Häät ulkomailla - kuka kustantaa vieraiden kulut?

serena83

Olen avioitumassa ruotsalaisen mieheni kanssa Tukholman liepeillä syyskuussa 2010. Kutsuttuja vieraita on noin 75, joista 30 on tulossa Suomesta. Juhlapaikalle pääsee Tukholman keskustasta tarvittaessa vaikka julkisilla liikennevälineillä (meidät siis siviilivihitään juhlapaikalla). Juhlapaikka on entinen kartano joka toimii kesäisin myös hotellina ja siellä on majoitusmahdollisuus.

Tiedustelisinpa siis onko meidän velvollisuutenamme isäntäparina kustantaa Suomesta tulevien vieraiden matkat ja majoitus kun heidät olemme häihimme kutsuneet, vai huolehtivatko vieraat itse omista kuluistaan? Ei tässä kuitenkaan missään Namibiassa olla naimisiin menossa, Helsingistä on Tukholmaan linnuntietä noin 400 kilometriä joten matkustuskustannusten ei pitäisi olla niin huikeat (laivalla menopaluu halvimmillaan Turusta 20e, lentäen Helsingistä menopaluu 120e).

Uskon siihen ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan, siksipä kyselen tätäkin. Itse vieraana vastaavassa tilanteessa maksaisin kyllä omat kuluni, mutta vastaavasti ehkä tinkisin häälahjan arvosta. Mites muut?

4

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittävästi apuja

      Ei ole teidän velvollisuutenne kustantaa vieraiden matkoja, vaan ne, jotka haluavat saapua paikalle, tekevät sen omalla kustannuksellaan. Sen sijaan on hyvä huomioida, että jos vieraat tarvitsevat hotellimajoitusta tms., niin kohtelias morsiuspari auttaa tilanteessa esim. varaamalla tarvittavan määrän huoneita (jotka vieraat kyllä maksavat itse). En tiedä, kuinka osaavia juuri teidän vieraanne ovat, mutta vaikka laivamatkan vielä varaakin helposti koti-Suomesta, voi monelle teettää ongelmia varata majoitusta Ruotsista, kun kyseessä on "omatoimimatka" eli varaaminen ei tapahdu matkatoimiston kautta. Puhumattakaan, että onnistuisi varaamaan edullisesti. Eli riittävästi infoa kutsuun mukaan, myös siitä liikkumisesta, koska Tukholma ei ole mikään tuppukylä, jossa jokainen osaa liikkua kuin peräkylillä konsanaan ja löytää oikean bussipysäkin.

      On sitten oma lukunsa, että mitä vaikeamman matkan takana juhlatilaisuus, sen herkemmin tulee poissaoloja. Juhlapäivä vaatii aina oman aikansa, mutta kun siihen lisätään vielä matkaan kuluva aika, niin ajan irrottaminen ylimääräiseen "Ruotsin-lomaan" voi joillekuille olla ylitsepääsemätön ongelma. Tähän olette varmaan kuitenkin varautuneet. Ja koska kuluja vieraille tulee todennäköisesti merkittävästi enemmän kuin matka kotimaassa juhlapaikalle teettäisi, niin hyvä on myös varautua siihen, että vähävaraisimmat vieraat jättäytyvät pois, ja yleistä tinkimistä häälahjan arvosta voi esiintyä.

      • ***********

        Meillä ainakin tärkeimmät vieraat eli mieheni vanhemmat, sisaret (ja sisaren mies) sekä hänen bestmäninsä majoitettiin sukulaisten luo, koska halusivat olla paikalla hiukan pidempään (tosin omilla vanhemmillani oli isossa talossa nyt lasten muutettua pois runsaasti ylimääräistä tilaa). Ja haluttiinhan muutenkin puolin ja tosin tutustua paremmin. Mutta pääsääntöisesti kyllä kaikki huolehtivat omista kustannuksista. Yhteyttä pidettiin kyllä tiukasti eli autettiin niin lentolippu, hotelli yms. varauksissa, haettiin lentokentältä ja kuskattiin suuntaan jos toiseen. Talkoovoimilla siitä selvittiin ja itse juhlassa meininki ole rento kun kaikki jo tunsivat toisiaan hiukan. Kommunikaatio on se tärkein. Ja kannattaa pyytää ilmoittamaan etukäteen ketkä tulossa ja ketkä ei, niin sujuu pitopalvelulta työ helpommin.


    • aattelin vain...

      Tietysti saatte maksaa kaikki, jos lompakko riittävän paksu?

      No oikeesti ei tartte maksaa vieraiden matkoja.

      Itse kyllä järjestäisin kyllä ryhmäkuljetuksen satama - juhjapaikka - satama (vaikka rahat tulijoilta, jos ei omat riitä).

      • hyvä idea?

        Ryhmäkuljetus on ensinäkemältä hyvä idea, mutta voi olla vaikeampi toteuttaa käytännössä. Oletetaan, että rajoitetaan kuljetukset vain niihin, jotka tulevat yölaivalla juhlapäivän aamuna. Siltikin Tukholmaan saapuu Suomesta 4 eri laivaa! Eli iltalaivat Turusta, Silja ja Viking. Ja sama homma Helsingistä. Laivojen saapumisen väli kummallakin yhtiöllä kolmisen tuntia (Turun-laiva aamulla 6 jälkeen ja Helsingin-laiva ennen klo 10). Ja kun satamat ovat eri paikoissa, niin käytännössä se tietäisi yhteiskuljetukselle pahimmillaan neljää eri reissua satamaan pelkästään hakemaan Tukholmaan aamulla saapuvia, se tietysti Tukholman keskustaliikenteessä.

        Tietysti homman voi rajoittaa niihin laivoihin, joilla tulee suurin osa väestä, mutta se vaatii jo tietoa, kuinka moni haluaa nousta laivaan Turusta ja kuinka moni Helsingistä. Ja jos suurin osa tulee vaikka Turun-laivalla, niin vielä pitää huomoida eri satamat, koska aina on niitä, jotka haluavat ehdottomasti kulkea Siljalla/Vikingillä. Yhteiskuljetus siis käytännössä toimisi vain, jos ilmoittaisi, että kuljetus on järjestetty niille, jotka tulevat satamasta X yhtiöllä Y. Ellei sitä ylimääräistä rahaa ole sitten tosi paljon... Mutta tietysti, jos saapujat maksavat itse yhteiskuljetuksen kustannukset ja hommaan saa juonittua vaikka joutilaan bestman-minibussi-kuskin, niin voihan se toimiakin, mutta vaatii kyllä jo vähän organisointitaitoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      26
      1483
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1149
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1111
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe