espanjaa, tanssia ja vap.eht.työtä - mutta missä?

pimeyttä pakoon

Mulla on suunnitelmissa lähteä ensi syksyksi ja talveksi pois Suomesta pakoon pimeyttä ja kylmyyttä. Ajatus olisi lähteä jonnekin päin Etelä- tai Väli-Amerikkaa (tai sitten Afrikkaan). Espanjan kieli ei ole hallussa VIELÄ, mutta tarkoitus olisi opiskella sitä ennen lähtöä ja siellä paikan päällä lisää.

En vain keksi MIHIN maahan siellä lattareissa menisi. Mun toiveena olisi: opiskella/oppia espanjaa, TANSSIA ja tehdä vapaaehtoistyötä, esim.opettaa. Onko jollakulla teistä ideoita, vinkkejä ja kokemuksia jakaa. Periaatteessa voisin törkätä sormeni karttapalloon ja mennä sitten sinne, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja kommentteja.

13

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päälle...

      Ajatuksesi lähteä on ihan hyvä ja kiinnostava, ainakin sinulle. Haluaisin kuitenkin laittaa jarruja sen vapaaehtoistyön suhteen. Opettajan ammatti Etelä-Amerikassa ei ole arvostettu, ja siitä maksetaan pientä palkkaa. Ala on monissa maissa täynnä täysin epäpäteviä ihmisiä. Älä mene sinne joukon jatkoksi ellet todella ole hyvä alallasi. Siis hyvä täällä, ei pidä ajatella että siellä huonompikin riittää. Yleensäkin "vapaaehtoistyö" on minusta hyväksyttävää vain jos sinulla on joku erityinen taito tai osaaminen mikä kohdemaastasi puuttuu ja jota siellä tosissaan tarvitaan. Muutenhan olet siellä vain jaloissa pyörimässä ja haittaa tekemässä maan omalle väestölle.

      • pimeyttä pakoon

        Juu, ei ole tarkoitus mennä tekemään huonoa työtä! Haluni vapaaehtoistyöhön lienee siis sinustakin "hyväksyttävä".
        Opettavaisesti ja hanakasti kyllä jarruttelit, mutta ideoita, vinkkejä ja kokemuksia et jakanut.. ?


      • jii__
        pimeyttä pakoon kirjoitti:

        Juu, ei ole tarkoitus mennä tekemään huonoa työtä! Haluni vapaaehtoistyöhön lienee siis sinustakin "hyväksyttävä".
        Opettavaisesti ja hanakasti kyllä jarruttelit, mutta ideoita, vinkkejä ja kokemuksia et jakanut.. ?

        joka yleensä ihmisten mielissä yhdistyy lattareihin löytyy brasiliasta ja kolumbiasta. ensimmäisessä et tosin opi espanjaa, ja kolumbia on edelleenkin yleisen turvallisuustilanteen kannalta hieman kyseenalainen. venezuela on nykyään aivan pohjalla, andien maat taas ovat fiilikseltään aivan erilaisia joskin hienoja. chile ja argentina sekä uruguay taas ovat vähän liian eurooppalaisia minun makuuni.

        jos olet hyvä englannissa, voit tienata hieman rahaa antamalla enkuntunteja, olen tavannut paljon travellereita jotka tienasivat lisää matkakassaa esim quitossa tai buenos airesissa. varmaan voisit antaa juuri esim. enkuntunteja vapaaehtoistyönäkin, suomalaisella lukiopohjalla alkaa olla taidot paremmat kuin monen maan yliopiston opettajakunnalla. se myös oikeasti hyödyttäisi ihmisiä, toisin kuin joku ojankuokkimisprojekti.


      • risail
        jii__ kirjoitti:

        joka yleensä ihmisten mielissä yhdistyy lattareihin löytyy brasiliasta ja kolumbiasta. ensimmäisessä et tosin opi espanjaa, ja kolumbia on edelleenkin yleisen turvallisuustilanteen kannalta hieman kyseenalainen. venezuela on nykyään aivan pohjalla, andien maat taas ovat fiilikseltään aivan erilaisia joskin hienoja. chile ja argentina sekä uruguay taas ovat vähän liian eurooppalaisia minun makuuni.

        jos olet hyvä englannissa, voit tienata hieman rahaa antamalla enkuntunteja, olen tavannut paljon travellereita jotka tienasivat lisää matkakassaa esim quitossa tai buenos airesissa. varmaan voisit antaa juuri esim. enkuntunteja vapaaehtoistyönäkin, suomalaisella lukiopohjalla alkaa olla taidot paremmat kuin monen maan yliopiston opettajakunnalla. se myös oikeasti hyödyttäisi ihmisiä, toisin kuin joku ojankuokkimisprojekti.

        vuoden Uruguayssa asuneena voin sinulle sanoa että etelä-amerikkalaiset ihmiset eivät edes halua oppia englantia.että se siitä enkun opettamisesta.


      • jii______
        risail kirjoitti:

        vuoden Uruguayssa asuneena voin sinulle sanoa että etelä-amerikkalaiset ihmiset eivät edes halua oppia englantia.että se siitä enkun opettamisesta.

        kun ei osata niin ylpeys panee sanomaan että ei kiinnosta. tai, vaihtoehtoisesti siinä vaiheessa kun sinä olet saapunut (fray bentosiin?) suomalaiset saittimachot on jo ehtineet kyllästyttää koko yhteisön touhuihinsa niin että on ihan sama mitä kieltä puhut.

        itse olen matkustellut, opiskellut ja myöhemmin tehnyt töitä lähetettynä lattareissa ja väli-amerikassa vajaat 5 vuotta, ja kyllä ihmiset haluavat oppia. olen itse opiskeluaikoinani antanut paljon enkuntunteja buenos airesissa intercambio-periaatteella, kolumbiassa ja brasiliassa asuessani olen esim. vieraillut yliopistojen tunneillla opettajien pyynnöstä.

        ei kannata ehkä hirveästi paukutella henkseleitä jos on asunut vuoden yhdessä kylässä compoundilla, käynyt iguazulla ja osaa välttävästi haukkua muchachan espanjaksi?


      • riippuu siitä
        pimeyttä pakoon kirjoitti:

        Juu, ei ole tarkoitus mennä tekemään huonoa työtä! Haluni vapaaehtoistyöhön lienee siis sinustakin "hyväksyttävä".
        Opettavaisesti ja hanakasti kyllä jarruttelit, mutta ideoita, vinkkejä ja kokemuksia et jakanut.. ?

        "tehdä vapaaehtoistyötä, esim.opettaa"

        Mitä osaat? Kaikkihan riippuu siitä. Kuten sanottiin - jos osaat jonkun homman hyvin, eli olet spesialisti jota kohdemaassa tarvitaan _ja jota siellä ei ole omasta takaa_, sinne vaan. Mutta jos haluat etsiä "vapaaehtoistyön" jonka turvin voit lomailla edullisesti olisi kohdemaan kannalta parempi että luovut ajatuksesta. Vai voitko ihan oikeasti ja vakavalla naamalla puhua vapaaehtoistyöstä jos tarkoituksesi on vain rahoittaa oma lomailu tekemällä jotain hommaa jonka joku paikallinen kielen ja tavat hallitseva ihminen pystyisi tekemään paremmin? Jos edelleen välttämättä haluat toimia niin, käytä ainakin jotain muuta sanaa kuin vapaaehtoistyö.

        Jos et ole spesialisti mutta haluat tutustua johonkin uuteen maahan, oppia kieltä, tanssia, tai mikä sinua sitten kiinnostaakin, matkusta ihan tavallisena turistina ja maksa oleskelusi itse. Useimmissa Etelä-Amerikan maissa voit oleskella 3 kuukautta saapuessasi saamallasi olekeluluvalla", ja monissa niissä ei ole isompia ongelmia jatkaa oleskelulupaa. Itse olen viettänyt vuoden siellä ilman mitään erikoisjärjestelyitä.


      • jii______ kirjoitti:

        kun ei osata niin ylpeys panee sanomaan että ei kiinnosta. tai, vaihtoehtoisesti siinä vaiheessa kun sinä olet saapunut (fray bentosiin?) suomalaiset saittimachot on jo ehtineet kyllästyttää koko yhteisön touhuihinsa niin että on ihan sama mitä kieltä puhut.

        itse olen matkustellut, opiskellut ja myöhemmin tehnyt töitä lähetettynä lattareissa ja väli-amerikassa vajaat 5 vuotta, ja kyllä ihmiset haluavat oppia. olen itse opiskeluaikoinani antanut paljon enkuntunteja buenos airesissa intercambio-periaatteella, kolumbiassa ja brasiliassa asuessani olen esim. vieraillut yliopistojen tunneillla opettajien pyynnöstä.

        ei kannata ehkä hirveästi paukutella henkseleitä jos on asunut vuoden yhdessä kylässä compoundilla, käynyt iguazulla ja osaa välttävästi haukkua muchachan espanjaksi?

        maailmanmatkaaja se sinä muka luulet olevasi?tuosta sinun kirjoituksesta kyllä huomaa että olet joko humalassa tai muuten vain jälkeenjäänyt.
        sitä vaan mainostellaan että on käyty vähän sielläsun täällä ja opetettu enkkua paikallisille(hehehe)ja että oikein yliopistoista on soiteltu(taas naurattaa...)tiedätkö sinä edes Kolumbian pääkaupungin nimeä?


      • jii______ kirjoitti:

        kun ei osata niin ylpeys panee sanomaan että ei kiinnosta. tai, vaihtoehtoisesti siinä vaiheessa kun sinä olet saapunut (fray bentosiin?) suomalaiset saittimachot on jo ehtineet kyllästyttää koko yhteisön touhuihinsa niin että on ihan sama mitä kieltä puhut.

        itse olen matkustellut, opiskellut ja myöhemmin tehnyt töitä lähetettynä lattareissa ja väli-amerikassa vajaat 5 vuotta, ja kyllä ihmiset haluavat oppia. olen itse opiskeluaikoinani antanut paljon enkuntunteja buenos airesissa intercambio-periaatteella, kolumbiassa ja brasiliassa asuessani olen esim. vieraillut yliopistojen tunneillla opettajien pyynnöstä.

        ei kannata ehkä hirveästi paukutella henkseleitä jos on asunut vuoden yhdessä kylässä compoundilla, käynyt iguazulla ja osaa välttävästi haukkua muchachan espanjaksi?

        mitä toi "osaa välttävästi haukkua muchachan espanjaksi"tarkoittaa?
        sinun sanallisessa ulosannissa on muutenkin paljon korjattavaa.


    • HeikkiJH

      Vapaaehtoistyo on aina hyva vaihtoehto opiskelulle tai reissaamiselle. Suomalaisella ylioppilaalla on aivan riittavasti evaita suurimpaan osaan vapaaehtoistoita. Maanosa on taynna lastenkoteja, erityiskouluja, lastenkeskuksia, joissa tarvitaan auttavia kasia, suomalaisen koululaitoksen kokemuksia, englannin opettajan taitoja, liikunta-, musiikki-, kasityo, tanssiopettajan tehtavia. Mita pitemman aikaa olet, sita parempi. Ala kuitenkaan aina odota korvausta: useat paikat eivat pysty edes ruokaa tarjoamaan. Mutta ei se ole este: asunnot ja ruoka on halpaa. Palkkasi on mielekas tyo, kontakti tavalliseen arkeen, espanjan oppiminen.
      Etsi netista suomalaisia ja ulkomaisia jarjestoja, seurakuntia, kysy ystavyysseuroista, ota rohkeasti yhteytta!

      • el gatto

        Etelä-Amerikassa ei kuitenkaan mielellään oteta ulkomaalaisia eksoottisia elämyksiä etsiviä vapaaehtoistyöhön sellasiin duuneihin joihin on pyrkijöitä omastakin takaa, maissa on niin paljon työttömyyttä, moni sikäläinen suostuu työskentelemään pienelläkin palkalla. Englanninkielen taitosista opettajista ei ainakaan suurissa kaupungeissa oo pulaa.

        Jos turisti tai elämysmatkailija haluaa palkattomaan vapaaehtoistyöhön niin ehdottomasti kannattaa hakeutua ainoastaan jonkun järjestön, esim kristillisen, kautta.
        Ja työ on lähes 100-prosenttisesti köyhien barrioissa tai faveloissa. Raskasta, paljon köyhyyttä ja aliravitsemusta, henkilökohtaset mahdollisuudet todella auttaa niitä ihmisiä vaikeuksissaan aika vähäset - täytyy myös varautua siihen että ulkopuolista pyritään koko ajan hyödyntämään, pummaaminen, ryöstöyritykset, nää tulee kuvaan. Eläimiä kohdellaan usein huonosti.
        Täytyy oppia olemaan näkemättä ja kuulematta paljon ja olemaan puuttumatta asioihin.

        Mitä barrion tai favelan köyhä asukas todella hyötyy ulkomaalaisesta vapaaehtoistyöntekijästä, vähän vaikee sanoa....


    • kaisaqueen

      Sinä, PIMEYTTÄ PAKOON, oletko jo löytäny paikan. Minäkin olen lähössä syyskuun alussa ja suuntana ois tuo etelä- tai väli-amerikka.. Kun en osaa päättää minne ja missä ois näin yksinäisen naisen suht turvallista olla.

      • volunteer

        Minä olen lähdössä syksyllä 6 viikoksi Ecuadoriin vapaaehtoistyöihin katulasten pariin. Sitä ennen aion matkustaa viikon Perussa (18-25.9). Matkaseuraa olisi kiva saada. Olen 36v ja nuorekas nainen, s-posti: [email protected].


      • sinua kyllä tarvitaa
        volunteer kirjoitti:

        Minä olen lähdössä syksyllä 6 viikoksi Ecuadoriin vapaaehtoistyöihin katulasten pariin. Sitä ennen aion matkustaa viikon Perussa (18-25.9). Matkaseuraa olisi kiva saada. Olen 36v ja nuorekas nainen, s-posti: [email protected].

        Itse lähden lokakuuksi dominikaaniseen tasavaltaan vapaaehtoistyöhön.
        Ensiksi muutamalle kyynikolle.
        Vapari maksaa matkansa itse
        vapari maksaa oleskelunsa itse
        Todellinen vapaaehtoistyönkejä itse aloittaa tai kehittää projektin joiden kustannuksiin osallistuu itse.
        Kaikkinainen köyhien auttaminen on positiivista mutta pitäisi osata erotella mitä on todellinen vapaaehtoistyö ja mikä sinänsä kunnioitettavaa perinteistä auttamistyötä.
        Itselläni on erityisosaamista,kokemusta ja koulutusta mutta esim DR: ssä olevat laittomat haitin pakolaiset kyllä ottavat kaiken annettavan avun ilolla vastaan vaikka olisit käynyt vaan kansakoulun.Että se eräälle epäilijälle tiedoksi.Että lähde rohkeasti mukaan oli missiosi mikä tahansa.
        Ihmiset joilla ei ole mitään ja jotka ovat menettäneet kaiken kyllä ottavat ilolla kaiken saatavilla olevan avun onnellisina vastaanSyksyä ja oman mission alkua odotellen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      91
      1804
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1502
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1005
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      864
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      748
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      711
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      701
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      686
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe