Miksi puhua lahjasta kutsun yhteydessä?

tätiiii

Itse aion nykytavan mukaisesti laittaa lahjatoivelistan (eikä mitään halpaa) kutsun mukaan sitten kun täytän 60v.

Tervetuloa tätin kahveille sitten paksun lahjan kanssa.

Vitsi, vitsi.

Minusta on vaan typerää edes ottaa puheeksi lahja, jos kutsuu häihin tai muihin juhliinsa. Se jotenkin näivettää koko ilon kutsusta ja tuntuu nololta heidän puolestaan.

8

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • '''''''''''

      Oletkos miettinyt että vielä jokin aika sitten (tuskin kovin usein kyllä nykyään) häistä alkoi nuorenparin yhteinen elämä eli häälahjoilla oli ihan konkreettinen merkitys ja oikeanlaiset lahjat saattoivat kovastikin helpottaa nuoren parin tulevaa elämää.

      Nykyään taas usein kuulee ihmisten valittavan kaikenlaisten juhlien yhteydessä että voi kun ei keksi mitä antaisi lahjaksi. Tarjoamalla vaihtoehtoja kuten lahjalistan tai tilinumeron, helpottaa juhlijoiden elämää kovastikin. Harva suomalainen kun kehtaa lähteä kysymään suoraan että mitäs se morsiuspari haluaisi lahjaksi. Ja eihän se maininta mikään velvoitus ole. Siltikin voi tuoda minkä tahansa itse sopivaksi katsomansa lahjan tai vaikka vain kortin. Itse ainakin ottaisin hymyillen vastaan nämäkin, sillä arvostan enemmän ajatusta ja mukana oloa. Häihin vain tuskin kukaan kehtaa mennä ilman minkäänlaista tuomista.

      • Hypen

        "Harva suomalainen kun kehtaa lähteä kysymään suoraan että mitäs se morsiuspari haluaisi lahjaksi."

        Nyt en kyllä ymmärrä:o Useimmissa hääkutsuissa lienee nykyään vastauspyyntö joko sähköpostitse tai puhelimitse. Mitä ihmeen noloa siinä on, jos samassa yhteydessä kysäisee onko hääparilla jotain lahjatoiveita? Ei minua ainakaan ole hävettänyt. Lahjalistoista tulee taas jotenkin ahne olo, kun se pitää pistää heti kutsuun, vaikka kutsuttu ei edes pääsisi häihin.


      • salamat09
        Hypen kirjoitti:

        "Harva suomalainen kun kehtaa lähteä kysymään suoraan että mitäs se morsiuspari haluaisi lahjaksi."

        Nyt en kyllä ymmärrä:o Useimmissa hääkutsuissa lienee nykyään vastauspyyntö joko sähköpostitse tai puhelimitse. Mitä ihmeen noloa siinä on, jos samassa yhteydessä kysäisee onko hääparilla jotain lahjatoiveita? Ei minua ainakaan ole hävettänyt. Lahjalistoista tulee taas jotenkin ahne olo, kun se pitää pistää heti kutsuun, vaikka kutsuttu ei edes pääsisi häihin.

        Siinäkin huonot puolensa....sanot yhdelle,et haluaisimme esim.leivänpaahtimen....montakahan paadinta niitä sitten tuleekaan lahjaksi??
        Raha on sellainen,jolla pystyy ostamaan ihan mitä haluaa.Minua ärsyttää kun kaapit täynnä astioita,jotka ovat mitä sattuu sarjaa/väriä!!! Eli aivan turhaa romua...Kihlalahjaksi saadut 9 kpl erilaista uunivuokaa odottaa kirpputoria:( Mitään vuokaa et saa kahta kerralla uuniin,kun ovat eri muotoisia!


      • Ilkikurimus

        lahjalista ja oma tilinumero?

        Miksi ei mitään muuta koskaan?


      • Ilkikurimus
        salamat09 kirjoitti:

        Siinäkin huonot puolensa....sanot yhdelle,et haluaisimme esim.leivänpaahtimen....montakahan paadinta niitä sitten tuleekaan lahjaksi??
        Raha on sellainen,jolla pystyy ostamaan ihan mitä haluaa.Minua ärsyttää kun kaapit täynnä astioita,jotka ovat mitä sattuu sarjaa/väriä!!! Eli aivan turhaa romua...Kihlalahjaksi saadut 9 kpl erilaista uunivuokaa odottaa kirpputoria:( Mitään vuokaa et saa kahta kerralla uuniin,kun ovat eri muotoisia!

        Älä järjestä juhlia.


    • rahastus erikseen

      Samaa mieltä. Olen itse menossa naimisiin, enkä kehtaa laittaa mitään lahjalistaa vieraiden tietoon. Ja jos sitten tulee monta pataa tai espresso-keitintä, voi lahjat aina laittaa kiertoon. Sillä lahja on sekin, minkä voin laittaa eteenpäin jollekin toiselle. Ja yksilöllisiä, vaikka itsetehtyjäkin lahjoja on vaan kiva odotella.

      Ei häiden pitäisi olla mikään rahastuskeino. Tai niinkuin moni tivaa, että lahjan pitäisi vastata tarjottavan juhlamenuun arvoa. Täysin naurettavaa! Itse ainakin haluan vain järjestää hyvät juhlat ystäville ja tutuille, enkä pistää heitä juhlan maksajiksi.

      Pääasia että kaikilla on mukavaa, saavat reilusti syötävää ja juotavaa ja muistavat häitä ehkä myöhemminkin lämmöllä.

      • *************

        Joo mutta lahjalista ihan oikeasti auttaa meistä niitä jotka viikkotolkulla pohtii että mitähän pitäisi hankkia lahjaksi kun oikeasti haluaisin löytää jotain mistä olis hääparille iloa ja hyötyä. Se vaan ei ole kauhean helppoa aina. Oletkos miettinyt että kiva tunne vieraana jos on oikeasti miettiny ja miettinyt ja sitten vie hääparille jotain mikä ei heille merkitse mitään ja laitetaan vaan kylmästi kiertoon (vaikka tottakai heillä on oikeus tehdä tavaralla mitä itse haluavat).

        Eikä lahjalista ole mikään ehdoton, jos satun kaupassa näkemään jotain mikä mielestäni sopis just sille parille niin tokihan sen hankin vaikkei listalla olisikaan. Mutta näin ei vain satu käymään ihan joka kerta.

        Ja juuri tästä kustannuskysymyksestä johtuen on useimmilla hääpareilla listalla hyvin eri hintaista tavaraa, useimmilla melko halpaakin, monen itse näkemäni listan hintahaarukka ollut 5-150€, usein siellä alle sadan. Eli ei se tarkota että mitään kalliita lahjoja pitäisi olla.


      • meille tulee..
        ************* kirjoitti:

        Joo mutta lahjalista ihan oikeasti auttaa meistä niitä jotka viikkotolkulla pohtii että mitähän pitäisi hankkia lahjaksi kun oikeasti haluaisin löytää jotain mistä olis hääparille iloa ja hyötyä. Se vaan ei ole kauhean helppoa aina. Oletkos miettinyt että kiva tunne vieraana jos on oikeasti miettiny ja miettinyt ja sitten vie hääparille jotain mikä ei heille merkitse mitään ja laitetaan vaan kylmästi kiertoon (vaikka tottakai heillä on oikeus tehdä tavaralla mitä itse haluavat).

        Eikä lahjalista ole mikään ehdoton, jos satun kaupassa näkemään jotain mikä mielestäni sopis just sille parille niin tokihan sen hankin vaikkei listalla olisikaan. Mutta näin ei vain satu käymään ihan joka kerta.

        Ja juuri tästä kustannuskysymyksestä johtuen on useimmilla hääpareilla listalla hyvin eri hintaista tavaraa, useimmilla melko halpaakin, monen itse näkemäni listan hintahaarukka ollut 5-150€, usein siellä alle sadan. Eli ei se tarkota että mitään kalliita lahjoja pitäisi olla.

        Monet ihmiset ovat myös sellaisia, etteivät kehtaa hankkitua saaduista lahjoista eroon. Tämä turha tavara siis täyttää kaikki paikat ja nykyisin varsinkin kaupungeissa, säilytystilaa on hyvin rajallisesti. Ikävää niin parin, kuin vieraan kannalta jos saa kuulla tuoneensa turhan kaappeja täyttävän lahjan. Toiset lahjan antajat taas loukkaantuvat verisesti, jos huomaavat että heidän antama lahja on hävitetty, vaikka se olisikin ollut täysin tarpeeton omaan tyyliin sopimaton koriste-esine tai yksi parin viidestä leivänpaahtimesta.

        Me mennään kesällä naimisiin ja tehdään suuntaa antava lahjalista. Tämä ei tietenkään ole ehdoton, eikä vaatimus että lahja on tuotava, jos juhlimaan tulee. Monet vaan kun tahtovat tuoda jonkun lahjan. Listalle laitetaan kaikkia tarpeellisia tavaroita, kuten esimerkiksi ensiapulaukku, kaksi lusikkaa jotka täydentävät aterinsarjan sekä silitysrauta ym. vastaavaa. Olen aivan varma, ettei kukaan keksisi itse tuoda noita, koska mistä kukaan voisi tietää että meiltä nuo puuttuvat. :) Lahjan rahallinen arvo ei ole meillä ainakaan mitenkään sidoksissa meidän henkilöä kohti käyttämään rahasummaan tai tarjoilun hintaan.

        Viilataan nyt vielä pilkkua, mutta itse kutsuun emme tätä kirjoita, vaan kutsun mukana lähetettävään juhlaohjeistukseen laitamme vinkin, mistä listan halutessaan löytää. Samasta lapusta löytyvät myös kartat, hotellihuonevaraukset, kaasojen ja bestmanin yhteystiedot ym. tärkeää infoa. Ne jotka lahjalistasta ovat kiinnostuneita, löytävät sen ja ne jotka sitä eivät, syystä tai toisesta nähdä, välttyvät siltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe