Miksi sinä vietät joulua?

OliviaKoo ek

Lahjojen vuoksi, tavan vuoksi, Jeesuksen syntymän kunniaksi, valon juhlana pimeyden keskellä, jouluruuan vuoksi, kun muutkin viettävät?
Onko muita syitä?

Vai vietätkö lainkaan? Ovatko joulupyhät vain hengähdystauko kiireen keskellä?
Mitä joulu sinulle merkitsee? Ylimääräisiä vapaapäiviä kiireen keskellä, yhdentekeviä pyhäpäiviä muiden pyhien keskellä? Samanlaisia päiviä kuin muutkin, hatuttaa, kun kaupat eivät ole auki.

13

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja palijon muutakin. Ja onneksi kaupat on kiinni, vaikka se niin kovasti mielenkiintoosta onkin kattella siellä kassajonoos toisten niskoja.
      Hyvää ja levollista yötä ja siunattua joulunaikaa sinne sinullekin.
      terv. seppä ja pieni nukkuva Tiitu-kani lakeurelta.

• OliviaKoo ek

ja terveisiä ja ylimääräinen annos laatuporkkanoita Tiitu-kanille.

• Hyvin yksinkertaista. Olen kasvanut perheessä, jossa juhlapyhiä vietettiin perinteisin menoin. Olipa kysymys juhannuksesta tai joulusta äiti valmisti juhliin sopivat ruoat ja isä keksi ohjelman. Kotoa saatu perimä on vahva ja se seuraa minua läpi elämäni.

• Tämmönen joulu

niin ettei pääse ruokakauppaan. Ei sen kummempaa. Joulut on vietetty silloin kun olin lapsi ja kun omat lapset olivat pieniä ja oli vielä perhe. Nyt ohitan joulun mahdollisimman pienellä budjetilla. Olis kannattanut eilenkin jättää luumut ja lanttulaatikko väliin niin olis ollut miellytävämpi herätys tänään:(
      Kiva kun on vähän rahaa joulun jälkeenkin:)

• ja miettien sitä pyhää..

Lasten kanssa elämä ON ihan kivaa.

• uk-ko

olen selvästi vaiheessa jossa määrittelen kaikkia perinteisiä tapoja uudelleen. Toisesta avioerosta on 3 vuotta ja sen jälkeen olen elänyt itsekseni, vaikka olenkin löytänyt uuden rakkaan elämänkumppanin.

Erot liittyvät siihen, että mulla ei ole enää perhejouluja. Se perhe itsessään määrittää, miten juhlia vietetään. Itsekseni olen joutunut määrittelemään asioiden merkityksiä uudelleen, ihan itseni kannalta (en kuvitteloe, että olisin mitenkään ainutlaatuisessa tilanteessa, vaan tiedän monien muidenkin olevan samankaltaisessa elämäntilanteessa).

Olen itsekseni aivan varma, että ihminen tarvitsee juhlia, enkä tarkoita sillä biletystä. Tarkoitan elämää rytmittäviä juhlia. Vuodenkiertoon liittyvät juhlat ovat sikäli hyviä, että ne ovat tosia. Joulut, juhannukset jne ovat kristillisiä jos niin halutaan, mutta ne ovat myös itse luonnon kiertoon liittyviä juhlia.

Itse olen tästä luonnollisesta syklistä löytänyt riittävän syyn viettää erilaisia juhlia. Kaikki eivät ehkä tarvitse sitä tai löydä tällaista merkitystä. Itselleni on kuitenkin koko ajan tärkeämpää kuunnella esim. suurten juhlien perimmäistä merkitystä. Tuntuu, että se aukeaa paremmin nyt itsekseni kuin aiemmin perhekuvioiden pyörteissä.

• ape-tin

juhlat,haluttiin kansa kuriin ja herran nuhteeseen.
        siks...ite en vitä mitään juhlia, siinä nuo menee kuin tavallisetkin viikonloput.
        Eikä potuta ettei ole kaupat auki, ostan jos ostan silloin kun ne ON auki.
        Turhaa roinaa en kerää.

• ei kristillistä juhl

jota ennen on vietetty juuri talvipäivän seisauksen juhlana, kunnes kristityt omivat sen itselleen
      ja keksivät, että joulu voisi olla jeesuksen syntymäjuhla.
      Tutkimusten mukaanhan jeesus on ehkä syntynyt kesällä.

• Rauhoittuminen, rentoutuminen, kiireetön olo ja puuhastelu ilman suorittamisen pakkoa, siinä minun jouluni.

Syötyä tuli taas ihan riittävästi, vähempikin olisi välttänyt.

• Adria

Joulun vietto katkaisee kivasti vuoden pimeimmän ajan kaamoksen ja koko joulukuu mennä huristaa jotenkin nopeammin kuin ilman Joulua.

• munnikki

mutta tässähän nämä päivät kuluvat arkea odotellessa.

• Sinimarjanen

saatu perinne, jonka olen halunnut periytyvän lapseni kautta myös lapsenlapsilleni. Tälläinen valonjuhla, kaikkine joulun odotuksineen, lahjoineen, leipomisineen, ruoanlaittamisineen on mielestäni sanoisinko tarpeellinen katkaisemaan tätä syksyn kaamosaikaa.:)

• Otto-Vaan..

Kun se on merkattu kalenteriin.Jotakuinkin tavan vuoksi, sitä veikkaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe