Pietättekö kissallanne kokoajan kuiva raksuja saatavilla?
Raksut
18
1217
Vastaukset
- nanouk
kyllä, se syö pääasiassa niitä.raksuja voi pitää koko ajan esillä jos kissa ei ole ahmatti eli syö vain tarpeeseensa.kannattaa syöttää raksuja joissa tarpeeksi valkuaista koska muuten kissa ahtaa liikaa ruokaa täyttääkseen valkuaistarpeensa.
- kissa_
Meillä on raksut aina esillä, mutta meidän kissa osaa myös juoda suht reilusti. Kerran päivässä annan märkäruokaa (johon lisään vielä vettä), enempää en viitsi kun ei tuolle enempi kelpaa. Joskus annan raakaa possunsydäntä tai muuta raakaa lihaa.
- H
Meillä raksuja syödään ainoastaan palkintona, temppujen tai metsästyksen yhteydessä, tai ihan muutama välipalaksi silloin tällöin kun huikoo. Kissoilla on ruoka-ajat (3-4 kertaa päivässä) ja annan silloin erilaisia lihoja tai märkäruokaa, muroja en suosi koska nuo eivät juo vettä niitä syötyään. Raksuja ei voi pitää jatkuvasti esillä muutoinkaan, sillä tytöt syövät niitä niin paljon kuin näkevät ... on muuten todistettu, yhtenä yönä ruokakaapin ovi oli jäänyt auki, ja tytöt olivat sieltä löytäneet muropussin, raadelleet sen auki ja syöneet kaikki raksut mitä pussissa oli, ehkä puoli kiloa muroja meni salaa sinäyönä. Aamulla tytöt pötköttivät onnellisena sängyllä eikä heitä aamiaiselle kuulunut;)
- 77777
kissat ei syö ollenkaan kuivamuonaa, vaan lihaa ja laadukkaita purkkiruokia. Kuivamuona ei ole hyväksi kissan terveydelle, sillä ne altistavat mm. virtsakiville.
- raksutus
Ei se ihan noin suoraa mene. Kyllä raksuja voi syödä jos kissa saa myös nestettä paljon. Jos kissa ei juo tarpeeksi sitten altistavat virtsakiville.
- raks raks
raksutus kirjoitti:
Ei se ihan noin suoraa mene. Kyllä raksuja voi syödä jos kissa saa myös nestettä paljon. Jos kissa ei juo tarpeeksi sitten altistavat virtsakiville.
Jos haluaa antaa kissalle raksuja, pitää vain katsoa mitä antaa. Viljaa sisältävät kuivamuonat altistavat virtsakiville muuttamalla virtsan ph:ta ja ovat muutenkin pahaksi kissan terveydelle, joten kannattaa mielummin ostaa eläinkaupasta niitä laadukkaimpia.
- 4 killiä
raks raks kirjoitti:
Jos haluaa antaa kissalle raksuja, pitää vain katsoa mitä antaa. Viljaa sisältävät kuivamuonat altistavat virtsakiville muuttamalla virtsan ph:ta ja ovat muutenkin pahaksi kissan terveydelle, joten kannattaa mielummin ostaa eläinkaupasta niitä laadukkaimpia.
Miksei kissalle voi samantien antaa kunnollista purkkiruokaa ja oikeaa lihaa mikä on sille varmasti terveellisempää ja myös mieleisempää syötävää kuin kuivamuona?
Tykkäisitkö itse mutustella muroja päivät pitkät?
Itse syötin ensimmäiselle kissalleni ainoastaan eläinkaupasta saatavia kuivamuonia joiden piti nimenomaan ehkäistä virtsakiviä, mutta kuinkas kävikään, niin 4-vuoden iässä se juuri niihin sairastui.
Sen jälkeen olen julistanut kuivamuonan pannaan, ja vaikka lihan ja purkkiruokien syöttäminen tulee kalliimmaksi, ja myös työllistää enemmän (on annettava 3 kertaa päivässä tuoretta ruokaa), niin tärkeämpää minulle on kissojeni hyvinvointi.
Kissan ruuan pitäisi olla mahdollisimman luonnonmukaista, joten mieti hiirtä ja kuivamuonapussia! Kumpi parempi, eli ellet anna kissasi saalistaa vapaana, niin anna sille edes kunnon lihaa ja purkkiruokaa!!! - raks raks
4 killiä kirjoitti:
Miksei kissalle voi samantien antaa kunnollista purkkiruokaa ja oikeaa lihaa mikä on sille varmasti terveellisempää ja myös mieleisempää syötävää kuin kuivamuona?
Tykkäisitkö itse mutustella muroja päivät pitkät?
Itse syötin ensimmäiselle kissalleni ainoastaan eläinkaupasta saatavia kuivamuonia joiden piti nimenomaan ehkäistä virtsakiviä, mutta kuinkas kävikään, niin 4-vuoden iässä se juuri niihin sairastui.
Sen jälkeen olen julistanut kuivamuonan pannaan, ja vaikka lihan ja purkkiruokien syöttäminen tulee kalliimmaksi, ja myös työllistää enemmän (on annettava 3 kertaa päivässä tuoretta ruokaa), niin tärkeämpää minulle on kissojeni hyvinvointi.
Kissan ruuan pitäisi olla mahdollisimman luonnonmukaista, joten mieti hiirtä ja kuivamuonapussia! Kumpi parempi, eli ellet anna kissasi saalistaa vapaana, niin anna sille edes kunnon lihaa ja purkkiruokaa!!!En minä varsinaisesti raksujen puolestapuhuja olekaan, mutta jos joku syöttää kissalleen pelkkiä raksuja, niin siirtyminen eläinkaupan viljattomiin raksuihin on sentään askel parempaan suuntaan. Aika monissa eläinkaupan raksuissakin on jotain viljaa, esim riisiä tai maissia, joten kannattaa lukea sisällys tarkkaan!
Itse pidän raksuja hätäratkaisuruokana, jos jostain syystä kaikki joutuvat lähtemään pois lyhyellä varoitusajalla esim. sairastapauksen takia eikä ole ketään, joka kävisi päivän aikana ruokkimassa kissan. Silloin on hyvä jos voi laittaa purkillisen raksuja tarjolle, niin ei kissa näänny tai joudu syömään koko päivän tarjolla lojunutta ruokaa. - jkaaa
raks raks kirjoitti:
En minä varsinaisesti raksujen puolestapuhuja olekaan, mutta jos joku syöttää kissalleen pelkkiä raksuja, niin siirtyminen eläinkaupan viljattomiin raksuihin on sentään askel parempaan suuntaan. Aika monissa eläinkaupan raksuissakin on jotain viljaa, esim riisiä tai maissia, joten kannattaa lukea sisällys tarkkaan!
Itse pidän raksuja hätäratkaisuruokana, jos jostain syystä kaikki joutuvat lähtemään pois lyhyellä varoitusajalla esim. sairastapauksen takia eikä ole ketään, joka kävisi päivän aikana ruokkimassa kissan. Silloin on hyvä jos voi laittaa purkillisen raksuja tarjolle, niin ei kissa näänny tai joudu syömään koko päivän tarjolla lojunutta ruokaa.Kauan saat eläinkaupasta hakea viljatonta (maissi, riisi ja muut hiilarilähteet lasketaan samaan kategoriaan) raksua. Eipä sellaista taida olla olemassakaan...
- raks raks
jkaaa kirjoitti:
Kauan saat eläinkaupasta hakea viljatonta (maissi, riisi ja muut hiilarilähteet lasketaan samaan kategoriaan) raksua. Eipä sellaista taida olla olemassakaan...
Me ainakin ollaan löydetty Applawsin viljattomia raksuja eläinkaupasta. Kaikki viljat ovat hiilareita mutta kaikki hiilarit eivät suinkaan ole viljaa!
- Milla.
raks raks kirjoitti:
Me ainakin ollaan löydetty Applawsin viljattomia raksuja eläinkaupasta. Kaikki viljat ovat hiilareita mutta kaikki hiilarit eivät suinkaan ole viljaa!
on vain laiskan omistajan keino ruokkia kissaansa. Poikkeustilanteissa se on ok, mutta jatkuvana ruokintana todella per***stä!
- muroja vaan
raks raks kirjoitti:
Meillä kaksi sisäkissaa , toinen 13v kollipoika ja toinen 8v tyttökissa . Kummallekkaan ei kannata tarjota minkäänlaista ei kaupan eikä eläinkaupan purkki tai pussiruokaa . Muutaman vuoden ne saivat naudanlihaa mutta sekin täytyi lopettaa , allergian vuoksi . Naudanliha kuulemma pahin allergian aiheuttaja ? Sikaa en näille kissoille ole tarjonnutkaan , sillä vuosia sitten erehdyin silloiselle kissallemme antamaan ja kissa sai siitä niin kovan suu tulehduksen että suu oli täynnä pieniä haavoja . El määräsi nestemäistä antibioottia , sekös kirveli suussa ja ruoka sattui , ei pystynyt syömään , en ikinä unohda sen kissan anovaa katsetta ruokakupin äärellä , kun nälkä oli eikä pystynyt syömään , silloin vannoin ei koskaan sikaa kissalle .Kissamme syövät VAAN raksuja ja juovat vettä . Kermaviiliä on joskus tarjolla , jota toinen lipittää toinen ei ! Olen joskus valitellut eläinkaupassa kun eivät syö muuta niin minulle on sanottu että ei ollenkaan paha asia . Nappulat kuulemma niin laadukkaita nykyään kissa saa siitä kaiken tarvitsemansa ja ei tule hammaskiveä jota märkäruuat aiheuttaa . Ei ole ilmaantunut virtsakiviä ja katsokaa kissain ikää . Juovat kyllä kiitettävästi .Leikkisiä ja terveitä kissoja . Huom. ruokin ulkona paria koditonta kissaa , nämäkin tyhjentävät kyllä nappulakupin mutta märkäruokaa jää . Vettä on niilläkin aina vieressä tarjolla . Olisiko itsesuojeluvaisto, MITÄHÄN tuokin sisältää , niin mitähän ? ? ?
- 7+3
muroja vaan kirjoitti:
Meillä kaksi sisäkissaa , toinen 13v kollipoika ja toinen 8v tyttökissa . Kummallekkaan ei kannata tarjota minkäänlaista ei kaupan eikä eläinkaupan purkki tai pussiruokaa . Muutaman vuoden ne saivat naudanlihaa mutta sekin täytyi lopettaa , allergian vuoksi . Naudanliha kuulemma pahin allergian aiheuttaja ? Sikaa en näille kissoille ole tarjonnutkaan , sillä vuosia sitten erehdyin silloiselle kissallemme antamaan ja kissa sai siitä niin kovan suu tulehduksen että suu oli täynnä pieniä haavoja . El määräsi nestemäistä antibioottia , sekös kirveli suussa ja ruoka sattui , ei pystynyt syömään , en ikinä unohda sen kissan anovaa katsetta ruokakupin äärellä , kun nälkä oli eikä pystynyt syömään , silloin vannoin ei koskaan sikaa kissalle .Kissamme syövät VAAN raksuja ja juovat vettä . Kermaviiliä on joskus tarjolla , jota toinen lipittää toinen ei ! Olen joskus valitellut eläinkaupassa kun eivät syö muuta niin minulle on sanottu että ei ollenkaan paha asia . Nappulat kuulemma niin laadukkaita nykyään kissa saa siitä kaiken tarvitsemansa ja ei tule hammaskiveä jota märkäruuat aiheuttaa . Ei ole ilmaantunut virtsakiviä ja katsokaa kissain ikää . Juovat kyllä kiitettävästi .Leikkisiä ja terveitä kissoja . Huom. ruokin ulkona paria koditonta kissaa , nämäkin tyhjentävät kyllä nappulakupin mutta märkäruokaa jää . Vettä on niilläkin aina vieressä tarjolla . Olisiko itsesuojeluvaisto, MITÄHÄN tuokin sisältää , niin mitähän ? ? ?
Katsothan, ettet anna paljon tärkkelystä tai ollenkaan viljaa sisältäviä raksuja kissoillesi? Kyllä eläinkaupan muonissakin sellaisia on, jotkut melkein yhtä pahoja kuin markettiraksut. Koostumukseltaan huonoista raksuista kissa voi saada diabeteksen, pissavaivoja tai jopa lopulta kuolemaan johtavan munuaisvian.
Kuivaruoan auttaminen hammaskiveen on pitkälti myytti: vaikka kissa pureskelisikin nappuloita, se tehoaa vain hampaiden kärkiin ja purupintoihin, kun hammaskivi puolestaan muodostuu ienrajaan. Tutkimusten mukaan jopa teollisen märkäruoan pureskelu voi saada aikaan ihan saman verran hampaan puhdistumista, ja isolla otannalla tutkittuna märkä/kuivaruoan syömisen tekemä ero kissojen hammasvaivoihin onkin jotakuinkin plus miinus nolla. Olennaisempaa on kissan genetiikka ja yleinen terveys, joista jälkimmäiseen voi vaikuttaa eniten ruoan ravintoarvoilla. - jkaaa
raks raks kirjoitti:
Mutta kaikki hiilarit ovat haitaksi kissan elimistölle. Ihan sama onko se kaura, peruna tai joku muu. Vehnä on vielä tehokkaasti aalergisoiva, samoin kuin kala, mutta halpoina raaka-aineina tungetaan sekaan.
Suomeen ei tuoda, mutta maailmalla on joku nappula, lihapitoisuus oli 80-90 ja hiilaripitoisuus luokkaa 8%, merkkiä en muista, enkä jaksa googletella. - jkaaa
muroja vaan kirjoitti:
No eipä se nauta ja sika kissalle parasta olekaan. Varmaan olisi kannattanut selvittää se suutulehduksen aiheuttaja. Eihän se nyt se sianliha ollut :) Pelkkä ihmistasoisen possun ja naudan syöttäminen (suolan, lisäkalkin ja vitskujenkin kanssa) on yhtä pahasta kissalle kuin raksut, pissavaivat varmasti edessä. Tuollaisen punaisen lihan fosfori-magnesiumpitoisuudet ovat aika persieellään kissan ravinnoksi, lisäksi se on turhan kuivaa ravintoa.
- raks raks
jkaaa kirjoitti:
Mutta kaikki hiilarit ovat haitaksi kissan elimistölle. Ihan sama onko se kaura, peruna tai joku muu. Vehnä on vielä tehokkaasti aalergisoiva, samoin kuin kala, mutta halpoina raaka-aineina tungetaan sekaan.
Suomeen ei tuoda, mutta maailmalla on joku nappula, lihapitoisuus oli 80-90 ja hiilaripitoisuus luokkaa 8%, merkkiä en muista, enkä jaksa googletella.No tämä Applawsin raksu jota meillä on on 80% kanaa, hiilareita alle 15% ja sitä saa tosiaan ainakin joistain eläinkaupoista myös täällä "maaseudulla". Ja hiilareita ovat myös kuidut, joista ei ole kissalle haittaa, päinvastoin.
- farkku
sillä rajoitan kissan kuivaruoan syömistä. Sitä saa enää palkkana temppuilemisesta.
- Mijaaaaauh
ruokaa kissalle on, kun sekoittaa raakaa lihaa (tai kypsää kanaa, kalaa) ja purkkiruokaa keskenään, ja sitä kissalleen tarjoilee. On tarpeeksi lihaisaa, maistujaa ja vitamiinit ja kivennäiset tallella. Pari kertaa viikossa lisäksi raejuustoa.
Kissa tarvitsee tosiaankin vain proteiineja, ei lainkaan hiilihydraatteja!!! Tarvitsemansa kuidut kissa saa heinästä kesällä, ja sisäkissat ns. kissanruuasta, mutta se määrä ei nosta liikaa hiilareita. Kissa ei ole vihannesten ja viljan syöjä, vaan 100% lihansyöjä.
Mitenkäs se nauta ja sika on vaaralliseksi muuttunut? Omat kissani ovat vuosikausia syöneet tosiaankin niin jauhelihaa kuin suikaleita purkkiruuan lisänä, ja hyvin voivat. On muuten kissaspesialisti-ell´n suosittelema ruokavalio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937728
- 403712
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241130
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28963Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703