Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monet vanhemmat yksikertaistavat aivan liikaa puhettaan pikkulapselle. Ei lapselle tarvitse käyttää mitään erityistä omaa lässyn lässyn -sanastoa.
Lieden levy on kuuma ja polttaa, ei poppaa, koira on koira eikä mikään hauva... minä on minä ja sinä on sinä. Aivan turhaa puhua kolmannessa persoonassa tyyliin: äiti menee nyt kauppaan, tuleeko Jenni mukaan.
Sitten ihmetellään vielä, jos lapsen puhe ei kehty. Tietysti joskus on syytä sovittaa sanansa lapselle ikätasoiseksi, kun haluaa varmistaa viestinsä perille menon. Mutta pääsääntöisesti ei tarvitse esim. välttää sivistyssanoja ja monimutkaisempia lauserakenteita. Lapset ovat yllättävän nokkelia päättelemään kyllä asiayhteydestä ja kieli rikastuu kuin huomaamatta.
Lässyttävät vanhemmat
2
926
Vastaukset
- samaa miettiny
Juu mä oon kans kiinnittäny samaan. Miksi ei lapselle voida puhua asioiden oikeilla nimillä? Meiilä 2 v tytön kanssa muskari loppu hyvin lyhyeen, koska en jaksanu kuunnella lässyttävää ohjaajaa.. Miksi puhumaan opetteleville lapsille pitää lässyttää??
- lähihoitajaopisk.
Oon kans täysin samaa mieltä tos asias..Ite oon kolmannen vuoden lähihoitajaopiskelija ja erikoistun lapsiin ja nuoriin,ja oon huomannu kans,että jotkut munkin luokkalaiset puhuu lapsille lässyttäen kun ollaan tehty välil yhdessä lasten kans.Eräs luokaltani puhui jopa 6-vuotiaille kolmannessa persoonassa,mikä mua ainakin todella kummastutti (varmasti lapsia myös).Se on todellakin lasten aliarvioimista,jos ei voi normaalia kieltä ja puhetapaa käyttää..Kyllä lapsille voi jutella ystävällisesti ja ymmärtäväisesti ilman lässyttämistäkin.
Ite ainakin aijon (jos pääsen viimeiseen työharjoitteluun päiväkotiin alle 3-vuotiaiden ryhmään) puhua lapsille niin kuin ihmisille puhutaan (olivat sitten kuinka pieniä hyvänsä).Vaikka lapsi ei osaisikaan itse vielä kunnolla tuottaa puhetta se ei tarkoita sitä,etteikö niiden pienten,söpöjen ja uteliaiden kasvojen takana olisi ihan älyllinen ihmisenalku :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2664654Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442847Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k232590Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761791Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061644Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591400
- 951282
- 471169