Bulli, staffi vaiko amstaffi?

terrrierrii

Hei!
Olen jo vuosia ihastellut näyttelyissä näitä kolmea upeaa rotua. Olen lukenut paljon kyseisistä roduista ja pohdiskellut millonka olisi sopiva aika ottaa. Kysyisinkin vain teiltä ihmisisltä jotka omistavat jonkun rodun näistä; miten tulevat toimeen muiden koirien kanssa? Minulla on 8 vuotias länsiylämaanterrieri leikkaamaton narttu jolla on luonetta. Haavenaani olisi narttu, onko mitään järkeä? Tarkoituksenani on leikata tämä vanhempi narttuni nyt alkuvuodesta. Mielellään kuulisin luonteesta ja (perinnöllisistä)sairauksista, ovatko terve rotu? Sekä mikä on kyseisen koirarodun hinta tällä hetkellä vuosi 2009! Kiitos asiallisista vastauksista!

Ps. Olisin kiinnostunut koiran kanssa harrastamaan näyttelyitä ja harrastusmielessä agilityä.

12

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bertta3

      hm ainakin amstaffi on rotuna sellainen ettei helposti tule toimeen muiden samaa sukupuolta olevien kanssa. Tavallinen staffi energisin. Ja bulli rauhallisin..ehkä olisi hyvä ottaa eri sukupuolta..ja hiukan miettiä muutenkin onko sopiva rotu..luonnetta kun on huomattavasti enemmän kuin westiessä...oletko huomannut että on myös kääpiöbulli olemassa..tosin se kuulemma on temåpperamentikkaampi kuin normaali bulli.
      näille roduille on tapana rynniä esteiden läpi ja koska westiesi on jo kahdeksan voi meno olla sille turhan rajua..suosittelisin mieluummin bostoninterrieriä kaveriksi tms hieman pienempää.

      olen omistanut tav.staffin..pienen terminaattorin ja nykyisin foxeja. ;)

    • amms

      pakko myöntää hienoja rotuja olet miettinyt :D (paitsi bullista en ole niin tietoinen) Me ollaan myös hankkimassa toista koiruutta joka amstaffi,staffi tai pitti nämä rodut kun on vienyt kokonaan meidän sydämet :D tosin ihan vielä ei olla päästy yhteisymmärrykseen mikä nuista otetaan. Ei kannata ottaa toista narttua nämä rodut pääsääntösesti ei tule toimeen toisten koirien kanssa tai tottakai löytyy jotka tulee toimeen mutta kun koira voi aina vastata haasteeseen ja jälki on näillä niin rumaa ettei kannata edes miettiä. http://www.staffordshirenbullterrieriyhdistys.fi/staffi.htm tuolta löytyy tietoa sekä staffeista että amstaffeista ja niiden sairauksista :) Mutta omakohtasia kokemuksia voi kertoa meidän pojan osalta sen verran että rakastaa ihmisiä ylikaiken ihmiset vaan useimmiten pelkää kun ei ihan puudelilta näytä mutta joka lähelle uskaltaa niin varmasti saa lämpimän vastaanoton :) tosin on aika arkajalka katolta kun tippuu lumet niin ukko juoksee suoraan syyliin turvaan :D Yksin ei viihdy edes ulkona. Leikit tällä kyllä on aika rajuja elikkä kun tuttavien lapset leikkii koiruuden kanssa niin vähän saa vahtia ettei koiruus vetäse lelua liian kovaa muuten lapsi lentää siinä mukana kun voimaa tosissaan löytyy kuin pienestä kylästä mutta on siis myös lapsirakas. Meidän koiruus ei tule toimeen toisten urosten kanssa tai tasan 1 uros löytyy kenen kanssa tulee toimeen muille se rähinä sitten onki aika kovaa tai riippuen tietenkin toisen koiran käytöksestä toinen koira ei hauku niin meidänkin koira on nätisti toinen koira kun rupee haukkumaan niin tulee kovat murinat takaisin. Eipä oikein mitään muuta tule mieleen toivottavsti oli edes jotain apua :) Ainiin ja muuten siitä hinnasta piti sanoa en asu suomessa mutta olettaisin että hinnat pyörii suht samoissa ja mitä olen katellut niin staffit 1200€ ylöspäin amstaffeja sitten löytykin halvemmalla tosin aika useat kennelit ei kerro hintaa suoraan oletan ainakin että se johtuu siitä että joka tosissaa haluaa kyseisen rodun ostaa sen hinnalla millä hyvänsä mikä on/olisi ihan hyvä ettei mene vääriin käsiin :)

    • terrieriii

      kiitos vastauksista!
      Itse olen myös miettinyt että uros olisi varmasti siltä osin parempi vaihtoehto, mutta yleensä ne ovat sen verran kovapäisiä että se vaatii kouluttajalta enemmän. sanoitte että olisi hyvä ottaa westie nartun kaveriksi uros niin miten ihmeessä näitä koiria kasvattavilla monta narttua voi asua sulassa sovussa saman katon alla? Olen miettinyt että jos meille tulisi narttupentu, niin kyllähän tämä vanhempi koirani siihen varmasti tottuisi kun kyseessä on pentu joka varmasti (ainakin yleensä) kunnioittaa vanhempaa narttua. Olen aktiivinen koiraharrastaja ja virikkeitä on hyvin tarjolla sekä minulla siihen innostusta, siksi olenkin päätynyt näihin energisiin rotuihin. En kuitenkaan halua rotua joka yhden treenipäivän välistä jääminen saisi aikaan "tapettien repimisen seiniltä".

      • bertta3

        no minulla oli staffija oli kyllä sellainen terminaattori kaikki revittiin vaikka toimintaa oli, jo kolminelikuisena pienenä myttynä tuhosi tennispallon totaalisesti puolittaen sen vahvoilla leuoillaan ja eritoten sohvan ja jyrsi joskus sitä kotona ollessanikin tassujen välistä niin etten aina huomannut.;)
        olen kuullut kyllä ettei kaikki ole näin tuhoavia mutta jotkut yksilöt on vaikka tosiaan toimintaakin on.

        ja westiesi on kyllä hiukan liian vanha rajuille kanssakavereille elämään 24tuntia päivässä eriasia kun tapaa silloin tällöin pieninä erinä..westie muutenkin on energialtaan rauhallinen toisin kuin raju pentu. miten olisi ranskanbuldoggi? minulla on myös energisiä foxeja ja niiden energia on ihan toista maata kuin tämän staffini eikä niillä ole taipumusta olla rajuja. Hiukan epäilyttää valintasi suoraan sanoen koska westie on helppo rotu ja sanot silläkin olevan tempperamenttia niin miten pärjäisit staffin kanssa?


      • terrierriii
        bertta3 kirjoitti:

        no minulla oli staffija oli kyllä sellainen terminaattori kaikki revittiin vaikka toimintaa oli, jo kolminelikuisena pienenä myttynä tuhosi tennispallon totaalisesti puolittaen sen vahvoilla leuoillaan ja eritoten sohvan ja jyrsi joskus sitä kotona ollessanikin tassujen välistä niin etten aina huomannut.;)
        olen kuullut kyllä ettei kaikki ole näin tuhoavia mutta jotkut yksilöt on vaikka tosiaan toimintaakin on.

        ja westiesi on kyllä hiukan liian vanha rajuille kanssakavereille elämään 24tuntia päivässä eriasia kun tapaa silloin tällöin pieninä erinä..westie muutenkin on energialtaan rauhallinen toisin kuin raju pentu. miten olisi ranskanbuldoggi? minulla on myös energisiä foxeja ja niiden energia on ihan toista maata kuin tämän staffini eikä niillä ole taipumusta olla rajuja. Hiukan epäilyttää valintasi suoraan sanoen koska westie on helppo rotu ja sanot silläkin olevan tempperamenttia niin miten pärjäisit staffin kanssa?

        Haluan ehdottomasti koiran jolla on helppo hengittää, enkä mitään pilalle jalostettua ranskista. Sanoisin että kaikki terrierit ovat perusluonteeltaan samanlaisia. Ne kun ovat kaikki aikoinaan jalostettu metsästykseen. Koirien energiatasot ovatkin sitten aivan eri asia. Sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta westiestä kun sanot niiden olevan helppoja. Yksikään terrieri ei ole helppo ja vaatii vastuuntuntoisen ja johdonmukaisen kasvatuksen. Westie voi ulkokuoreltaan näyttää helpolta ja söpöltä puudelilta mutta täytyy muistaa että se on terrieri, ja käyttäytyykin niin. Minun tuntemani urosstaffi joka on kotikoira on todella flekmaattinen ja rauhallinen, nuoresta iästään huolimatta. Tuntemani amstaffi uros on taas semmonen tohelo että muut jäävät toiseksi. Joka rodussa on niitä "helppoja" ja vähän haastavampia tapauksia, mutta uskon että mistä tahansa koirasta saa hyvän kaverin kunhan näkee pentuna sen vaivan. Tuntemani foxit ovat olleet todella kiihtyneitä tapauksia, käyvät ylikierroksilla kokoajan.


      • bertta3
        terrierriii kirjoitti:

        Haluan ehdottomasti koiran jolla on helppo hengittää, enkä mitään pilalle jalostettua ranskista. Sanoisin että kaikki terrierit ovat perusluonteeltaan samanlaisia. Ne kun ovat kaikki aikoinaan jalostettu metsästykseen. Koirien energiatasot ovatkin sitten aivan eri asia. Sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta westiestä kun sanot niiden olevan helppoja. Yksikään terrieri ei ole helppo ja vaatii vastuuntuntoisen ja johdonmukaisen kasvatuksen. Westie voi ulkokuoreltaan näyttää helpolta ja söpöltä puudelilta mutta täytyy muistaa että se on terrieri, ja käyttäytyykin niin. Minun tuntemani urosstaffi joka on kotikoira on todella flekmaattinen ja rauhallinen, nuoresta iästään huolimatta. Tuntemani amstaffi uros on taas semmonen tohelo että muut jäävät toiseksi. Joka rodussa on niitä "helppoja" ja vähän haastavampia tapauksia, mutta uskon että mistä tahansa koirasta saa hyvän kaverin kunhan näkee pentuna sen vaivan. Tuntemani foxit ovat olleet todella kiihtyneitä tapauksia, käyvät ylikierroksilla kokoajan.

        ei terrierit vaikeita ole kun on johdonmukainen mutta jos sinulla on ollut jo vaikeuksia westien kanssa niin hm.. no oma on asiasi mutta mielestäni on otettava huomioon olosuhteet..aiempi koirasi on rauhallinen ja kyllä mielestäni helpohko rotu ....

        itse kyllä haluaisin aatelle myös ekaa koiraa ja sen kestokykyä..ikää kun sillä jo on.

        tärkeintä on tietää minkä ottaa realistisesti. ettei vain ulkonäkö ratkaise.

        mitä tulee foxien haukkumiseesi ..myönnän foxit kerkii joka paikkaan ja se ehkä tekeekin niistä hauskoja. Ne on työkoiria ja niiden valtava uteliaisuus ja energisyys tekee haastetta mutta minulle sopii tämä rotu joka soveltuu niin moneen- kaikkien ei tarvi pitää kaikista roduista mutta kohteliaisuus on aina paikallaan ;)

        oma staffini oli myös hyvin energinen. ehkä bulli olisi sinulle parempi vaihtoehto rauhallisempi.


      • suide--
        bertta3 kirjoitti:

        ei terrierit vaikeita ole kun on johdonmukainen mutta jos sinulla on ollut jo vaikeuksia westien kanssa niin hm.. no oma on asiasi mutta mielestäni on otettava huomioon olosuhteet..aiempi koirasi on rauhallinen ja kyllä mielestäni helpohko rotu ....

        itse kyllä haluaisin aatelle myös ekaa koiraa ja sen kestokykyä..ikää kun sillä jo on.

        tärkeintä on tietää minkä ottaa realistisesti. ettei vain ulkonäkö ratkaise.

        mitä tulee foxien haukkumiseesi ..myönnän foxit kerkii joka paikkaan ja se ehkä tekeekin niistä hauskoja. Ne on työkoiria ja niiden valtava uteliaisuus ja energisyys tekee haastetta mutta minulle sopii tämä rotu joka soveltuu niin moneen- kaikkien ei tarvi pitää kaikista roduista mutta kohteliaisuus on aina paikallaan ;)

        oma staffini oli myös hyvin energinen. ehkä bulli olisi sinulle parempi vaihtoehto rauhallisempi.

        jos kaipaat energistä kaveria,jonka kanssa on (suhteellisen) helppo tehdä yhteistyötä,niin suosittelen lämpimästi amstaffia. meillä narttu kuorsaa sohvalla 24/7 mutta kun otat hihnan käteen ni koira pomppii jo ovella odottamassa... kertaakaan ei ole mitn tuhonnut,vaikka työpäivien ajan on aina yksin.
        Amstaffi on suht kuuliainen,kun kerrot asiat niin että se ymmärtää,joten mielikuvitusta ja huumoria tarvitaan hermojen lisäksi.

        Bulli sinun kannattaa unohtaa,koska voit laittaa riviin 25 westietä,jotta saat edes jonkinlaista käsitystä kovapäisyydestä (toki hyvin yksilöllisiä juttuja..) koska bullin perusluonne on "teen jos teen" ja kun käsky käy "oota mää mietin viitinkö"....

        meillä on amstaffi narttu ja bulli uros,eli jutut on ihan elävästä elämästä :)


      • bertta3
        suide-- kirjoitti:

        jos kaipaat energistä kaveria,jonka kanssa on (suhteellisen) helppo tehdä yhteistyötä,niin suosittelen lämpimästi amstaffia. meillä narttu kuorsaa sohvalla 24/7 mutta kun otat hihnan käteen ni koira pomppii jo ovella odottamassa... kertaakaan ei ole mitn tuhonnut,vaikka työpäivien ajan on aina yksin.
        Amstaffi on suht kuuliainen,kun kerrot asiat niin että se ymmärtää,joten mielikuvitusta ja huumoria tarvitaan hermojen lisäksi.

        Bulli sinun kannattaa unohtaa,koska voit laittaa riviin 25 westietä,jotta saat edes jonkinlaista käsitystä kovapäisyydestä (toki hyvin yksilöllisiä juttuja..) koska bullin perusluonne on "teen jos teen" ja kun käsky käy "oota mää mietin viitinkö"....

        meillä on amstaffi narttu ja bulli uros,eli jutut on ihan elävästä elämästä :)

        toki variaatiota on joka rodussa ja amstaffi varmaan tosiaan näistä koulutettavin vertaan tuttujeni ja koirapuiston koiria- eli samaa mieltä sen suhteen..sosiaalisuus puolestaan hiukan kyseenalainen ainakin näillä yksilöillä johon olen tutustunut :)
        Bulli on tosiaan jäärä myönnän mutta rauhallisempi kuitenkin kuin tavallinen staffi tai ainakin omani ja tuttuni bulli tosi helppo vähään tyytyvä (eikä omistajat olleet edes hyviä koirankouluttajia erittäin epäjohdonmukaista) mutta näitäkin on moneen menoon.
        amstaffi ehkä paras tosiaan jos ajattelee koulutettavuutta harrastamiseen, sitten staffi ja sitten bulli. :)

        uros ehkä kuitenkin parempi laumassa nartun kera...otti sitten minkä noista.


      • ksjdiaisofjaio

        minulla on puolestaan aina ollut uros enkä koe niitä kovapäisemmiksi..tosin nyt ensimäistä kertaa on narttu tulossa taloon koska urokselle en ota kaveriksi urosta siitä ei tule kuin harmia varsinkin kun rodunhistoria on mikä on.
        Kasvattajat osaavat lukea koiriaan ja kouluttaa ehkä siksi pystyvät pitämään muutaman samaasukupuolta olevan saman katon alla ja heillä on monen vuoden kokemus omasta rodustaan. Tosin onhan Ceasar Millanillakin melkein 20 pittiä tarhassaa ja hyvin tulee toimeen sekä keskenään sekä muiden koirien kanssa mutta myös hänellä on niin monen vuoden kokemus koirista ja hän tosiaan osaa hommansa.
        En nyt halua lannistaa mutta kun kyseessä on rodut jotka pääsääntösesti ei tule toimeen toisten samaasukupuolta olevien koirien kanssa ja rodut sinulle uusia niin ei kannattaisi ottaa narttua ja luulenpa ettei kasvattajatkaan halua antaa narttua nartun seuraksi etkä voisi ikinä kotoa lähtiessä jättää koria kahestaan vaan joutuisit lukitsemaan eri huoneisiin ja nartut kun pääse tappelemaan käy siinä pahemmin kuin urosten tappelussa joten kannattaa harkita urosta tai sitten eri rotuja. Usko tai älä ei ne urokset sen pahempia ole :) Mutta energiaa sitten löytyy sohvan repiminen käy kädenkäänteestä jos ei saa tarpeeksi virikkeitä ja meillä lähestytään kohta 5 vuotta ja silti vieläkin ihmiset luulee pennuksi kun tuo käytös jäänyt sille tasolle eli virtaa on :) Mutta suosittelen että menet jonkun tai monien eri kasvattajien luo katsomaan niiden elämää ja puhumaan onko nämä rodut sinulle oikeita..saat parhaiten tietoa ja saat nähdä millaisista roduista on oikeasti kyse :)


    • luudu

      Haluaisin amstaffin tai staffin, mutta enempi kuitenkin amstaffi miellyttää. Tulisi ensimmäiseksi omaksi koiraksi. Mitä luulette, pärjäisinkö kuitenkin amstaffin kanssa, jos kävisin ensinnäkin pennun kanssa pentukoulussa, sekä myöhemmin muillakin kursseilla sen kanssa. Lisäksi liikuntaa tarjottaisiin paljon ja monipuolisesti, päivässä yks väh tunnin lenkki ja yksi väh puolentunnin lenkki. Lisäksi ilta- ja aamupissatukset. Viikonloppuisin olisi turvallista vapaana juoksentelua maalla. Kun koiraan olisi paremmin tutustuttu ja sen kehitysvaihe ohi, aloitettaisiin harrastus joka koiran luonteeseen ja voimavaroihin sopii. Koirista on kokemusta, vaan kouluttamisesta ei niin kovasti. Kuitenkin jonkin verran. Johtajuutta koiraan lujittaisin muutamilla perinteisillä arkisilla keinoilla, kuten ruokinnassa ja ovista kulkemisessa, hihnassa kulkemisesaa, aina minä edellä ja koiran pitää ensin rauhoittua ja ottaa minuun katsekontaksi ennen kuin saa ruokaa tai pääsee ovesta ulos. Millaisin keinoin te osoitatte amstaffillenne johtajuutenne? Minulla koira saisi olla sängyssä ja sohvalla, se olisi ennenkaikkea perheen jäsen. Mutta sanokaas, mitä mieltä olette? Ja kertokaahan juuri tuosta johtajuuden määrittelemisestä koiralle, olisin kiitollinen! :)

      • luudu

        Mikä minua huolettaa siinä amstaffissa on vain juurikin se, että jos on kovasti dominoivampi kuin staffi.. Että joutuuko hirveästi kamppailemaan johtajuusasemasta :D narttu ehdottomasti olisi enismmäiseksi staffiksi/amstaffiksi tulossa. Kumpi kuulostaa minulle sopivammalta näistä kahdesta?


    • ...

      Ainakin amstaffejen kohdalla monet sanovat narttujen olevan vaikeampia, ovat turhan ovelia ja mielentila vaihtelee reippaammin. Koulutus täytyy aloittaa heti pennun tultua taloon, rakkautta ja rajoja hyvissä määrin. Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan kasvattajiin tai vierailla rotu foorumeilla www.amstaffit.com tai www.amstaffit.com/staffit (Kannattaa muistaa, että rotu foorumeilla ei välttämättä ole aina mukava vastaanotto, kannattaa siis käydä kyselemässä myös esimerkiksi petsie.fi tai koirat.com:ssa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      263
      2501
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1997
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1258
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe