Onnellinen lapseton

seippuli

Täytin tänä vuonna 50v, ja parikymmentä vuotta sitten mieheni kanssa kävimme lapsettomuusklinikalla testeissä kun lasta ei kuulunut. Kummastakaan ei löytynyt mitään vikää, söin 3kk kuurin jotain hormooneja ja munasoluja tuli vaikka kuinka monta ja siltikään ei raskautta. Emme lähteneet pidemmälle hoidoissa, vaan totesimme että onnellinen voi olla ilman lapsiakin ja että tulee, jos on tullakseen. Ei tullut, enkä jäänyt asiaa murehtimaan, olemme olleet tahoillamme ex-mieheni kanssa onnellisia:)
Olen tänä päivänä erittäin tyytyväinen,etten lähtenyt rankkoihin hoitoihin, ja että en saanut lasta. Nyt voin nauttia vapaasti vanhenemisesta, ilman murheita jälkikasvun selviytymisestä maailmassa. Eikä mua kukaan voi koskaan haukkua mummoksi:)) Elämä on ihanaa.

26

2008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummoton

      Upea juttu, että olet päätynyt aikanaan valintaan, jonka edelleen koet oikeaksi! Elämä voi todella olla onnellista ilman lapsiakin, jos haluaa antaa sille mahdollisuuden. Mutta että "haukkua mummoksi"? Ei mene edes vitsinä.

    • ...

      Kuulostat katkeralta. Taidat olla kateellinen ikätovereillesi joita "haukutaan" mummoiksi... Katkeruus paistaa tekstistäsi.

      • juustinna77

        Alkuperäinen kirjoittaja ei todellakaan kuulosta katkeralta! Minusta hän kuulostaa järkevältä, tosiasiat hyväksyvältä ihmiseltä joka on tajunnut elämästä jotain olennaista. Tsemppiä sulle ja ihanaa lukea vaihteeksi tällaista! Ihmiset kun jotenkin aivan sekoavat tän lapsettomuushomman kanssa. Pysähtykää nyt hetkeksi miettimään, MIKSI sen lapsen saaminen olisi onnen edellytys. Täysipainoista ja hyvää elämää voi elää ilman lapsiakin, kun vain hyväksyy itsensä ja tilanteen. Lapsen haluaminen johtuu pitkälti vieteistä ja hormoneista, eli se on biologinen juttu. Mutta onneksi se menee ohi sitten kun aika kuluu ja hormonitasot muuttuu. Musta asiassa mennään liikaa toiseen äärimmäisyyteen, kulutetaan omaisuuksia hedelmällisyyshoitoihin jne., no siitä vaan, se on jokaisen oma valinta. Mutta jonkunsortin kohtalonusko helpottaa elämää. Mulle esim. ei nyt vaan ole sellaisia olosuhteita luotu että lapsia tulis ja mitä sitä väkisin yrittämään, pilaamaan elämänsä miettimällä sitä, mitä ei ole, sen sijaan että miettisi mitä kaikkea hyvää elämässä ON.

        Ei tää mikään provo varmasti ollut, miksi kirjoitus on heti 'provo' tai 'katkera' jos on vähän eri mieltä asioista kuin valtion virallinen linja, että kaikkien pitää lisääntyä ja tuottaa veronmaksajia. Ja täydestä näyttää kaikille tää hypetys menevän!

        Toinen asia on sitten se, että jotkut ovat tehneet lapsia sosiaalisen paineen edessä ja sitten ehkä huomaavat ettei tää ollutkaan mun juttu, elämä onkin sitten ihan perseestä ja vituttaa. Sitten sitä vitutusta pitää purkaa niihin, jotka ovat uskaltaneet tehdä toisenlaisen ratkaisun. Perheellisten tyytymättömyys on sosiaalinen tabu, eihän kukaan myönnä et tulipa tehtyä virhe. Sitähän ei saa myöntää tai on "huono ihminen". Jos ihmiset olisivat rehellisiä itselleen ja toisille, maailma voisi olla parempi paikka elää. Kaikilla ois kivempaa.


      • ====================
        juustinna77 kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja ei todellakaan kuulosta katkeralta! Minusta hän kuulostaa järkevältä, tosiasiat hyväksyvältä ihmiseltä joka on tajunnut elämästä jotain olennaista. Tsemppiä sulle ja ihanaa lukea vaihteeksi tällaista! Ihmiset kun jotenkin aivan sekoavat tän lapsettomuushomman kanssa. Pysähtykää nyt hetkeksi miettimään, MIKSI sen lapsen saaminen olisi onnen edellytys. Täysipainoista ja hyvää elämää voi elää ilman lapsiakin, kun vain hyväksyy itsensä ja tilanteen. Lapsen haluaminen johtuu pitkälti vieteistä ja hormoneista, eli se on biologinen juttu. Mutta onneksi se menee ohi sitten kun aika kuluu ja hormonitasot muuttuu. Musta asiassa mennään liikaa toiseen äärimmäisyyteen, kulutetaan omaisuuksia hedelmällisyyshoitoihin jne., no siitä vaan, se on jokaisen oma valinta. Mutta jonkunsortin kohtalonusko helpottaa elämää. Mulle esim. ei nyt vaan ole sellaisia olosuhteita luotu että lapsia tulis ja mitä sitä väkisin yrittämään, pilaamaan elämänsä miettimällä sitä, mitä ei ole, sen sijaan että miettisi mitä kaikkea hyvää elämässä ON.

        Ei tää mikään provo varmasti ollut, miksi kirjoitus on heti 'provo' tai 'katkera' jos on vähän eri mieltä asioista kuin valtion virallinen linja, että kaikkien pitää lisääntyä ja tuottaa veronmaksajia. Ja täydestä näyttää kaikille tää hypetys menevän!

        Toinen asia on sitten se, että jotkut ovat tehneet lapsia sosiaalisen paineen edessä ja sitten ehkä huomaavat ettei tää ollutkaan mun juttu, elämä onkin sitten ihan perseestä ja vituttaa. Sitten sitä vitutusta pitää purkaa niihin, jotka ovat uskaltaneet tehdä toisenlaisen ratkaisun. Perheellisten tyytymättömyys on sosiaalinen tabu, eihän kukaan myönnä et tulipa tehtyä virhe. Sitähän ei saa myöntää tai on "huono ihminen". Jos ihmiset olisivat rehellisiä itselleen ja toisille, maailma voisi olla parempi paikka elää. Kaikilla ois kivempaa.

        Olen aivan samaa mieltä sekä aloittajan että juustinna77 kanssa.Vaikka me se lapsi hoidoilla saatiin niin tajuan tasan ja tarkkaan että lapseni ei todellakaan ole tae elämäni onnellisuudelle.Lapsesta huolimatta elämään on saatava muutakin sisältöä, muuten on kyllä ainakin omalla kohdallani nopeasti takki tyhjänä.Lapsi myös kasvaa nopeasti, eikä hänelle voi asettaa vaatimuksia olla jotenkin vanhempiaan varten, vaan hänen tulee saada vapaasti kasvaa siksi ihmiseksi mikä hän on.
        Minulla myös lapsettomaksi jääneitä ystäviä, vaikka olisivat aikanaan sitä lasta toivoneet. He ovat kyllä nykyään ihan tyytyväisiä elämäänsä, joka tavalla.


      • Sinä et ole kaikki
        juustinna77 kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja ei todellakaan kuulosta katkeralta! Minusta hän kuulostaa järkevältä, tosiasiat hyväksyvältä ihmiseltä joka on tajunnut elämästä jotain olennaista. Tsemppiä sulle ja ihanaa lukea vaihteeksi tällaista! Ihmiset kun jotenkin aivan sekoavat tän lapsettomuushomman kanssa. Pysähtykää nyt hetkeksi miettimään, MIKSI sen lapsen saaminen olisi onnen edellytys. Täysipainoista ja hyvää elämää voi elää ilman lapsiakin, kun vain hyväksyy itsensä ja tilanteen. Lapsen haluaminen johtuu pitkälti vieteistä ja hormoneista, eli se on biologinen juttu. Mutta onneksi se menee ohi sitten kun aika kuluu ja hormonitasot muuttuu. Musta asiassa mennään liikaa toiseen äärimmäisyyteen, kulutetaan omaisuuksia hedelmällisyyshoitoihin jne., no siitä vaan, se on jokaisen oma valinta. Mutta jonkunsortin kohtalonusko helpottaa elämää. Mulle esim. ei nyt vaan ole sellaisia olosuhteita luotu että lapsia tulis ja mitä sitä väkisin yrittämään, pilaamaan elämänsä miettimällä sitä, mitä ei ole, sen sijaan että miettisi mitä kaikkea hyvää elämässä ON.

        Ei tää mikään provo varmasti ollut, miksi kirjoitus on heti 'provo' tai 'katkera' jos on vähän eri mieltä asioista kuin valtion virallinen linja, että kaikkien pitää lisääntyä ja tuottaa veronmaksajia. Ja täydestä näyttää kaikille tää hypetys menevän!

        Toinen asia on sitten se, että jotkut ovat tehneet lapsia sosiaalisen paineen edessä ja sitten ehkä huomaavat ettei tää ollutkaan mun juttu, elämä onkin sitten ihan perseestä ja vituttaa. Sitten sitä vitutusta pitää purkaa niihin, jotka ovat uskaltaneet tehdä toisenlaisen ratkaisun. Perheellisten tyytymättömyys on sosiaalinen tabu, eihän kukaan myönnä et tulipa tehtyä virhe. Sitähän ei saa myöntää tai on "huono ihminen". Jos ihmiset olisivat rehellisiä itselleen ja toisille, maailma voisi olla parempi paikka elää. Kaikilla ois kivempaa.

        Sinulle ja aloittajalle lapsi ei ole kovin tärkeä. Eri ihmisille ovat eri asiat tärkeitä. Esimerkiksi kaikki eivät halua parisuhdetta, vaikka sinä haluaisitkin. Tai joku haluaa matkustella ympäri maailmaa ja joku toinen viihtyy kotona. Ihmiset myös voivat haluta elää luostarissa tai vaikka innostua istumaan pylvään nokassa 50 vuotta. Jos itse ei halua samaa, niin ei voi ymmärtää muiden valintoja. Ikävää, että et voi hyväksyä sitä, että kaikki eivät ole juuri niin kuin sinä.


    • hoh,hoijakkaa

      syntyy kuin sieniä sateella

    • nip8

      Asenteesi antaa jollain tavalla lohtua ainakin minulle. Asian voi oppia hyväksymään. Koska nyt tiedän, missä vika piilee, lähden ennemmin liikkeelle pyrkimyksestä oppia hyväksymään sen mahdollisuuden, ettei meillä koskaan tule olemaan lapsia. Vaikka asia tuntuu kipeältä nyt, en silti ole mikään "teen kaikkeni saadakseni lapsen"-tyyppi. En ole valmis mihin tahansa lapsen takia. Jos lasta ei meille ikinä tule siunaantumaan, toivon, että osaisin parinkymmenen vuoden päästä myös ajatella asiaa valoisasti, tuntematta katkeruutta.

      • seippuli

        kun joku ihmetteli tuota haukkua mummoksi-ilmaisuani, siis koska en tiedä mummoudesta mitään, niin musta se kuulostaa haukkumasanalta, olen oikeasti tyytyväinen, ettei mua voi kutsua mummoksi. On paljon nuorekkaampi olo.;)
        Kirjoitus oli tarkoitettu tueksi lapsettomille, elämästä voi todellakin selviytyä ilman lapsia ja jopa onnellisena. Tsemppiä kaikille lapsettomuutta poteville!


      • angry mama
        seippuli kirjoitti:

        kun joku ihmetteli tuota haukkua mummoksi-ilmaisuani, siis koska en tiedä mummoudesta mitään, niin musta se kuulostaa haukkumasanalta, olen oikeasti tyytyväinen, ettei mua voi kutsua mummoksi. On paljon nuorekkaampi olo.;)
        Kirjoitus oli tarkoitettu tueksi lapsettomille, elämästä voi todellakin selviytyä ilman lapsia ja jopa onnellisena. Tsemppiä kaikille lapsettomuutta poteville!

        miksi tää palsta on olemassa?? siksi että lapsia haluavat lapsettomat saavat tätä kautta purkaa tuntojaan. tää on monelle ainoa henkireikä. mun ukko ei ainakaan tajua mitä se voi olla. sun tilanne on se mitä olet halunnut,ja olet tyytyväinen siihen,mutta täällä useat ei ole lapsettomuutta valinneet . ei ole ollenkaan lohduttavaa lukea tota sun tekstiä. sellaiset jotka ei lapsia loppupelissä halua,tuskin täällä ovat asiasta valittamassa. kannattaa etsiä joku muu kohde mistä saat itselles hyvän mielen,ja muillekkin. mene vaikka sokeiden palstalle kertomaan miten turha näkökyky on,ja miksi sitä muka tarvitsee ees..


      • vanh.eukko
        angry mama kirjoitti:

        miksi tää palsta on olemassa?? siksi että lapsia haluavat lapsettomat saavat tätä kautta purkaa tuntojaan. tää on monelle ainoa henkireikä. mun ukko ei ainakaan tajua mitä se voi olla. sun tilanne on se mitä olet halunnut,ja olet tyytyväinen siihen,mutta täällä useat ei ole lapsettomuutta valinneet . ei ole ollenkaan lohduttavaa lukea tota sun tekstiä. sellaiset jotka ei lapsia loppupelissä halua,tuskin täällä ovat asiasta valittamassa. kannattaa etsiä joku muu kohde mistä saat itselles hyvän mielen,ja muillekkin. mene vaikka sokeiden palstalle kertomaan miten turha näkökyky on,ja miksi sitä muka tarvitsee ees..

        Mikä sinä olet määrittelemään, miksi lapsettomuus-palsta on olemassa? Minusta aloittajan kirjoitus oli hieno ja lohdullinen ja sopii palstalle siinä missä muutkin kirjoitukset. Juuri tuollaisia kirjoituksia tarvitaan, ettei palsta olisi pelkkää ruikutusta ja hoidoilla mässäilyä.


      • toinen vanh. eukko
        vanh.eukko kirjoitti:

        Mikä sinä olet määrittelemään, miksi lapsettomuus-palsta on olemassa? Minusta aloittajan kirjoitus oli hieno ja lohdullinen ja sopii palstalle siinä missä muutkin kirjoitukset. Juuri tuollaisia kirjoituksia tarvitaan, ettei palsta olisi pelkkää ruikutusta ja hoidoilla mässäilyä.

        Tämä on lapsettomuus-palsta. Esim.Odotus-palstalla on 'sallittua' puhua huonoista ja hyvistä puol.ista ko. asiassa. Miksi tämä pitäisi olla pyhitetty vain jollekin yhdelle asialle? Todisti taas, että ihmiset todellakin ajattelee että on jotenkin kiellettyä puhua lapsettomuuden hyvistä puolista, ja 'lapsellisuuden huonoista', se on sellainen tabu et kaikkien pitäis vaan hypettää äitiyden ihanuutta.

        Musta on ihanaa et joku uskaltaa kyseenalaistaa sen! Ja tuo allaoleva toinen "vanh.eukon" kirjoitus osuu naulan kantaan. Voisi pikkuhiljaa tarkistaa omia asenteitaan siitä, pitääkö lapsettomia yhtä arvokkaina ja näinollen, pitääkö itseään yhtä arvokkaana IHMISENä ja NAISENA vai vaatiiko oma itsetunto jotenkin ne lapset siihen, kun "muillakin on"? Vähän niinkuin koululapsilla viimeiset muotijutut. Et on jotenkin huono kun ei oo sitä mitä muilla.

        Kasvakaa ihmisinä ja hyväksykää muut valinnat, avatkaa silmänne näkemään! On muutakin kuin lapsen saaminen tässä maailmassa, ehkä monelle lapsettomalle se voisi avata tien onnellisuuteen, kun pysähtyisi miettimään, miten paljon kannattaa uhrata elämäänsä moisen murehtimiseen. Itse aion tehdä niin, koska ei tunnu tuo lisääntyminen onnistuvan. Ja mulle on tosi tärkeää lukea tällaisia juttuja kuin aloittajan, eikä sitä ainaista rutinaa ja itsesääliä.


      • kolmas vanh.eukko
        toinen vanh. eukko kirjoitti:

        Tämä on lapsettomuus-palsta. Esim.Odotus-palstalla on 'sallittua' puhua huonoista ja hyvistä puol.ista ko. asiassa. Miksi tämä pitäisi olla pyhitetty vain jollekin yhdelle asialle? Todisti taas, että ihmiset todellakin ajattelee että on jotenkin kiellettyä puhua lapsettomuuden hyvistä puolista, ja 'lapsellisuuden huonoista', se on sellainen tabu et kaikkien pitäis vaan hypettää äitiyden ihanuutta.

        Musta on ihanaa et joku uskaltaa kyseenalaistaa sen! Ja tuo allaoleva toinen "vanh.eukon" kirjoitus osuu naulan kantaan. Voisi pikkuhiljaa tarkistaa omia asenteitaan siitä, pitääkö lapsettomia yhtä arvokkaina ja näinollen, pitääkö itseään yhtä arvokkaana IHMISENä ja NAISENA vai vaatiiko oma itsetunto jotenkin ne lapset siihen, kun "muillakin on"? Vähän niinkuin koululapsilla viimeiset muotijutut. Et on jotenkin huono kun ei oo sitä mitä muilla.

        Kasvakaa ihmisinä ja hyväksykää muut valinnat, avatkaa silmänne näkemään! On muutakin kuin lapsen saaminen tässä maailmassa, ehkä monelle lapsettomalle se voisi avata tien onnellisuuteen, kun pysähtyisi miettimään, miten paljon kannattaa uhrata elämäänsä moisen murehtimiseen. Itse aion tehdä niin, koska ei tunnu tuo lisääntyminen onnistuvan. Ja mulle on tosi tärkeää lukea tällaisia juttuja kuin aloittajan, eikä sitä ainaista rutinaa ja itsesääliä.

        miten ne jotka vuosien kärsimysnäytelmän, rutinan ja itsesäälin jälkeen saavat sen lapsen tai lapsia.
        Onko elämä, parisuhde ja vanhemmuus pysyvästi jotenkin parempaa kun se mille vuosia omistauduttiin, toteutuikin...? Toisten vastoinkäymiset ei toivottavasti ole kenenkään onni, mutta heitänkin tätä kommenttia sen vuoksi, ettei ne lapsetkaan ole tae onnellisesta tulevaisuudesta.
        Maailma ei tosiaankaan ole mustavalkoinen: paha lapsettomuus ja hyvä perhe-elämä.


      • Onpa katkera eukko!
        kolmas vanh.eukko kirjoitti:

        miten ne jotka vuosien kärsimysnäytelmän, rutinan ja itsesäälin jälkeen saavat sen lapsen tai lapsia.
        Onko elämä, parisuhde ja vanhemmuus pysyvästi jotenkin parempaa kun se mille vuosia omistauduttiin, toteutuikin...? Toisten vastoinkäymiset ei toivottavasti ole kenenkään onni, mutta heitänkin tätä kommenttia sen vuoksi, ettei ne lapsetkaan ole tae onnellisesta tulevaisuudesta.
        Maailma ei tosiaankaan ole mustavalkoinen: paha lapsettomuus ja hyvä perhe-elämä.

        Sinulla on outo näkemys lapsettomien elämästä. Ihanko oikeasti luulet, että heillä ei ole sitä samaa elämää kuin sinullakin? Että he olisivat jotenkin kokopäivälapsettomia? Muuten, eikö sinulla ole parempaa tekemistä kuin viettää aikaa roikkumassa lapsettomuuspalstalla kirjoittamassa ilkeitä viestejä? Jospa hankkisit jonkin kivan kehittävän harrastuksen ja pitäisit vaikka nettipaastoa? Tekisi varmaan hyvää, alat kuulostaa jo niin tyypilliseltä nettivastaajalta, joka haukkuu vieraita ihmisiä vailla mitään tietoa.

        Mitä tulee rutinaan ja itsesääliin, niin eivätköhän lapselliset ja lapsettomat ole siinä ihan tasoissa. Eri asia sitten, että Suomessa varmaan valitetaan enemmän kuin monessa köyhässä kehitysmaassa. Itse voit kuitenkin vaikuttaa vain omaan rutinaasi, jota on melko paljon jo tuossa yhdessä viestissä.


    • vanh.eukko

      Juuri tuollaisia kirjoituksia olen kaivannut. Kysyin kerran vanhojen ihmisten (tällä en viittaa sinun ikääsi :) palstalta, onko siellä lapsettomia ja millaiseksi he ovat elämänsä kokeneet ilman lapsia. En saanut yhtään asiallista vastausta, pelkkää vittuilua kuusi-seitsemänkymppisiltä ihmisiltä. Joka tapauksessa, kaikkialla tuntuu olevan sellainen henki, että lapsettomat ovat b-luokan kansalaisia. Tältä minusta ainakin tuntuu. Lähipiiri pyörii lasten ja lastenlasten ympärillä, lapsettomia ystäviä on vaikea löytää.

      Onneksi pari ihmistä ovat uskaltaneet sanoa ääneen sen, että he katuvat lasten hankkimista ja jättäisivät nämä hankkiimatta, jos voisivat. Se on hienoa rehellisyyttä, että jotkut uskaltavat murtaa tuota pyhää äitiys-myyttiä.

      Itse olen jo jonkin verran yli 30 enkä hoidoista huolimatta ole saanut lapsia. Julkisen puolen hoidot käyty läpi. Toisaalta henkäisen helpotuksesta siitä syystä, ettei minun tarvitse valvoa yökausia huolehtien lapsistani ja heidän elämästään, peläten miten he selviävät maailman pahuudessa jne. jne. Tunne lapsettomuuden myös vapauttavaksi, kuten sinä.

      Hyvää jatkoa sinulle!

    • annastiina75

      rohkaisevasta viestistä.
      Tosin odotan tällä hetkellä lasta, mutta vielä vuosi sitten psyykkasin itseäni lapsettoman elämään. Yritykset eivät tuottaneet tulosta ja olimme menossa tutkimuksiin. Halusimme selvittää onko mahdollinen "vika" helposti korjattavissa ja jos ei ole, emme olisi lähteneet isompiin hoitoihin. Sitten lapsi ilmoittikin tulostaan. Ei ehditty tutkia mitään.

      Mutta siis... uskon ihan täysillä että lapsettomankin elämän voi olla hyvää ja antoisaa. Kun käyn täällä palstalla (vieläkin, jäänne siltä ajalta että koin aiheen läheisenä) hämmästelen välillä kuinka perusteellisesti ihmiset rassaa itseään lapsettomuushoitojen yksityiskohdilla. En ymmärrä puoliakaan keskusteluista, niin lääketieteellisiä ne ovat. Tottakai ihmisillä on oikeus saada apua ja hakea tietoa. Ja ehkä kun kirjoittajista ei tule ilmi muuta kuin lapsettomuuteen ja sen hoitoon liittyvät asiat, tuntuu vielä helpommin että ihmiset ampuvat yli lapsihaaveissaan. Vuosia tahkotaan hoidosta toiseen, katkeroidutaan ja parisuhdekin saattaa kärsiä. Oma pääni ei olisi moista kestänyt, siksi olisin varmaan tehnyt kuten aloittaja, viheltänyt pelin poikki jonkun itselle sopivan etapin jälkeen.

      • hihhuli09

        kyllä minäkin täällä istun lukemassa vaikka sain lapsen juuri. ei kukaan voi kieltääkkään,mutta ei lapsettomuushoitoja voi aliarvioida tai vähätellä siksi ettei itteesä iske ne.
        kaikilla on oikeus tehdä mitä haluaa. myöskin kommentoida teidän hienohelmojen jutttuja. kyllä naurattaa tollaiset teennäiset akat jotka oikeesti ovat vaan katkeria. kun 50v on täynnä,tulee suru puseroon ja tullaan tänne ivaamaan muiden tapoja mennä hoitoihin tai ylipäätään hakea apua vaivaansa. ootte tosi oikeessa kun ette lapsia sitte tehneet..ootte viel itekkin kasvuvaiheessa..


      • vanh.eukko
        hihhuli09 kirjoitti:

        kyllä minäkin täällä istun lukemassa vaikka sain lapsen juuri. ei kukaan voi kieltääkkään,mutta ei lapsettomuushoitoja voi aliarvioida tai vähätellä siksi ettei itteesä iske ne.
        kaikilla on oikeus tehdä mitä haluaa. myöskin kommentoida teidän hienohelmojen jutttuja. kyllä naurattaa tollaiset teennäiset akat jotka oikeesti ovat vaan katkeria. kun 50v on täynnä,tulee suru puseroon ja tullaan tänne ivaamaan muiden tapoja mennä hoitoihin tai ylipäätään hakea apua vaivaansa. ootte tosi oikeessa kun ette lapsia sitte tehneet..ootte viel itekkin kasvuvaiheessa..

        Mitä se sinun elämää liikuttaa, jos me monet lapsettomat olemme onnellisia ilman sitä itsetunnon pönkittäjää.


      • ===================
        hihhuli09 kirjoitti:

        kyllä minäkin täällä istun lukemassa vaikka sain lapsen juuri. ei kukaan voi kieltääkkään,mutta ei lapsettomuushoitoja voi aliarvioida tai vähätellä siksi ettei itteesä iske ne.
        kaikilla on oikeus tehdä mitä haluaa. myöskin kommentoida teidän hienohelmojen jutttuja. kyllä naurattaa tollaiset teennäiset akat jotka oikeesti ovat vaan katkeria. kun 50v on täynnä,tulee suru puseroon ja tullaan tänne ivaamaan muiden tapoja mennä hoitoihin tai ylipäätään hakea apua vaivaansa. ootte tosi oikeessa kun ette lapsia sitte tehneet..ootte viel itekkin kasvuvaiheessa..

        Aloittaja ei kyllä millään tavalla ivannut muiden tapoja mennä hoitoihin.Mielestäni kirjoitus on hyvä koska jos itse on kriisin keskellä niin helposti oma näkökanta kapeutuu eikä lopulta enää näe ns. metsää puilta.
        Tietenkin kannattaa käyttää kaikki lääketieteen keinot jos tosiaan sen lapsen haluaa ja suurin osa sen lapsen saa, niistä jotka kaikki hoitojen mahdollisuudet käyttää.
        Itse sain kovilla hoidoilla lapsen ja psyykkinen työskentely sen tyytyväisyyden ja onnellisuuden eteen on edelleen käynnissä.Tottakai olen onnellinen lapsesta, nyt vaan huolen aiheet ovat toiset.


      • dillejä täys
        =================== kirjoitti:

        Aloittaja ei kyllä millään tavalla ivannut muiden tapoja mennä hoitoihin.Mielestäni kirjoitus on hyvä koska jos itse on kriisin keskellä niin helposti oma näkökanta kapeutuu eikä lopulta enää näe ns. metsää puilta.
        Tietenkin kannattaa käyttää kaikki lääketieteen keinot jos tosiaan sen lapsen haluaa ja suurin osa sen lapsen saa, niistä jotka kaikki hoitojen mahdollisuudet käyttää.
        Itse sain kovilla hoidoilla lapsen ja psyykkinen työskentely sen tyytyväisyyden ja onnellisuuden eteen on edelleen käynnissä.Tottakai olen onnellinen lapsesta, nyt vaan huolen aiheet ovat toiset.

        SAIT LAPSEN! MIKSI MIETTISIT ASIAA????? että mää kärsin!


      • vanhahko eukko
        hihhuli09 kirjoitti:

        kyllä minäkin täällä istun lukemassa vaikka sain lapsen juuri. ei kukaan voi kieltääkkään,mutta ei lapsettomuushoitoja voi aliarvioida tai vähätellä siksi ettei itteesä iske ne.
        kaikilla on oikeus tehdä mitä haluaa. myöskin kommentoida teidän hienohelmojen jutttuja. kyllä naurattaa tollaiset teennäiset akat jotka oikeesti ovat vaan katkeria. kun 50v on täynnä,tulee suru puseroon ja tullaan tänne ivaamaan muiden tapoja mennä hoitoihin tai ylipäätään hakea apua vaivaansa. ootte tosi oikeessa kun ette lapsia sitte tehneet..ootte viel itekkin kasvuvaiheessa..

        "kyllä naurattaa tollaiset teennäiset akat jotka oikeesti ovat vaan katkeria. kun 50v on täynnä,tulee suru puseroon ja tullaan tänne ivaamaan muiden tapoja mennä hoitoihin tai ylipäätään hakea apua vaivaansa. ootte tosi oikeessa kun ette lapsia sitte tehneet..ootte viel itekkin kasvuvaiheessa.. "

        Tuon kirjoittanut on ilmeisesti juuri niitä lapsen saaneita, joka oikeastaan katuu koko juttua ja nyt haluaa vittuilullaan kaataa sen lapsettomien niskaan. Kirjoituksesi on todella julma, ilkeä ja säälimätön. Lapsettomuus ei ole aina oma valinta, sanoihan tuo alkuperäinen kirjoittaja yrittäneensä lapsettomuushoitoja aiemmin. ON hyvin epäkypsää ja paskamaista sinulta, mikä lienet kusipää joka et todellakaan ansaitse lastasi, kirjoittaa tuollaista ihmiselle, joka yrittää hyväksyä tilanteensa eli sen ettei lasta toiveista huolimatta tullut. Toivon että elämä vielä opettaa sinuakin, että saat kokea menetyksen tunteita ja yrittää selvitä niistä, tiedätpähän sitten. Paha karma seuraa sinua, toivottavasti kun tuollaista kirjoitat ja satutat syvältä ihmisiä jotka eivät saa elämältä mitä toivovat, ilman omaa syytään.


    • asenne!

      Mukava lukea tällaisiakin viestejä välillä! Älä välitä joidenkin ilkeistä avautumisista, he eivät taida osata ajatella omaa napaansa pidemmälle. Onni tulee elämässä ennenkaikkea siitä, että jaksaa olla positiivinen, nauttia pienistäkin arjen asioista ja arvostaa itseään ja muita niin oikeassa kuin nettielämässäkin! ;)

      Vaikka meille lasta vielä toivotaan, niin olen toisaalta myös valmistautunut siihen, että saatamme olla lapsettomia loppuikämme. Siinä tilanteessa toivoisin pääseväni laillasi kypsästi asian yli ja hyväksyväni elämän sellaisena kuin se silloin on.

      P.S. Ihmettelen, miksei lapsettomuuspalsta ole muka avoin kaikille lapsettomille?? Ei tämä ole pelkkä hedelmöityshoitopalsta, vaan saa täällä avautua asioista muutenkin!

    • Piissami

      Vanha ketju, mutta aloittajan mielipide kosketti positiivisesti.

      Itse tässä hoitojonossa kärvistellään ja tunteet ja ajatukset heittää volttia. Oli kiva löytää netin syövereistä tälläinen ketju.

    • Happy childfree

      ONNELLINEN LAPSIVAPAA

      Olen todella onnellinen ja vapaaehtoisesti lapseton. On ihanaa mennä ja olla vapaasti. Tulla aina ihanaan, kauniiseen, rauhalliseen ja siistiin kotiin. Saa syödä rauhassa, katsella telkkua rauhassa. nukkua rauhassa ja paljon. Lepäillä ja rentoutua paljon! Ajatella vain itseään ja omia tarpeitaan. Ei tarvi ottaa muita huomioon. Käyttää kaikki rahat itseensä. Hemmotella ja helliä itseään ihanasti. Nautin täydestä sydämestäni ja lapsia en todellakaan kaipaa. Tiedän, että olen itsekäs! Mutta täällä eletään vain kerran ja aion elää elämäni, niin että minulla on mukavaa ja nautin. En elä elämääni lapsen ehdoilla. Nytkin on ollut vapaapäivä ja olen nukkunut pitkään, syönyt hyvin, istunut ammeessa ja lukenut kirjaa. Voi Luoja tätä elämän ihanuutta! En elä mitään luxuselämää, mutta se, että saa olla vapaa on suurin nautintoni. En näe yhtään syytä, miksi lapsen tekisin.

      • Joskus yksin

        Kuulostaa ihanalta!

        Täytyy myöntää, että minäkin haluaisin välillä omaa aikaa. En ole kateellinen sinulle, mutta on kolme lasta ja oma aika jää tosi vähälle. Koti on epäsiisti ja siihenkin haluaisin panostaa. Mutta työt ja lapset vievät suurimman osan ajastani. Nauti ihanasta elämästäsi!!!!


    • lapsellinen

      Kolahti pahasti tällainen heitto:
      "Nyt voin nauttia vapaasti vanhenemisesta, ilman murheita jälkikasvun selviytymisestä maailmassa. Eikä mua kukaan voi koskaan haukkua mummoksi"

      Tulin juuri mummoksi ja pidän sitä arvonimenä, en haukkumasana. Nautin vapaasti vanhenemisesta eikä elämäni ole yhtään kurjempaa kuin aloittelijan omakehujutussa. Olen aina saanut olla ja mennä vapaasti vaikka minulla on iso perhe, Ei lapset estä vapautta, mutta järjestelykykyä tarvitaan kyllä.

      Nauti sinä vaan lapsettomuudestasi mutta anna myös toisten nauttia lapsiperheistään. Kyllä me molemmat mahdumme tähän maailmaan ilman että tarvitsisi vähätellä toisten elämäntapaa.

    • Riitukka....

      Mummo on äiti -sanan jälkeen kaunein kuulemani sana, jolla minua on kutsuttu. Olen ylpeä ja onnellinen sekä äitiydestäni että mummoudestani. Olen ikäsesi ja nautin vanhenemisesta myös, murheita toki on mutta myös ilonaiheita. Elämä on ihanaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe