Kertoisiko joku, saako..

Mariah

Kertoisiko joku, saako lestadiolainen kaveerata tai seurustella ei-lestadiolaisen kanssa vai ovatko lestadiolaisen ystävät ja seurustelukumppani yleensä samaa uskontoa "todistavia"? Entä onko esimerkiksi kihlaus lestadiolaiselle kuinka "pyhä" asia, ts. kihlautuuko hän noin vain vai täytyykö sitä edeltää pitkäkin seurustelusuhde?

37

6916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rabbi

      Taas vastaan, vaikka en edes ole lestadiolainen. Anteeksi. Mutta en malta... :)

      Uskoakseni "kaveeraaminen" kenen tahansa kanssa on sallittua. Vahva usko kyllä kestää mahdolliset koettelemukset. Ja kuinka muuten voisimme levittää evaneliumien sanomaa muille? Se kuitenkin käsittääkseni on eräs tehtävä jonka Jeesus meille antoi. Ja itse hän esimerkillään osoitti, että "huorintekijöiden, juomarien, syömärien ja publikaanien" keskuudessa liikkuminen on jopa suotavaakin. "Ei ihmistä saastuta se mikä menee sisälle vaan mikä tulee ulos".

      Sen sijaan sellainen kaveeraaminen, jossa joutuisi muuttamaan elämäntapaansa tai joustamaan uskossaan ei liene suotavaa. Hänhän itse meitä kehoitti jättämään jopa äitimme ja lapsemme vuokseen. Eikö siis myös mahdollisen seurustelukumppaninkin?

    • henkka

      Kaveeraus ok, sydänystävyydestä varoitellaan, seurustelu kielletään. Tai no, suoraan ei kyllä kielletä mitään, ainoastaan retorisesti, tyyliin "uskovainen ei seurustele epäuskoisen kanssa" tai "epäuskoisten kanssa seurustelu ei ole Jumalan lasten tapa" tms. Niin, mitäänhän ei kielletä, mutta asiat voidaan joskus sanoa hyvinkin jyrkkään sävyyn, ettei kenellekään jäisi epäselväksi.

      Varmaan useimmille kihlaus on vakavasti otettava asia. Jotkut kihlautuvat melko lyhyenkin seurusteluajan jälkeen, eikä sitä nähdä mitenkään pahana.

    • N-85

      Olen seurustellut lestadiolaisen "pojan" kanssa pian 2vuotta, kun aloimme seurustelemaan en kuulunut mihinkään uskontoon! nimeni oli vain väestörekisterissä! mutta se ei meitä hidastanut, hän on ihana ja tavallinen ihminen. kaikkien renttupoikien jälkeen..emme ole kihloissa vaikka yhteisestä tulevaisuudesta joskus puhummekin. Jokainen päättää itse kenen kanssa on, siihen ei vanhempien sanan pidä vaikuttaa! minut ainakin hyväksyttiin, vaikka marssin heidän kotiinsa meikkeineni ja lävistyksineni, sillä heidän poikansa välitti minusta ja minä hänestä:)

    • Leenu

      ei, löysälle kaveruudelle jes.

      Puoliso löytyy samasta uskosta, eli toinen vl kumppaniksi.

      Kyllä meille on kihlaus ja avioliitto todellakin vakava asia. Ei leikkimielellä lähdetä siihen touhuun, vaikkakin ihastus saattaa tapahtua aika lailla vahingossa. Jopa leikkiä voi olla mukana.

      Uskovaiset muuten seurustelevat puhtaasti, elikkä ei pusuja jne. Jos syntiä tulee, ne on lupa uskoa anteeksi.

      • Rouva Q

        Että ei siis rakastavaisten kesken edes pusuja???
        HÖH!
        Ei onnistu tällä vuosituhannella moneltakaan. Tunteiden näyttäminen, rakkauden näyttäminen! EI VOI OLLA pahaksi!
        En ymmärtänyt nyt kyllä ollenkaan, mitä pahaa pusussa on?
        HÖH!


      • Leenu
        Rouva Q kirjoitti:

        Että ei siis rakastavaisten kesken edes pusuja???
        HÖH!
        Ei onnistu tällä vuosituhannella moneltakaan. Tunteiden näyttäminen, rakkauden näyttäminen! EI VOI OLLA pahaksi!
        En ymmärtänyt nyt kyllä ollenkaan, mitä pahaa pusussa on?
        HÖH!

        saattaa kuulua lihallisia ajatuksia ja himoja. Joku kysyi kerran, että saisko kokeilla passaako huulet yhteen. Niin vastattiin, että ne kyllä passaa, muut asia täytyy tutkia kumppanissa, käykö..

        Ei kai tää minusta mitenkään raakaa ole. Ei ole kidutuksesta ollenkaan kyse... Joillekin tietysti saattaa olla hankala olla pussaamatta, mulle ei. Ei ainakaan tähän mennessä ole ollut kovia pussaushaluja.


      • Rouva Q
        Leenu kirjoitti:

        saattaa kuulua lihallisia ajatuksia ja himoja. Joku kysyi kerran, että saisko kokeilla passaako huulet yhteen. Niin vastattiin, että ne kyllä passaa, muut asia täytyy tutkia kumppanissa, käykö..

        Ei kai tää minusta mitenkään raakaa ole. Ei ole kidutuksesta ollenkaan kyse... Joillekin tietysti saattaa olla hankala olla pussaamatta, mulle ei. Ei ainakaan tähän mennessä ole ollut kovia pussaushaluja.

        meikäläisellä, mutta kyllä minusta on JULMAA kieltää nuorta, rakastunutta pussaamasta!
        JULMAA, siis MINUN mielestäni!
        Olen myös sitämieltä, että tuommosten asioiden kieltäminen tekee nuorista epärehellisiä, kieroja ja tunteiltaan vääristyneitä!
        Miksei voi avoimesti näyttää, että tuosta tykkään! Tuota RAKASTAN! Varsinkin, jos ihan kihloihin asti on menty!
        EN YMMÄRRÄ!
        Itse olen pussaillut vapaasti! Toivon, että lapsenikin pussailevat vapaasti!
        Kyllä he sen "rajan" tietävät, mistä ei sovi mennä yli!


      • Leenu
        Rouva Q kirjoitti:

        meikäläisellä, mutta kyllä minusta on JULMAA kieltää nuorta, rakastunutta pussaamasta!
        JULMAA, siis MINUN mielestäni!
        Olen myös sitämieltä, että tuommosten asioiden kieltäminen tekee nuorista epärehellisiä, kieroja ja tunteiltaan vääristyneitä!
        Miksei voi avoimesti näyttää, että tuosta tykkään! Tuota RAKASTAN! Varsinkin, jos ihan kihloihin asti on menty!
        EN YMMÄRRÄ!
        Itse olen pussaillut vapaasti! Toivon, että lapsenikin pussailevat vapaasti!
        Kyllä he sen "rajan" tietävät, mistä ei sovi mennä yli!

        ja parane väitellä... Raamattu mm. himoin haluakset. Kaveruuspohjainen halaus on eri asia.

        Avioliitossa mies ja nainen on yksi liha. Sen mä ymmärrän. Ei ole julmaa, jos sanoo, että ennen avioliittoa mies ja nainen eivät ole yksi liha.


      • Rouva Q
        Leenu kirjoitti:

        ja parane väitellä... Raamattu mm. himoin haluakset. Kaveruuspohjainen halaus on eri asia.

        Avioliitossa mies ja nainen on yksi liha. Sen mä ymmärrän. Ei ole julmaa, jos sanoo, että ennen avioliittoa mies ja nainen eivät ole yksi liha.

        Voi, voi!
        Surullista on, jos KAIKKI nuorille(KIN) tulevat säädökset ja säännöt pitää oikein kantaa kaivoon!!!
        Viaton nuori rakkaus! MIKSEI SE SAA NÄKYÄ???
        Toivon, että NÄKYY!!!


      • Hynde
        Rouva Q kirjoitti:

        Voi, voi!
        Surullista on, jos KAIKKI nuorille(KIN) tulevat säädökset ja säännöt pitää oikein kantaa kaivoon!!!
        Viaton nuori rakkaus! MIKSEI SE SAA NÄKYÄ???
        Toivon, että NÄKYY!!!

        Rakkaus ja rakastelu on muuten eri asia.


      • Rouva Q
        Hynde kirjoitti:

        Rakkaus ja rakastelu on muuten eri asia.

        Näin on!
        Mutta "suukkonen", ei mielestäni ole lähelläkään rakastelua!
        Joka sinänsä onkin sitten ihan eri juttu!
        Leenun mielestä ne on yx yhteen!


      • vlm-63

        Oletko sinä oikea ihminen täällä rajoja vetämään? Eiköhän se jokaisella ihmisellä meistä ole omatunto joka kertoo, että missä mennään.

        Älä sinä ala täällä rajoja ja ohjeita antamaan. Jos sinä et ole koskaan seurustellut tai tuntenut pusun tarvetta, niin älä kylvä sitä täällä kaikkiin.

        Pusu/suukko on ihan eri asia kuin kunnon kielarit tai rakasteleminen. En oikein ymmärrä, että millä pohjalla sinä olet liikenteessä...

        Pusu ja halaaminen voivat olla rakkauden tai kaveruuden osoitusta. Se, että antaa suukon toiselle ei tarkoita heti mitään lihan himoja.

        Mutta jos SINÄ tunnet asian noin niin ok. Mutta eivät KAIKKI tunne asiaa noin.


      • Hynde
        Rouva Q kirjoitti:

        Näin on!
        Mutta "suukkonen", ei mielestäni ole lähelläkään rakastelua!
        Joka sinänsä onkin sitten ihan eri juttu!
        Leenun mielestä ne on yx yhteen!

        Kaikki mikä johtaa himokkaisiin ajatuksiin siitä pitäis välttää.
        Toiset ottaa varmemmin kuin toiset.


      • Inker-Elli
        vlm-63 kirjoitti:

        Oletko sinä oikea ihminen täällä rajoja vetämään? Eiköhän se jokaisella ihmisellä meistä ole omatunto joka kertoo, että missä mennään.

        Älä sinä ala täällä rajoja ja ohjeita antamaan. Jos sinä et ole koskaan seurustellut tai tuntenut pusun tarvetta, niin älä kylvä sitä täällä kaikkiin.

        Pusu/suukko on ihan eri asia kuin kunnon kielarit tai rakasteleminen. En oikein ymmärrä, että millä pohjalla sinä olet liikenteessä...

        Pusu ja halaaminen voivat olla rakkauden tai kaveruuden osoitusta. Se, että antaa suukon toiselle ei tarkoita heti mitään lihan himoja.

        Mutta jos SINÄ tunnet asian noin niin ok. Mutta eivät KAIKKI tunne asiaa noin.

        Kyllä nuorten sopii halata ja pussailla, jos ovat seurustelemassa vakavasti. Ei sitä kielletty minun nuoruudessani ja niin minäkin tein tulevan mieheni kanssa. Onhan tuo kauheaa tuollaisten sääntöjen lataaminen joka asiaan. Tämä on yksi osoitus siitä, että säännöt ne on joka ikiseen asiaan vl:ien joukossa, vaikka jotkus sitä joskus yrittävätkin kieltää.


      • ????

        Puhtaast=ei pusuja. No ei kaikki uskovaiset ovat tunne-elämältän noin estyneitä. Pussailen kyllä niin poikaysätääni suulle kuin joitakin naisystäviäniäkin poskelle, kun tapaamme. Samoin toimitaan yleisestikin ystäväpiirssäni. Toisen ihmisen koskettaminen ei ole tabu.

        Niin ja seurustelusta ulkopuolisen kanssa ollaan montaa mieltä. Sekapareja syntyy sellaista vauhtia ettei liikkeessä meinata perässä pysyä. Voihan sitä paheksua, mutta yksilöt tekevät valintoja. Suositukset eivät riitä estämään rakastumisia ja naimisiinmenoja.


      • Rouva Q
        ???? kirjoitti:

        Puhtaast=ei pusuja. No ei kaikki uskovaiset ovat tunne-elämältän noin estyneitä. Pussailen kyllä niin poikaysätääni suulle kuin joitakin naisystäviäniäkin poskelle, kun tapaamme. Samoin toimitaan yleisestikin ystäväpiirssäni. Toisen ihmisen koskettaminen ei ole tabu.

        Niin ja seurustelusta ulkopuolisen kanssa ollaan montaa mieltä. Sekapareja syntyy sellaista vauhtia ettei liikkeessä meinata perässä pysyä. Voihan sitä paheksua, mutta yksilöt tekevät valintoja. Suositukset eivät riitä estämään rakastumisia ja naimisiinmenoja.

        Onneksi nuoret kuitenkin "saavat" olla nuoria ja rakastuneita!
        Ihanaa!
        Tunnen hyvin läheiseti erään vl-perheen, jonka monella lapsella on ollut ongelmia juuri tuossa, että he eivät ole kyenneet luomaan luontevia suhteita vastakkaiseen sukupuoleen....
        Ajattelen, että "kotiolot" on taustalla asiaan vaikuttaneet!
        Mutta mitää tieteellistä näyttöä asiaan ei ole, ihan vain OMAT silmäni nää...


      • Olga
        Rouva Q kirjoitti:

        Voi, voi!
        Surullista on, jos KAIKKI nuorille(KIN) tulevat säädökset ja säännöt pitää oikein kantaa kaivoon!!!
        Viaton nuori rakkaus! MIKSEI SE SAA NÄKYÄ???
        Toivon, että NÄKYY!!!

        No, kyllä varmaan näkyykin! Katseista, kädestä pitämisestä, olon puristamisesta, kahden keskisistä hymyistä...

        On onni seurustella puhtaasti ja oppia tuntemaan toinen ennen muuta ihmisenä ja henkisenä olentona. Jos toinen ei ajatustasolla tm sitten natsaakaan, ei ensi eroikävästä toivuttua jää kuitenkaan pysyviä ja peruuttamattomia haavoja auki... Voi hyvillä mielin alkaa seurustella uuden ihmisen kanssa, jos Jumala niin suo.

        Rakkauden näyttämisen ei tarvi liittyä seurusteluaikana ja kihlajaisaikana fyysisenä vaan nimen omaan suloisena odotuksena ja tutustumisena


      • vakas
        vlm-63 kirjoitti:

        Oletko sinä oikea ihminen täällä rajoja vetämään? Eiköhän se jokaisella ihmisellä meistä ole omatunto joka kertoo, että missä mennään.

        Älä sinä ala täällä rajoja ja ohjeita antamaan. Jos sinä et ole koskaan seurustellut tai tuntenut pusun tarvetta, niin älä kylvä sitä täällä kaikkiin.

        Pusu/suukko on ihan eri asia kuin kunnon kielarit tai rakasteleminen. En oikein ymmärrä, että millä pohjalla sinä olet liikenteessä...

        Pusu ja halaaminen voivat olla rakkauden tai kaveruuden osoitusta. Se, että antaa suukon toiselle ei tarkoita heti mitään lihan himoja.

        Mutta jos SINÄ tunnet asian noin niin ok. Mutta eivät KAIKKI tunne asiaa noin.

        Osoitti sen miten oikein toimitaan ja jokainen sitten tekee omat päätöksensä, astuuko rajan yli vai jääkö sen sisäpuolelle.

        Kyullä Leenu antaa hyviä neuvoja, joista ei tulisi hiiltyä, jos kovin kuumenee niin syttyy palamaan , niinkuinvlm kerran neuvoi Palava lyhde väliin ja kun pysyttelee niin etäällä ettei piolttele niin siinä on se seurusteluun sopiva nuorikon välimatka, kerkijäähän sitä sitten eihän ne kihlat yleensä kauaa kestä kun jo kellot soivat.


      • vakas
        Rouva Q kirjoitti:

        Että ei siis rakastavaisten kesken edes pusuja???
        HÖH!
        Ei onnistu tällä vuosituhannella moneltakaan. Tunteiden näyttäminen, rakkauden näyttäminen! EI VOI OLLA pahaksi!
        En ymmärtänyt nyt kyllä ollenkaan, mitä pahaa pusussa on?
        HÖH!

        Neuvoksi annettu, ettei mene liian pitkälle, kokeneet ja sitä ehkä katuneet ovat kokemusten perusteella tällaisen enuvon antaneet.

        Ei se mikään laki ole mutta uskovaiselle helpompaa jos näin.


      • vlm-63
        vakas kirjoitti:

        Osoitti sen miten oikein toimitaan ja jokainen sitten tekee omat päätöksensä, astuuko rajan yli vai jääkö sen sisäpuolelle.

        Kyullä Leenu antaa hyviä neuvoja, joista ei tulisi hiiltyä, jos kovin kuumenee niin syttyy palamaan , niinkuinvlm kerran neuvoi Palava lyhde väliin ja kun pysyttelee niin etäällä ettei piolttele niin siinä on se seurusteluun sopiva nuorikon välimatka, kerkijäähän sitä sitten eihän ne kihlat yleensä kauaa kestä kun jo kellot soivat.

        Ai sittenkin täällä vedetään meille rajoja? Ymmärsin ja olen aina ymmärtänyt ettei mitään sääntöviidakkoa ole, että mitä saa tehdä ja mitä ei. On annettu ohjeita jota me sitten oman tunnon johdatuksella seurailemme.

        Väitätkö, että suukon antaminen on syntiä? (sehän on vain sitten SINUN mielipiteesi, ei seurakunnan tahto)

        On tosi, että osa meistä on heikompia ja sortuvat herkemmin lihan himoon ennen naimisiin menoa, mutta se, että halaukset ja suukottelut kiellettäisiin kokonaan alkaa ihan naurattamaan minua suuresti :)) Vaimokin tuossa kävi lukemassa ja kommentoi, että täälläpä nyt ollaan suuria RAJOJA vetämässä anonyymien kirjoittajien voimin :))

        Onhan joku sitäkin mieltä, että naimisissa olevatkaan eivät saa suukotella näkyvällä paikalla.


      • Leenu
        vlm-63 kirjoitti:

        Ai sittenkin täällä vedetään meille rajoja? Ymmärsin ja olen aina ymmärtänyt ettei mitään sääntöviidakkoa ole, että mitä saa tehdä ja mitä ei. On annettu ohjeita jota me sitten oman tunnon johdatuksella seurailemme.

        Väitätkö, että suukon antaminen on syntiä? (sehän on vain sitten SINUN mielipiteesi, ei seurakunnan tahto)

        On tosi, että osa meistä on heikompia ja sortuvat herkemmin lihan himoon ennen naimisiin menoa, mutta se, että halaukset ja suukottelut kiellettäisiin kokonaan alkaa ihan naurattamaan minua suuresti :)) Vaimokin tuossa kävi lukemassa ja kommentoi, että täälläpä nyt ollaan suuria RAJOJA vetämässä anonyymien kirjoittajien voimin :))

        Onhan joku sitäkin mieltä, että naimisissa olevatkaan eivät saa suukotella näkyvällä paikalla.

        puhu. Puhun mitä on opetettu. Ja opistossa esim. selvästi pidettiin vääränä sitä, kun jotkut olivat pitäneet oikein pussausnäytöksen. Elikkä seurusteleva pari pussannut joskus yöllä, ja ympärillä katsomo.


      • Leenu
        Rouva Q kirjoitti:

        Onneksi nuoret kuitenkin "saavat" olla nuoria ja rakastuneita!
        Ihanaa!
        Tunnen hyvin läheiseti erään vl-perheen, jonka monella lapsella on ollut ongelmia juuri tuossa, että he eivät ole kyenneet luomaan luontevia suhteita vastakkaiseen sukupuoleen....
        Ajattelen, että "kotiolot" on taustalla asiaan vaikuttaneet!
        Mutta mitää tieteellistä näyttöä asiaan ei ole, ihan vain OMAT silmäni nää...

        luontevuuden kannalla ja ihmettelen, jos ei meikäläiset pysty keskenään kaveruuteen sekä tytöt että pojat (no, ihan lapset ymmärrän, koska heidän kehitykseen se vaihe kuuluu). Sen sijaan en näe/koe/tunne huonoa omaa tuntoa siitä, että en pidä pusuttelua oikeana. Ja eihän se kuulu edes kulttuuriimme yleisenä tapana. Sanokaa pois, että olen estynyt, mutta itse tiedän, mitä olen.


      • vlm-63
        Leenu kirjoitti:

        puhu. Puhun mitä on opetettu. Ja opistossa esim. selvästi pidettiin vääränä sitä, kun jotkut olivat pitäneet oikein pussausnäytöksen. Elikkä seurusteleva pari pussannut joskus yöllä, ja ympärillä katsomo.

        Tarkoitatko, että on sama asia antaa koko opistolle "pussailunäytös" tai hellyyttään ja rakkauttaan suukottaa kumppaniaan ollessaan vaikka kahden kesken?

        Mielestäni siinä on vähän eroa. Mutta niin kuin tässäkin näemme, "opetuksemme" saattaa hieman erota toisistaan.

        Onko sinusta suukon antaminen syntiä? Lyhyt ja ytimekäs vastaus riittää ;))


      • vlm-63
        Leenu kirjoitti:

        luontevuuden kannalla ja ihmettelen, jos ei meikäläiset pysty keskenään kaveruuteen sekä tytöt että pojat (no, ihan lapset ymmärrän, koska heidän kehitykseen se vaihe kuuluu). Sen sijaan en näe/koe/tunne huonoa omaa tuntoa siitä, että en pidä pusuttelua oikeana. Ja eihän se kuulu edes kulttuuriimme yleisenä tapana. Sanokaa pois, että olen estynyt, mutta itse tiedän, mitä olen.

        Se on hyvä, että et tunne huonoa omaa tuntoa siitä, että et pidä pusuttelua oikeana. Minä ja moni muukaan ei tunne huonoa omaa tuntoa siitä, että ei pidä pusuttelua vääränä.

        Jos taas tuosta kulttuurista hieman sanoisin. Kaksi lastani on ollut vaihdossa. Toinen Englannissa ja toinen Jenkeissä. Siellä kulttuuriin kuuluu antaa "poskisuudelma" kun harvoinkin tavataan ja sitten halataan. Tyttäreni "omaksuivat" hetkeksi tuon tavan kun olivat tulleet sieltä kotimaahan. En minä pitänyt tuota syntinä että noin käyttäydytään. Maassa maan tavalla ja tänä päivänä kun kansainvälistytään ja kiertelemme maailmaa kulttuurimme kohtaavat ja näemme ja kohtaamme erilaisia tapoja.

        Mielestäni kavereiden kesken posken poskea vasten painaminen ja halaaminen ei ole mikään paha tapa vaan osoitus ystävyydestä/kaveruudesta ja välittämisestä.

        Hyväksyn täysin sen, että sinä et "salli" suukottelua tai vastaavaa, mutta älä tuomitse muita :)))


    • Lesta:)

      Moi!:) Mun mielestä se on niin että lestadiolaisen kanssa SAA seurustella vaikka ei itse olisi, mutta silti uskovainen. Haluan vain muistuttaa että muutkin voivat uskoa sydämmestään kuin lestadiolaiset. Mutta sitä ei hyväksytä jos puoliso käännyttää toisen pois uskonnosta, uskontoon saa käännyttää:)

    • gilippus..

      e-lesta ei saa kaveerata uskottomien kanssa, vaan yhtähyvien ystävien eli toisten lestojen kanssa. se on ykyään rasismia. -uskontosuuntatunutta.tili

      • teu.

        Teempä kysymyksen jos ei saa rajantakaisen kanssa jutella ja seurustella
        Kuika luulette että tämä Rajan takainen voi saavuttaa Uskoon tulon niin,
        paljon kuin kieltoja löytyy , myös ohjeita läytyy ja kuka sanoo että ne on
        Jeesuksen Kriustuksen Ohjeet ja opit ,ja hengellisen täytyy tietää
        rakentajan aikaan saanti.. Usko Jeesukseen Kristukseen
        ei laki pykäliin .


    • Anonyymi

      Mä seurustelen lestiodailuus kasvatuksen saaneen tytön kanssa ja kyllä me pussataan nuollaan halaillaan ja nussitaan. Vaikka ei hänen sijaisvanhempansa siitä pidä mut se ei kiinnosta meitä lainkaan. Me tehdään sitä mitä me haluamme, mitä meidän sydämmet sanoo sillä nuorilta ei saa kieltää suutelemista halailua tai yhdyntää. Kyllä sen ylä-asteen aikana tietää mitä ne ovat ja tietävät kyllä miksi ihmiset suutelee halailee ja kuksii.

      • Anonyymi

        Et sinä ainakaan näytä tietävän mitään, pahanen sairaalla seksivalistuksella kusetettu kakara.
        Kohta näet, mitä sinulle tämän valinnan seurauksena tapahtuu!


    • Saa panna heti, kun saa puhuttua pöksyt pois jaloista. Kunhan muistaa käyttää kondomia, ettei tule lisää kus*pää uskiksia.

      • Anonyymi

        Haista paska. Vielä noin röyhkeälle ihmiselle koittaa ohraleipä. Muista tämä kun huonot ajat koittaa sinulle. Olit ylimielinen ja leuhka ja sait mitä ansaitsit.


      • Anonyymi

        Idiottimaista toimintaa ja 99% tekee niin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haista paska. Vielä noin röyhkeälle ihmiselle koittaa ohraleipä. Muista tämä kun huonot ajat koittaa sinulle. Olit ylimielinen ja leuhka ja sait mitä ansaitsit.

        Auttoiko jessuli kirjoittamisessa, kun on niin kaunista kieltä? Lueppas Vuorisaarna uudestaan, uskis-houkka.


      • Anonyymi
        kookoo2 kirjoitti:

        Auttoiko jessuli kirjoittamisessa, kun on niin kaunista kieltä? Lueppas Vuorisaarna uudestaan, uskis-houkka.

        Haista paska! Kaikkia paskapäitä tuo leipä elättää. 💩💩


      • Anonyymi

        Jatketaan siitä mihin jäätiin!


      • Anonyymi
        kookoo2 kirjoitti:

        Auttoiko jessuli kirjoittamisessa, kun on niin kaunista kieltä? Lueppas Vuorisaarna uudestaan, uskis-houkka.

        Jatketaan siitä mihin jäätiin!


      • Anonyymi

        Jatketaan siitä mihin jäätiin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe