Pikavipeistä asiaa

vippi sentään!

Ihmettelen miksi ihmisiä pitää holhota esimerkiksi kieltämällä pikavipit öiseen aikaan. Eikö se ole jokaisen oma asia. Jos nuoret näitä vippejä ottavat, vastatkoon seurauksista. Kyllä itse pitäisi tietää onko vara ottaa. Jos nuori ei pysty sitten takaisin maksamaan, kärsiköön nahoissaan. Menee luottotiedot, ei saa vuokra-asuntoa, ei saa lainaa, ja hyvässä lykyssä ei saa työpaikkaakaan. Ainakin jos työpaikka on jokin luottamusvirka. Siinäpähän oppivat! Olen monasti ajatellut, eivätkö vanhemmat opeta mitään! Minun lapseni eivät koskaan ole vippejä ottaneet. Jos ovat rahaa tarvinneet, ovat menneet pankkiin lainaa pyytämään. Samoin olen itse tehnyt! Eikö siis nuorilla ole minkäänlaista kykyä ajatella?

17

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

haluaisit meille lisää elätettäviä, niinkö?
      Mahtavaa, kun Sinä, ja Sinun Lapsesi, olette täydellisiä.
      Kaikki eivät ole, ja siksi on parempi kieltää, etteivät joudu ulosoton asiakkaiksi, ja velkakierteeseen. Se usein johtaa välinpitämäksi, jos kaikki luotto menee jo nuorena.
      Toivon kaikille mahdollisuutta, pysyä elämässä kiinni, ettei "mitä välii" tulisi yhdenkään osaksi,.

• 12+4

Että kiellettiin.
      Moni nuori juhliessaan yöllä ei välitä tippaakaan huomisesta.
      Katkera totuus tulee eteen viimeistään takaisin maksu päivänä.

• Holhousta!
      Olet sitä ikäluokkaa että muistat varmaan viinakortit. Se oli holhousta se mutta viinan ostoa rajoitettiin eikä siitä monikaan napissut. Oliko viinan oston rajoitus hyvä asia? Kaso ympärillesi niin näet vastauksen! Juopuneita kusella ja oksentamassa joka puistossa ja kadunkulmassa.

Ei holhous pahasta ole. Kun ei saa yöllä vippiä niin voi aamulla olla siitä ikionnellinen.
      Voi olla koko elämä pelastettu.

• ei hyvältä näytä

tarvinnut viinakorttia, mutta muistan kun isälläni oli. Eipä se rajoittanut hänen juomistaan. Hän oli sellaisessa asemassa, että sai eläinlääkäriltä pirtua varsinkin juhlapyhien edellä. Sitten isä oli päissään kaikki juhlapyhät. Mutta onneksi isäni vain nukkui, eikä räyhännyt yhtään. Ei mitään väkivaltaisuuksia. Tosin olisin toivonut selvää isää. Eipäs silloin holhottu (viinakortti oli ihan sama kuin joku polkupyörökortti, eli ei kai sellaista ollutkaan). Onko tosiaan nykyajan nuoriso sellaista, että ei ole vastuuta mistään! Halveksinpa sellaisia nuoria! Toivottavasti ottavat vippia ja juovat itsensä hengiltä vaikka! aamattomia nahjuksia! Ajetelkaapa kun meidän sukupolvesta aika jättää, miten sitten elävät, pelkkää juopottelua, velkakierteessä työttömänä. Ja aivan oman valinnan takia! Kyllä vanhemmissa on vikaa. Samanlaisia taitavat vanhemmatkin olla. Pitäisi narkkareilla ja juopoilla naisilla olla pakollinen abortti!

• entä jos
        ei hyvältä näytä kirjoitti:

tarvinnut viinakorttia, mutta muistan kun isälläni oli. Eipä se rajoittanut hänen juomistaan. Hän oli sellaisessa asemassa, että sai eläinlääkäriltä pirtua varsinkin juhlapyhien edellä. Sitten isä oli päissään kaikki juhlapyhät. Mutta onneksi isäni vain nukkui, eikä räyhännyt yhtään. Ei mitään väkivaltaisuuksia. Tosin olisin toivonut selvää isää. Eipäs silloin holhottu (viinakortti oli ihan sama kuin joku polkupyörökortti, eli ei kai sellaista ollutkaan). Onko tosiaan nykyajan nuoriso sellaista, että ei ole vastuuta mistään! Halveksinpa sellaisia nuoria! Toivottavasti ottavat vippia ja juovat itsensä hengiltä vaikka! aamattomia nahjuksia! Ajetelkaapa kun meidän sukupolvesta aika jättää, miten sitten elävät, pelkkää juopottelua, velkakierteessä työttömänä. Ja aivan oman valinnan takia! Kyllä vanhemmissa on vikaa. Samanlaisia taitavat vanhemmatkin olla. Pitäisi narkkareilla ja juopoilla naisilla olla pakollinen abortti!

Voi teitä pyhimyksiä. Vain oma napa näkyy, muuta ei tiedät mitään. Ikävää, että olet noin sokea. Miinä, minä minä, minun lapset.
        Entä jos sinun lapsistasi joku olisi sattunutkiin olemaan vaikka mielentilasairas, asperger, ADHD-lapsi, kehitysvammainen jne. jolla aivan kaikki arviokyky ei suju normaaliin tapaan. Mitenkäs sitten Sinun suusi laitettaisiin kun oppi ei menekkään perille?

• enm
        entä jos kirjoitti:

Voi teitä pyhimyksiä. Vain oma napa näkyy, muuta ei tiedät mitään. Ikävää, että olet noin sokea. Miinä, minä minä, minun lapset.
        Entä jos sinun lapsistasi joku olisi sattunutkiin olemaan vaikka mielentilasairas, asperger, ADHD-lapsi, kehitysvammainen jne. jolla aivan kaikki arviokyky ei suju normaaliin tapaan. Mitenkäs sitten Sinun suusi laitettaisiin kun oppi ei menekkään perille?

- kanssasi, kaikkea ei voi ohjailla vaikka olisi omasta mielestään miten täydellinen tahansa...

• tarvii?

Jos on niin perseaukinen, että tarvii satasen jatkaakseen ryyppäämistä? Ei tälläselle pidä mitään lainaa myöntää..
      Pikavippejä tarvii vain vippifirmojen omistajat. Rikastuakseen.

• lensu

Tiedättekö millaisella korolla ne pikavipit pyörii? IHAN HIRVEÄLLÄ KOROLLA!!!

Kumma kun kukaan ei ole siihen puuttunut. Ennen koron kiskonta oli rikos.

• persaukinen.

En ole nuori, mutta välillä tavoittaa kyllä persaukisuus. Juuri maksoin 215 € fysikaalistahoitoa. Sairaalalasku on huomenna postilaatikossa 140 € ja juuri olen maksanut tämän kuun alkupuolella lymfan laskun yli 600 euroa. Viime vuonna sairaskulut 4430 € matkakulut päälle mitä Kelan korvaus ei kata. Tänä vuotena sairaskulut 4500 € matkat mitä Kelakorvaus ei kata. Kyllä olen Elloslainan joutunut pariin hätään ottamaan.

• Pirre*
        persaukinen. kirjoitti:

En ole nuori, mutta välillä tavoittaa kyllä persaukisuus. Juuri maksoin 215 € fysikaalistahoitoa. Sairaalalasku on huomenna postilaatikossa 140 € ja juuri olen maksanut tämän kuun alkupuolella lymfan laskun yli 600 euroa. Viime vuonna sairaskulut 4430 € matkakulut päälle mitä Kelan korvaus ei kata. Tänä vuotena sairaskulut 4500 € matkat mitä Kelakorvaus ei kata. Kyllä olen Elloslainan joutunut pariin hätään ottamaan.

tarkoitukseen tuota lymfa hoitoa annetaan..? Onko se korvattavaa hoitoa, ts. saako Kelasta mitään hoitokuluja pois?

• Pirre*

joutaisivat kieltää kokonaan.

Pankkiin kipin kapin päiväsaikaan..jos on rahasta tarvis.

• t.l.

Jos kieltävät pikavipit kokonaan. Nuoret eivät ajattele ottaessaan vippiä mitä vipin lainaamisesta seuraa. Toivottavasti kilelletään kokonaan.

• Pirre*

nuorta on kuusessa niitten vippien kanssa, - kun velalla paikataan velkaa..menee luottotiedot pitkiksi ajoiksi ja tulevaisuuden suunnitelmatkin voi romuttua, asunnon hankinnat ja muut nuorten elämään kuuluvat asiat.

P.s. olet joululomallako? :)

• t.l.
        Pirre* kirjoitti:

nuorta on kuusessa niitten vippien kanssa, - kun velalla paikataan velkaa..menee luottotiedot pitkiksi ajoiksi ja tulevaisuuden suunnitelmatkin voi romuttua, asunnon hankinnat ja muut nuorten elämään kuuluvat asiat.

P.s. olet joululomallako? :)

Jotenkin tuo nuorten elämä on hirveän paljon erilaisempaa kuin meidän nuoruutemme aika oli. Me aloimme elämämme tyvestä latvaanpäin. Nyt pitäisi olla kaikki ja heti. Mahtaakohan tuo mainostaminen olla yksi vaikuttaja, kun nuoret ihmiset ovat mainoksissa näyttäen kuinka yltäkylläistä ja helppoa elämä on kaikkine hienoine tavaroineen, autot ja upeat asunnot lisäksi.
        Tuo pikavippien ottaminen on ollut liian helppoa rahaa nuorille. Toivottavasti omat nuoreni eivät ole siihen langenneet. Niistähän vanhemmat ei tiedä mitään, jos nuoret ovat jo 18 täyttäneet.
        On tullut nähtyä kaikenlaista tässä elämässä ja onhan sitä ihmetellyt huuli pyöreenä, että tämmöstäkin on.
        terveisin T

• Pirre*
        t.l. kirjoitti:

Jotenkin tuo nuorten elämä on hirveän paljon erilaisempaa kuin meidän nuoruutemme aika oli. Me aloimme elämämme tyvestä latvaanpäin. Nyt pitäisi olla kaikki ja heti. Mahtaakohan tuo mainostaminen olla yksi vaikuttaja, kun nuoret ihmiset ovat mainoksissa näyttäen kuinka yltäkylläistä ja helppoa elämä on kaikkine hienoine tavaroineen, autot ja upeat asunnot lisäksi.
        Tuo pikavippien ottaminen on ollut liian helppoa rahaa nuorille. Toivottavasti omat nuoreni eivät ole siihen langenneet. Niistähän vanhemmat ei tiedä mitään, jos nuoret ovat jo 18 täyttäneet.
        On tullut nähtyä kaikenlaista tässä elämässä ja onhan sitä ihmetellyt huuli pyöreenä, että tämmöstäkin on.
        terveisin T

pitäisi opettaa rahan käytöön jo pienestä pittäin, ei he muuten tiiä rahan arvoa esim., vastikkeellinen viikkoraha, sitten myöhemmin oma tili jolle ohjataan esim. osa lapsilisistä, ja niillä rahoilla sitten omia vaatehankintoja, pienen kontrollin alla tosin..lapsen pitää saaha siivet, ei hän muuten osaa lentää..

• Vipitön

Valittujen Palojen välissä tuli Elloksen mainos.

Muutamia vuosia sitten, ollessani ansiosidonnaisella, kokeilin piruuttani tuollaista vakuudetonta lainaa.
      Täytin lomakkeen kaikilta osin rehellisesti.

Päätös oli kielteinen perustuen säännöllisten tulojen puuttumiseen.

Samoja aikoja sain pankista 45000E 15-vuoden lyhentämättömällä ajalla osana perintöverojärjestelyjäni.
      Pankin marginaali 0,4%.

Joten ilmeisesti nuo pikavippitoimijat panostavat nuoriin?

• Oikeassa olet!
      Vastuu on vanhemmilla.

"Valmennus" on vain aloitettava ajoissa ja se on osa muuhunkin vastuunkantamiseen liittyvää kasvatusta.

Aloitettava "toukkaikäisenä" osoittaen lempeästi mitä tavaroita ei saa kiskoa alas.
      Hyvin nuorena aloitettava vastuun vaatinen oman huoneen lattian tyhjentämisestä siivousta varten. Jne.

Kaikki vaadittu on myös kontrolloitava toteutetuksi. Lipsua ei saa. Se mikä on vaadittu täytyy myös valvoa tehdyksi.

Rahan käsittelyn opetuksen aloitimme peruskoulun ensimmäisellä.
      Viikkorahoissa vaihtoehdot, lauantaina karkkia tai käyttivät johonkin muuhun kohteeseen.
      Pitkäjännitteisyys säästämiseen jonkin mittavamman (suhteessa) hankinan kansssa.

Pieni mikroskooppi, tähtikaukoputki ja vastaavan tyyppiset kohteet.

10 ja 12 vuotisina aloin opettaa osakesäästämiseen.
      Annoin heidän omien pienien säästöjensä ( joita olivat kartuttaneet muilta saamillaan työpalkoilla) pienen pesämunan kerroin mielestäni järkevät vaihtoehdot.
      Suomen talous oli silloin suljettu joten varmoista kohteista ei ollut pulaa.

Opetimme myös hyvin varhain ettei "ilmaista" rahaa olekaan.
      Kotitöiden suhteen penskoille työnjako josta emme tietenkään maksaneet mitään.

Seuraukset ovat arvattavissa.
      Missään vaiheessa ei ole käynyt mielessäkään heidän kohdallaan mikään pikavippiongelma.
      Opiskeluaikanakin mitoittivat menonsa rahavarojensa mukaan.
      Rahoittivat itse korkeakouluopintonsa paitsi siltä osin kun siirsimme heille mummojen pienet perinnöt.

Ei vastuu omasta rahankäytöstä ole mikään erillinen kysymys.
      Kyse vastuu omasta toiminnasta johon kullanmurujen totuttelu on aloitettava hyvin varhain!
      Teini-iässä aloitus on jo myöhäistä. Onnistuu, jos onnistuu, ainoastaan katkerien kokemusten jälkeen.

Valitettavan usein vanhemmat antavat kullanmurujensa kasvaa kuin pellossa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3437
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3117
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2366
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1637
    Aihe