Miten arkistoitte videonne?

Varmuus Kopio

Miten te arkistoitte videonne? Joko olette menettäneet muistikortti-videoita?

En kysy miten haluaisitte arkistoida, vaan millä tavalla se on tällä hetkellä toteutettu. Ilmeisesti useamman levyn raid-systeemi olisi paras kotikonsti, mutta siihen uppoaa jo reilusti rahaa. Minulla itselläni on verkkokiintolevyllä ja toisellakin kiintolevyllä kuvat ja videot, mutta en pidä sitäkään kovin varmana. Tälläkin systeemillä jotain katalaa saattaa 15v sisällä tapahtua. Dvd-arkistot olikin jo pilalla, ei tarvinut montaa vuotta kaapissa olla..

7

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • citysen-kane

      mutta VHS-nauhalle.
      Mainittakoon, että yhtään videota en ole menettänyt :-).
      Minulla on useita tällä hetkellä uudennihkeitä nauhureita ja
      on ihan vuorenvarma juttu että kaikki on tallessa ja toistettavissa
      ainakin niin kauan kun en ole puupalttoossa.

      Ja sen jälkeen mitä välii...

      • Videoharrastaja

        VHS on kyllä aikansa elänyt videoformaatti.
        Jos jollain on vielä tärkeita vidoita VHS kaseteilla, on korka aika siirtää ne turvallisempaan muotoon.
        Itse kuvaan kahdella mini-DV kasetille tallentavalla HDV kameralla.
        Säilytän alkuperäiset kuvaukset kasetilla, täkeimmät videot siirrän tietokoneen ulkoiselle kovalevylle.
        Myös kaikki editoimani videot tallennan mini-DV kaseteiille, sekä poltan dvd levyille ja tallennan ulkoiselle kovalevylle TS-tiedostona ja täysilaatuisena videona.


    • juh...

      Alkuperäiset kamerakasetit säilytellään sellaisenaan, ei kuvata päälle. Säilyvät minkä säilyvät, joka tapauksessa ne siirretään tietokoneelle hyvissä ajoin. Kasettien editoimatonta sisältöä säilytellään kiintolevyllä, joka ei normaalisti ole missään koneessa kiinni/käytössä. Editoidut, valmiit työt ovat serverin RAIDilla, josta ajetaan kerran kuukaudessa backup ulkoiselle, ainoastaan backup-käytössä olevalle levylle. Näitä levyjä on kolme, eli kutakin käytetään kolmen kuukauden välein. Tästä kolmen levyn sarjasta yhtä säilytetään kokonaan toisessa osoitteessa kuin missä koneet ovat. Koska kaikki on kryptattuna, ei tietoturva ole ongelmana tällaisessa säilytyksessä.

      Lisäksi valmiit työt löytyvät normaaleilta DVD-levyiltä. Näiden kanssa ei ole toistaiseksi ollut mitään säilyvyysongelmia eikä edes merkkejä sellaisista. Aina on käytetty parhaimpia aihioita, mitä rahalla saa. Nykyään Verbatim archival grade.

      • Varmuus Kopio

        Kun olis rahaa kuin roskaan, niin ostaisin sähkökaapin pullolleen raidia ja packuppia. :)
        Tuosta dvd-levyille tallentamisesta vain; minä itse poltin kotivideoita verbatimin levyille, aivan tarkka merkki ei ole muistissa, mutta petyin raskaasti kun 5v päästä normaali huoneilmassa koteloituna ja kaapissa säilytetyt levyt eivät enää olleet luettavissa. Nuo ko. levyt olivat kuitenkin polttimen valmistajan suosittelemia, asema itsessään ei ollut varmasti laadukas, koska aikoinaan odottelin että niiden hinta painuu kohtuulliselle tasolle eli alle 100€. Oman kokemukseni perusteella en kyllä pidä dvd-levyä luotettavana.
        Videot minulla on myös dv-kasetilla, joka on hyvä arkisto. 10v takaisissa kaseteissa ei ole ensimmäistäkään vikaa, olen tässä kaapannut kun kiintolevy hajosi..

        Nyt on uuden kameran hankinnan aika ja ellei suuri massa olisi hylännyt dv-kasettia, hankkisin hv40:n. Hinnan lisäksi muistikorttyypin takia en voi hankkia (Exmor R) sonyn kameraa, koska nykyhinnoissa se tarkoittaisi 100€ hukkaamista vuodessa -arkistoisin muistikortit. Kameran hinta saisi olla siinä 1000€ paikkeilla ja canonkin on näköjään unohtanut etsimen kameroistaan??? Jaa, kuka sitä käyttäisi? ->Minä olen käyttänyt silloin tällöin.. Lisäksi pitää vielä hankkia kaappauskortti analogisia varten, kun noissa kortille kuvaavissa ei ole muunninta. Videokameroissa HDC-TM300 näyttäisi mielenkiintoiselta. Onko parempia ehdotuksia?


      • Varmuus Kopio kirjoitti:

        Kun olis rahaa kuin roskaan, niin ostaisin sähkökaapin pullolleen raidia ja packuppia. :)
        Tuosta dvd-levyille tallentamisesta vain; minä itse poltin kotivideoita verbatimin levyille, aivan tarkka merkki ei ole muistissa, mutta petyin raskaasti kun 5v päästä normaali huoneilmassa koteloituna ja kaapissa säilytetyt levyt eivät enää olleet luettavissa. Nuo ko. levyt olivat kuitenkin polttimen valmistajan suosittelemia, asema itsessään ei ollut varmasti laadukas, koska aikoinaan odottelin että niiden hinta painuu kohtuulliselle tasolle eli alle 100€. Oman kokemukseni perusteella en kyllä pidä dvd-levyä luotettavana.
        Videot minulla on myös dv-kasetilla, joka on hyvä arkisto. 10v takaisissa kaseteissa ei ole ensimmäistäkään vikaa, olen tässä kaapannut kun kiintolevy hajosi..

        Nyt on uuden kameran hankinnan aika ja ellei suuri massa olisi hylännyt dv-kasettia, hankkisin hv40:n. Hinnan lisäksi muistikorttyypin takia en voi hankkia (Exmor R) sonyn kameraa, koska nykyhinnoissa se tarkoittaisi 100€ hukkaamista vuodessa -arkistoisin muistikortit. Kameran hinta saisi olla siinä 1000€ paikkeilla ja canonkin on näköjään unohtanut etsimen kameroistaan??? Jaa, kuka sitä käyttäisi? ->Minä olen käyttänyt silloin tällöin.. Lisäksi pitää vielä hankkia kaappauskortti analogisia varten, kun noissa kortille kuvaavissa ei ole muunninta. Videokameroissa HDC-TM300 näyttäisi mielenkiintoiselta. Onko parempia ehdotuksia?

        Älä mene lauman mukaan.
        Toimi niinkin mielstäsi on hyvä.
        DV kasettikameroia myydään edelleen runsaastI, koska se on luotettava ja helposti editoitava videon tallennusmuoto.
        Useat nykyisinkin myynnissä olevat ammattikameratkin käyttää DV kasettia.
        Tuo Canon HV40 huippukamera hintaluokassaan.
        Esimerkiksi elokuvateattereissakin juuri pyörivä elokuva Mitä meistä tuli, on kuvattu HV40:n edeltäjämallin kameralla HV20.llä.
        http://www.youtube.com/watch?v=CCcxwrFD17w

        Itsellänikin on HV30, olen tyytyväinen monipuoliseen kameraan js sen kuvanlaatuun.


      • 999==999=
        digikummi kirjoitti:

        Älä mene lauman mukaan.
        Toimi niinkin mielstäsi on hyvä.
        DV kasettikameroia myydään edelleen runsaastI, koska se on luotettava ja helposti editoitava videon tallennusmuoto.
        Useat nykyisinkin myynnissä olevat ammattikameratkin käyttää DV kasettia.
        Tuo Canon HV40 huippukamera hintaluokassaan.
        Esimerkiksi elokuvateattereissakin juuri pyörivä elokuva Mitä meistä tuli, on kuvattu HV40:n edeltäjämallin kameralla HV20.llä.
        http://www.youtube.com/watch?v=CCcxwrFD17w

        Itsellänikin on HV30, olen tyytyväinen monipuoliseen kameraan js sen kuvanlaatuun.

        Mä olen päätynyt esimerkiksi kesäteatteriesityksiä taltioidessani sellaiseen ratkaisuun, että kuvaan suurikokoisella s-vhs jvc gy x2b-kamerarungolla, jossa canonin ammattilasi, suoraan tietokoneelle ilman nauhaa.
        Moni kamera on hyvä kamerana, mutta nauhuripuolen voi ohittaa, siis analogisen videon aikakudelta.

        Tämä on tietysti vain tietynlaisiin kuvaustilanteisiin sopiva tapa, ja melko kämpelö. Mutta laatu on mahtavaa.


    • ja muunnan

      ne VOB muotoon ja otan USB tikulle, jos katselen telkkarista niitä.

      Kaiken lähtökohtana on hyvä lajittelu ja tiedostojen nimi,
      jotta voi vaikka turhempia tuhota ilman katselua jos tarvis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2675
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      70
      988
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      276
      798
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe