Kielivalinta lasten kanssa uusperheessä?

Kielipulma

Olen muuttamassa yhteen englantilaisen miestystäväni kanssa, jolla on edellisestä avioliitosta kaksi lasta. Olen itse kaksikielinen ja ollaan puhuttu että jos tulevaisuudessa siunautuu yhteisiä lapsia puhuisin lapselle/lapsille ruotsia (vahvempi kieli sekä ns tunnekieli) kun taas tuleva isä puhuisi luonnollisesti englantia. Miesystäväni haluaa myös oppia ruotsin ja olemmekin aloittaneet "opiskelut" sen suhteen. Tämän lisäksi hän haluaisi että opettaisin hänen lapsilleen ruotsia, mihin olen myös suostunut.

Tiedustelenkin onko kenelläkään kokemusta monikulttuurisesta uusperheestä, jossa puolison entisestä liitosta oleville lapsille opetetaan toista kieltä? Näen sen rikkautena että oppivat toisen kielen mutta myös mietittyttää miten sen toteuttaa käytännössä. Joitain ajatuksia on, että esim ruokailuhetki tms olisi sellainen tilanne jossa puhuisin vaan toista kieltä, ja sitä kautta lapset pikkuhiljaa oppisivat sanoja ja fraaseja. Lapset ovat pieniä (alle kouluikäisiä), tasapainoisia ja sosiaalisesti kehittyneitä ja sekä isän että hänen x:än mielestä ei ole mitään esteitä miksi en voisi opettaa toista kieltä heille.

7

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petruska30

      Lapset oppivat juuri tuossa iässä helposti uuden kielen. Meillä uusperhe nyt alle vuoden ja lapseni puhuu lähes täydellisesti toista kieltä. Tosin olemme siis muuttaneet ulkomaille, jossa myös ensin eskarin ja sitten koulun kieli on ollut tämä uusi toinen kieli. Olen jostain lukenut, että kun lapsi osaa yhden kielen hyvin ja kielen kehitystä tuetaan esimerkiksi lukemalla paljon ja keskustelemalla, toisen kielen omaksuminen on myös helpompaa.

    • Järkevää?

      miehesi lapsille englantia eivät lapset opi kovin hyvin tämän maan enemmistön kieltä eli suomea, joten kannattaa miettiä onko järkeä opettaa lapsille ruotsinkieltä, jota puhuu tässä maassa vain viisi prosenttia
      kansasta, vaikka olisitkin itse suomenruotsalainen.Suomessa on yleisesti osattava suomea niin kuin kaikissa
      maissa kyseisen maan pääkieltä.

      • Kielipulma

        Itse asiassa näen asian hieman toisella tavalla - omasta kokemuksesta puhtaasti. Siskoni puhuu lapselleen ruotsia ja lapsen isä on englannin kielinen, lapsi osaa ilmaista itseän kolmella kielellä sujuvasti, sillä on oppinut suomenkielen tarhan muilta lapsilta (vaikka oli enkun kielisessä tarhassa - suurin osa lapsista suomenkielisiä) sekä pihalla leikkien muiden lasten kanssa. Ikää 6 v. Aika hyvin.

        Yhtä huonosti tai hyvin voi kukaan tahansa oppia kielen, mielestäni se riippuu omasta motivaatiosta ja halusta oppia. Onhan niitä ihmisiä, myös suomalaisia, joiden sanavarasto on rajoittunut ja joukkuun liittyy kirosanoja yms. Päästään tästä sitten filosofiseen ajatukseen mikä on riittävän hyvä kielitaso?


    • Maassa maan tavalla

      ruotsia, jota kuitenkin koulussa jo yläasteen ensimmäiseltä luokalta lähtien on pakko opiskella
      kiitos RKP:n ja Suomen "elävän" kaksikielisyyden ja miehesi ei todellakaan kannata opetella ruotsia jos haluaa
      saada töitä Suomesta, koska kaikissa maissa on osattava enemmistön kieltä jos haluaa päästä töihin ja
      muutenkin osaksi yhteiskuntaa, mutta viiden prosentin puhumalla suomenruotsilla se ei taida ruotsinkielisiä
      alueita lukuunottamatta onnistua, mutta mitä järkeä on eristäytyä ruotsinkieliseen "ankkalammikkoon" kun
      voi sujuvasti tutustua suomalaisiin suomen kielellä.

      • Kielipulma

        ..eristäytyminen ja eristäytyminen. Etenkin pääkaupunkiseudulla monissa yrityksissä vallitsee globaalikulttuuri (en ota tässä kantaa siihen, onko tämä Suomelle hyvä vai huono asia) tarkoittaen että virallinen yrityskieli on usein englanti (mm Nokia). Tottahan se on, että on helpompaa jos osaa maan toista virallista kieltä, mutta lähipiirissä on niin monta elävää esimerkkiä missä toinen puoliso (ulkomaalainen) ei ole opetellut suomea ja silti pärjännyt hyvin.

        Emme elä enää 90-luvulla, vaan modernissa 2010 luvulla, ja ehkä oma näkemykseni rajoittuukin vain pääkaupunkiseudulle, niin tulevaisuudessa se olisi se mahdollinen paikka missä asuisimme, jos siis ulkomailta päättäisimme muttaa takaisin.

        Ja vaikka osaan ruotsia en koe olevani suomenruotsalainen vaan suomalainen, jolla on ollut mahdollisuus pienestä pitäen oppia toisen kielen, oli se sitten mikä tahansa. Haluan viedä tätä eteenpäin, sillä monikielisyys auttaa ymmärtäämään toista kulttuuria ja toisia ihmisä, se luo siltoja ihmisten välillä. En ole koskaan ajatellut että ruotsinkelisyyten eristäisi minut suomalaisista tai muista, mutta ehkä se johtunee osittain siitä etten myöskään tee siitä "juttua". Olen vain oma itseni, joka osaa useampaa kieltä.

        Tutkitusti on todettu että lapset oppivat kielen helpommin mitä nuorempia he ovat ja myös sekin on faktaa että on helpompi omaksua esim kolmannen kielen jos on takana jo pari kieltä. Rohkaisen teitä kaikkia siis opiskelemaan ruotsia, se kun kuuluu samaan kielipuuhun kuin englanti!


    • Lehtolainen

      Olen syntynyt perheeseen jossa äitimme kotikieli oli Norja ja isän kotikieli oli taas Suomi. Meistä osa lapsista syntyi Norjassa ja osa Suomessa. Itse synnyin Norjassa ja aloitin siellä koulun. Suomeen muutimme Joulun jälkeen ja edessä uusi koulu ja uudet ystävät. Suomenkielen kanssa ei ollut onglmia vaikka olin aloittanut koulun Norjassa ja siellä melkein kaikki kaverit puhuivat Norjaa. Oli toki sellaisiakin kavereita joilla oli kotikieli Suomi joka auttoi että koko perhe osaattiin hyvin Suomea. Mutta pidämme yhteyttä Norjassa asuviin kavereihin

    • Kielipulma

      .. että asun siis Englannissa enkä Suomessa, joten voi olla että se muuttaa teidän ajatuksianne, mutta arvostan kuitenkin että otitte ajan ja vastasitte.

      Oma pulmani on siinä, että hallitsen lähes täydellisesti suomenkielen mutta vahvempana on selkeästi ruotsi, joten vaikka haluaisinkin opettaa suomea on ns luonnollisempaa jutella ja rupatella ruotsikis. Lisäksi jos jälkeläisiä tulee lisää niin heille - omille lapsilleni- puhuisin ruotsia. Tiedostan, että tämä saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa pieniä ongelmia mm siinä, jos päättäisimme muuttaa Suomeen sillä mieheni eikä mahdollisest jälkeläiset osaisi lainkaan suomea. Språkinvalidinia tosin en pysty tähän vaikuttamaan, jos toinen kieli on vahvempi niin se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe