sairas nuori APUA!

huolestunut äiti

Lapseni sairastaa erinäisiä mielenterveydellisiä ongelmia, on nyt 20 vuotias,koulut lopettanut näiden vuoksi kesken.Ei ole työkykyinen.Työkkäri ja sossu painostaa eikä usko lapseni sairastavan vaikka kerran jo saanut B lausunnon ja sairaspäivärahaa.Nyt kysyisin että mitä eroa on sairaspäivärahalla ja kuntoutustuella,kumpaa tyttäreni hakee seuraavaksi ?hän Asuu omilla ja sosiaalitoimistoon on on kertonut ongelmistaan kuten työvoimatoimistoon silti hänen perusturvaa ollaan nyt laskemassa 20% uhattu jopa 40% jos ei kuulemma osallistu työkkärin kursseille joille hän ei voi mennä sairautensa vuoksi :( olemme molemmat aivan väsyneitä ja rikki tähän taisteluun.Itse olen työtön enkä pysty tytärtäni auttamaan rahallisesti.Miten tästä nyt jatkaa kaikki neuvot tervetulleita kiitos :)

6

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläk.

      entinen määräaikainen eläke.

      Onko hänelle nyt kirjoitettu sairauslomaa ja miten paljon? Sairauspv.rahaa ensin 300 vrk, siten vasta haetaan kuntoutustukea ja saadaan jos saadaan. Millainen jakso sairauspäivärahaa hänelle on myönnetty?

      Onko hänellä lääkäriltä lausunto että ei voi osallistua työkkärin kursseille?? Ellei ole niin on osallistuttava. Kerrot työkkärin ja sossun painostavan, eli vaikuttaa siltä ettei tyttäresi ole tällä hetkellä KELA:n sairauspäivärahoilla, vai onko?!

      • edelleen huoöestunut

        Nyt tytär ei saa sairaspäivärahaa vaikka lääkäri kirjoitti täyden 300 päivää kelan omat lääkärit hyväksyivät vain 2kk...helvetin byrokratia johtunee varmaan siitä että tytär noin nuori,vaikka oikeasti huonossa kunnossa.Itse niin väsynyt etten jaksa lähteä valittamaan ku ei tota paperisotaa kuitenkaan tulla voittamaan :(


      • eläkeläinen.
        edelleen huoöestunut kirjoitti:

        Nyt tytär ei saa sairaspäivärahaa vaikka lääkäri kirjoitti täyden 300 päivää kelan omat lääkärit hyväksyivät vain 2kk...helvetin byrokratia johtunee varmaan siitä että tytär noin nuori,vaikka oikeasti huonossa kunnossa.Itse niin väsynyt etten jaksa lähteä valittamaan ku ei tota paperisotaa kuitenkaan tulla voittamaan :(

        hakemus ja uusi B-lausunto sekä kirjoittaa siihen hakemukseen mahd.tarkasti se tilanne. Valittaakin toki voi, mutta uusi hakemus menee paremmin läpi.
        Eli siis psykiatri kirjoitti sairauslomaa vuodeksi ja KELA hyväksyi 2 kk siitä?

        Tyttärenäsi tekisin uuden hakemuksen. Ja menisin niille kursseille koska se vaikuttaa toimeentuloon. Jos se uusi hakemus ei menekään läpi.

        Voimia!


      • S. A. N.
        edelleen huoöestunut kirjoitti:

        Nyt tytär ei saa sairaspäivärahaa vaikka lääkäri kirjoitti täyden 300 päivää kelan omat lääkärit hyväksyivät vain 2kk...helvetin byrokratia johtunee varmaan siitä että tytär noin nuori,vaikka oikeasti huonossa kunnossa.Itse niin väsynyt etten jaksa lähteä valittamaan ku ei tota paperisotaa kuitenkaan tulla voittamaan :(

        Lääkäriseura Duodecim on laatinut ns. käypähoito-suositukset. Näiden mukaan psykiatrisissa sairauksissa
        sairauslomat kirjoitetaan lyhyiksi pätkiksi. Hoito aloitetaan(lääkitys,terapiakeskustelut yms) ja sitten arvioidaan tilannetta uudelleen. Kovin outoa, että heti kirjoitettu vuodeksi todistus.

        Tietoa löydät vaikka googlettamalla hakusanalla" käypähoito". Näitä suosituksia on jo lähes kaikista sairauksista. Tiedän, että Kela noudattaa näitä lääkäreiden omia ohjeita päätöksenteossa.


    • nuorikinvoisairastua

      Miltä toi tuntuu kun nuori sairastuu siten, että ei ole sillä hetkellä työkykyinen. Pahimassa tapauksessa ei edes tule sairaslomaa, vaikka olisi tarpeen. Ja toisessa tapauksessa tulee sairaslomaa, mutta ei jatketa vaikka olisi tarpeen. Se on sitä, kun on tota ikäluokkaa, niin se on valitettavasti joidenkin lääkäreiden mielestä este. :( Olen lukenut ainakin tuosta masentuneisuudesta, että yksityisellä kyllä antavat sitä sairaslomaa ja hyväksyy sen, että nuorikin voi olla työkyvytön..

      • knups

        No mutta pitäähän sitä "säästötalkoissa" jostain säästää? Loistavia kohteita ovat juuri sairaat, vammaiset, vanhukset jne...
        Ei ole hääppöstä vanhemmankaan ihmisen sairastella. Itse olen jatkuvalla sairaslomalla, yli 50-vuotias. Kaksi pitkää ja piinaavaa vuotta olin mieheni "holhouksen alla". Sairauslomaa oli, mutta eivätpä maksaneetkaan, vaan hylkäsivät hakemuksen perusteettomasti/säästivät.
        Työvoimatoimiston asiakkaana olen ollut jo vuosia, 300 päivää sair.päiv.rahat käytetty ajat sitten.
        Suuren rahasumman menetin, erikoisen mielivallan takia. Oli todella "mukavaa" olla sairauksien lisäksi vielä rahattomana. Omat sairauteni ovat fyysisiä.
        Ei ole mikään ihme, jos esim. psyykkisten sairauksien vuoksi, voimavarat eivät riitä taistelemaan oikeuksistaan. Tukihenkilöitä siihen tarvitaan avuksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe