Miten hoidetaan asunto-osakkeen antaminen lapsenlapsille?
Minulla on kaksi poikaa vain toisella perhe ja kaksi poikaa.
En saa lapsiltani mitään apua, siis joskus 1-2 kertaa vuodessa olisin tarvinnut henkilöautolla viennin tai haun alle 10 km.
Tietokoneen kanssa on joskus ongelmaa, molemmat hallitsevat täysin alan ja asuva alle 300 m päässä minusta, eivät auta.
Toinen ei ole ikinä ollut työssä elää työttömyyskorvauksella.
Lisäksi ihan ilkeilläkseen ovat ilmoittaneet myyvänsä kotini irtaimiston Helpoheikille tai lahjoittavansa Pelastusarmeijalle. (modermi sohvakalusto 2 3 istuttavat hankinta hinta 30 000€)
Lapsenlapset ovat nyt alle 5 vuotta molemmat, olen säännöllisesti lapsenhoitajana he ovat mummolassa. Haluaisin tehdä testamenti tai lahjakirja suoraan lapsenlapsille, vanhemmille ei oikeuksia omaisuutteni.
Olen kuullut lahjakirjasta, jossa asunto-osakkeen antaja piti itsellään hallinta oikeuden elinaikaisena.
Eli:
-asuu itse niin kauvan kuin kykenee, hoitaa yhtiövastikkeen ja sähkölaskun.
-tällä tavalla ei asuntoa voi myydä mummun hoitokuluista.
Kyse on säästöstäni, asunon hankin ja olen maksanut, kun lapseni ovat muuttaneet omiin asumuksiin. Eli joskus tiukkakin säästäminen on vain itseltäni pois. ( ei tupakka alkoholi ja myin auton pois)
Asunnon myyntihinta olisi nyt 100-90 000€.
Perintö lapsenlapsille.
5
1620
Vastaukset
- hupsheijaa
Tee tai siis teetä pätevä lahjakirja kersoille ja jätä itsellesi hallintaoikeus. Jos sinulla olisi vielä sen verran rahaa, että lahjoittaisit lahjaveron verran niin lapsellesi ei tulisi ongelmaa mukulansa lahjaverosta. Samalla voit lahjakirjassa kieltää mukuloiden mahdollisilta tulevilta puolisoilta avio-oikeuden.
- sakke.kl
antaa suoraan käteen muksuille rahoja niin omat pääsee perintöön kiinni eli lakiosan saavat silti oli testamentti mitä tahansa.Tietenkin jos annat lahjana ja hoidat lahjaveron lastenlasten nimissä pois voi onnistua.Toinen asia jolla todellakin saat muksusi täysin perinnöttömäksi,mutta silloin lapsenlapsille ei myöskään jää mitään on jotta myyt koko kämpän,muutat vuokraasuntoon ja tietenkin palvelutaloon eikä mihinkään kunnan omistamaan.aina katsotaan hoitokulut ensin pois ennen perinnön jakoja eli nauti omista rahoistasi älä jätä muille.Ei ne lapsenlapset mitään muista sinua jos noin nuoria ja voit avata nille pankkitilin jonne laitat muistaakseni 3000€ joka toinen vuosi ei mene lahjaveroja.sinulla oikeus tuhota koko omaisuutesi ihan miten haluat jos et ole holhouksen alla ja sitä lapsesi hakee heti jos tietävät mitä suunnittelet eli älä kerro mistään niille.kysy myös asianajajata miten parhaiten menisi.
- elä ja nauti
sinun sohvakalusto on maksanut euroissa 30 tonnia? Oliko markkoja? Mutta miksi pohdit perintöasiaa jos et ole vielä tosi vanha? Vai onko ikää jo lähellä 75-80v? Sinun ei edes pidä miettiä mitä jätät kellekään vaan elää itse kuin haluat ja tuhlata.
Elä ja käytä elinaikasi omaan mukavuuteesi ja nauti, kun elät. Matkustele ja älä jätä mitään säästöjä jälkipolville. Sellainenkin mahdollisuus on kuin käänteinen laina, jossa pankki maksaa asunnosta ja asukas jää siihen asumaan loppuiäkseen ja maksaa "vuokraa" pankilta saamiltaan käänteisrahoilla. Sellainen on hypoteekkipankilla, ainakin joillain paikkakunnilla. Siinä on tavoitteena että perittävää ei juuri jää, eikä siten myös tapeltavaa. - joku vaan
...siis muilta tässä ketjussa.
Tuossa pitäisi tietää paljon enemmän että voisi antaa täsmälliset neuvot.
Lapset todellakin voivat vaatia lakiosansa eli käytännössä puolet perinnöstä. Tälle ei käytännössä voi mitään ellei sitten pistä omaisuutta sileäksi jo eläissään.
Lahjakirja ja hallintaoikeuden pidättäminen toimii joskus, googlella löytyy hakusanalla ikäkerroin miten monta kertaa 5% vähennetään lahjan arvosta. Niillä viisivuotiailla pitäisi olla rahaa maksaa lahjaverot heti.
Testamentilla jokaisella saajalla on 20.000 euron verovapaa osuus, jos on alaikäisiä lapsia suoraan alenevassa polvessa niin oli paljon suurempi. En ole katsonut koskeeko myös lapsenlapsia kun ei ole itselleni ollut ajankohtaista. Melko suuretkin omaisuudet saa siirrettyä tuolla tavalla verotta jos on tarpeeksi lapsenlapsia.
Hoitokulut ovat tärkeä pointti, niihin yhteiskunta perii helposti isonkin omaisuuden.
Lain mukaan tilanne on huono jos laitokseen joutuu, asiakas saa vain taskurahaa ja muu menee kunnalle.
Jos pärjää kotona niin kunnalla on velvoite järjestää samat palvelut kotiin, laskuttaa saa vain kolmanneksen eläkkeestä tai kokonaistuloista vaikka tarvitsisi ympärivuorokautista hoitoa. - ovat
Mistä tiedät mitä hulttioita niistä lapsenlapsista tulee? Yleensä omena ei kauas puusta putoo. Verottaja varmasti tykkää testamenteista. Jos itsesi avustajiksi olet lapsesi tehnyt niin mitenkähän ne lapsenlapset sinua avustaa. Nuoriso viis veisaa vanhoista kantturoista senkään vähää varsinkaan vanhoista sohvanromuista. Asuntosi hupenisi alkoholiin, tupakkaan ym. nuorten huveihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 55758
- 101731
- 33702
- 60699