kunnianhimoa ja odotuksia

ktm-joku päivä

Onko täällä muita, joille gradun arvosanalla TODELLA on merkitystä? tuntuu että kaikki vain toitottaa, että vetäse vaan jotain, ei sillä lopputuloksella oo väliä. Tuttavapiirissä ketään ei oikeasti tutkiminen kiinnosta, halutaan vain valmistua. Itse pyörin metodologiaviidakossa ja hitto mua oikeesti kiinnostaa nää asiat pintaa syvemmin! Pelkään vain, että liika kunnianhimo lopputuloksesta suoraan sanottuna pilaa kaiken enkä koskaan saa aikaiseksi mitään. Paineet valmistua vuosienvuosien opiskelun jälkeen ovat suuuret. Haluan aiheeni olevan merkittävä, sykähdyttävä, ajankohtainen, ei missään nimessä läpikoluttu, metodologiaa kehittävä (ei perushaastatteluja...) ja ennen kaikkea itselle mielenkiintoinen. Lähellä ollaan, mutta ei tämä etene :/ en ole mikään tutkija, en tiedä miten edetä kun vaatimuksena olisi oikea ja merkityksellinen tutkimus, josta oikeasti tulisi jotain (mahdollinen jatko-opiskelupaikka vaikka). En vain tunnu hahmottavan kokonaisuutta, tutkimuskysymyksistä puhumattakaan. Tai sitten olen vain laiska lukemaan ja tutustumaan...

Voi hitto ku joskus toivoisin, että gradu olisi mullekin vaan kirjoitelma ninku se monelle muullekin on.

3

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eximian gradu

      kannattaisi säästää intosi jatko-opintoihin ja väitöskirjaan.
      Ellet saa graduasi valmiiksi - kohtalaisella arvosanalla - et pääse tekemään väikkäriä.

    • toinen tuleva ktm

      Olen ihan samassa tilanteessa. Aiemmin tutkielmien kirjoittelu oli melko helppoa ja hauskaa ja arvosanat huippuhyviä, mutta nyt kun kyseessä on gradu, jättisuuret paineet ahdistavat eikä työ etene. Alan kyseenalaistaa haluanko todella jatko-opiskelijaksi, jos sekin on sitten tällaista koko ajan. Pitäisi oppia ottamaan edes vähän rennommin, vaikka se on helpommin sanottu kuin tehty. Käsittääkseni halukkaiden on yleensä on aika helppoa päästä jatko-opiskelijoiksi, eli me pystytään siihen varmasti vähän vähemmälläkin pingottamisella! Eikä sen ensimmäisen tutkimuksen tyngän ehkä tarvitse olla ihan mikään maailman merkittävin, onhan koko elämä sitten aikaa parantaa. Onnea matkaan :)

    • jhfghgjh

      Minulle gradun arvosanalla on myös merkitystä. Suurin osa tuttavistani asennoituu graduun tyyliin "ei sitä numeroa kukaan myöhemmin kysy", mutta minä en kiitettävien kurssiarvosanojen jälkeen hyväksyisi itselleni mitään surkeaa gradua. Paineita en kuitenkaan siitä ota, sillä pyrin tekemään laadukasta työtä ja keskivertoa parempaan arvosanaan, jolla tarvittaessa jatko-opiskelupaikkakin aukeaa. Jatko-opiskelupaikkaanhan ei tarvitse olla kuin keskiverto gradu (c muistaakseen, ainakin meidän tdk:ssa).

      Gradutyöskentelyn alussa yllätyksekseni huomasin, että graduohjaajanikaan ei kannusta tekemään gradua joka tutkisi jotain uutta eikä koluaisi vanhoja aiheita. Alussa tavoitteenani oli, että aiheeni olisi joku uusi, johon kuitenkin olisi lähdemateriaalia saatavilla teoriaosuutta varten. Ohjaajani kuitenkin tyrmäsi tuon uuden alueen tutkimisen, ja niinpä graduni aihe on ennestään tutkittu, eli tutkimukseni ei todennäköisesti tuo mitään uutta tuolle tutkimusalueelle. Graduprosessin alussa mielessä oli yrittää tehdä jotain "mullistavaa" ja löytää jotain uutta tiedeyhteisölle, mutta meidän tdk:ssa korostetaan, että gradun tuotoksen ei tarvitse olla mitenkään mullistava ja ennennäkemätön tutkimus, vaan se on ainoastaan hieman pitempi kirjoitustyö. That's it.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe