Miten arkistoitte videonne?

Varmuus Kopio

Miten te arkistoitte videonne? Joko olette menettäneet muistikortti-videoita?

En kysy miten haluaisitte arkistoida, vaan millä tavalla se on tällä hetkellä toteutettu. Ilmeisesti useamman levyn raid-systeemi olisi paras kotikonsti, mutta siihen uppoaa jo reilusti rahaa. Minulla itselläni on verkkokiintolevyllä ja toisellakin kiintolevyllä kuvat ja videot, mutta en pidä sitäkään kovin varmana. Tälläkin systeemillä jotain katalaa saattaa 15v sisällä tapahtua. Dvd-arkistot olikin jo pilalla, ei tarvinut montaa vuotta kaapissa olla..

7

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • citysen-kane

      mutta VHS-nauhalle.
      Mainittakoon, että yhtään videota en ole menettänyt :-).
      Minulla on useita tällä hetkellä uudennihkeitä nauhureita ja
      on ihan vuorenvarma juttu että kaikki on tallessa ja toistettavissa
      ainakin niin kauan kun en ole puupalttoossa.

      Ja sen jälkeen mitä välii...

      • Videoharrastaja

        VHS on kyllä aikansa elänyt videoformaatti.
        Jos jollain on vielä tärkeita vidoita VHS kaseteilla, on korka aika siirtää ne turvallisempaan muotoon.
        Itse kuvaan kahdella mini-DV kasetille tallentavalla HDV kameralla.
        Säilytän alkuperäiset kuvaukset kasetilla, täkeimmät videot siirrän tietokoneen ulkoiselle kovalevylle.
        Myös kaikki editoimani videot tallennan mini-DV kaseteiille, sekä poltan dvd levyille ja tallennan ulkoiselle kovalevylle TS-tiedostona ja täysilaatuisena videona.


    • juh...

      Alkuperäiset kamerakasetit säilytellään sellaisenaan, ei kuvata päälle. Säilyvät minkä säilyvät, joka tapauksessa ne siirretään tietokoneelle hyvissä ajoin. Kasettien editoimatonta sisältöä säilytellään kiintolevyllä, joka ei normaalisti ole missään koneessa kiinni/käytössä. Editoidut, valmiit työt ovat serverin RAIDilla, josta ajetaan kerran kuukaudessa backup ulkoiselle, ainoastaan backup-käytössä olevalle levylle. Näitä levyjä on kolme, eli kutakin käytetään kolmen kuukauden välein. Tästä kolmen levyn sarjasta yhtä säilytetään kokonaan toisessa osoitteessa kuin missä koneet ovat. Koska kaikki on kryptattuna, ei tietoturva ole ongelmana tällaisessa säilytyksessä.

      Lisäksi valmiit työt löytyvät normaaleilta DVD-levyiltä. Näiden kanssa ei ole toistaiseksi ollut mitään säilyvyysongelmia eikä edes merkkejä sellaisista. Aina on käytetty parhaimpia aihioita, mitä rahalla saa. Nykyään Verbatim archival grade.

      • Varmuus Kopio

        Kun olis rahaa kuin roskaan, niin ostaisin sähkökaapin pullolleen raidia ja packuppia. :)
        Tuosta dvd-levyille tallentamisesta vain; minä itse poltin kotivideoita verbatimin levyille, aivan tarkka merkki ei ole muistissa, mutta petyin raskaasti kun 5v päästä normaali huoneilmassa koteloituna ja kaapissa säilytetyt levyt eivät enää olleet luettavissa. Nuo ko. levyt olivat kuitenkin polttimen valmistajan suosittelemia, asema itsessään ei ollut varmasti laadukas, koska aikoinaan odottelin että niiden hinta painuu kohtuulliselle tasolle eli alle 100€. Oman kokemukseni perusteella en kyllä pidä dvd-levyä luotettavana.
        Videot minulla on myös dv-kasetilla, joka on hyvä arkisto. 10v takaisissa kaseteissa ei ole ensimmäistäkään vikaa, olen tässä kaapannut kun kiintolevy hajosi..

        Nyt on uuden kameran hankinnan aika ja ellei suuri massa olisi hylännyt dv-kasettia, hankkisin hv40:n. Hinnan lisäksi muistikorttyypin takia en voi hankkia (Exmor R) sonyn kameraa, koska nykyhinnoissa se tarkoittaisi 100€ hukkaamista vuodessa -arkistoisin muistikortit. Kameran hinta saisi olla siinä 1000€ paikkeilla ja canonkin on näköjään unohtanut etsimen kameroistaan??? Jaa, kuka sitä käyttäisi? ->Minä olen käyttänyt silloin tällöin.. Lisäksi pitää vielä hankkia kaappauskortti analogisia varten, kun noissa kortille kuvaavissa ei ole muunninta. Videokameroissa HDC-TM300 näyttäisi mielenkiintoiselta. Onko parempia ehdotuksia?


      • Varmuus Kopio kirjoitti:

        Kun olis rahaa kuin roskaan, niin ostaisin sähkökaapin pullolleen raidia ja packuppia. :)
        Tuosta dvd-levyille tallentamisesta vain; minä itse poltin kotivideoita verbatimin levyille, aivan tarkka merkki ei ole muistissa, mutta petyin raskaasti kun 5v päästä normaali huoneilmassa koteloituna ja kaapissa säilytetyt levyt eivät enää olleet luettavissa. Nuo ko. levyt olivat kuitenkin polttimen valmistajan suosittelemia, asema itsessään ei ollut varmasti laadukas, koska aikoinaan odottelin että niiden hinta painuu kohtuulliselle tasolle eli alle 100€. Oman kokemukseni perusteella en kyllä pidä dvd-levyä luotettavana.
        Videot minulla on myös dv-kasetilla, joka on hyvä arkisto. 10v takaisissa kaseteissa ei ole ensimmäistäkään vikaa, olen tässä kaapannut kun kiintolevy hajosi..

        Nyt on uuden kameran hankinnan aika ja ellei suuri massa olisi hylännyt dv-kasettia, hankkisin hv40:n. Hinnan lisäksi muistikorttyypin takia en voi hankkia (Exmor R) sonyn kameraa, koska nykyhinnoissa se tarkoittaisi 100€ hukkaamista vuodessa -arkistoisin muistikortit. Kameran hinta saisi olla siinä 1000€ paikkeilla ja canonkin on näköjään unohtanut etsimen kameroistaan??? Jaa, kuka sitä käyttäisi? ->Minä olen käyttänyt silloin tällöin.. Lisäksi pitää vielä hankkia kaappauskortti analogisia varten, kun noissa kortille kuvaavissa ei ole muunninta. Videokameroissa HDC-TM300 näyttäisi mielenkiintoiselta. Onko parempia ehdotuksia?

        Älä mene lauman mukaan.
        Toimi niinkin mielstäsi on hyvä.
        DV kasettikameroia myydään edelleen runsaastI, koska se on luotettava ja helposti editoitava videon tallennusmuoto.
        Useat nykyisinkin myynnissä olevat ammattikameratkin käyttää DV kasettia.
        Tuo Canon HV40 huippukamera hintaluokassaan.
        Esimerkiksi elokuvateattereissakin juuri pyörivä elokuva Mitä meistä tuli, on kuvattu HV40:n edeltäjämallin kameralla HV20.llä.
        http://www.youtube.com/watch?v=CCcxwrFD17w

        Itsellänikin on HV30, olen tyytyväinen monipuoliseen kameraan js sen kuvanlaatuun.


      • 999==999=
        digikummi kirjoitti:

        Älä mene lauman mukaan.
        Toimi niinkin mielstäsi on hyvä.
        DV kasettikameroia myydään edelleen runsaastI, koska se on luotettava ja helposti editoitava videon tallennusmuoto.
        Useat nykyisinkin myynnissä olevat ammattikameratkin käyttää DV kasettia.
        Tuo Canon HV40 huippukamera hintaluokassaan.
        Esimerkiksi elokuvateattereissakin juuri pyörivä elokuva Mitä meistä tuli, on kuvattu HV40:n edeltäjämallin kameralla HV20.llä.
        http://www.youtube.com/watch?v=CCcxwrFD17w

        Itsellänikin on HV30, olen tyytyväinen monipuoliseen kameraan js sen kuvanlaatuun.

        Mä olen päätynyt esimerkiksi kesäteatteriesityksiä taltioidessani sellaiseen ratkaisuun, että kuvaan suurikokoisella s-vhs jvc gy x2b-kamerarungolla, jossa canonin ammattilasi, suoraan tietokoneelle ilman nauhaa.
        Moni kamera on hyvä kamerana, mutta nauhuripuolen voi ohittaa, siis analogisen videon aikakudelta.

        Tämä on tietysti vain tietynlaisiin kuvaustilanteisiin sopiva tapa, ja melko kämpelö. Mutta laatu on mahtavaa.


    • ja muunnan

      ne VOB muotoon ja otan USB tikulle, jos katselen telkkarista niitä.

      Kaiken lähtökohtana on hyvä lajittelu ja tiedostojen nimi,
      jotta voi vaikka turhempia tuhota ilman katselua jos tarvis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      85
      741
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      675
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      29
      555
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe