Eli tällänen ongelma: Sammutin koneen tossa pari viikkoa takaperin ihan normaalisti ja se ei suostunut sammumaan vaan piti ihme naksutusta (luulisin että se on cd-asema). Sammutin koneen ja nyt kun yritän käynnistää niin kuuluu vain tuo naksutus,cd aseman valo palaa
/vilkkuu ja cd asema ei aukea tai aukeaa hirveellä viiveellä ja näytösssä ei tapahdu mitään(no signal). Joskus jos jaksaa odottaa niin kone kyllä piippaa mut näytössä ei tapahdu mitään. Kone on kolmisen vuotta vanha fujitsu ja käyttis vista.
Kone ei käynnisty
15
475
Vastaukset
- heponen
näytössä ei siis tapahdu yhtikäs mitään muuta kuin se nakutus käynnistettäessä? Yrittääkö kone edes käynnistää biosia? jos ei, se on aika paha merkki :(
Jos bios käynnistyy, voisi tarkistaa miltä asemalta bios yrittää käynnistää käyttistä. Menepäs käpelöimään bios asetuksia, hae boot priority asetukset ja katso onko ensimmäisenä c-asema
Jos koneesi on pöytäkone nappaise cd-asema irti jos se häröilee ja kokeile uudestaan- Jarve
Eli miten ton biosin saa päälle? f12? Kone kyllä piippaa jos jaksaa odotella (jos sillä on asian kanssa mitään tekemistä). Olen kokeillu ilman cd asemaa ja ei auttanu mitään. Kokeilin myös pakasta vedetyllä kovolla mutta ei auttanu. Vituttaa vaan kun takuu meni umpeen melkeen päivälleen samaan aikaan kun kone=(
- heponen
Jarve kirjoitti:
Eli miten ton biosin saa päälle? f12? Kone kyllä piippaa jos jaksaa odotella (jos sillä on asian kanssa mitään tekemistä). Olen kokeillu ilman cd asemaa ja ei auttanu mitään. Kokeilin myös pakasta vedetyllä kovolla mutta ei auttanu. Vituttaa vaan kun takuu meni umpeen melkeen päivälleen samaan aikaan kun kone=(
biosiin pääsee yleensä jostan f näppäimestä, vaihtelee valmistajittain. minulla on f8. toisilla on f2. Läppiksissä f10:stä pääsee oem windowsin asennusohjelmaan, sitäkin voi koitella jos ei muu auta.
- Jarve
heponen kirjoitti:
biosiin pääsee yleensä jostan f näppäimestä, vaihtelee valmistajittain. minulla on f8. toisilla on f2. Läppiksissä f10:stä pääsee oem windowsin asennusohjelmaan, sitäkin voi koitella jos ei muu auta.
Eli piippauksen jälkeen painaa? Miten koneen pitäs reagoida tollaseen uuteen formatoimattomaan kovalevyyn kun laittaakoneen päälle?
- juk
Jarve kirjoitti:
Eli piippauksen jälkeen painaa? Miten koneen pitäs reagoida tollaseen uuteen formatoimattomaan kovalevyyn kun laittaakoneen päälle?
se biossiin meno yritys mitään auta jos ei kuvaa edes tule,mikä fujitsu malli kyseessä?
Jarve kirjoitti:
yleensä biosiin pääse DEL'iä naputtelemalla, siis sitä siinä numeronäppäinten nollan vieressä.
- 12
Jarve kirjoitti:
Heti alussa rämppäät vaadittua näppäintä. Mutta sanoit aiemmin 'no signal', eli milläs yleensä katsot? Vetäiskö virtalähde vikojaan? Näyttis? Näyttö?
Se 1 piippaus meinaa yleensä, että emo on ok. Eri piippaukset kertovat eri rautavioista. - Jarve
juk kirjoitti:
se biossiin meno yritys mitään auta jos ei kuvaa edes tule,mikä fujitsu malli kyseessä?
ei muista ja en olekoneen luona ni ei voi kattoa. Tota mä kans mietin että luulis että jotain sentään tapahtuu kun laittaa päälle. Eikö ainakin ton uuden kovon pitäs toimia...eli oisko ongelma sit emolevyssä tai powerissa?
- Jarve
12 kirjoitti:
Heti alussa rämppäät vaadittua näppäintä. Mutta sanoit aiemmin 'no signal', eli milläs yleensä katsot? Vetäiskö virtalähde vikojaan? Näyttis? Näyttö?
Se 1 piippaus meinaa yleensä, että emo on ok. Eri piippaukset kertovat eri rautavioista.Olen kokeillu vanhalla toisella näytöllä ja tosta koneesta kyllä kuulee et se ei ole ok...menee hyvinkin 10 minuuttia ennen kun se piippaa (ihan sama piippaus kun yleensäkin) ja saa cd aseman auki.
- heponen
Jarve kirjoitti:
Olen kokeillu vanhalla toisella näytöllä ja tosta koneesta kyllä kuulee et se ei ole ok...menee hyvinkin 10 minuuttia ennen kun se piippaa (ihan sama piippaus kun yleensäkin) ja saa cd aseman auki.
saattaisi olla paikallaan kokeilla komponentteja toisessa koneessa että näkee mikä mättää. Pimenemisen saattaa aiheuttaa virtalähde, prossu, emo tai näyttis. kovalevy ei voi, eikä muisti. näyttöä jo kokeilit. Seuraavaksi pitäisi kai ottaa näyttis irti ja panna toiseen koneeseen ja katsoa että toimiiko. Jos se on integroitu, siinä on ongelma. Niin ja tarkistaa vielä kerran ajatuksen kanssa että kaikki piuhat on kiinni kunnolla.
- mää vaan
Jarve kirjoitti:
ei muista ja en olekoneen luona ni ei voi kattoa. Tota mä kans mietin että luulis että jotain sentään tapahtuu kun laittaa päälle. Eikö ainakin ton uuden kovon pitäs toimia...eli oisko ongelma sit emolevyssä tai powerissa?
Käsittääkseni kone tekee aluksi jonkun testin (Power-On Self Test, POST) ja piippaa jos se menee läpi. Huolestuttavaa jos kyseisen testin läpimeno kestää kauan. Otapa virtalähteeltä tuleva iso virtajohto irti emosta ja laita takaisin. Sama homma prosessorin virransyöttöjohdolle (löytyy läheltä prosessoria, liittimessä 4 reikää). Ja jos näytönohjaimeen menee lisävirtaa niin senkin johdon voi käyttää irti ja kytkeä uudelleen.
Valitettavasti en osaa aavistaa tarkkaan mikä on vialla. Voi olla emo, poweri, prossu tai näyttis, ehkä muistitkin? Itse ratkaisen tällaisia tosi hankalia ongelmia juurikin kytkemällä ensin kaikki komponentit uudestaan (en sentään prosessoria) ja jos ei ratkea niin alkaa vaihtamaan niitä yksi kerrallaan, jos vain vaihto-osia löytyy. Jos kyseessä on talouden ainut kone tai muut koneet ovat liian vanhaa rautaa (eli osia ei voi vaihtaa keskenään) niin on todella ikävä homma. Ainakaan meikäläisen kyvyt ei riitä tuottamaan sellaista "educated guess" -arvausta, jonka perusteella uskaltaisin lähteä sijoittamaan kymmeniä euroja varaosaan, jonka vanha vastike ei ehkä sittenkään ole rikki. - heponen
heponen kirjoitti:
saattaisi olla paikallaan kokeilla komponentteja toisessa koneessa että näkee mikä mättää. Pimenemisen saattaa aiheuttaa virtalähde, prossu, emo tai näyttis. kovalevy ei voi, eikä muisti. näyttöä jo kokeilit. Seuraavaksi pitäisi kai ottaa näyttis irti ja panna toiseen koneeseen ja katsoa että toimiiko. Jos se on integroitu, siinä on ongelma. Niin ja tarkistaa vielä kerran ajatuksen kanssa että kaikki piuhat on kiinni kunnolla.
ja saattaa siinä koneen sisuksia tonkiessa vilkuilla kondensaattoreita. Onko mikään niistä vuotanut? Ne on niitä pikku lieriöitä siinä emossa.
- Jarve
heponen kirjoitti:
ja saattaa siinä koneen sisuksia tonkiessa vilkuilla kondensaattoreita. Onko mikään niistä vuotanut? Ne on niitä pikku lieriöitä siinä emossa.
eli kattoa onko ne pullistunu? Miten jos pitää lähettää huoltoon niin voiko laittaa ilman kovoa?
- juk
Jarve kirjoitti:
eli kattoa onko ne pullistunu? Miten jos pitää lähettää huoltoon niin voiko laittaa ilman kovoa?
siinä on erillinen näytönohjain niin vois ensin kokeilla ottamalla
biossin patterin/virrat irti vähäksi,ja laitat sitten takaisin ja kokeilella
tuleeko kuvaa.jossain fujitsu malleissa on emolle integroitu n-ohjain, "voi olla tulpattu
suojalla"jos on erillinen ohjain niin se pois ja kokeilee mahdollisella emon omalla
jospa kuva tulis.jos noista ei mikään auta niin sitten katselee mahdollisia konkka vuotoja,
toisella powerilla kokeilee jos löytyy.
Tarvitset uuden koneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli306282Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144744Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle413304IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm623141Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3601760Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111578- 721408
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861368Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411318- 831229