ross vs. fis

luistelemaan

Tarkoituksena oisi hankkia luistelusukset. Koskaan en ole luistelusuksia jalassa käyttänyt. Pertsaa olen hiihdellyt aika paljon. Kilometrejä kertyy 500-800km/vuosi. Kävin töllistelemässä paikallisessa urheiluliikkeessä noita luistelusuksia. Myyjä suositteli Rossingnoll Deltaa (199 euroa) tai Fisherin Vasa (249 euroa). Tuo Delta oli kahdella olaksella ja Fisherissä oli seitsenkertainen kivihionta ja siklausta vailla oleva huippuluistovoitelu.
Sitten ostolistalla olisi siteet ja monot, ja ottaisin vinkkejä vastaan myös näistä.

26

5150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtäjäkin

Kiinni kummat ovat paremmat.Ostaisin halvemmat.

• qw

Kurkista häijään sivuille ja soita ja tilaa sieltä.Itse ostanut parit sukset ja tosi yytyväinen olen niihin.

• painava

tuollainen suksikauppa joka tehdään ns. tilaamalla onnistua? Siinähän jää kokonaan pois se konsti jossa paperia liikutellaan tasaisella pinnalla hiihtäjän seisoessa suksien päällä. Vai osaako asiansa tunteva myyjä valita sopivan parin kun hän tietää hiihtäjän mitat, siis pituuden ja painon?

• -gunde-
        painava kirjoitti:

tuollainen suksikauppa joka tehdään ns. tilaamalla onnistua? Siinähän jää kokonaan pois se konsti jossa paperia liikutellaan tasaisella pinnalla hiihtäjän seisoessa suksien päällä. Vai osaako asiansa tunteva myyjä valita sopivan parin kun hän tietää hiihtäjän mitat, siis pituuden ja painon?

Paino ratkaisee. Paperitesti on täysin tarpeeton. Ammattitaitoinen myyjä puristelee suksiparin (toteaa painealueet) ja toteaa näin suksen toimivuuden. Uskon ja tuurin varassa mennää suksien valinnassa paljon.

• qw
        painava kirjoitti:

Itsellä on ainakin onnistunut molemmille tyyleille ihan hyvin....veikkaan että suurimmassa osassa kauppoja ei ole asiantuntijoita siihen malliin kun esim. häijäässä tai fortesportissa.

• voi voi
        qw kirjoitti:

Itsellä on ainakin onnistunut molemmille tyyleille ihan hyvin....veikkaan että suurimmassa osassa kauppoja ei ole asiantuntijoita siihen malliin kun esim. häijäässä tai fortesportissa.

Ongelma on se, että täytyy olla todella iso varasto suksia, eri mallisia merkiltään ja jokaisesta näistä kaikille keleille ja painoluokille, pituuksille, alustoille parit. Voit kuvitella tai laskea montako metriä varastoa pitäisi olla, jotta tämä täyttyisi, tuskin sellaista liikettä on missään... Kuka ottaisi riskin ja ostaisi syksyllä varaston täyteen, kun ei tiedä tulevasta talvesta vielä mitään?

• junnujen valmentaja
        voi voi kirjoitti:

Ongelma on se, että täytyy olla todella iso varasto suksia, eri mallisia merkiltään ja jokaisesta näistä kaikille keleille ja painoluokille, pituuksille, alustoille parit. Voit kuvitella tai laskea montako metriä varastoa pitäisi olla, jotta tämä täyttyisi, tuskin sellaista liikettä on missään... Kuka ottaisi riskin ja ostaisi syksyllä varaston täyteen, kun ei tiedä tulevasta talvesta vielä mitään?

ostaa Suomalaiset sukset (Karhu tai Peltonen) pienestä kaupasta, siis niin pieneltä kauppiaalta jolta ei löydy sopivia pareja hyllystä. Kauppias joutuu tilaamaan suoraan tehtaalta sukset, näin saat tod. näk. hyvät sukset=mittatilaus kapulat. Näin meillä on menetelty 3*junnua hiihtää kilpaa, joka kerta on saatu hyvät sukset 2*krt. jopa TYKKIPARIT.

• jts-1

asiasta että kannattaa vähän laajentaa suksivalikoimaa..kahesta merkistä ei vielä saata löytyä mieleistä ja sopivaa suksea..
      jos oikein huono säkä käy niin noista merkeistä saattaa saada alleen vieterisukset siis vaikeat hiihtää;
      lisäisin valikoimaan madshus..peltonen..karhu..
      oman kokemuksen perusteella madde on hyvä hiihettävä koska on hyvin juoheva ja käyttäytymiseltään stabiili suksi!
      ja toi lauseke "koskaan en ole luistelusuksia jalassa käyttänyt" on siinä mielessä vähän vaikeampi juttu koska ollaan tavallaan alkupisteessä jolloin suksen hiihettävyys saattaa tulla olemaan numero yksi!
      vaatii vieläkin suurempaa tarkkuutta koska toivehan on se että toimii eikä rahat mene hukkaan..mistään netistä yms.ei kannata tässä tapauksessa käydä kapuloita tilaamaan koska yllätys saattaa olla tosi negatiivinen..ja rahat on sitten kankkulan kaivossa varmasti!
      jos on tuttuja asiantuntijoita niin mukaan vaan>lopputulos saattaa olla kiitettävä!

• 3000+vuosi

Omistan 4 paria madden luitelusuksia 3 parissa pohjat kupruilee jotain perustavaa laatua rakenne ongelma 1 pari vaihdettu takuuseen ja uudessa parissa sama ongelma, ei kestä edes varovaista voitelu lämmitystä,aika vaikee kuvitella että kaikki voiteet hiertäs pohjiin ettei pohjat pettäs.
        Atomigin 4 paria kestää voidella surutta ei mitään ongelmia.
        Fisherin 6 paria kestää voidella ei ongelmia ja muuten suksiin erittäin tyytyväinen mutta kalliithan ne ovat.

• jts-1
        3000+vuosi kirjoitti:

Omistan 4 paria madden luitelusuksia 3 parissa pohjat kupruilee jotain perustavaa laatua rakenne ongelma 1 pari vaihdettu takuuseen ja uudessa parissa sama ongelma, ei kestä edes varovaista voitelu lämmitystä,aika vaikee kuvitella että kaikki voiteet hiertäs pohjiin ettei pohjat pettäs.
        Atomigin 4 paria kestää voidella surutta ei mitään ongelmia.
        Fisherin 6 paria kestää voidella ei ongelmia ja muuten suksiin erittäin tyytyväinen mutta kalliithan ne ovat.

tuota ongelmaa ei tullut mainittua ollenkaan..lämmölle tosi herkkä ja siitä on kyllä omiakin kokemuksia!

• hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

tuota ongelmaa ei tullut mainittua ollenkaan..lämmölle tosi herkkä ja siitä on kyllä omiakin kokemuksia!

On varustettu hyvällä pohjamateriaalilla,mutta vaatii ainoastaan kylmävoitelun.Raudalla pilaa ennemmin tai myöhemmin pohjat.

• kuntohiihtelijä

Varmasti saattaa oikein valittuna löytää toimivat pelit kyseisistä suksista. Itse arvostan luistelusuksessa paljon sen keveyttä ja suksen ketteryyttä, jotka toteutuvat kyseisiä suksia paremmin monissa kilpasuksissa.
      Itse aloittelin muinoin kuntoilemaan rossarin maxeilla, jotka kyllä nyt tuntuu jalassa aivan hirveiltä kapuloilta painonsa takia, eikä niitä saa luistamaankaan mihinkään suuntavakaudesta puhumattakaan.
      Puhun vaan omista maxeista, en yleisesti kyseisistä suksista. Voi olla, että nykyään muuttaneet materiaaleja kyseisiin suksiin ja ehkä vähän kevyemmät, en tiedä.

• aamatööri

Itse hommasin viime talvena rossin xium nis1,ja voin todeta että kyllä on ilo lykkiä
        tuolla laduilla kun on kunnon kamppeet.

• kuntohiihtelijä
        aamatööri kirjoitti:

Itse hommasin viime talvena rossin xium nis1,ja voin todeta että kyllä on ilo lykkiä
        tuolla laduilla kun on kunnon kamppeet.

Itsellä myös x-ium nis2. On kyllä huippu vakaa suksi ja hyvä ylämäkihiihdettävyys.Jos jotain negatiivista niin 193 cm :nä ainakin ehkä vähän "kömpelöt". Verrattuna ainakin esim atomicin sekä fischerin kilpasuksiin.
        Ois kyllä kiva kokeilla noita x-ium:n uutuus suksea jossa kärki ja kanta kevennettyjä. Muutenkin materiaaleja muutettu kevyempiin? Pitäis olla ketterämpi ja keveämpi suksi jalassa. Mitenköhän on vakauden laita? Onko vielä samaa tasoa, onko jollain kokemusta?

• skateman
        kuntohiihtelijä kirjoitti:

Itsellä myös x-ium nis2. On kyllä huippu vakaa suksi ja hyvä ylämäkihiihdettävyys.Jos jotain negatiivista niin 193 cm :nä ainakin ehkä vähän "kömpelöt". Verrattuna ainakin esim atomicin sekä fischerin kilpasuksiin.
        Ois kyllä kiva kokeilla noita x-ium:n uutuus suksea jossa kärki ja kanta kevennettyjä. Muutenkin materiaaleja muutettu kevyempiin? Pitäis olla ketterämpi ja keveämpi suksi jalassa. Mitenköhän on vakauden laita? Onko vielä samaa tasoa, onko jollain kokemusta?

Terve,
        Itselläni on kokemusta sekä x-ium nis 1:stä että nis 2:sta ja jonkun verran tänä talvena uudesta wcs mallista. Mielestäni wcs ei eroa kovin paljon nis-versioista, ylämäkihiihdettävyys on hieman parempi varsinkin jos alusta ei ole erityisen kova. Vakaus on myös wcs mallissa erinomainen kuten nis 1 ja nis 2:ssakin. Madshusin luistelusuksista en ole löytänyt koskaan hyvää paria, jossain niitä toki täytyy olla! Fischerin osalta (RCS ja RCS carbonlite) en ole löytänyt rossignolin veroista suksea, mutta erityisen huonojakaan ei ole tullut vastaan eli voisi olla kohtuullisen varma valinta vaikka omasta mielestä ei pärjää Rossignolille hiihdettävyydessä. Tämän talven Peltosen kilpa luistelusuksi on myös kehittynyt aimo harppauksen hiihdettävyydeltään ja voisi olla varteenottettava vaihtoehto (tukee myös samalla kotimaista työtä). Suurten kaupunkien valoladuilla on käytännössä lähes aina kova ja jäinen alusta, niin tähän sopii mielestäni parhaiten Rossarin nis 1 ja wcs voisi olla paras yleissuksi jos hiihtää hieman pehmeämmillä alustoilla.

• Rainhold

No meidän paikkakunnan (ei kehtaa edes sanoa) InterSport on "asiantuntijoineen" onnistunut myymään minulle toimimattomat Atomicit sekä Ficherit. Siinä tehtiin penkissä oikeen paperisuksenalla testit. Atomicit lähti tehtaalle (maahantuojalle) valitukseni jälkeen testattavaksi koska lipesivät alta kelillä kuin kelillä! Painoin silloin n. 75 kg ja sieltä tuli testaustietona jäykkyyden sopivan n. 100 kg:lle!

Päästiin diiliin InterSportin kanssa ja he myviät omakustannushintaan Ficherit (myin Atomicit huutonetissä pukkilan jätille). No Ficherit tuntu ensi tuiskulumessa ok:lta mutta vähänkin kovemmalla oli suuntavakaus todella huteraa. Ajattelin jo, että nyt on itsessä pahasti vikaa kun ei mikään toimi!
      Annoin Fisukat saman painoiselle kaverille kokeiluun (tekijä mies) ja kaveri meinas, että on tosi löysät!

Eli laitoin Fisukat huutonettiin ja kaveri Vantaalta (65 kg) sai lähes iskemättömät sukset.

No, laitoin googlettamalla Rossignol X-ium ja joku huutokauppa tms. Kuopiosta kauppasi kilpaskimpoja lähes samaan rahaan kuin sain Fisukoista. Soitin karpaasille ja kyseltiin painot ja pituudet. Sovittiin samalla kaupat. Hän lähetti matkahuollon kautta skimpat minulle.

Siinä kävi niin, että enpä ole hienompaa vapaanhiihtoa kokenut kuin näiden testaamattomien
      Rossareiden kanssa!!!

• roze

Hei,

Itsellä ois sukset hankinnan alla ja yhdet toimimattomat atomicit ehdin jo liikkeeseen palauttaa.

Mistähän näitä Rossareita (x-ium,wcs) kanntattas käydä pääkaupunkiseudulla katselemassa? Vakaus kovalla/jäisellä alustalla kun olisi se ensisijainen kriteeri.

• Palauttamaton
        roze kirjoitti:

Hei,

Itsellä ois sukset hankinnan alla ja yhdet toimimattomat atomicit ehdin jo liikkeeseen palauttaa.

Mistähän näitä Rossareita (x-ium,wcs) kanntattas käydä pääkaupunkiseudulla katselemassa? Vakaus kovalla/jäisellä alustalla kun olisi se ensisijainen kriteeri.

Täällä silloin tällöin mainitaa toimimattomien suksien "palauttamisesta".
        Myyvätkö jotkut liikkeet j,a mitkä, suksia koekäyttöön palautusoikeudella?

• roze
        Palauttamaton kirjoitti:

Täällä silloin tällöin mainitaa toimimattomien suksien "palauttamisesta".
        Myyvätkö jotkut liikkeet j,a mitkä, suksia koekäyttöön palautusoikeudella?

Itse menin vaan intersporttiin ja sanoin ettei suksi toimi kuten pitäisi, vaikka siltä juuri tiettyjä ominaisuuksia halusin. Hyllyssä ei ollut muita jäykkyyksiä jäljellä, joten palautus ja rahat takaisin oli ainoa vaihtoehto.

• Kekonen
        roze kirjoitti:

Itse menin vaan intersporttiin ja sanoin ettei suksi toimi kuten pitäisi, vaikka siltä juuri tiettyjä ominaisuuksia halusin. Hyllyssä ei ollut muita jäykkyyksiä jäljellä, joten palautus ja rahat takaisin oli ainoa vaihtoehto.

Ostin lokakuussa Forte Sportista Rossignolin NIS1 luistelusukset ja ovat toimineet erittäin hyvin. Soitin Forte Sporttiin ja ostopäätös syntyi puhelimessa. Erittäin asiantuntevaa palvelua ja sukset valitaan Ski Selector laitteella puhtaasti painon ja käyttötarkoituksen perusteella. Varmasti näin saa paremmat sukset kuin esim. kaupasta paperitestillä. Sukset voi aina palauttaa jos ne toimi. Minun aikaisemmat sukset olivat Rossarin Deltat ja nekin oli hyvät sukset ja edelleen käytössä kakkos suksina.

• etsii luikkareita

vai yksityinen hlö? Ajattelin vaan, että jos mullekin sattuis hyvät luikkarit sieltä löytymään. Oisko yhteystietoja?

• astal
        etsii luikkareita kirjoitti:

vai yksityinen hlö? Ajattelin vaan, että jos mullekin sattuis hyvät luikkarit sieltä löytymään. Oisko yhteystietoja?

Ostin joulun alla ensimmäiset luistelusukset (rossignol zynex 180cm), olen hurahtanut lajiin täysin, mutta sukset tuntuvat kovalla alustalaa kovin epävakailta. Hakee jatkuvasti suuntaa, pehmeämmällä kelillä ei ongelmaa.
        Pitäisikö minun etsiä jäykempää suksea? Nykyiset rossarit ovat aloittelijan sukset, mieli tekisi ostaa aktiivi tason sukset. Itse olen 171cm ja 70kg.

• löysä.
        astal kirjoitti:

Ostin joulun alla ensimmäiset luistelusukset (rossignol zynex 180cm), olen hurahtanut lajiin täysin, mutta sukset tuntuvat kovalla alustalaa kovin epävakailta. Hakee jatkuvasti suuntaa, pehmeämmällä kelillä ei ongelmaa.
        Pitäisikö minun etsiä jäykempää suksea? Nykyiset rossarit ovat aloittelijan sukset, mieli tekisi ostaa aktiivi tason sukset. Itse olen 171cm ja 70kg.

Ennakkotilaa keväällä ensi kaudeksi valmiiksi rossarin x-ium wcs:t. 187 vois olla hyvä pituus...
        Niin paljon on suksia jo myyty, että on suuri mahdollisuus, ettet löydä enää hyvää paria.
        Oikesti kanattaa kerralla hankkia kunnon suksi, kun kerätä varastoon alennussuksia. Loppupelissä tulee yhtä kalliiksi, mutta toisessa vaihtoehdossa sulla on oikeasti nautittavat sukset, toisessa taas ei...

• tä?
        löysä. kirjoitti:

Ennakkotilaa keväällä ensi kaudeksi valmiiksi rossarin x-ium wcs:t. 187 vois olla hyvä pituus...
        Niin paljon on suksia jo myyty, että on suuri mahdollisuus, ettet löydä enää hyvää paria.
        Oikesti kanattaa kerralla hankkia kunnon suksi, kun kerätä varastoon alennussuksia. Loppupelissä tulee yhtä kalliiksi, mutta toisessa vaihtoehdossa sulla on oikeasti nautittavat sukset, toisessa taas ei...

oudolta kuulostaa ettei Madshus kestäisi voiteen sulattamista pohjaan...

Mulla kolme paria yhdet nanosonicit pertsaa, kahdet hypersonicia per/vapaa...

Kaikkia voideltu radalla, vanhinta hyperiä paljonkin ja vissin ne nyt on sitte pilalla ?
        En kyllä itte huomaa niissä sen kummempaa, mutten kyllä mikään voitelu/hiihtoguru olekaan, 1500 kilssa rimpuilen talvessa.
        Pitääkö nyt sitte hiihdellä loppuaika voitelematta ?

• kallepalle
        tä? kirjoitti:

oudolta kuulostaa ettei Madshus kestäisi voiteen sulattamista pohjaan...

Mulla kolme paria yhdet nanosonicit pertsaa, kahdet hypersonicia per/vapaa...

Kaikkia voideltu radalla, vanhinta hyperiä paljonkin ja vissin ne nyt on sitte pilalla ?
        En kyllä itte huomaa niissä sen kummempaa, mutten kyllä mikään voitelu/hiihtoguru olekaan, 1500 kilssa rimpuilen talvessa.
        Pitääkö nyt sitte hiihdellä loppuaika voitelematta ?

kyllä mäddyt on lämpö herkkiä, itsellä kyrvähti pari samalla kertaa oli voitelussa fisut ja atomicit ei ongelmaa. kannattaa varoa ettei kuumenna madhuseja liikaa

• Pyry-Tuisku
        kallepalle kirjoitti:

kyllä mäddyt on lämpö herkkiä, itsellä kyrvähti pari samalla kertaa oli voitelussa fisut ja atomicit ei ongelmaa. kannattaa varoa ettei kuumenna madhuseja liikaa

on tunnetusti lämpöherkkä. Kokemuksesta en voi suositella uunitusta. Pohja on sen jälkeen epämääräinen. Korkeat lämmöt eivät muutenkaan ole hyväksi pohjalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe