Elikkä olen alkamassa kirjoittamaan kasvattajille tiedustellakseni rodusta ja kertoakseni itsestäni.. Mitä kannattaa kysellä ja kertoa? Entä mitä ei missään nimessä kannata samantien tiedustella? Haluaisin antaa itsestäni kasvattajille hyvän kuvan. hinta on ainakin asia mitä ei hetimmiten kannata ottaa puheeksi, onko muita asioita?
kasvattajille kirjoittaminen
6
3210
Vastaukset
Kaikkein paras vaihtoehto olisi jos vain rohkeasti ottaisitpuhelimen käteen ja soittaisit :) Joskus nettisiivuilla kylläkin sanotaan että maililla saa parhaiten yhteyttä jotenka..
Sinun kannattaisi olla mahdollisimman, parempi tietenkin täysin rehellinen ja kertoa kuinka paljon liikuntaa/aktiviteettia pystyt sille antamaan. Aiotko harrastaa sen kanssa jotain yms. Sitten tietenkin missä päin asut, keitä perheeseesi kuuluu, omakotitalossa, kerrostalossa, maalla vai kaupungilla.
Omasta mielestäni taas ei kannata kovinkaan paljo rotuominaisuuksista kysellä koska se voisi antaa kasvattajalle sellaisen kuvan kyselijästä että on vain hankkimassa söpön koiranpennun sen enempää ajattelematta. En väitä ettäkö sinä tekisit niin, kunhan tässä vain itsekseni höpisen :) Tarkoitin vain että useimmiten jos on kiinnostunut tietystä rodusta niin on hankkinut etukäteen tietoja tai ainakin ne perustiedot ellei muuta. Uskon ettei kasvattaja vaadi koiran rodun historiatietämystä ;) Käyttötarkoitus taas on asia erikseen.
Onko pentuja siis jo syntynyt vai oletko tiedustelemassa tulevia pentueita? Jos on jo syntynyt niin siinä tapauksessa mielummin puhelimella niin saisit nopeasti varattua pennun tai sovittua päivän milloin voisit mennä pentuja tapaamaan. Tosin en tiedä kuinka nopeasti sammarien pennut viedään nenän edestä :)
Paikan päällä ottaisin puheeksi turkinhoidon niin kasvattaja voisi henkilökohtaisesti näyttää kuinka turkkia hoidetaan.
Mutta tuota hintaa kyselisin juuri viimeisimpänä, netistä saa selville samojedin noin hintoja niin tiedät missä ne pyörivät :) Hyvän rotuvalinnan olet tehnyt, onnea! :)- kasvattaja
Kerro itsestäsi mm. ikäsi, mitä teet elääksesi, miten, missä ja kenen kanssa asut, entiset mahdolliset koirakokemuksesi sekä miksi haluat koiran ja miksi olet kiinnostunut juuri sen rotuisesta. Kerro myös, mitä sinulla on tarjota koiralle eli minkälaista lenkkeilyä ja mitä harrastaisit sen kanssa. Ole rehellinen.
Kysyä voit ihan mitä vain eli kaikkea mikä askarruttaa mieltäsi ja kannattaakin kysyä, sillä ei ole kiva vastata takaisin, jos mitään kysymyksiin vastattavaa ei ole. ;) Tyhmiä tai ei-sallittuja kysymyksiä ei ole. Voit kysellä esimerkiksi rodun luonteesta, terveystilanteesta, tulevien pentujen vanhempien luonteesta ym. Hintaakin kannattaa tietenkin kysyä, mutta ehkä se kannattaa kysyä vasta toisessa viestissäsi kasvattajalle. Kaikki eivät tunnu pitävän siitä, että hintaa heti kysytään, sillä ehkä luulevat, että henkilö ottaa sieltä, mistä halvimmalla saa. Tietysti voit ensimmäisessä viestissäsi kysyä rodun yleistä hintatasoa, jos et sitä tiedä.
Ota kasvattajaan rohkeasti yhteyttä, monet kertovat mielellään rodustaan. Vastaus kertoo myös kasvattajasta paljon.- kasvattaja
Piti vielä lisätä, että itse pidän sähköpostia kaikkein parhaimpana välineenä ensimmäiseksi yhteydenotoksi. Puhelinkyselijöitä ei valitettavasti muista, jos tulee paljon soittoja. Voit myös kysellä ensimmäisessä viestissäsi, saako kasvattajan koiriin tulla tutustumaan. Laita viestiin myös puhelinnumerosi. Se antaa luotettavamman kuvan itsestäsi ja siitä, että olet tosissasi.
- samoyed
kasvattaja kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että itse pidän sähköpostia kaikkein parhaimpana välineenä ensimmäiseksi yhteydenotoksi. Puhelinkyselijöitä ei valitettavasti muista, jos tulee paljon soittoja. Voit myös kysellä ensimmäisessä viestissäsi, saako kasvattajan koiriin tulla tutustumaan. Laita viestiin myös puhelinnumerosi. Se antaa luotettavamman kuvan itsestäsi ja siitä, että olet tosissasi.
paljon vastauksista, helpotti paljon etenemistä :) Olen siis noin vuoden sisällä hankkimassa koiraa, mutta ajattelin että on hyvä olla ajoissa liikkeellä ;)
- kasvattaja
samoyed kirjoitti:
paljon vastauksista, helpotti paljon etenemistä :) Olen siis noin vuoden sisällä hankkimassa koiraa, mutta ajattelin että on hyvä olla ajoissa liikkeellä ;)
Hyvissä ajoin kannattaakin olla liikkeellä. Niin ehdit tutustua rotuun, kasvattajaan ja tulevaan/tuleviin yhdistelmiin ym. Jos otat useampiin saman rodun kasvattajiin yhteyttä, älä varaa pentua monelta vaan siltä, jonka kanssa tulet parhaiten toimeen ja jonka kasvatusperiaatteet tuntuvat itselle sopivimmalta ja jolta uskot saavasi jatkossakin neuvoja, vaikka pentua joutuisikin odottamaan vähän kauemmin. Jos kasvattaja lupaa pennun tulevasta pentueestaan, ei ole mukavaa kuulla, että varauksia on myös muiden kasvattajien pentueista. Monet kasvattajat pitävät yhteyttä ja tuollaiset asiat yleensä tulee esille jossain vaiheessa. Ole kasvattajalle/kasvattajille avoin ja rehellinen.
Onnea pennunhankintaan tulevaisuudessa! - Kerro mahdoll
kasvattaja kirjoitti:
Hyvissä ajoin kannattaakin olla liikkeellä. Niin ehdit tutustua rotuun, kasvattajaan ja tulevaan/tuleviin yhdistelmiin ym. Jos otat useampiin saman rodun kasvattajiin yhteyttä, älä varaa pentua monelta vaan siltä, jonka kanssa tulet parhaiten toimeen ja jonka kasvatusperiaatteet tuntuvat itselle sopivimmalta ja jolta uskot saavasi jatkossakin neuvoja, vaikka pentua joutuisikin odottamaan vähän kauemmin. Jos kasvattaja lupaa pennun tulevasta pentueestaan, ei ole mukavaa kuulla, että varauksia on myös muiden kasvattajien pentueista. Monet kasvattajat pitävät yhteyttä ja tuollaiset asiat yleensä tulee esille jossain vaiheessa. Ole kasvattajalle/kasvattajille avoin ja rehellinen.
Onnea pennunhankintaan tulevaisuudessa!paljon ja rehellisesti itsestäsi, miksi valitsit juuri ko rodun. Kertomalla rehellisesti, kasvattaja pystyy valitsemaan juuri sinulle parhaiten sopivan pennun, näin teistä molemmista tulee onnellisempia. Jos olet "himoharrastaja" ja saatkin vähiten aktiivisen pennun, arvaat varmaan ettei kumpikaan ole onnellinen. Sama pätee myös jos liioittelet sitä miten paljon ihan oikeasti pystyt, osaat, ehdit ja viitsit harrastaa, tällöin aktiivinen koira alkaa stressaantumaan jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760