Uutta käytettyä puimuria hankkimassa

Ford 8830

Pellon lisäyksen seurauksena alkaisi olla ajankohtaista päästää vanha Volvo BM S950 eläkkeelle. Tilalle meinasin jotain 10000-16000 euron hintaista hytillistä, 12-14 jalan pöydällä varustettua puimuria. Volvolla on puitu vuosittain 40-50ha ja loput 100ha NH 8050:lla. Uuden puimurin tarvitsisi kestää ainakin 100ha puinnit riippuen kuinka paljon naapurit tarttee puintiapua ja kuinka hyvin 8050 pysyy kasassa.

Itsellä on tällä hetkellä kaksi omasta mielestäni hyvää vaihtoehtoa. Ensimmäisenä on NH Clayson 1550H vm-75, 15 jalan pöydällä, tunteja 7100h. Toisena taas Claas Mercator 75H vm-79, 14jalan pöydällä, tunteja 3900h.

Olen enemmän kallistunut Claysoniin, mutta vähän arveluttaa koneen turhan suuret tunnit. Claysoni on ulkopäin muutenkin huomattavasti paremmassa kunnossa, hiukan halvempi ja ollut tosihommissa viime syksyllä.. Mercator taas on ilmeisesti säilytetty suuremman osan elinkaarestaan ulkona pressun alla. Ruostetta löytyy enemmän kuin tarpeeksi ja sillä on puitu viimeksi 2005. Kuitenkin tekniikka on ihan hyvässä kunnossa ja kone käy hyvin.

Pikkuviat ja puutteet eivät haittaa, kun tässä olisi vielä melkein koko talvi aikaa kunnostella. Lähinnä haluaisin mielipiteitä ja vinkkejä mahdollisista vikaherkkyyksistä.

Molemmat puimurit ovat olleet samalla tilalla käytössä ja nyt sinne hankittiin uusi säilykepurkki Sampo ja isäntä on kaupitellut niitä mulle. Muuten molemmat menee kuulemma purkuun.

3

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 215585

      vanhaa tappuria ja tai lupua ja riihtä jos pakko museovehkeillä tehdä.

    • dfgdd

      tee siihen 8050 täys remontti ja unohda nuo romut.

      • Ford 8830

        Eipä tuossa NH8050 mitään erityisempää kunnostamista ole. Se vaan että mulla muutama vähän pienempi ja märempi pelto lohko johon en mielelläni lähde 15 jalan pöydällä ja painavalla puimurilla. Lisäksi syksyisin olen käyttänyt puinnissa kahta puimuria yhtä aikaa jolloin puinti on ollut sujuvampaa.

        Vai että museovehkeitä. Eikai sentään paremmin noi asiansa ajaa kuin uudet sampot ja muut sähköhärvelit. Eikä mulla ole kiinnostusta ruveta ainakaan nyt ruveta sijoittamaan 100t euroa puimuriin.

        Melkeimpä ostan ton NH1550.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      151
      2604
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      419
      2237
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2114
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      122
      1415
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1330
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1199
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1153
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1074
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe