maitoallergisen vauvan imetys

Jaanuska :)

meillä on viisi kuukautta vanha vauva, jolla epäillään maitoallergiaa. Varsinainen lääkärin tekemä altistus on vielä tekemättä, mutta vauva lopetti heti masukipujensa itkemisen, kun itse lopetin kokonaan maidon proteiinin syönnin. Imetän vielä vauvaa, olen tehnyt ns. oman altistuksen, eli otin taas muutamaksi päiväksi maidon proteiinin takaisin omaan ruokavaliooni, jolloin oireet tulivat takaisin. Nyt on maidoton dietti meneillään, mikä sujuu totuttelun jälkeen hyvin. Olen alkanut ajatella, että paskaako minä tyttöä sinne maitoaltistukseen vien rääkättäväksi, kun kerran maitoa tulee itseltänikin...ajattelin, että ehkäpä pärjätään ilman erikoismaitojakin...
Nyt on tyttö aloittanut kiinteiden syönnin. Yleensä lounaaksi vähän jotain kasvisosetta ja illalla iltapuuro. Muilla aterioilla sitten tyttö saa tissiä. Miten on, kannattaako tuota enempää kiinteitä antaakkaan, kun pelkään, että madon tuotanto tyrehtyy, jos lisään vielä kiinteiden aterioiden määrää? Tahtoisin imettää niin kauan että voin antaa lapselle soija- tai kauramaitoa. Minusta tyttö on jo kärsinyt mahakivuista tarpeeksi pienen elämänsä aikana, ja kun nyt on saatu rauha taloon, niin en tahdo niihin altistuksiin todellakaan, vaan ollaan pikemminkin ajateltu, että ollaan itse "salapoliiseina". Kaikille allrgisille vauvoillehan ei edes löydy sopivaa erityismaitoa, vai mitä?

14

1646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • km

minä imetin toista maitoallergista lastani 13kk. TOinen lapseni sen sijaan oli niin allerginen kaikelle muullekkin (eli maissilla ja poronlihalla) että oli pakko lopettaa imetys 6kk iässä ja hän söi sitten apteekin korvikétta.

• Jaanuska:)

mites, riittikö maito sitten koko 13 kk ihan hyvin? Miten paljon annoit sosetta aluksi/ sitten loppu imetyksen ajan? Toivon pärjääväni omilla maidoillani, kunnes saa antaa soijamaitoa, siksi asia askarruttaa. Tuttelit ja Nanithan on luonnollisesti meillä kiellettyjen listalla, siksi imetyksen jatkuminen ois meillä tosi tärkeetä. Tissittelyn tarvehan vähenee huomattavasti kun kiinteiden määrä lisääntyy, ja sitä kautta maidon määräkin pienenee. Vai oiskohan viisain viedä varulta vauva lääkärin tekemään maitoaltistukseen, jotta saadaa resepti erikoismaitoon kelan korvaukset? Tuntuu vaan vähän kurjalta se altistus...

• palopulla

Minusta voit vielä jättää altistuksen tekemättä kun kerran imetät. Sopikaa lääkärin kanssa että altistus tehdään myöhemmin jos tulee tarvetta erityiskorvikkeille.

• i-niisu

Meillä on kanssa vajaa 5kk ikäinen poika jolla maitoallergia. En myöskään ajatellut viedä altistukseen, koska tiedän että kyseessä maitoallergia (saa voimakkaan nokkosihottuman ihan pienestä määrästä korviketta/velliä). Ajattelin myös imettää mahdollisimman pitkään, jos maitoa riittää niin ehkä 1v ikäiseksi asti. Kyllä uskon että maito riittää myös kiinteiden ohella. Jos imettää niin maito ei lopu. Yrität vain tarjota rintaa heti kiinteiden perään. Kyllä minun tutuillani rintamaitoa on riittänyt hyvin ja ovat imettäneet noin 12kk. Soijamaitokin voi kuulemma allergisoida, mutta kannattaa sitä ehdottomasti kokeilla. Ja jos tarkoituksesi on imettää 6kk ikään asti (silloin voi alkaa antaa soijaa) niin kyllä rintamaito riittää. Siihen asti se on kuitenkin vauvan pääasiallinen ravinto.
      Oletko kokeillut antaa vauvallesi korviketta? Meillä ei nimittäin edes suostu tuttipullosta syömään, vaikka olisikin erikoiskorvike. Se olisi jo homma sinänsä opetella tuo pullotouhu, joten kyllä tissi on paljon helpompi. Jos vain jaksat olla maidottomalla...

soijamaitoa antaa jo 6kk:n iässä? Olen aina kuvitellut, että vasta vuoden iässä? Voi olla että mulla on väärää tietoa. Tarkoituksenani olisi imettää siihen saakka, että vaavi on lähemmäs vuoden vanha. Ei vielä ainakaan ole ollut ongelmia maidon riittävyyden kannalta. Korviketta tytsy ei ole saanut, Nanit ja Tuttelithan on melkein myrkkyä meillä. Olen kuitenkin joskus lypsänyt omaa maitoa pulloon ja pakkaseenkin, on kuitenkin joskus hetkiä, jolloin en ole tisujeni kanssa paikalla. Nuorempana tyttö huoli pullosta hyvin, mutta nyt kun ovat olleet isänsä kanssa kaksin, niin pullomaito ei ole enää kelvannut ollenkaan :( Eli meilläkin tuo pullotteluun totuttelu olisi jo sinällään oma prosessinsa, niinku olis minusta toi maitoaltistus ja sopivien erikoismaidon löytäminen. Mukavaa, että toi imettäminen on onnistunut monilla noinkin pitkään. Jaksan olla kyllä maidottomalla, on niin paljon kivempaa, kun on hymyileväinen lapsi :) Olen helpottunut siitä, että apu vatsavaivoihin löytyi siten, että muutin omaa ruokavaliotani, vaikka meille neuvolassa ekaks koitettiin vaan tyrkyttää tuota koliikkidiagnoosia.

• hennaliina

kyllä se vain loppuu jos on loppuaksensa vaikka kuinka imettäisi.

• karjakko
        hennaliina kirjoitti:

kyllä se vain loppuu jos on loppuaksensa vaikka kuinka imettäisi.

Moi! Pakotin neuvolalääkärin laittamaan lähetteen maitoaltistukseen, kun alkoi tulla muitakin juttuja, kuin pelkkä maitoallergia, mm. muna, soija pavut herneet, nauta, broileri.. Ensin ajattelin etten sitä tarvitse ja aioin imettää, mutta toisin kävi. Ja sitten oli onneksi heti ihollakin positiivinen altistus, huh helpotusta ja saatiin b-lausuntokin, jota en kyllä silloin osannut vielä arvostaa. Nyt ollaan sitten korvikkeella, kun lähes kaikki tuntui allergisoivan, enkä tiennyt mitä likka itkee kun söi kiinteitä ja minäkin saatoin syödä jotakin sopimatonta. Nyt on helpompaa, kun tietää suunnilleen, mitä neiti on syönyt. Olin todellakin aikeissa kestää dieetin, mutta kun joka päivä sai antaa ataraxia oireisiin, että saa likka nukuttua, alkoi se tuntua jo lapsen rääkkäämiseltä. Korvikkeen hinta tipahti neljännekseen, mistä olen todella kiitollinen b-lausunnon myöntäneelle lääkärille. Kannattaa käydä altistuksessa, siitä voi olla hyötyä myös päivähoitoa ajatellen jatkossa, siellä kun käsittääkseni tarvitaan lääkärin lausunto allergioista.

karjakko kirjoitti:

Moi! Pakotin neuvolalääkärin laittamaan lähetteen maitoaltistukseen, kun alkoi tulla muitakin juttuja, kuin pelkkä maitoallergia, mm. muna, soija pavut herneet, nauta, broileri.. Ensin ajattelin etten sitä tarvitse ja aioin imettää, mutta toisin kävi. Ja sitten oli onneksi heti ihollakin positiivinen altistus, huh helpotusta ja saatiin b-lausuntokin, jota en kyllä silloin osannut vielä arvostaa. Nyt ollaan sitten korvikkeella, kun lähes kaikki tuntui allergisoivan, enkä tiennyt mitä likka itkee kun söi kiinteitä ja minäkin saatoin syödä jotakin sopimatonta. Nyt on helpompaa, kun tietää suunnilleen, mitä neiti on syönyt. Olin todellakin aikeissa kestää dieetin, mutta kun joka päivä sai antaa ataraxia oireisiin, että saa likka nukuttua, alkoi se tuntua jo lapsen rääkkäämiseltä. Korvikkeen hinta tipahti neljännekseen, mistä olen todella kiitollinen b-lausunnon myöntäneelle lääkärille. Kannattaa käydä altistuksessa, siitä voi olla hyötyä myös päivähoitoa ajatellen jatkossa, siellä kun käsittääkseni tarvitaan lääkärin lausunto allergioista.

mä en ollenkaan haluais viedä meidän tyttöä rääkättäväksi sinne altistukseen...vaikka hyvähän se B-lausunto olisi olla olemassa, sillä enhän mä voi varmuudella sanoa, kuinka kauan pystyn imettään ja joskus kumminkin saattaa tulla tilanteita, että vaavi on vaikka mummulla hoidossa, joka ei luonnollisestikaan pysty imettään. Myös päiväkodissa näitä lausuntoja saatetaan tarvia sitten tulevaidsuudessa. Maidon lypsäminenkin on ok, mutta aika työlästä jo nykyään. Tietääkö kukaan, minkä ikäisillä lapsilla on mahdollista todeta allergiat verikokeiden kautta? Sen kauttahan voisi kai saada myös B-lausunnon? Musta se olisi paljon inhimillisempi juttu vauvalle, kuin se että juotetaan jotain Tuttelia tai muuta myrkkyä.

karjakko kirjoitti:

Karjakolle: ymmärrän kyllä, että noin moniallergisen lapsen imetys on varmasti tosia hankalaa, ei sitä voi itse kokonnan lakata syömästä. Meillä on pelkästään maitoon tää yliherkkyys, tai omasta mielestäni allergia, kun itkut loppu heti lopetettuani maidon proteiinin syönnin. Ja sitten itse tekemäni altistuksen jälkeen oireet palasivat. Onneksi saatiin näin "helpolla" hymyileväinen tyttö.

• i-niisu
        Jaanuska:) kirjoitti:

Karjakolle: ymmärrän kyllä, että noin moniallergisen lapsen imetys on varmasti tosia hankalaa, ei sitä voi itse kokonnan lakata syömästä. Meillä on pelkästään maitoon tää yliherkkyys, tai omasta mielestäni allergia, kun itkut loppu heti lopetettuani maidon proteiinin syönnin. Ja sitten itse tekemäni altistuksen jälkeen oireet palasivat. Onneksi saatiin näin "helpolla" hymyileväinen tyttö.

Kyllä mulla on tällänen "prosyyri", jonka mukaan soijaKORVIKETTA saa antaa 6kk iästä alkaen. Mutta sehän on kaiketi myös apteekin kamaa ja tarviit B-lausunnon, ellet halua maksaa kallista hintaa....niin tosta tavallisesta soijamaidosta en tiedä. Olin kirjoittanut vähän epäselvästi, mutta tarkoitin korviketta. Itse varasinkin juuri ajan maitoaltistukseen. Aloittavat pienestä määrästä (1ml) niin kauan kun oireita tulee. Meillä oireet tulee iholle muutamassa minuutissa hyvin pienestä määrästä, joten kauaa ei onneksi tarvii vauvaa kiusata. Kyllä se lääkäri suositteli tuon altistuksen tekemistä, jotta saa lausunnon. Ompahan sitten olemassa jo heti jos vaikka rintamaito loppuu tai muuten tarvitsee. Tosta verikoeasiasta en osaa sanoa. Lääkäri sanoi, että KELAlle ei riitä pelkät allergiatestien tulokset vaan B-lausuntoon tarvitaan tuo altistuskoe...mitä noi allergiatestit sit on-en tiedä?

• Jaanuska :)
        i-niisu kirjoitti:

Kyllä mulla on tällänen "prosyyri", jonka mukaan soijaKORVIKETTA saa antaa 6kk iästä alkaen. Mutta sehän on kaiketi myös apteekin kamaa ja tarviit B-lausunnon, ellet halua maksaa kallista hintaa....niin tosta tavallisesta soijamaidosta en tiedä. Olin kirjoittanut vähän epäselvästi, mutta tarkoitin korviketta. Itse varasinkin juuri ajan maitoaltistukseen. Aloittavat pienestä määrästä (1ml) niin kauan kun oireita tulee. Meillä oireet tulee iholle muutamassa minuutissa hyvin pienestä määrästä, joten kauaa ei onneksi tarvii vauvaa kiusata. Kyllä se lääkäri suositteli tuon altistuksen tekemistä, jotta saa lausunnon. Ompahan sitten olemassa jo heti jos vaikka rintamaito loppuu tai muuten tarvitsee. Tosta verikoeasiasta en osaa sanoa. Lääkäri sanoi, että KELAlle ei riitä pelkät allergiatestien tulokset vaan B-lausuntoon tarvitaan tuo altistuskoe...mitä noi allergiatestit sit on-en tiedä?

lähinnä siinä, että meidän lapsen allergia on mitä todennäköisemmin suolistoperäinen. Iho ei oireile lainkaan, tulee vaan hirveät vatsanväänteet ja tyttö huutaa selkä kaarella ja kakka on ihan myrkynvihreää. Kun tein oman altistukseni, niin tyttö sai refluksivaivoja, ne loppuivat lopetettuani itse maitotuotteiden käytön. Gaviscon auttoi vähän takaisin virtaukseen, mutta ei kokonaan. Eli mitäs, kun meillä ei tuu niitä iho-oireita? Annetaan korviketta ja ootetaan, että laps alkaa huutaan taas naama punasella? Onko täällä muita joiden lapsilla on suolistoperänen allergia?

• palopulla
        Jaanuska :) kirjoitti:

lähinnä siinä, että meidän lapsen allergia on mitä todennäköisemmin suolistoperäinen. Iho ei oireile lainkaan, tulee vaan hirveät vatsanväänteet ja tyttö huutaa selkä kaarella ja kakka on ihan myrkynvihreää. Kun tein oman altistukseni, niin tyttö sai refluksivaivoja, ne loppuivat lopetettuani itse maitotuotteiden käytön. Gaviscon auttoi vähän takaisin virtaukseen, mutta ei kokonaan. Eli mitäs, kun meillä ei tuu niitä iho-oireita? Annetaan korviketta ja ootetaan, että laps alkaa huutaan taas naama punasella? Onko täällä muita joiden lapsilla on suolistoperänen allergia?

Minun lapsella on iho-oireinen sekä suolioireinen maitoallergia ja ensimmäistä altistusta tehtiin kun oli n.5kk, ikinä ollut pullosta juonut ennen. Oireet tuli tooodella hitaasti ja lääkärille ei meinannut mikään riittää ja ei se lääkäri edes ollut loppuviikosta töissä kun tiistaina alettiin altistaa, eli minun olisi pitänyt viikko juottaa korviketta vauvalle että lääkäri olisi sitten oireet nähnyt seuraavalla viikolla. Ja se pullosta väkisin juottaminen oli kamalaa, sh siellä osastolla tiuskaisi että "tälläisiä juuri on rintaruokitut lapset, koskaan ei pullo kelpaa", no anteeksi kun olen imettänyt..
        Lopetin sitten koko touhun kesken.
        Seuraavan kerran maitoaltistus tehtiin kun vauva oli 9kk, eri lääkäri ja toisena päivänä oireet riitti. Samat oireet eivät siis riittäneet sille ensimmäiselle lääkärille...

Eli minusta sinun ei kannata vielä altistukseen lähetä kun kerran imetät. Itse imetin 13kk tuota allergistakin. Pyydä se lähete vaan valmiiksi niin pääsette sitten nopeaan altistuskseen kun sille todistukselle on tarvetta.

palopulla kirjoitti:

Minun lapsella on iho-oireinen sekä suolioireinen maitoallergia ja ensimmäistä altistusta tehtiin kun oli n.5kk, ikinä ollut pullosta juonut ennen. Oireet tuli tooodella hitaasti ja lääkärille ei meinannut mikään riittää ja ei se lääkäri edes ollut loppuviikosta töissä kun tiistaina alettiin altistaa, eli minun olisi pitänyt viikko juottaa korviketta vauvalle että lääkäri olisi sitten oireet nähnyt seuraavalla viikolla. Ja se pullosta väkisin juottaminen oli kamalaa, sh siellä osastolla tiuskaisi että "tälläisiä juuri on rintaruokitut lapset, koskaan ei pullo kelpaa", no anteeksi kun olen imettänyt..
        Lopetin sitten koko touhun kesken.
        Seuraavan kerran maitoaltistus tehtiin kun vauva oli 9kk, eri lääkäri ja toisena päivänä oireet riitti. Samat oireet eivät siis riittäneet sille ensimmäiselle lääkärille...

Eli minusta sinun ei kannata vielä altistukseen lähetä kun kerran imetät. Itse imetin 13kk tuota allergistakin. Pyydä se lähete vaan valmiiksi niin pääsette sitten nopeaan altistuskseen kun sille todistukselle on tarvetta.

tota mä pelkäsin, että siellä altistuksessa voi olla joku samperin sadisti lääkäri, joka ei edes ymmärrä oikeen mitään allergiajutuista. Eihän meillä kukaan edes neuvolassa uskonut, että tytön itkut johtuis allergiasta "kun iho on kaunis ja kasvaa normaalisti - kyse on ohi menevästä koliikista". Onneksi itse en moista uskonut, sillä itkut ja vatsan väänteet alkoivat meillä joka syömisen jälkeen. Ne ei ollut semmosia tyypillisiä muutaman tunnin iltaitkuja, mikä sanotaan olean tyypillistä koliikissa, vaan siis todella melkein jatkuvaa mahasta vääntöä.

Uskomaton lääkäri sulle osunu, ku valittelee että "tälläisiä juuri on rintaruokitut lapset, koskaan ei pullo kelpaa". Meillä on saanut tyttö pieniä määriä minun omaa maitoa pullosta ja kerran mummu on antanut ihan vähän tuttelia, kun en siihen hätään ollut ehtinyt pumpata omaa maitoa, enkä tuolloin vielä tiennyt että lehmämaidon proteiinihan niitä oireita aiheuttaa. Voi olla, että siitä se pullokammo meillä alkoikin, sillä siitä korvikkeestahan se maha vasta alkoikin oireilla.

• äipskä
        Jaanuska:) kirjoitti:

tota mä pelkäsin, että siellä altistuksessa voi olla joku samperin sadisti lääkäri, joka ei edes ymmärrä oikeen mitään allergiajutuista. Eihän meillä kukaan edes neuvolassa uskonut, että tytön itkut johtuis allergiasta "kun iho on kaunis ja kasvaa normaalisti - kyse on ohi menevästä koliikista". Onneksi itse en moista uskonut, sillä itkut ja vatsan väänteet alkoivat meillä joka syömisen jälkeen. Ne ei ollut semmosia tyypillisiä muutaman tunnin iltaitkuja, mikä sanotaan olean tyypillistä koliikissa, vaan siis todella melkein jatkuvaa mahasta vääntöä.

Uskomaton lääkäri sulle osunu, ku valittelee että "tälläisiä juuri on rintaruokitut lapset, koskaan ei pullo kelpaa". Meillä on saanut tyttö pieniä määriä minun omaa maitoa pullosta ja kerran mummu on antanut ihan vähän tuttelia, kun en siihen hätään ollut ehtinyt pumpata omaa maitoa, enkä tuolloin vielä tiennyt että lehmämaidon proteiinihan niitä oireita aiheuttaa. Voi olla, että siitä se pullokammo meillä alkoikin, sillä siitä korvikkeestahan se maha vasta alkoikin oireilla.

Imetin nyt 3v maitoallergikkoa 2v. Kiinteät aloiteltiin 5-6kk iässä, tosin silloin ei vielä tiedetty allergioista, meillä oli vain vaativa vauva... Diettaus sujui helposti kun kotimaiset viljat sai jäädä ruokavalioon. Poika kasvoi hienosti (tosin aina "omalla käyrällään") rintamaidolla, kiinteitä söi tosi vähän ekat 1,5v. 1,5v lähtien totutteli mun käyttämään kauramaitoon pikkuhiljaa. 2v sitten siirtyi kokonaan sille kun lopetin imetyksen. Nyt meillä 3kk vauva joka käytetty jo maitoaltistuksessa, oireita ei tullut polilla mutta kotona illalla/yöllä kyllä ja lopetin altist
        uksen siihen paikkaan. Onneksi oireet riittivät ja diagnoosi saatiin. Melkein jätin kyllä menemättä altistukseen ja jälkeenpäin se lapsen kiusaaminen harmitti, onneksi tilanne korjaantui parissa viikossa ennalleen. Meille myös harmiteltiin kun lapsi ei osannut juoda pullosta... ihan kuin olisi paha juttu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe