ruostetta hellassa

etikalla?

Olen hoitanut hellaani huonosti, koska en edes tajunnut, että sitä pitää jotenkin hoitaa. Noh, hellan levyissä on ruostetta ja "paistinpannulevyssä" on levyyn jäänyt rumia jälkiä kai rasvan takia. Olen koittanut pestä niitä eri aineilla, mutta nämä kaksi (ruoste ja rasva) eivät lähde.

Ostin etikkaa, koska sillä ruosteen oli tarkoitus lähteä ja hinkkasin juuriharjan kanssakin. Yritin soodaakin. Tämä kaikki siis tänään ensimmäistä kertaa. Mielestäni levy ei muuttunut miksikään. Tietenkin se perus lika lähti siitä pinnasta, mutta yhä nämä 2 on siinä. Pitääkö sitä etikkaa kuinka useinkin laittaa, että se ruoste lähtisi? Eivät nuo laikut niin pahoilta näytä. Kyse ei siis ole mistään romusta. Ihan siisti hella noin muuten.

Tyhmänä kysyn myös, että voiko tuo hella jotenkin vahingossa syöpyä? Kun laitoin soodaa, se alkoi sihistä, mutta se kai oli tarkoituksin. Voiko sitä etikkaa jättää siihen levyn keskikuoppaan, jossa sitä ruostetta on??? Toimisiko se niin paremmin, vai aiheuttaako se kosteus vain lisää sitä ruostetta?

6

10064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkhkjhkhkhkh

en käyttäisi etikkaa. Teräsvillalla kevyesti hankaisi ruosteen poi. Liesivahalla saa karhean harmaantuneen ja ruosteisen levyn, melkein uuden näkoiseksi. Jos levy on muuttunut kiiltäväpntaiseksi, silloin liesivaha ei tartu kunnolla. Kodinkonehuolloista löytyy tuota vahaa. Kylmä levy ja kytkin ykköselle ja odotat 3-4 min. jos ei lämpene niin levy on viallinen.

• alkuperäinen kirjoit

Miksi et käyttäisi etikkaa? Messinkille se ei sovi, sen jo tiesin... kantapään kautta tämäkin opittiin.

Käytin tänään sitä teräs- tai rautavillaa ja hellan päällä oli etikkaa (jonka pitäisi poistaa ruostetta). Mitään ei tuntunut tapahtuvan. Todella pian palasin katsomaan ja se villa oli muuttunut (kai) ruosteiseksi siltä puolelta jolla pyyhin. Siinä oli pakkauksessa joku merkintä, ettei pidäisi käyttää vettä, mutta... mutta...

Mitä jos hellani on tehnyt saman kuin tuo villa? Mitä jos se onkin tuo etikka joka ruostuttaa. Omituista. Takalevyt, joita en käytä, näyttävät olevan ihan kunnossa. Enkä muista edellisessä asunnossani levyjen ruostuneen. Pitää tässä vielä selvitellä tätä asiaa, mutta kävi mielessä, että pitää varmaan ilmoittaa vuokranantajalle. Sitä varmaan kiinnostaa, jos minä tuhoan tota hellaa täällä. Joudun kai ostamaan uuden sitten jos-ja-kun joskus muutan tästä pois. *huokaisu*

• hapettumista
        alkuperäinen kirjoit kirjoitti:

Miksi et käyttäisi etikkaa? Messinkille se ei sovi, sen jo tiesin... kantapään kautta tämäkin opittiin.

Käytin tänään sitä teräs- tai rautavillaa ja hellan päällä oli etikkaa (jonka pitäisi poistaa ruostetta). Mitään ei tuntunut tapahtuvan. Todella pian palasin katsomaan ja se villa oli muuttunut (kai) ruosteiseksi siltä puolelta jolla pyyhin. Siinä oli pakkauksessa joku merkintä, ettei pidäisi käyttää vettä, mutta... mutta...

Mitä jos hellani on tehnyt saman kuin tuo villa? Mitä jos se onkin tuo etikka joka ruostuttaa. Omituista. Takalevyt, joita en käytä, näyttävät olevan ihan kunnossa. Enkä muista edellisessä asunnossani levyjen ruostuneen. Pitää tässä vielä selvitellä tätä asiaa, mutta kävi mielessä, että pitää varmaan ilmoittaa vuokranantajalle. Sitä varmaan kiinnostaa, jos minä tuhoan tota hellaa täällä. Joudun kai ostamaan uuden sitten jos-ja-kun joskus muutan tästä pois. *huokaisu*

Etikkahappo on hapetin ja hapettuminen aiheuttaa usein korroosiota, esimerkiksi raudan ruostuminen johtuu hapettumis-pelkistymisreaktiosta.

• alkuperäinen kirjoit

Luin juuri tuon alkuperäisen viestini, joka on lähetetty 25.12.2009!!! Tässä ajassa olen saanut levyt todella pahan näköisiksi!

En muistanut että käytin etikkaa vasta silloin ensimmäisen kerran, ja siinä oli jo ruostetta hiukan. Nyt ne on niin kaameat että jotain minä tein pahasta väärin. Toivottavasti ei tuo etikka. Hitto vieköön, kun JOKAIKISESSÄ paikassa sanotaan että ruosteeseen pitää laittaa etikkaa. Molempien etulevyjen pinnalla on nyt tasainen ruoste, jota ei ollut vielä vuoden vaihteessa.

Käytin etikkaa silloin sen teräs/rauta-villan kanssa ja villa muuttui pyyhintä puolelta RUOSTE haperoksi sen jälkeen. Uskalsin yrittää myöhemmin uudestaan, mutta nyt ilman mitään nestemäistä. Uskoisin, että sillä ruoste alkoi vihdoinkin lähteä eikä villakaan muuttunut ruosteiseksi tämän jälkeen. Pitää vain tästä lähtien yrittää jynssätä tuolla kuivalla villalla, jos vaikka joskus kymmenen vuoden päästä saan tuon hellan siihen kuntoon, kuin mistä lähdettiin.

Olen nyt myös tajunnut laittaa pestyn levyn hetkeksi päälle, että kosteus siitä haihtuisi nopeasti pois.

Katsoin jo uusien hellojen hintoja. Ei pahoja. Jossain oli saman näköinen hella 222 euroa. Pitääköhän vuokranantajalle ilmoittaa, jos on ostamassa uutta hellaa? Vuokranantajan vastuulle se kai oikeasti kuuluu, mutta kun tuntuu vain niin että minä ihan itse pilasin levyt. Jos en saa hinkattua sitä ruostetta pois, en jaksa katsella tuota rumilusta ja yritän sitten pitää siitä uudesta paremmin huolta.

• se on

Etikka se on mikä ruostuttaa.
        Levyt ovat valurautaa, voisi hoitaa niinkuin valurauta paistinpannuja.
        Pienellä öljyhoidolla levyistä varmasti vielä tulee komiat.
        Muista, että hellanvaihdossa, hellan hinnan lisäksi tulee myös asennus.

• joka kerta
        se on kirjoitti:

Etikka se on mikä ruostuttaa.
        Levyt ovat valurautaa, voisi hoitaa niinkuin valurauta paistinpannuja.
        Pienellä öljyhoidolla levyistä varmasti vielä tulee komiat.
        Muista, että hellanvaihdossa, hellan hinnan lisäksi tulee myös asennus.

Uudet hellan levyt pitää aina ennen käyttöön ottoa kuumentaa tulikuumaksi,jotta niissä oleva suoja-aine kuumuu pois,silloin ei levyt ruostu vaan kestää kunnolla jopa vesipesua.Yritäppä öljyhoitoa,niinkuin rautapaistin pannutkin sitä kaipaa,ettei taruta pohjaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe