Eli oisin tiedustellu voiko puserrusliittimiä kiristää "liian löysälle".
Eli voiko käydä niin, että vaikka liitin ei vuoda yhtään, niin liitos olisi
silti niin hellästi kiristetty (helmi ei olisi painautunut putkea vasten tarpeeksi)
että jonain päivänä veden paine saisi putken ponnahtamaan liittimestä?
kyseessä 8-12mm puserrusliittimet.
mielummin liian tiukkaan kuin liian löysälle..??
Puserrusliittimien kiristys, neuvoja..
10
7017
Vastaukset
- vaikea..
kysymys...riippuu kiristäjän sormivoimista :)
- sutiiii
Jos liitin on niin kiinni, että se vuoda, niin varoks pikkasen lisää. Yleesä en pullahda paitsi jos on muoviputket ja ilman sisätukea eli holkkia
- näinpäi
itte ku neuvoja kyselin, ni putkari sano vaa että ei niitä
yleensä liian kireelle voi laittaa..
..ja jos kiristää liikaa ni ei ainakaa vuoda tulvimalla jos vuotaa..- putkaristo
no voi kyllä kiristää liian tiukalle, työssäni, (putkimies kun olen,) olen jopa 22mm helmiliittimen mutterin kiristänyt halki, eli kyllä sen huomaa, siitä että mutteri halkeaa, kun on liian kireällä....eli mielummin avaimella "mututuntumalla" kireälle, ja jos vuotaa, niin sitten kiristää hieman lisää, niin että on paine päällä kokoajan, ja itse näet kun lakkaa vuotamasta.
- aku7
putkaristo kirjoitti:
no voi kyllä kiristää liian tiukalle, työssäni, (putkimies kun olen,) olen jopa 22mm helmiliittimen mutterin kiristänyt halki, eli kyllä sen huomaa, siitä että mutteri halkeaa, kun on liian kireällä....eli mielummin avaimella "mututuntumalla" kireälle, ja jos vuotaa, niin sitten kiristää hieman lisää, niin että on paine päällä kokoajan, ja itse näet kun lakkaa vuotamasta.
juu kiitti kommentista, näin juuri teinkin, mutta siksi jäinkin miettimään että
jäiköhän liian löysälle..
tuossa meinaan kokeilin "kuiviltaan" tuota helmen tarraavuutta putkeen..
Laitoin liittimen putken päähän (10mm)
kiristin sormitiukkuuteen ja sen jälkeen noin puol kierrosta, vaikutti kyllä olevan tiukassa, mut
sit ku otin liitoksen auki ni sain sormivoimin helmen vielä liukumaan pois paikoiltaan..
..joten varmaan äkillinen vedenpainekin olis saattanu tehdä saman.
Tosin sitähän en voi tietää olisiko liitos vielä edes ollut vesitiivis jos paineet olis ollu putkes..
pitäs varmaa tehdä näitä "kokeita" paineistetuilla putkilla..
Eli jos liitos pitää paineet sisällään niin onko se silloin aina varmasti tarpeeksi tiukassa..? - jep jep
putkaristo kirjoitti:
Samaa ohjetta... Kaikista liittimistähän saa joko kierteet hajalle tai mutterin halki kun vaan tarpeeksi vääntää ja riittävän pitkällä avaimella. Kiristää silleen että on kunnolla kireällä, muttei mitään ääliö momenttia(vartti takas kun ekan kerran hyppää kierteellä)
- aku7
jep jep kirjoitti:
Samaa ohjetta... Kaikista liittimistähän saa joko kierteet hajalle tai mutterin halki kun vaan tarpeeksi vääntää ja riittävän pitkällä avaimella. Kiristää silleen että on kunnolla kireällä, muttei mitään ääliö momenttia(vartti takas kun ekan kerran hyppää kierteellä)
juu eikös tuo oo se kuuluisa venäläisten standardien mukainen yleis momentti:
Kiristetään niin kauan että naksahtaa
ja sitten 1/4 kierrosta takasinpäin.. :)
No juu kävin sit vielä vähän kiristämässä hellästi jälkeenpäin
noita liittimiä ni on levollisempi olo.. - putkari 1978
putkaristo kirjoitti:
Kollegasi (eli minä) olen kerran onnistunu kiristämään halki 35mm pus.liittimen hauen leuka jakareilla.. ilman jatkovarsia
- PÄSSSSI
putkari 1978 kirjoitti:
Kollegasi (eli minä) olen kerran onnistunu kiristämään halki 35mm pus.liittimen hauen leuka jakareilla.. ilman jatkovarsia
JA MEIKÄ ONKI KIERTÄNY 54MM PUSERRUSLIITTIMEN PALJAIN KÄSIN AIVAN PASKAKS. JA MEIDÄN ISKÄ TAIVUTTAA 2 TUUMAN MUSTAA PUTKEA POLVIPOKKAUKSILLA... NII..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837101Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267053Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1096168Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455404Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635205Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003390