Valkoinenpaimenkoira

Jeba83

Heips! Luin tuosta alempaa joitakin juttuja ko rodusta, mutta haluisin enemmän vielä infoa. Olen tässä miettinyt jo pitkään koiran hankkimista, mutta nyt vasta päätin lähteä etsimään tietoa ja kiinnostaisi oikein kovasti tuo rotu.

Mulla ei ole ollut ennen koiraa ja haluisinkin tietää, sopiiko ensimmäiseksi koiraksi? Tiedän tietenkin et kaikki on yksilöitä joten kiinnostaisi lukea koirienne luonteista (liikunnan tarpeesta, tavaroiden järsimishimosta ym) ja ihan mistä vaan haluatte kertoa. Aikaa tässä on miettiä ja pohtia, koiran hankkiminen sijoittuisi vasta keväälle/kesälle, kunhan on oppinut tarpeeksi siitä koirasta joka meille sitten otetaan ja muista koirajutuista, mutta tietenkin toivoisin että vastauksia tulisi nopeasti :)

Oon aikalailla ulkona kaikista koirahommista, mutta pakkohan jostain on aloittaa, joten aloitan täältä! Eli laittakaa ihmiset reippaasti kokemuksianne tänne ja toivon, että ne tulisivat ystävällisessä hengessä =)

-Jenni

19

4863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uzbekistan

      Koiran hankinta pitäisi mielestäni aloittaa toisin päin. Ensin pohditaan mitä minulla on tarjota koiralle, montako tuntia päivässä aikaa lenkkeilylle ja mitä sen kanssa haluaa harrastaa. Kuinka paljon aikaa pystyy käyttämään turkinhoitoon ja kuinka paljon on rahaa koiran ruokkimiseen/eläinlääkärikuluihin. Minkälainen on perheen kokoonpano nyt ja tulevaisuudessa? Kun nämä seikat on selvillä, aletaan miettiä mikä rotu sopii parhaiten näihin kriteereihin.

      Meillä valkkaria lenkitetään arkisin 3xpäivässä, noin 2 tuntia yhteensä. Viikonloppuisin käydään pidemmillä lenkeillä. Lisäksi viikottain käydään PK-tottis treeneissä ja kesällä vepeillään ja canicrossataan. Valkoinenpaimenkoira on todella aktiivinen rotu, ja sille pitää tarjota paljon tekemistä. Jos kertoisit mitä lajia haluaisit koiran kanssa harrastaa, niin olisi helpompi kertoa sopiiko valkkari tarkoitukseen.

      Lähestulkoon koira kuin koira järsii ja tuhoaa tavaroita pentuna, sama pätee valkkareihin. Yksilöeroja on tottakai, mutta jo koiraa hankkiessa on hyvä ottaa se asenne, että sisustus menee uusiksi. Onko varaa uuden sohvakaluston hankintaan? Meidän tämänhetkinen valkkari oli nuorena suht helppo tapaus, järsityksi tuli vain puisia koriste-esineitä ja pari päydän kulmaa. Murrosiän jälkeen tuhoamisvimma hävisi. Mutta muistettava on, että joku koira ei välttämättä tee tuhoja pentunakaan, kun taas toisella koiralla tuhovimma säilyy koko elämän ajan.

      Minusta valkkari ei ole hyvä valinta ensimmäiseksi koiraksi. Nillä on valitettavan paljon ongelmia luonteissa (päällimmäisenä arkuus). Valkkarista on tullut ulkonäkönsä uhri. Kun kauniin koiran kysyntä on kasvanut, pentuja teetetään hirvittäviä määriä luonteista piittaamatta. Vielä vuonna 2006 Suomessa oli noin 200 valkoistapaimenkoiraa, kun nyt niitä on jo melkein 1500.

      Jos tämäntyyppisestä koirasta on kiinnostunut, suosittelisin mieluummin saksanpaimenkoiraa. Saksanpaimenkoirat ovat kovempia luonteeltaan kuin valkkarit, mikä tarkoittaa sitä, että ne kestävät paremmin omistajan tekemät virheet. Valkoinenpaimenkoira on sen verran herkkä rotu, että sen saa kokematon omistaja helposti piloille. Valkkari oppii nopeammin kuin värillinen serkkunsa, mutta se tarkoittaa sitä, että se oppii myös ei-toivotut asiat helpommin.

      Mikäli valkoiseenpaimeneen päädyt, ole erittäin tarkka siitä mistä paikasta pennun otat. Moni kennel teettää pentuja luonnetestaamattomilla koirilla, ja selittää testitulosten puuttumista sillä, että myy koiria kotikoiriksi. Mielestäni kotikoiralle juuri luonne on se tärkein valintakriteeri koiraa otettaessa, sillä eihän kukaan halua seurakoiraksi arkaa tai huonohermoista yksilöä. Eli siis pennun vanhemmilla on ehdottomasti oltava hyväksytty luonnetestitulos.

      Paras paikka valkkareista kyselyyn on valkoinenpaimenkoirayhdistyksen foorumi, sinne kannattaa rekisteröityä mikäli rotu kiinnostaa.

      • ...mutta

        Olen samoilla mielipiteillä liikkeellä edellisen kirjoittajan kanssa valkoinenpaimenkoirarodun ominaisuuksista, mutta kyseenalaistan suomalaiset valkoistenpaimenkoirien kasvattajat. Valkoinenpaimenkoirayhdistys on mielestäni hyvin ristiriitainen mielipiteissään. Voisi sanoa, että niin monta miestä kuin mielipidettäkin se yhdistys pitää sisällään. Meidän perheemme erosi koko yhdistyksestä, vaikka valkkariomistajia ollaankin, syystä että se kuuluisa #punainen lanka# puuttuu täysin. Yhteen hiileen puhaltajia ja pyyteettömiä rodun kehittäjiä ei mielestäni suomessa ole. Meille tuli valkoinenpaimenkoira ulkomailta lukuisien yhteydenottojen ja tutkimusten jälkeen ja ei valittamista haukussa. On rohkea ja viisas. Helppo koulutettava ja ei pelkoa raketeista eikä pyssyn paukkeesta. Onnistunut valinta! Toinen tapaus valittu huolella suomesta ja ei toimi. Ei yhtään, kaikki päinvastoin, arkuus hallitsee koko elämää.

        Valkoinenpaimenkoira sopii ensimmäiseksi koiraksi, jos pentu valitaan huolella. Ei lähinnä olevaa pentuetta, eikä halvinta pentua, eikä kotikoiraksi myytävää, vaan ehdotonta harrastuskoiraa ja niitä saa vaan suomen rajojen ulkopuolelta.


      • uzbekistan
        ...mutta kirjoitti:

        Olen samoilla mielipiteillä liikkeellä edellisen kirjoittajan kanssa valkoinenpaimenkoirarodun ominaisuuksista, mutta kyseenalaistan suomalaiset valkoistenpaimenkoirien kasvattajat. Valkoinenpaimenkoirayhdistys on mielestäni hyvin ristiriitainen mielipiteissään. Voisi sanoa, että niin monta miestä kuin mielipidettäkin se yhdistys pitää sisällään. Meidän perheemme erosi koko yhdistyksestä, vaikka valkkariomistajia ollaankin, syystä että se kuuluisa #punainen lanka# puuttuu täysin. Yhteen hiileen puhaltajia ja pyyteettömiä rodun kehittäjiä ei mielestäni suomessa ole. Meille tuli valkoinenpaimenkoira ulkomailta lukuisien yhteydenottojen ja tutkimusten jälkeen ja ei valittamista haukussa. On rohkea ja viisas. Helppo koulutettava ja ei pelkoa raketeista eikä pyssyn paukkeesta. Onnistunut valinta! Toinen tapaus valittu huolella suomesta ja ei toimi. Ei yhtään, kaikki päinvastoin, arkuus hallitsee koko elämää.

        Valkoinenpaimenkoira sopii ensimmäiseksi koiraksi, jos pentu valitaan huolella. Ei lähinnä olevaa pentuetta, eikä halvinta pentua, eikä kotikoiraksi myytävää, vaan ehdotonta harrastuskoiraa ja niitä saa vaan suomen rajojen ulkopuolelta.

        Minäkään en ole koskaan edes liittynyt yhdistykseen. Olen täysin eri linjoilla siitä mihin suuntaan valkoistapaimenkoiraa tulisi kehittää, enkä pidä yhdistyksen salailumentaliteetista. Foorumia käyn silti lukemassa lähes päivittäin, sieltä löytyy järkeviäkin mielipiteitä.

        Jos ulkomailta koiran haluaa hankkia täytyy siinäkin olla erityisen tarkkana. Suomalaiset arkailijat polveutuu juuri samoista keski- ja itäeurooppalaisista linjoista. Useimmilla suomivalkkareilla taitaa vielä tällä hetkellä olla tuontivanhemmat. Hyviä yksilöitä kyllä ulkomailta löytyy jos osaa etsiä, mutta en suostittelisi sitä ratkaisua aloittajalle, jos koiratietous on vielä hakusessa.


      • -
        uzbekistan kirjoitti:

        Minäkään en ole koskaan edes liittynyt yhdistykseen. Olen täysin eri linjoilla siitä mihin suuntaan valkoistapaimenkoiraa tulisi kehittää, enkä pidä yhdistyksen salailumentaliteetista. Foorumia käyn silti lukemassa lähes päivittäin, sieltä löytyy järkeviäkin mielipiteitä.

        Jos ulkomailta koiran haluaa hankkia täytyy siinäkin olla erityisen tarkkana. Suomalaiset arkailijat polveutuu juuri samoista keski- ja itäeurooppalaisista linjoista. Useimmilla suomivalkkareilla taitaa vielä tällä hetkellä olla tuontivanhemmat. Hyviä yksilöitä kyllä ulkomailta löytyy jos osaa etsiä, mutta en suostittelisi sitä ratkaisua aloittajalle, jos koiratietous on vielä hakusessa.

        Itselläni on 5 vuotias valkkarinarttu. On tullut meille aikuisena, joten pentuajan ongelmista ei minulla ole tietoa. Mitään tuhoja ei ole tehnyt näin aikuis-iällä. On kyllä todella kiltti ja tervepäinen koira tämä tapaus. On tosi aktiivinen leikkimään ja vahtiominaisuuksiakin löytyy. Vieraisiin suhtautuu vähän epäilevästi ja saattaa haukahtaa tai murahtaa, jos vieras lähestyy sen mielestä "liian nopeasti". Vihainen ei kuitenkaan millään tapaa ole. Meillä riittää lyhyt aamu- ja iltalenkki (15 min) ja pidempi lenkki iltapäivällä (1/2 h - 1 h). Lisäksi heitellään palloa ulkona joka päivä noin 15 min, että pääsee jouksemaan. Kesällä saa olla pihalla niin paljon kuin haluaa (omakotitalo).

        En ehkä suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi, mutta ei tämä mikään mahdoton tapaus ole. Voi siis ekana koirana onnistuakin, jos valitsee pennun huolella ja saa apuja koulutukseen koirakoulusta tai muualta. Itselläni on aikaisempaa kokemusta terriereistä, colliesta ja pystykorvasta. Näihin suhteutettuna voisin sanoa, että valkkari on helpompi kuin terrieri. Collien kanssa noin samaa luokkaa. Pystykorvasta en sano mitään, koska sitä ei voinut juuri millään tapaa kouluttaa... Nämä arviot siis perustuvat vain omaan kokemukseen ja kunkin rodun muutamaan edustajaan.


      • Anonyymi

        Höpö höpö juttuja kasvattanut viisi koiraa saksanpaimenkoiraa kultaista noutajaa yhtään kämppää ole mennyt remonttiin yhtään huonekua ei ole syöty eikä revitty. Jos koira saa tarpeeksi liikuntaa tarpeeksi aktiviteetteja tarpeeksi puruluita ja puruleluja joita pentu voi purra. Omistajan koulutus tässäkin on se keino heti kun näät pennun luvattomalla huonekalun repimisella kielto ja purulelu tilalle. Toki tämä vaatii kotona olon että saa pennun heti kiinni tuhotyöstä. Jos pentu tekee tätä kun omistaja on poissa ollessa ei pentua saa rangaista. Koiraa saa torua kun sen saa kiinni itse teosta. Nykyään koirat liian vähällä liikunnalla ongelmia syntyy kun aktiviteetteja ei koiralle anneta purkaa energiansa sitten tuhoamalla paikkoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö juttuja kasvattanut viisi koiraa saksanpaimenkoiraa kultaista noutajaa yhtään kämppää ole mennyt remonttiin yhtään huonekua ei ole syöty eikä revitty. Jos koira saa tarpeeksi liikuntaa tarpeeksi aktiviteetteja tarpeeksi puruluita ja puruleluja joita pentu voi purra. Omistajan koulutus tässäkin on se keino heti kun näät pennun luvattomalla huonekalun repimisella kielto ja purulelu tilalle. Toki tämä vaatii kotona olon että saa pennun heti kiinni tuhotyöstä. Jos pentu tekee tätä kun omistaja on poissa ollessa ei pentua saa rangaista. Koiraa saa torua kun sen saa kiinni itse teosta. Nykyään koirat liian vähällä liikunnalla ongelmia syntyy kun aktiviteetteja ei koiralle anneta purkaa energiansa sitten tuhoamalla paikkoja

        Koira tarvitsee omistajan sitoutumista mitä isompi rotu sitä enemmän liikuntaa koira vaatii mieluiten harrastamista koiran kanssa. Jos ei aikaa ole tähän ei kannata koiraa ottaa. Kaikki koirien ongelmat johtuvat ihmisen tekemistä virheistä. Kouluttamatta jättäminen koira ei saa mitä se tarvitsee. Remmissa rahisevat koirat vihaiset koirat syntyykö koirat vihaisina remmissä hyppivina haukkuvina. Entä nämä kerrostaloissa huutavat koirat oisko jäänyt yksinolo opettamatta. Ihmisten tekemiä ongelmia aivan kajkki


    • -Riitta

      Itselläni on kaksi valkkaria, 1v2kk ja 10vk ikäiset uros ja narttu. Mielestäni tämä rotu on aivan mahtava ja en ainakaan omissa koirissani ole huomannut minkäänlaista arkuutta, sekin tietenkin on niin yksilöllistä, mutta olenkin valinnut sellaiselta kasvattajalta nuo koirat että vanhemmat ovat luonne testattuja. Valkkari oli minun ensimmäinen koirani ja olemme pärjänneet todella hyvin, mutta se on pakko sanoa että ne osaavat välillä olla kovapäisiä, että periksi ei missään nimessä saa antaa! Tämä vanhempi uros oli alku vaiheessa semmonen että jyrsi sängynlaitoja ja mattoja, mutta se jäi pois kun tarpeeksi monta kertaa kielsi. Jos meinaat tämän rodun ottaa ensimmäiseksi koiraksi, suosittelen lämpimästi jos haluat ison, pehmoisen karvaturrin jolla on luonnetta, joka ottaa aivoon välillä jne. :)

    • Karvaturri6

      Minulla on valkoinen paimenkoira, kolmas koirani. Se on VAATIVA, ENERGINEN rotu. Itse olen liian pehmo, vaikka kuinka olen yrittänyt sitä kouluttaa. On ollut kova työ saada se ruotuun, nyt koira on 1v. 8 kk, ja vieläkin on pentumaista puremista ym. Se ei ole tuhonnut paljoa arvokasta, sillä se on joutunut olemaan vain noin 4 tunnin aikoja yksin. Mutta osaa mm. avata lipaston vetolaatikon ja pitkästyessään levittelee ympäri huushollia tavarat. Aukoo kaikki ovet (paitsi ulko-ovea!) poissa ollessani.

      Nyt siitä on tullut tosi vihainen toisia koiria kohtaan (syynä auktoriteettini puute ja koiran luontainen arkuus?) ja olen pulassa sen kanssa. Harkitsen jopa siitä luopumista, vaikka se on IHANIN koira, sosiaalinen ja älykäs, mikä mulla on ollut!

      • ^_^

        linkeistä löytyy mun valkkari :)

        http://www.youtube.com/watch?v=1nuP_ZWgBSI

        http://www.youtube.com/watch?v=0CjCwc8xHX8&feature=related

        http://www.youtube.com/watch?v=fcERsYyMULg&feature=related


      • Napero...

      • Anonyymi

        Mene nyt jo kiivaasti koirakouluttajan luo oppeja saamaan


    • Rufruf

      Siskollani on n. 5 vuotias valkkariuros, joka tuntuu pelkäävän vähän kaikkea. Eritoten humalaiset ja vieraat miehet pelottaa koiraa aivan tajuttomasti ja koirasta lähtevä äänikin on sen mukaista. Koira haukkuu non-stop noin katuporan desibeleillä kunnes uhka on kaikonnut näköpiiristä, tämänkin jälkeen se pälyilee ympärilleen ja murisee hermostuneesti. Tottiksesta ei tule kyseisen koiran kanssa mitään, kun ei raukka uskalla keskittyä mihinkään muuhun kuin ympärillä pörrääviin ihmisiin. Muita koiria kohtaan kyseinen uros on yllättävän suvaitsevainen, vaikka onkin leikkaamaton.

      Myös kotona koira on haukkuherkkä (systeri asuu vieläpä kerrostalossa) joten kaikki kolahdukset haukutaan. Ja valkkarin rakenteesta vielä: Siskon koira on muuten mainio rakenteeltaan mutta sillä on rodulle harmillisen tyypillinen häntämutka, eli hännän viimeinen nikama on taipunut ylöspäin ja sillä on suurempi riski murtumille/katkeamaiselle kuin tavallisella hännänpäällä.

      Sääli että noinkin kaunis rotu on jalostettu pääkopaltaan kovin sairaaksi. Tietysti löytyy tervepäisiäkin yksilöitä.

      Itse en otaisi valkkaria eden viidenneksi koiraksi.

      • mielipije tääkin

        noh noh.. siskon koirasi on vaan yksilö monen muun joukossa. itselläni on ollut 5 valkkaria. kaksi laitoin uuteen kotiin koska olivat niin pehmoisia.ei todellakaan haukkujia(arkuuttaan tekee noin sun siskon koira,ja tollaset yleensä kitketään pois eikä anneta jatkaa kunnes kohde häviää) tapakasvatus on jokaiselle koiralle tärkeää heti pennusta. arkoja koiria löytyy kuten arkoja ihmisiäkin. ei mun vanhemmat ole arkoja tai pelokkaita,minä olen. yhtälailla se arkuus tulee koirassa esiin.
        mun valkoinen sai aika hyvät pisteet luonnetestissä,samalla tosi hyvä näyttelykoira. ja oikeasti upein luonne mitä voi olla. ihan varmasti suosittelen normaali ihmiselle normaalia eka koiraa,vaikka valkkaria. upeita koiria,uskollisia,ei räkytä turhaan,ja meillä ainakin pien tyttökin voi komentaa ja vatkata,ei ressaa millään muotoa..


      • Anonyymi

        Koirassa ei ole vika. Nyt on vika omistaja ssa koiraa ei ole koulutettu millään tavalla. Koira kouluun jos ei omat taidot riitä


      • Anonyymi

        Koiraa ei ole opetettu koulutettu lainkaan siitä ongelmat johtuvat


    • urheilija 86

      Minä otin valkoisenpaimenkoiran (uros) ensimmäiseksi koiraksi ja en ole katunut kyllä päivääkään, niin tottelevainen koira kun koira voi vaan olla. Ainota miinukset on tosin tuo paljon puhuttu arkuus mutta sain sen kitkettyä aika hyvin pois ulkoiluttamalla koiraa ihmisten keskellä eli siis lähellä keskustaa.
      Koirani on luonteeltaan aikamoinen macho kaikille uros koirille ja joskus haukkuu miehiä myös, mutta kyse ei ole siitä että koira pelkäisi tai olisi vihainen vaan siitä että se on hyvin suojelevainen mikä sekin välillä ärsyttävä luonteenpiirre.
      Muutaman minuutin tutustumisella valkkarin kyllä pitäisi lopettaa haukkuminen ja hyväksyä uusi tuttavuus, ainakin omalleni riittää tuo aika. Tutustumisen jälkeen koira on kuin leikkisä pikku pentu :)

      Valkkari vaatii tosiaan sen pari tuntia energian tappamista päivässä, muuten hyppii seinille eli jos sellaisen meinaa hankkia niin paras lähtee lenkkitossu ostoksille! :)

      Hyvät puolet valkkarissa ovat mielestäni koiran loputon uskollisuus isännälleen, tottelevaisuus, äly, koko ja rakkaus lapsiin.

    • Anonyymi

      Eikö mee perille ÄLÄ OTA KOIRAA JOS ei ole aikaa eikä viitsi kouluttaa koiraa. Koirat eivät ole hulluja syntyessään koirat ovat jokainen omia persooniaan. Jokainen tarvitsee erilaista koulutusta arka, rohkea koira eri lailla koulutettava. Jos on niin urpo ettei osaa suomi on täynnä koirankouluja jossa saa opetusta miten koiraa tulee kouluttaa

    • Anonyymi

      Jos nyt koiraa yleensä HALUAT 10-18 vee sitoudut sitä hoitamaan !! Ota villakoira , vaikka se kyl kaipaa seuraa ,,, viisas . Joku paimenkoira ,,UNOHDA ! Kaikki koirat laumaeläimiä ei saa olla liian kauan yksin ! Eli mitä teet koiralla jos et kerkiä olla opettamassa , hoivaamassa yms ,!!

      • Anonyymi

        Nii vielä ei lähde karvoja , jos osaat leikata karvoja , niin makaa kyl pöydällä ja kääntelet ja älä ny klaniksi leikkaa !!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe