Kone ei käynnisty

Jarve

Eli tällänen ongelma: Sammutin koneen tossa pari viikkoa takaperin ihan normaalisti ja se ei suostunut sammumaan vaan piti ihme naksutusta (luulisin että se on cd-asema). Sammutin koneen ja nyt kun yritän käynnistää niin kuuluu vain tuo naksutus,cd aseman valo palaa
/vilkkuu ja cd asema ei aukea tai aukeaa hirveellä viiveellä ja näytösssä ei tapahdu mitään(no signal). Joskus jos jaksaa odottaa niin kone kyllä piippaa mut näytössä ei tapahdu mitään. Kone on kolmisen vuotta vanha fujitsu ja käyttis vista.

15

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heponen

      näytössä ei siis tapahdu yhtikäs mitään muuta kuin se nakutus käynnistettäessä? Yrittääkö kone edes käynnistää biosia? jos ei, se on aika paha merkki :(
      Jos bios käynnistyy, voisi tarkistaa miltä asemalta bios yrittää käynnistää käyttistä. Menepäs käpelöimään bios asetuksia, hae boot priority asetukset ja katso onko ensimmäisenä c-asema
      Jos koneesi on pöytäkone nappaise cd-asema irti jos se häröilee ja kokeile uudestaan

      • Jarve

        Eli miten ton biosin saa päälle? f12? Kone kyllä piippaa jos jaksaa odotella (jos sillä on asian kanssa mitään tekemistä). Olen kokeillu ilman cd asemaa ja ei auttanu mitään. Kokeilin myös pakasta vedetyllä kovolla mutta ei auttanu. Vituttaa vaan kun takuu meni umpeen melkeen päivälleen samaan aikaan kun kone=(


      • heponen
        Jarve kirjoitti:

        Eli miten ton biosin saa päälle? f12? Kone kyllä piippaa jos jaksaa odotella (jos sillä on asian kanssa mitään tekemistä). Olen kokeillu ilman cd asemaa ja ei auttanu mitään. Kokeilin myös pakasta vedetyllä kovolla mutta ei auttanu. Vituttaa vaan kun takuu meni umpeen melkeen päivälleen samaan aikaan kun kone=(

        biosiin pääsee yleensä jostan f näppäimestä, vaihtelee valmistajittain. minulla on f8. toisilla on f2. Läppiksissä f10:stä pääsee oem windowsin asennusohjelmaan, sitäkin voi koitella jos ei muu auta.


      • Jarve
        heponen kirjoitti:

        biosiin pääsee yleensä jostan f näppäimestä, vaihtelee valmistajittain. minulla on f8. toisilla on f2. Läppiksissä f10:stä pääsee oem windowsin asennusohjelmaan, sitäkin voi koitella jos ei muu auta.

        Eli piippauksen jälkeen painaa? Miten koneen pitäs reagoida tollaseen uuteen formatoimattomaan kovalevyyn kun laittaakoneen päälle?


      • juk
        Jarve kirjoitti:

        Eli piippauksen jälkeen painaa? Miten koneen pitäs reagoida tollaseen uuteen formatoimattomaan kovalevyyn kun laittaakoneen päälle?

        se biossiin meno yritys mitään auta jos ei kuvaa edes tule,mikä fujitsu malli kyseessä?


      • Jarve kirjoitti:

        Eli piippauksen jälkeen painaa? Miten koneen pitäs reagoida tollaseen uuteen formatoimattomaan kovalevyyn kun laittaakoneen päälle?

        yleensä biosiin pääse DEL'iä naputtelemalla, siis sitä siinä numeronäppäinten nollan vieressä.


      • 12
        Jarve kirjoitti:

        Eli piippauksen jälkeen painaa? Miten koneen pitäs reagoida tollaseen uuteen formatoimattomaan kovalevyyn kun laittaakoneen päälle?

        Heti alussa rämppäät vaadittua näppäintä. Mutta sanoit aiemmin 'no signal', eli milläs yleensä katsot? Vetäiskö virtalähde vikojaan? Näyttis? Näyttö?
        Se 1 piippaus meinaa yleensä, että emo on ok. Eri piippaukset kertovat eri rautavioista.


      • Jarve
        juk kirjoitti:

        se biossiin meno yritys mitään auta jos ei kuvaa edes tule,mikä fujitsu malli kyseessä?

        ei muista ja en olekoneen luona ni ei voi kattoa. Tota mä kans mietin että luulis että jotain sentään tapahtuu kun laittaa päälle. Eikö ainakin ton uuden kovon pitäs toimia...eli oisko ongelma sit emolevyssä tai powerissa?


      • Jarve
        12 kirjoitti:

        Heti alussa rämppäät vaadittua näppäintä. Mutta sanoit aiemmin 'no signal', eli milläs yleensä katsot? Vetäiskö virtalähde vikojaan? Näyttis? Näyttö?
        Se 1 piippaus meinaa yleensä, että emo on ok. Eri piippaukset kertovat eri rautavioista.

        Olen kokeillu vanhalla toisella näytöllä ja tosta koneesta kyllä kuulee et se ei ole ok...menee hyvinkin 10 minuuttia ennen kun se piippaa (ihan sama piippaus kun yleensäkin) ja saa cd aseman auki.


      • heponen
        Jarve kirjoitti:

        Olen kokeillu vanhalla toisella näytöllä ja tosta koneesta kyllä kuulee et se ei ole ok...menee hyvinkin 10 minuuttia ennen kun se piippaa (ihan sama piippaus kun yleensäkin) ja saa cd aseman auki.

        saattaisi olla paikallaan kokeilla komponentteja toisessa koneessa että näkee mikä mättää. Pimenemisen saattaa aiheuttaa virtalähde, prossu, emo tai näyttis. kovalevy ei voi, eikä muisti. näyttöä jo kokeilit. Seuraavaksi pitäisi kai ottaa näyttis irti ja panna toiseen koneeseen ja katsoa että toimiiko. Jos se on integroitu, siinä on ongelma. Niin ja tarkistaa vielä kerran ajatuksen kanssa että kaikki piuhat on kiinni kunnolla.


      • mää vaan
        Jarve kirjoitti:

        ei muista ja en olekoneen luona ni ei voi kattoa. Tota mä kans mietin että luulis että jotain sentään tapahtuu kun laittaa päälle. Eikö ainakin ton uuden kovon pitäs toimia...eli oisko ongelma sit emolevyssä tai powerissa?

        Käsittääkseni kone tekee aluksi jonkun testin (Power-On Self Test, POST) ja piippaa jos se menee läpi. Huolestuttavaa jos kyseisen testin läpimeno kestää kauan. Otapa virtalähteeltä tuleva iso virtajohto irti emosta ja laita takaisin. Sama homma prosessorin virransyöttöjohdolle (löytyy läheltä prosessoria, liittimessä 4 reikää). Ja jos näytönohjaimeen menee lisävirtaa niin senkin johdon voi käyttää irti ja kytkeä uudelleen.

        Valitettavasti en osaa aavistaa tarkkaan mikä on vialla. Voi olla emo, poweri, prossu tai näyttis, ehkä muistitkin? Itse ratkaisen tällaisia tosi hankalia ongelmia juurikin kytkemällä ensin kaikki komponentit uudestaan (en sentään prosessoria) ja jos ei ratkea niin alkaa vaihtamaan niitä yksi kerrallaan, jos vain vaihto-osia löytyy. Jos kyseessä on talouden ainut kone tai muut koneet ovat liian vanhaa rautaa (eli osia ei voi vaihtaa keskenään) niin on todella ikävä homma. Ainakaan meikäläisen kyvyt ei riitä tuottamaan sellaista "educated guess" -arvausta, jonka perusteella uskaltaisin lähteä sijoittamaan kymmeniä euroja varaosaan, jonka vanha vastike ei ehkä sittenkään ole rikki.


      • heponen
        heponen kirjoitti:

        saattaisi olla paikallaan kokeilla komponentteja toisessa koneessa että näkee mikä mättää. Pimenemisen saattaa aiheuttaa virtalähde, prossu, emo tai näyttis. kovalevy ei voi, eikä muisti. näyttöä jo kokeilit. Seuraavaksi pitäisi kai ottaa näyttis irti ja panna toiseen koneeseen ja katsoa että toimiiko. Jos se on integroitu, siinä on ongelma. Niin ja tarkistaa vielä kerran ajatuksen kanssa että kaikki piuhat on kiinni kunnolla.

        ja saattaa siinä koneen sisuksia tonkiessa vilkuilla kondensaattoreita. Onko mikään niistä vuotanut? Ne on niitä pikku lieriöitä siinä emossa.


      • Jarve
        heponen kirjoitti:

        ja saattaa siinä koneen sisuksia tonkiessa vilkuilla kondensaattoreita. Onko mikään niistä vuotanut? Ne on niitä pikku lieriöitä siinä emossa.

        eli kattoa onko ne pullistunu? Miten jos pitää lähettää huoltoon niin voiko laittaa ilman kovoa?


      • juk
        Jarve kirjoitti:

        eli kattoa onko ne pullistunu? Miten jos pitää lähettää huoltoon niin voiko laittaa ilman kovoa?

        siinä on erillinen näytönohjain niin vois ensin kokeilla ottamalla
        biossin patterin/virrat irti vähäksi,ja laitat sitten takaisin ja kokeilella
        tuleeko kuvaa.jossain fujitsu malleissa on emolle integroitu n-ohjain, "voi olla tulpattu
        suojalla"jos on erillinen ohjain niin se pois ja kokeilee mahdollisella emon omalla
        jospa kuva tulis.jos noista ei mikään auta niin sitten katselee mahdollisia konkka vuotoja,
        toisella powerilla kokeilee jos löytyy.


    • Tarvitset uuden koneen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe