Ei kannata pitää välivuotta !!!!!

Välivuosi=perseestä.

Itse 16 vuotiaana päätin pitää välivuoden, nyt niitä välivuosia on kertynyt jo 8 kpl,
olen 24 vuotias, minulla ei ole koskaan ollut edes kesätyöpaikkaa, olen juonut yli 10 vuotta yhteen menoon.
Välivuosi tapaa jäädä helpostin päälle loppuelämäksi.

10

3771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilainen kokemus

      Ei se ihan noinkaan ole. Kyllä se on aikalailla itsestä kiinni tuleeko välivuosista hyvä vai huono asia. Itse voin omasta kokemuksesta sanoa, että olen saanut näistä puolestatoista lukion jälkeisestä välivuodesta irti enemmän kuin koskaan olisin voinut saada jos olisin suoraan lähtenyt opiskelemaan ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen! Olen saanut hurjasti elämänkokemusta ja kasvanut ihmisenä, olen nähnyt maailmaa ja saanut perspektiiviä asioihin. Mulla on ihan erilainen katsomus elämään kuin monella sellaisella joka on opiskellut suorassa putkessa koko elämänsä. Välivuodet voi oikeasti olla parasta mitä sulle voi tapahtua, jos vaan ottaa oikean asenteen ja haluaa saada niistä kaiken irti.
      Itselläni nämä puolitoista välivuotta ovat olleet vapaavalintaisia, enkä ole hetkeäkään katunut! Päinvastoin.

      • Välivuosi=perseestä

        sanoa että myös minulla on elämänkokemusta tuolta 8 vuoden ajalta !
        olen kokenut enemmän kuin olisin koskaan kokenut käydessä lastenkoulun(lukio,amis)
        ja sen jälkeen työelämä, useimmilla nuorilla ei ole mitään aavistusta elämästä vielä 25v päivänäkään,
        itse olen käynyt elämänkoulun ja vitun kovan sellaisen, mikään ei ole jäänyt kokematta, mutta paljon
        sellaista on myös koettu mikä olisi saanut jäädä kokematta, nyt olisi tarkoitus aikuispuolella opiskella
        seuraavaksi, aika näyttää menenkö koskaan töihin, silti olen sitä mieltä että epävarma nuori ei saa viettää
        välivuotta !


      • ex-ajopuu
        Välivuosi=perseestä kirjoitti:

        sanoa että myös minulla on elämänkokemusta tuolta 8 vuoden ajalta !
        olen kokenut enemmän kuin olisin koskaan kokenut käydessä lastenkoulun(lukio,amis)
        ja sen jälkeen työelämä, useimmilla nuorilla ei ole mitään aavistusta elämästä vielä 25v päivänäkään,
        itse olen käynyt elämänkoulun ja vitun kovan sellaisen, mikään ei ole jäänyt kokematta, mutta paljon
        sellaista on myös koettu mikä olisi saanut jäädä kokematta, nyt olisi tarkoitus aikuispuolella opiskella
        seuraavaksi, aika näyttää menenkö koskaan töihin, silti olen sitä mieltä että epävarma nuori ei saa viettää
        välivuotta !

        kovin nuori, ja edessäsi on paljon elämää. Hämmästyt, miten paljon vielä joudut kokemaan.

        Aika näyttää, mutta ajopuuksi ei kannata jäädä. Unelmat, suunnitelmat ja niiden toteuttaminen ovat elämän suolaa.


      • erilainen kokemus
        ex-ajopuu kirjoitti:

        kovin nuori, ja edessäsi on paljon elämää. Hämmästyt, miten paljon vielä joudut kokemaan.

        Aika näyttää, mutta ajopuuksi ei kannata jäädä. Unelmat, suunnitelmat ja niiden toteuttaminen ovat elämän suolaa.

        Tuo on aika paljon ihmisestä kiinni, tuleeko välivuodesta/vuosista positiivinen vai negatiivinen asia. Ihmiset on erilaisia, ja elämäntilanteita harvoin voi vertailla keskenään, joten mitään yleistystä kumpaankaan suuntaan ei kannata tehdä.
        Oma kokemukseni tosiaan on se, että olen saanut näistä vajaasta kahdesta vuodesta irti todella paljon arvokasta elämänkokemusta ja olen kasvanut todella paljon ihmisenä juuri siksi. En tietenkään voi tietää varmaksi millaista elämä olisi ollut jos olisin lukiosta suoraan opiskelemaan lähtenyt, mutta pystyn aika suurella varmuudella sanomaan että olisin menettänyt todella paljon. En nyt väitä että olisi jotenkin huono valinta lähteä opiskelemaan heti, ihmiset kun tosiaan ovat erilaisia ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä toiselle sovi lainkaan. Oma kokemukseni vaan on tämä.
        Olen sitä mieltä että on suurelta osin itsestä kiinni millaiseksi välivuodet muodostuvat. Kaikkeen ei varmaankaan tietysti itse voi vaikuttaa, mutta uskon vahvasti siihen että jos riittää uskallusta ja motivaatiota, niin välivuosilta voi saada todella paljon. Itse en vaihtaisi tätä aikaa pois mistään hinnasta.


      • koulunsa käynyt
        Välivuosi=perseestä kirjoitti:

        sanoa että myös minulla on elämänkokemusta tuolta 8 vuoden ajalta !
        olen kokenut enemmän kuin olisin koskaan kokenut käydessä lastenkoulun(lukio,amis)
        ja sen jälkeen työelämä, useimmilla nuorilla ei ole mitään aavistusta elämästä vielä 25v päivänäkään,
        itse olen käynyt elämänkoulun ja vitun kovan sellaisen, mikään ei ole jäänyt kokematta, mutta paljon
        sellaista on myös koettu mikä olisi saanut jäädä kokematta, nyt olisi tarkoitus aikuispuolella opiskella
        seuraavaksi, aika näyttää menenkö koskaan töihin, silti olen sitä mieltä että epävarma nuori ei saa viettää
        välivuotta !

        Todella naiivia ja typerää yhoamista ja p*skanjauhantaa ikäiseltäsi ihmiseltä.

        Kovasti yrität oikeuttaa selkärangattomuuttasi ja aikaansaamattomuuttasi "vitun kovalla elämänkoululla" ja haukkumalla lukioa ja amista lastenkouluksi.

        Suoraanko ajattelit yliopistoon peruskoulun lärpäkkeellä?


    • Välläri

      Riippuu ihan ihmisestä. Jos ei ole ollenkaan itsekuria tai kunnianhimoa, niin ei ehkä kannata, mutta jos esim. motivaatio on nollassa tai tuntuu, että haluaisi tehdä välillä vähän jotain muuta, niin välivuosi voi olla ihan paikallaan. Oma välivuoteni oli ainakin ihan huippujuttu.

    • toinen mokoma

      Joo mulla on vähän samanlainen tilanne, mutta yo:ksi sentään kirjoitin, sen jälkeen ajattelin, joskos sitä yhden välivuoden pitäisi. Olen nyt 25, että viides välivuosi meneillään.

      Ja mitäkö olen tehnyt viitenä vuotena? Lähinnä dokannut, siinä kaikki.

    • Jaksaajaksaavaan

      Ihmisestä se on kiinni. Itse pidin välivuoden kun valmistuin ylioppilaaksi 19 vuotiaana ja vaikka 22-vuotias olenkin, niin voin sanoa että se oli elämäntäytteisin ja kokemuksellisin vuosi joka mulla on koskaan ollut. Hatun päähän saatuani otin 2kk rennosti. Löysin kesäksi ihanan muijan, hengasin kavereiden kanssa, lenkkeilin/kävin salilla valmistautuen armeijaan, tuli talon julkisivu maalattua uusiksi ja kävin avoimessa yliopistossa eri luennoilla ettimässä sitä mun tulevaisuuden ammattia (ei maksa lähes mitään, suosittelen kaikkille, jotka etsivät sitä omaa polkuaan). Loppukesästä lähettiin ajelemaan Eurooppaa kahden parhaan ystävän kanssa ja eka auto hajos ennen kun päästiin Suomesta ulos. Kimpassa ostettiin uus kärry alle ja lähdettiin. Siellä oltiin melkein kuukauden päivät kierrellen maita ja näkymiä. Aivan upea matka. Sitten kävinkin töissä tarjoiliana 4kk, jonka jälkeen inttiin. Onhan siellä paskatkin juttunsa, mutta tapasin siellä niin upeita ihmisiä ja se mesta kasvattaa jokaista ihmisenä. Siellä tuli 1v vietettyä ja seuraavan kevään hauissa pääsin kauppakorkeaan opiskelemaan. Ja voi vittu sinne olikin lukemista. Hikiset puoli vuotta kirjassa kiinni heti intin jälkeen, mutta oli sen arvosta.

      Aika storyhan tosta tuli. Toivottavasti inspiroi, jos jotkut on epävarmoja onko välivuosi hukkaan heitettyä aikaa. Voin sanoa suoraan, että EI! Kuten sanoin. Se on ihmisestä kiinni, ettei jää sinne kotiin löhöämään ja tuhlaamaan elämäänsä.

    • En Duunariksi kelpaa

      Olen nyt ollut 4 vuotta poissa kouluista, mutta mulla on sellainen poikkeus että en ole juonut pisaraakaan. Mun koulut loppui siihen että muut oppilaat pakotti mun lopettamaan opiskelut. En kelvannut porukoihin. Opiskelemaan kelpaisin mutta ei siitä tule enää oikein mitään. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo on 8, mitään töitä ei ole ollut eikä ole tulossa. Mutta katson nyt syksyllä Markkinointi-instituutin yhtä kurssia joka maksaa jotain lähemmäs 3000€. Jos kesällä saa hieman inspiraatiota alasta enemmän päälle, niin voin vaikka lähteäkin. Ystäviä ei ole enää ja tuolla kurssilla on valtaosa etäopiskelua, joten ehkä on vielä mahkut päästä johtaja virkaan...

    • fasjfklk

      Öh, tuo kyllä riippuu ihan ihmisestä. Älä yleistä! Oma vikasi kun noin monta välivuotta oot pitäny!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe