Minkähänlainen työjälki tuollaisella toosalla tulee? Käyttäneet kertokoon kokemuksia.
Suurteholinko
11
8076
Vastaukset
- Kunto 230
Kun suurteholingon ajonopeus on sopiva on jälki hyvä. Jos ajonopeus on liian suuri menee siivikon läpi lunta lingon takapuolelle. Tässäkin suhteessa on hieman eri malleissa ja valmistajilla erilaisia rakenteita mm. pientä porrastusta siivikon takana läpimenoa estämässä.
Parhaimmillaan suurteholinko on runsaan lumen linkouksessa mm. metsäautoteiden yms. aukaisuissa. Huonommillaan se on paikoissa joissa lumen heittosuunta vaihtuu useasti, silloin on muistettava ettei sillä kivitä rikki ympäristön rakennuksia. Hyvänä puolena sillä on vähäinen voimantarve alennusvaihteen ja rakenteen ansiosta.
Käytetyn suurteholingon ostamisessa on ensisijainen huomio kiinnitettävä alennusvaihteiseen. Alennusvaihteet joskus vetelevät aivan viimeisiään, jos linko on ollut vähänkin rajummassa käytössä ja levykytkin on puuttunut voimanottoakselista. Vaihteistoviallisen suuteholingon korjaus ei ole juuri kannattavaa, kun uudet järeät alennusvaihteistot ovat kalliita ja valmistajia on vähän.- Toosake
Näköjään täältäkin saa asiallisia vastauksia kysymyksiinsä, kiitos siis. Juuri tuo lumen läpimeno on mietityttänyt mutta nyt selvisi sekin. Olen auraillut paria yksityistietä ja niiden 25 pihaa 3m takalanalla nyt 4 talvea. Aiempina vuosina käytettävissäni on ollut myös linko mutta naapuri muutti pois ja niin lähti linkokin joten tänä talvena olen turannut perälevyllä. Penkat kasvaa ym. harmia joten linko tulisi nyt tarpeeseen. Tarjolla olisi 2.50m leveä KUNTO-linko. Hintakin olisi sopiva. On vaan mietyttänyt tuo lumen läpimeno ja että ottaako se kuinka tarkkaan vai jättääkö höttöä tienpintaan? Mitenhän tuollaisen alennusvaihteen kunnon toteaa?
- ose
Toosake kirjoitti:
Näköjään täältäkin saa asiallisia vastauksia kysymyksiinsä, kiitos siis. Juuri tuo lumen läpimeno on mietityttänyt mutta nyt selvisi sekin. Olen auraillut paria yksityistietä ja niiden 25 pihaa 3m takalanalla nyt 4 talvea. Aiempina vuosina käytettävissäni on ollut myös linko mutta naapuri muutti pois ja niin lähti linkokin joten tänä talvena olen turannut perälevyllä. Penkat kasvaa ym. harmia joten linko tulisi nyt tarpeeseen. Tarjolla olisi 2.50m leveä KUNTO-linko. Hintakin olisi sopiva. On vaan mietyttänyt tuo lumen läpimeno ja että ottaako se kuinka tarkkaan vai jättääkö höttöä tienpintaan? Mitenhän tuollaisen alennusvaihteen kunnon toteaa?
Yli menvän hötön saa estettyä pienellä korjauksella. Siivikon taakse rungon päälle 10 cm koroke pystyyn. Ei lennä enää paljon lunta vauhdilla rungon yli. Koroke ottaa hieman vastaan peruuttamalla umpihankeen mentäessä mutta ei paljoa. Jos Kunto-lingon alennusvaihde ei ääntele käsn pyöritettäessä tohtinee moisen ostaa.
- 252
Toosake kirjoitti:
Kun sinulla tuntuu olevan noinkin paljon noita pihoja, kannattaa harkita myös tavallista linkoa. Suurteholinko on parhaimmillaan juuri metsäautoteitten aukaisussa ja sinne se on tarkoitettukin. Pihojen siivoaminen suurteholingolla on aika työlästä. Pihoista joutuu monesti vetämään lunta pitkiäkin matkoja, ennen kuin voi puhaltaa pois ja suurteholingolla se ei tahdo onnistua. Ja pihojen siivouksessa heittosuuntaa pitää pystyä vaihtamaan. Mutta kannattaa sopuhintainen suurteholinko ostaa vaikkei sitä tarttiskaan;)
- Vaihetta vailla
252 kirjoitti:
Kun sinulla tuntuu olevan noinkin paljon noita pihoja, kannattaa harkita myös tavallista linkoa. Suurteholinko on parhaimmillaan juuri metsäautoteitten aukaisussa ja sinne se on tarkoitettukin. Pihojen siivoaminen suurteholingolla on aika työlästä. Pihoista joutuu monesti vetämään lunta pitkiäkin matkoja, ennen kuin voi puhaltaa pois ja suurteholingolla se ei tahdo onnistua. Ja pihojen siivouksessa heittosuuntaa pitää pystyä vaihtamaan. Mutta kannattaa sopuhintainen suurteholinko ostaa vaikkei sitä tarttiskaan;)
Osaisko herrat kertoo mistä sais hommattua alennusvaihteita asp/ast linkoihin? Pihassa ois yks vaihe vikanen linko. Vaihteen kiinnitys 4 pultilla.
- 6245
Vaihetta vailla kirjoitti:
Osaisko herrat kertoo mistä sais hommattua alennusvaihteita asp/ast linkoihin? Pihassa ois yks vaihe vikanen linko. Vaihteen kiinnitys 4 pultilla.
peuralan konepaja ainakin tekee alennus- ja suunnanvaihtimia
- "höttöänne"
ose kirjoitti:
Yli menvän hötön saa estettyä pienellä korjauksella. Siivikon taakse rungon päälle 10 cm koroke pystyyn. Ei lennä enää paljon lunta vauhdilla rungon yli. Koroke ottaa hieman vastaan peruuttamalla umpihankeen mentäessä mutta ei paljoa. Jos Kunto-lingon alennusvaihde ei ääntele käsn pyöritettäessä tohtinee moisen ostaa.
Mistä ylimenevästä hötöstö te oikein puhutte? Minulla on Riihon tekemä suurteholinko enkä koskaan ole huomannut moistaa ylimenoa jos kerran propelli pyörii.
- alennusvaihde
Vaihetta vailla kirjoitti:
Romutettavasta vanhemman traktorin takakinkun kun asennat linkoosi niin hyvä tulee.
- Lumenauraaja
Jälki on aivan hyvää suurteholingolla. Eikä se vaadi traktorilat paljoa tehojakaan. Joku valmistaja on kuulemma käyttänyt David Brownin takapään osia tuon suunnanvaihtajan valmistuksessa.
- Lumenauraaja
Itselläni on jo toista talvea suurteholinko ja onpa mainio mökkitien ja mökin pihan aukaisussa. Kun ostin lingon niin uusin siihen laakerit ja stefat. Linko oli halpa mutta ostos kannatti. Se ei vaadi traktorilta paljoa tehoja. eikä painakaan sen enempää kuin ns. normaali linko. Linkousjälki on kuin pöytää :) Työleveys on 225cm joten yhdellä ajolla saa jo henkilöautolle tien auki. Sekin näissä lingoissa on hyvä puoli että sillä lähtee suojalumikin kuin tyhjää vaan. Normaalilingolla yritin aluksi mutta eihän sillä mökkikäytössä tee mitään koska kelit vaihtelevat.
- suojalum
Tuos on malliks volovvo
https://www.youtube.com/watch?v=d6T5b8-jFD0
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803