän pohjasta vähemmän ottavaksi.

      Itse olen teroittanut kairan hienojakoisella timanttiviilalla ja viimeistelly sileällä keraamisella koukunteroitukseen tarkoitetulla työkalulla.

      Eilen tuli TV1:n kuningaskuluttajaohjelmassa jääkairatesti.
      http://areena.yle.fi/video/1298572379821
      Rapala UR Suomi oli paras, Mora toiseksi paras ja Ahven sekä Nordic Sea oli oli huonoin, koska sohjojäässä liian raskaita.

      Uskon kuitenkin, että huonommastakin saa hyvän jääkairan, kun vetäisee terän alapuolelta vähemmän ottavaksi. Kyse ei voi olla muusta, kuin teroitus- ja teräkulmista ( Terän alkuperäinen asennuskulma on liian ottava sohjojäähän, jonka voi edelläolevan teroitusohjeen mukaan korjata)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe