Onko rikos?

Ö

Jos lataan netistä pelin joka ei toimi mun koneessa? Ei kai se vahingoita ketään? Mitä jos poltan sen levylle? Tai ostan uuden koneen ja pelaan sillä peliä?

15

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gkgkyujguiky

      Laiton lataus on rikos, mutta siitä ei ole rangaistusta.

      • Kyllähän näistä on tuhansien eurojen korvauksia päässyt maksamaan kun on jämmännyt kiinni..


      • 25
        M-Kar kirjoitti:

        Kyllähän näistä on tuhansien eurojen korvauksia päässyt maksamaan kun on jämmännyt kiinni..

        Se edellyttäisi kiinni jäämistä. Pelkällä lataamisella se ei onnistu.


      • 25 kirjoitti:

        Se edellyttäisi kiinni jäämistä. Pelkällä lataamisella se ei onnistu.

        Itseasiassa onnistuu jos latailee torrentilla kun se IP osoite näkyy siinä "maailmalle".


      • 13
        M-Kar kirjoitti:

        Itseasiassa onnistuu jos latailee torrentilla kun se IP osoite näkyy siinä "maailmalle".

        Etkö ole ymmärtänyt torrentohjelmien toimintatapaa?


      • 13 kirjoitti:

        Etkö ole ymmärtänyt torrentohjelmien toimintatapaa?

        Tottakai olen. Ja torrent protokollassa IP osoitetta ei ole mitenkään jemmattu.


      • 13
        M-Kar kirjoitti:

        Tottakai olen. Ja torrent protokollassa IP osoitetta ei ole mitenkään jemmattu.

        Kts. vastauksesi nimim. 25. Toki IP:n pystyy myös piilottamaan, vaikka pelkkään omaan käyttöön ja pienimuotoisessa toiminnassa turhaa onkin.


      • 5
        M-Kar kirjoitti:

        Itseasiassa onnistuu jos latailee torrentilla kun se IP osoite näkyy siinä "maailmalle".

        IP osoite näkyy paketteja antavalle tai lataavalle. Tekijänoikeuksiaan peräävien tulisi saada materiaalin levittäjän kone haltuun, jotta voisivat saada lataajat kiinni tai päästä seuraamaan liikennettä "välistä". Yksittäiset lataajat eivät syyllisty vain ladatessaan rikokseen, josta voi saada tuomion, joten heidän jahtaaminen ei ole kannattavaa. Omaan käyttöön ladatusta materiaalista vahingonkovaus voisi olla korkeintaan löydettyjen latausten tekijänoikeusmaksujen verran eli jos linjat eivät hehku punaisena 24/7 niin aika vähän.


      • 5 kirjoitti:

        IP osoite näkyy paketteja antavalle tai lataavalle. Tekijänoikeuksiaan peräävien tulisi saada materiaalin levittäjän kone haltuun, jotta voisivat saada lataajat kiinni tai päästä seuraamaan liikennettä "välistä". Yksittäiset lataajat eivät syyllisty vain ladatessaan rikokseen, josta voi saada tuomion, joten heidän jahtaaminen ei ole kannattavaa. Omaan käyttöön ladatusta materiaalista vahingonkovaus voisi olla korkeintaan löydettyjen latausten tekijänoikeusmaksujen verran eli jos linjat eivät hehku punaisena 24/7 niin aika vähän.

        "IP osoite näkyy paketteja antavalle tai lataavalle."

        Aivan. Ei tarvitse oikeuden haltijan kuin ladata samaa tiedostoa ja siinä on sitten joukko rikollisten IP-osoitteita.

        "Yksittäiset lataajat eivät syyllisty vain ladatessaan rikokseen, josta voi saada tuomion, joten heidän jahtaaminen ei ole kannattavaa."

        P2P tekniikassa sitä tiedostoa myös jaetaan muille joten tässä syyllistyy silloin myös levittämiseen ja sitä voidaan sitten määrätä huomattavasti suuremmat korvaukset.


      • 19
        M-Kar kirjoitti:

        "IP osoite näkyy paketteja antavalle tai lataavalle."

        Aivan. Ei tarvitse oikeuden haltijan kuin ladata samaa tiedostoa ja siinä on sitten joukko rikollisten IP-osoitteita.

        "Yksittäiset lataajat eivät syyllisty vain ladatessaan rikokseen, josta voi saada tuomion, joten heidän jahtaaminen ei ole kannattavaa."

        P2P tekniikassa sitä tiedostoa myös jaetaan muille joten tässä syyllistyy silloin myös levittämiseen ja sitä voidaan sitten määrätä huomattavasti suuremmat korvaukset.

        Osassa tekniikoista/palveluissa voi myös ladata ilman levittämistä ja lopuissa levittämisen määrää voi rajoittaa. Korvaukset eivät voi olla tehtyä vahinkoa suurempia. Jos lataat itsellesi 50 elokuvaa ja samalla jaat ne tuplana on oikeuksien haltia menettänyt 150:n teoksen tekijänoikeusmaksut, jotka ovat huomattavasti pienemmät kuin mitä leffat maksavat kaupassa. Ne maksaa jo karkkirahoillakin.


    • huh-huijaa

      Ihan sama kuin varastat naapurin mopon, joka ei juuri silloin toiminut.

      Saanko kunnostaa sen ja käyttää itse?
      Saanko omaksi jos saan sen toimimaan?
      Saanko viedä sen ulkomaille ja myydä?
      Saanko ottaa siitä varaosia, jos ostan uuden mopon itselleni?

      Ei kai se vahingoita ketään?

      • aloittaja''

        Hyvä tietää. Mutta haluaisin vielä kysyä, miksi tällä foorumilla kaikissa muissa viesteissä lukee, että lataaminen on laillista ja sitä voi rauhassa tehdä ilman, että jää kiinni? Yritetäänkö täällä huijata muita? Kuvitellaan vaikka niin, että oisin joku mielenvikanen, joka on menettänyt muistinsa ja todellisuudentajunsa ja kysysin tällä tai muulla foorumilla, että onko vaikka huumeenmyyminen laillista? Sitten saan 10 viestiä joissa sanotaan, että siitä vaan ei sua kukaan vahdi. Onko järkee? Minun mielipiteeni on, että viesti on kirjoitettava sen mukaan, mitä laki sanoo eikä sen mukaan, mitä itse on mieltä. Tän keskustelun viestit on mun mielestä lainmukaisia ja asiallisia. Tarkisin just lakikirjasta...


      • deoria
        aloittaja'' kirjoitti:

        Hyvä tietää. Mutta haluaisin vielä kysyä, miksi tällä foorumilla kaikissa muissa viesteissä lukee, että lataaminen on laillista ja sitä voi rauhassa tehdä ilman, että jää kiinni? Yritetäänkö täällä huijata muita? Kuvitellaan vaikka niin, että oisin joku mielenvikanen, joka on menettänyt muistinsa ja todellisuudentajunsa ja kysysin tällä tai muulla foorumilla, että onko vaikka huumeenmyyminen laillista? Sitten saan 10 viestiä joissa sanotaan, että siitä vaan ei sua kukaan vahdi. Onko järkee? Minun mielipiteeni on, että viesti on kirjoitettava sen mukaan, mitä laki sanoo eikä sen mukaan, mitä itse on mieltä. Tän keskustelun viestit on mun mielestä lainmukaisia ja asiallisia. Tarkisin just lakikirjasta...

        Vaaliraha kohuun viitaten; kansalaiset haluaa tehdä "kansanedustajat" , eli kaikki mistä ei ole määrätty rangaistusta on laillista.


      • ...lisäys
        deoria kirjoitti:

        Vaaliraha kohuun viitaten; kansalaiset haluaa tehdä "kansanedustajat" , eli kaikki mistä ei ole määrätty rangaistusta on laillista.

        kuten kypärättä polkupyörällä ajo


      • aloittaja
        ...lisäys kirjoitti:

        kuten kypärättä polkupyörällä ajo

        No mitäs se semmonen materiaali on mitä ei saa netistä ladata ja mistä me tiedän mitkä teokset semmosia on? Onko ne niitä mitä kaupassa myydään? Mistäs mä sitten tiedän mitä kaupassa myydään ja mitä ei?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe