Pää(kävely)kadut Roomassa?

Koillisesta lounaase

Täällä taisi joskus olla vinkki 4 pääkadusta Roomassa. Ne muodostavat ikään kuin vinoristin keskusta yli. Kulkemalla näitä katuja pääsi helposti paikasta toiseen ja samalla muodosti hyvin kuvan kaupungista.

En enää löydä viestiä aiheesta, joten voisiko joku kertoa niistä uudelleen?! Olis varmaan hyötyä monelle. Ehkä Rooman rouva? Oliko vinkki alunperinkin häneltä?

Olen lähdössä Roomaan 4.1.-10, ihanaa :)

10

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roma123

      Tarkoitat varmaan risteystä, jossa on San Carlo alle Quattro Fontaine kirkko. Kadut ovat Via del Quirinale ja Via 20 Settembre, joita risteää Via delle Quattro Fontane.

      • Koillisesta

        ovat tuttuja kulmia, hotelli on n. 100 m:n päässä risteyksestä. Mutta eivät niitä, joita etsin. Kiitos vastauksesta kuitenkin, kirkko on upea, samoin makaavat jokia kuvaavat ihmishahmoiset veistokset kadunkulmissa. Juuri sellaista yllättävää, johon Roomassa äkkiä törmää :)

        Olin viime vuonna majoittuneena lähellä yllä mainittuja katuja Quirinalessa. Mukava rauhallinen kaupunginosa.


    • Rooman rouva

      http://www.serapea.it/images/Pianta_di_Roma.jpg

      http://www.activitaly.it/Map-of-Rome.htm

      Via del Corso ja sitten Piazza Venezialta Via dei Imperiali Colosseumille. Toiseen suuntaan Corso Vittorio Emanuele II, Piazza Venezialle ja siitä sitten vaikka Via Nazionale. Via Cavour on melkein mukavampi kuin Via Nazionale. Kannattaa välttää Corso Rinascimentoa ja Via della Crofaa. Kaikilla noilla kaduilla on paljon liikennettä mutta ne kulkee melko suoraan laidasta laitaan mutta viimeksi mainitut kadut ovat kapeita ja aivan hirveä liikenne.

      Sitten vielä Via dei Coronari, Via Coppede, Via del Tritone, Via Barberini ovat mukavia katuja länsi-itä suunnassa kulkien.

      • Koillisesta

        kiitos taas Rooman rouvalle. Teet kyllä hyvää markkinointityötä Rooman kaupungille :) Moni varmaan lukee mielellään kommenttejasi.

        Erinomaista vuodenalkua!

        PS saa tähän ketjuun jatkaakin, jos tulee jotain mieleen.


      • Rooman rouva
        Koillisesta kirjoitti:

        kiitos taas Rooman rouvalle. Teet kyllä hyvää markkinointityötä Rooman kaupungille :) Moni varmaan lukee mielellään kommenttejasi.

        Erinomaista vuodenalkua!

        PS saa tähän ketjuun jatkaakin, jos tulee jotain mieleen.

        Ihan vapaaehtoisestihan minä tällä palstalla liikun. Tästä helposti tulee riippuvuus... Olen puolipäivä eläkkeellä ja työni teen melkein täysin kotoa käsin joten aikaa minulla on odotelessani miestäni töistä kotiin. Vaikka hänkään ei tee täysipäivätyötä enää.

        Muuten Vatikaanin ja Terminin väliä sekä Piazza Popolon ja Colosseon väliä kannattaa kulkea noita "pääväyliä" pitkin jos on kiire. Muuten suosittelen eksymään keskiaikaisille kapeille kujille, varsinkin Piazza Navonan länsipuolelle, Trastevereen ja Regolan alueelle (alue Tiberin joen ja Corso Vittorio Emanuellen välissä) sillä siitä saa paljon suuremman nautinnon ja kokemuksia yltäkyllin. Kujilla hortoilu ihan umpimähkään ja eksyminen on minun suurin harrastukseni.

        Erittäin mukavaa lomaa teille ja hyvää uutta vuotta kaikille!


      • Toinen nonno
        Rooman rouva kirjoitti:

        Ihan vapaaehtoisestihan minä tällä palstalla liikun. Tästä helposti tulee riippuvuus... Olen puolipäivä eläkkeellä ja työni teen melkein täysin kotoa käsin joten aikaa minulla on odotelessani miestäni töistä kotiin. Vaikka hänkään ei tee täysipäivätyötä enää.

        Muuten Vatikaanin ja Terminin väliä sekä Piazza Popolon ja Colosseon väliä kannattaa kulkea noita "pääväyliä" pitkin jos on kiire. Muuten suosittelen eksymään keskiaikaisille kapeille kujille, varsinkin Piazza Navonan länsipuolelle, Trastevereen ja Regolan alueelle (alue Tiberin joen ja Corso Vittorio Emanuellen välissä) sillä siitä saa paljon suuremman nautinnon ja kokemuksia yltäkyllin. Kujilla hortoilu ihan umpimähkään ja eksyminen on minun suurin harrastukseni.

        Erittäin mukavaa lomaa teille ja hyvää uutta vuotta kaikille!

        Olen Rooman rouvan kanssa aivan samaa mieltä. Eksyminen on kyllä mukavaa, varsinkin Roomassa. Ei tunne olevansa ollenkaan hukassa vaikkei tietäisikään tarkkaa sijaintiaan. Kartta on silti mukava pitää kaiken varalta laukussa mukana. Osaa sitten eksyä edes oikeaan suuntaan.

        Rooman rouvan ostospaikkalistaan lisäisin yhden mukavan paikan. Montin alueella Suburrassa on paljon kaikenlaisia taiteilijoiden ja käsityöläisten pikkupuoteja ja -pajoja. Alue löytyy Cavourin metroaseman luoteispuolelta. Sellaiset kadut kuin Via Urbana, Via dei Serpenti, Via degli Zingari ja Via del Boschetto ovat mielipaikkojani. Hintahaitari alueella on valtava ja keskikesällä on moni pikkupaja kiinni, mutta näin talvella löytyy paljon mielenkiintoista katseltavaa. Oman tunnelmansa kujille antaa tieto siitä, että mm. Caesar on lapsuutensa juossut näillä kujilla. Myös Pietari ja Paavali asuivat aikoinaan näissä maisemissa.


      • Koillisesta
        Toinen nonno kirjoitti:

        Olen Rooman rouvan kanssa aivan samaa mieltä. Eksyminen on kyllä mukavaa, varsinkin Roomassa. Ei tunne olevansa ollenkaan hukassa vaikkei tietäisikään tarkkaa sijaintiaan. Kartta on silti mukava pitää kaiken varalta laukussa mukana. Osaa sitten eksyä edes oikeaan suuntaan.

        Rooman rouvan ostospaikkalistaan lisäisin yhden mukavan paikan. Montin alueella Suburrassa on paljon kaikenlaisia taiteilijoiden ja käsityöläisten pikkupuoteja ja -pajoja. Alue löytyy Cavourin metroaseman luoteispuolelta. Sellaiset kadut kuin Via Urbana, Via dei Serpenti, Via degli Zingari ja Via del Boschetto ovat mielipaikkojani. Hintahaitari alueella on valtava ja keskikesällä on moni pikkupaja kiinni, mutta näin talvella löytyy paljon mielenkiintoista katseltavaa. Oman tunnelmansa kujille antaa tieto siitä, että mm. Caesar on lapsuutensa juossut näillä kujilla. Myös Pietari ja Paavali asuivat aikoinaan näissä maisemissa.

        kiitos. Vuosi sitten Rooman-matkalla aina välillä harhauduin (kuten vieraassa kaupungissa helposti käy), ja sepä olikin palkitsevaa. Joka kulman takaa tuli jotain viehättävää, muinainen temppeli tai teatteri, kirkko. Yksinkertaisella kävelyretkellä pisteestä A pisteeseen B näki lukuisia nähtävyyksiä ihan puolen tunnin sisään.

        Kiitos myös Monti-vinkistä, kuulosti kivalta. Hotellini on melko lähellä Montia. Samoin Regola/Piazza Navonan länsipuoli ovat varmaan mielenkiintoisia.

        Viimevuotisen hotellini lähellä oli runsaasti barokkijuttuja, niinpä heittäydyin tähän taidesuuntaan ja katselin ikuista kaupunkia siitä näkökulmasta. Roomasta voi valita näköjään minkä vaan historiakerroksen.


      • Rooman rouva
        Toinen nonno kirjoitti:

        Olen Rooman rouvan kanssa aivan samaa mieltä. Eksyminen on kyllä mukavaa, varsinkin Roomassa. Ei tunne olevansa ollenkaan hukassa vaikkei tietäisikään tarkkaa sijaintiaan. Kartta on silti mukava pitää kaiken varalta laukussa mukana. Osaa sitten eksyä edes oikeaan suuntaan.

        Rooman rouvan ostospaikkalistaan lisäisin yhden mukavan paikan. Montin alueella Suburrassa on paljon kaikenlaisia taiteilijoiden ja käsityöläisten pikkupuoteja ja -pajoja. Alue löytyy Cavourin metroaseman luoteispuolelta. Sellaiset kadut kuin Via Urbana, Via dei Serpenti, Via degli Zingari ja Via del Boschetto ovat mielipaikkojani. Hintahaitari alueella on valtava ja keskikesällä on moni pikkupaja kiinni, mutta näin talvella löytyy paljon mielenkiintoista katseltavaa. Oman tunnelmansa kujille antaa tieto siitä, että mm. Caesar on lapsuutensa juossut näillä kujilla. Myös Pietari ja Paavali asuivat aikoinaan näissä maisemissa.

        ei kuitenkaan meidän nostra nonna ;).

        Kyllähän Monti on ihan ok alue varsinkin turistien asua ja iltaa viettää. Siitä on helppo lähteä suuntaan jos toiseen. Monti tarjoaa paljon iltaelämää varten, ravintoloita, jazzbaareja aperitivo paikkoja jne.

        Oma suosikkialueeni on kuitenkin Aventino jonna harvempi turisti ehkä eksyy, ei ainakaan ensimmäisellä Rooman vierailullaan.

        Jokainen katselee omilla silmillään, mikä kutakin kiinnostaa, mutta eiköhän Rooman suurin anti ole rakennukset, kirkot sisältä ja ulkoapäin, palatsit, kapeat keskiaikaiset kujat, torit jne ja kaikki tämä raunioiden ja ihanien puiden ja viheralueiden kehystämänä. Rooman vihreys on todella nautinnollista. Suorastaan rakastan pinjapuita:). Käveleminen ja maleksiminen ei maksa mitään.

        Shoppailu ei ole minun suurimpia harrastuksiani joten siitä puolesta ei minulla ole juuri vinkkejä antaa. Mitä nyt jokapäiväiset ruokaostokset, jokunen kirja silloin tällöin ja purkkeja ja purnukoita keittiöön.
        Laukkuja omistan kyllä joka menoon:).


      • Toinen nonno
        Rooman rouva kirjoitti:

        ei kuitenkaan meidän nostra nonna ;).

        Kyllähän Monti on ihan ok alue varsinkin turistien asua ja iltaa viettää. Siitä on helppo lähteä suuntaan jos toiseen. Monti tarjoaa paljon iltaelämää varten, ravintoloita, jazzbaareja aperitivo paikkoja jne.

        Oma suosikkialueeni on kuitenkin Aventino jonna harvempi turisti ehkä eksyy, ei ainakaan ensimmäisellä Rooman vierailullaan.

        Jokainen katselee omilla silmillään, mikä kutakin kiinnostaa, mutta eiköhän Rooman suurin anti ole rakennukset, kirkot sisältä ja ulkoapäin, palatsit, kapeat keskiaikaiset kujat, torit jne ja kaikki tämä raunioiden ja ihanien puiden ja viheralueiden kehystämänä. Rooman vihreys on todella nautinnollista. Suorastaan rakastan pinjapuita:). Käveleminen ja maleksiminen ei maksa mitään.

        Shoppailu ei ole minun suurimpia harrastuksiani joten siitä puolesta ei minulla ole juuri vinkkejä antaa. Mitä nyt jokapäiväiset ruokaostokset, jokunen kirja silloin tällöin ja purkkeja ja purnukoita keittiöön.
        Laukkuja omistan kyllä joka menoon:).

        Kiitos tervehdyksestä. Heti alkuun pitää tehdä pieni sukupuolitarkennus. Olisin lähettänyt viestin nimimerkillä nonno, mutta joku muu oli jo ehtinyt käyttää sellaista. Siksi Toinen nonno.

        Meidän nonna on kyllä samoilla matkoilla mukana, mutta ei nyt kirjoittanut. Olemme taas menossa viikoksi Roomaan maaliskuun alussa. Pitää silloin katsella Aventinus-kukkulan tienoita, kiitos neuvosta. Mekin nautimme eniten silmillämme ja korvillamme, sellaiseen Rooma tarjoaa aiheita varmaankin vuosikausiksi. Viikon tai kahden matka tuntuu niin lyhyeltä.


      • Koillisesta
        Toinen nonno kirjoitti:

        Kiitos tervehdyksestä. Heti alkuun pitää tehdä pieni sukupuolitarkennus. Olisin lähettänyt viestin nimimerkillä nonno, mutta joku muu oli jo ehtinyt käyttää sellaista. Siksi Toinen nonno.

        Meidän nonna on kyllä samoilla matkoilla mukana, mutta ei nyt kirjoittanut. Olemme taas menossa viikoksi Roomaan maaliskuun alussa. Pitää silloin katsella Aventinus-kukkulan tienoita, kiitos neuvosta. Mekin nautimme eniten silmillämme ja korvillamme, sellaiseen Rooma tarjoaa aiheita varmaankin vuosikausiksi. Viikon tai kahden matka tuntuu niin lyhyeltä.

        tammikuisesta Roomasta.

        Mielenkiintoinen kokemus, lähinnä roomalaisia turisteja liikkeellä ja yllättävän paljon venäläisiä. Sää aika jees, 11-16 astetta, satoi vähän väliä, yhtenä päivänä paistoikin. Koko ajan sai olla ilman käsineitä. Kaikkialla kovat alet - jos tykkää shoppailusta.

        Taide, museot, kirkko, niihin ei Roomassa ikinä kyllästy. Paikallisen elämän katselu on aina mukavaa. Roomalaiset ovat mutkattomia ja nopeita. Muutaman kerran eksyin pimeässä ikivanhoilla kapeilla kujilla, lähinnä ghettoalueen lähistöllä ja Trasteveressa.

        Hieno oli päivä Via Appialla, vihreää, hiljaista, todellinen ikuisuuden henkäys. Omat evät mukaan ja sinne vaan tepsuttelmaan basalttikiveystä pitkin. (On siellä kahvilaravintolakin).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe