Marsulla karvanlähtö?

natusa

Vaihtaako marsu jonkinasteisen talvikarvan vai kuuluuko siitä lähteä jonkin verran karvaa aina?Meillä kaks Amerikancrest poikaa ostettiin noin 2kk sitten ovat n. vuoden vanhoja ja musta tuntuu et niistä lähtee aika paljon karvaa.Ne myös hilseilee vai onko kenties puruista tullutta putua mut pitäiskö niitä jotenkin pestä?Oon niitä harjaillu ja rasviksen pessyt toiselta kerran.Ravinnonkin pitäis olla ihan ok?

3

3666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elf333

Marsulta irtoaa yleensä koko ajan jonkin verran karvaa.Jos karvanlähtö on runsasta,kannnattaa miettiä ravinto(laadukasta heinää,hyvää pellettiä yms.),huoneenlämpö ja ilmankosteus(liian kuuma ja kuiva ilma?).Myös ulkoloiset saattavat aiheuttaa karvanlähtöä,tällöin tosin marsu rapsuttelee itseään voimakkaasti kutinan takia.Harjaus vilkastuttaa verenkiertoa ja on hyväksi turkille.Lisäksi useimmat marsut rakastavat sitä.

Mielestäni puhtaalla alustalla(riittävän tiheä kuivikkeiden vaihto yms.) elänytta marsua ei tarvitse pestä,ellei se ole liannut itseään erityisesti esim. ripulin tms. takia.Näyttelymarsut ovat sitten asia erikseen.Pesusta on kuitenkin erilaisia mielipiteitä eri marsuharrastajilla.Meillä on ollut onnellisia,siistejä marsuja joita ei ole pesty kertaakaan kokonaan niiden koko elämän aikana.

Kuivaan,hilseilevään ihoon kannattaa kokeillä sisäisesti öljykuuria.Helokkiöljy on osoittautunut marsulla hyväksi kuivan turkin kosteuttajaksi.Saavathan marsusi tarpeeksi C-vitamiinia?Puute saataa ilmeta karvan irtoiluna.

• natusa

Kiitos vastauksesta kyllä meillä ruokavalio on kunnossa parhaat pelletit ja kunnon heinää (ei halvinta kortta) ja kaks kertaa pvä:ssä tuoretta vaihtelevasti ja joka päivä laitan c-vitamiini jauheen tuoreruuan päälle eli tuskin siitäkään puutetta. Häkit pidetään siistinä ja purut vaihdetaan/lisätään kaks kertaa viikossa molempiin häkkeihin (Erikseen iso juoksuaitaus jossa puuhaa päivisin).
        Täytyy varmaan lisäillä harjausta.Näkeekö semmoiset ulkoloiset silmällä kun kyllä marsut jonkin verran itseään myös rapsuttelevat mutta ei mitenkään suurissa määrin?

• Elf333
        natusa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta kyllä meillä ruokavalio on kunnossa parhaat pelletit ja kunnon heinää (ei halvinta kortta) ja kaks kertaa pvä:ssä tuoretta vaihtelevasti ja joka päivä laitan c-vitamiini jauheen tuoreruuan päälle eli tuskin siitäkään puutetta. Häkit pidetään siistinä ja purut vaihdetaan/lisätään kaks kertaa viikossa molempiin häkkeihin (Erikseen iso juoksuaitaus jossa puuhaa päivisin).
        Täytyy varmaan lisäillä harjausta.Näkeekö semmoiset ulkoloiset silmällä kun kyllä marsut jonkin verran itseään myös rapsuttelevat mutta ei mitenkään suurissa määrin?

Osan ulkoloisista erottaa myös paljaalla silmällä.Kannattaa silti käyttää suurennuslasia apuna.Jos kyse on loisista,iho saattaa olla ärtyneen näköinen ja karva irrota paikoitellen tai laikkuina. Eläimet kannattaa tutkia läpikotaisin eli iho ja turkki joka paikasta:kyljet,selkä,maha...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe