pk collie murrosikä

Kysyinpähä vaan

Minkälainen pk collie on murröikäisenä eli 6kk ->.? Pitääkö sille ns. tehdä johtajuus selväksi? :)

10

1305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohda pomo-jutut

      kyse colliesta, joka on älykäs koira. Riittää kun kohtelet sitä hyvin ja älykkäästi, silloin kaikki toimii. Kysy vaikka kasvattajalta tarkemmin. Collielle ei missään tapuksessa pidä alkaa huutamaan, kouluttamaan kovalla kädellä, silloin se loukkaantuu (kuten sen kuuluukin, tuollainenhan on tyhmää ja väärin) ja homma menee taatusti pieleen. Colliella ei ole tarvetta alkaa pomottaa omistajaansa, jos sinä kohtelet sitä rakaudella ja järjellä, unohda pomo jutut alkuunsa, aina ei ole kyse mistään pomo jutuista. Kannattaa muutenkin lukea uusia tutkimuksia, joissa kumotaan tuollaiset vanhat uskomukset, koirat ovat älykkäitä, ne elävät tilanteen mukaan ei niin, että joku olisi yksi ja suuri mahtava johtaja aina ja kaikkialla. Ei, ei, ei ja ei, väärin menee.

      • Collieuroksen omaava

        collie ei pomota jos sitä aina kohdellaan silkkihanskoin ja annetaan kaikki periksi? Että jos sitä kovemmalla koulutuksella koulutat niin silloin se alka apomottamaan? enpä ihan tuohon usko.. myönnän että olen joskus niskavilloista kiinni ottanut.. muunmuassa kun se on karannut pihalta ja olen kotipihan ulkopuolella sen kiinni saanut.. tuosta on jo aikaa ja viimeks kun se karkas niin hain sen vaan kotiin enkä torunut.. myönnän että tämän kohdalla kurittamisesta ei ole ollut apua.. kuten joidenkin koirien kohdalla siitä on.. mutta raja ton asetettava.. oma koirani yrittää komennella minua tämän tästä.. yleensä silloin kun on joku uhmaikä kausi.. eli kerran aiemmin ja nyt tällä hetkellä.. on 11 kk joten taitaa pojalla olla murkkuikä.. ja on myös koiria jotka ei usko sivästi sanomalla vaan ääntä täytyy käyttää.. ehkä se on väärin mut pienempi paha kuin jos voimiaan koiraan käyttäisi.. silti en usko tuohon että koira ei yrittäisi pomottaa jos sitä käsitellään silkkihanskoin.. ehkä sinulle on sattunut yksilö joka ei ole yrittänyt sinua pomottaa mut luulen että jokainen koira jossain elämänsä vaiheessa yrittää hakea paikkaansa laumassa.. eli kokeilemalla omistajaansa ja omia rajojaan.. mut juu.. tässä oli vain minun mielipiteeni.. ehkä sekin on muiden mielestä väärä.. ;) mut asian itse näen noin ja se riittää mulle. :)


      • uroscollien omaava..
        Collieuroksen omaava kirjoitti:

        collie ei pomota jos sitä aina kohdellaan silkkihanskoin ja annetaan kaikki periksi? Että jos sitä kovemmalla koulutuksella koulutat niin silloin se alka apomottamaan? enpä ihan tuohon usko.. myönnän että olen joskus niskavilloista kiinni ottanut.. muunmuassa kun se on karannut pihalta ja olen kotipihan ulkopuolella sen kiinni saanut.. tuosta on jo aikaa ja viimeks kun se karkas niin hain sen vaan kotiin enkä torunut.. myönnän että tämän kohdalla kurittamisesta ei ole ollut apua.. kuten joidenkin koirien kohdalla siitä on.. mutta raja ton asetettava.. oma koirani yrittää komennella minua tämän tästä.. yleensä silloin kun on joku uhmaikä kausi.. eli kerran aiemmin ja nyt tällä hetkellä.. on 11 kk joten taitaa pojalla olla murkkuikä.. ja on myös koiria jotka ei usko sivästi sanomalla vaan ääntä täytyy käyttää.. ehkä se on väärin mut pienempi paha kuin jos voimiaan koiraan käyttäisi.. silti en usko tuohon että koira ei yrittäisi pomottaa jos sitä käsitellään silkkihanskoin.. ehkä sinulle on sattunut yksilö joka ei ole yrittänyt sinua pomottaa mut luulen että jokainen koira jossain elämänsä vaiheessa yrittää hakea paikkaansa laumassa.. eli kokeilemalla omistajaansa ja omia rajojaan.. mut juu.. tässä oli vain minun mielipiteeni.. ehkä sekin on muiden mielestä väärä.. ;) mut asian itse näen noin ja se riittää mulle. :)

        että koiralle kuin koiralle on näytettävä kuka on lauman johtaja.. muuten koira alkaa pitää itseään pomona.. susilaumassakin on aina yksi johtaja ja muut "kuuntelevat". Koira menee hämilleen jos joutuu pomon asemaan ja ongelmia tulee jos koira pääsee pomoksi.. keinoja on monia millä näyttää koiran olevan alempiarvoinen johtajaansa eli omistajaansa nähde.. ei tarvitse käyttää kovaa kättä vaan sen voi osoittaa niin että esimerkiksi ulos ei ole asiaa ennen kuin koira istuutuu ja omistaja menee ensin ulos ja antaa koiralle sitten luvan.. ym ym.. mut näin.. kirjoja lukemalla saa paljon hyvää tietoa..


    • ei voimaa

      Rajoja ja rakkautta = hyvä suhde koiran ja omistajan välillä

    • Juuri noin. Rajoja ja rakkautta, niin homma toimii. Itselläni pk collie, ja sille oli kyllä tehtävä rajat selväksi. Eikä siihen todellakaan riittänyt pelkkä rakkaus ja älykkyys.

      Ja ettei keskustelu jälleen liukuisi siihen ikuisuuskysymykseen, onko koirilla laumanjohtajaa vai ei, niin minä määrittelen tuon asian niin, että oli koulutustapa mikä hyvänsä, lopputulos on se, että ihminen käskee ja koira tottelee. Ja siinä on tilanne jossa minä kutsun ihmistä johtajaksi. Omalla mittapuullani johtajuus ei välttämättä tarkoita sitä, että jos koira ei tottele, sitä rankaistaan tavalla tai toisella (viedään toiseen huoneeseen, torutaan tai otetaan kiinni niskasta yms). Vaan se tarkoittaa sitä, että koira tekee mitä ihminen haluaa, riippumatta siitä, miten tähän tulokseen on päästy.

      • narttu 3v.

        Meidän pk collielle ei todellakaan ole tarvinnut näyttää mitään "kaapin paikkaa".
        Ei ole koskaan korotettu ääntä eikä kuritettu millään tavalla. Tottelee ihan nätisti vain sormia napsauttamalla, menee paikalleen tarvittaessa, ei mitään kapinointia.

        Luonnetta kyllä löytyy tarvittaessa, puolustaa itseään ja meitä laumaansa. Ei siis ole mikään lässykkä.
        Tietää kyllä arvojärjestyksen laumassa, ei ole yrittänytkään testailla sitä. Ehkä olemme ansainneet kunnioituksen koska olemme kohdelleet koiraamme hyvin ja oikeudenmukaisesti.

        Huutaminen ja riepottelu ei sovi collien luonteelle, on niin herkkäaistinen.


      • narttu 3v. kirjoitti:

        Meidän pk collielle ei todellakaan ole tarvinnut näyttää mitään "kaapin paikkaa".
        Ei ole koskaan korotettu ääntä eikä kuritettu millään tavalla. Tottelee ihan nätisti vain sormia napsauttamalla, menee paikalleen tarvittaessa, ei mitään kapinointia.

        Luonnetta kyllä löytyy tarvittaessa, puolustaa itseään ja meitä laumaansa. Ei siis ole mikään lässykkä.
        Tietää kyllä arvojärjestyksen laumassa, ei ole yrittänytkään testailla sitä. Ehkä olemme ansainneet kunnioituksen koska olemme kohdelleet koiraamme hyvin ja oikeudenmukaisesti.

        Huutaminen ja riepottelu ei sovi collien luonteelle, on niin herkkäaistinen.

        Niin... Koiriakin on erilaisia. Mikä toimii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Teidän koiranne on oppinut ja hyväksynyt paikkansa ilman että teidän on tarvinnut sitä sen kummemmin korostaa, mutta toisille se on ositettava selvemmin. Meilläkin vanhempi koira hyväksyi asemansa suunnilleen sillä että siihen katsoi kylmästi, mutta pisti kyllä tämän nuoremman kuriin kun se alkoi uhitella liikaa. Ja tämä nuorempi taas ei todellakaan antanut helpolla periksi. Sen kanssa oli muutaman kerran pakko turvautua fysiikkaan kun mikään muu ei tehonnut. Minäkään en hyväksy väkivaltaa, eläinten kanssa varsinkaan, mutta fyysinen kurinpalautus ja väkivalta ovatkin kaksi eri asiaa.

        Kuten sanoit, huutaminen ja riepottelu ei sovi collielle (tai sen puoleen muillekaan), mutta jos sille nyt satunnaisesti jotuu ärähtämään tai ottamaan tukevan otteen niskasta (ei karvoista vaan niskanahasta) ja kääntää sen pois sopimattomasta käytöksestä, se ei vielä vahingoita täysipäisen collien henkistä tasapainoa. Nuo kaksi asiaa ovat kuitenkin pientä verrattuna siihen miten koirien joskus näkee komentavan toisiaan.


      • narttu 3v.
        lampinajadi kirjoitti:

        Niin... Koiriakin on erilaisia. Mikä toimii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Teidän koiranne on oppinut ja hyväksynyt paikkansa ilman että teidän on tarvinnut sitä sen kummemmin korostaa, mutta toisille se on ositettava selvemmin. Meilläkin vanhempi koira hyväksyi asemansa suunnilleen sillä että siihen katsoi kylmästi, mutta pisti kyllä tämän nuoremman kuriin kun se alkoi uhitella liikaa. Ja tämä nuorempi taas ei todellakaan antanut helpolla periksi. Sen kanssa oli muutaman kerran pakko turvautua fysiikkaan kun mikään muu ei tehonnut. Minäkään en hyväksy väkivaltaa, eläinten kanssa varsinkaan, mutta fyysinen kurinpalautus ja väkivalta ovatkin kaksi eri asiaa.

        Kuten sanoit, huutaminen ja riepottelu ei sovi collielle (tai sen puoleen muillekaan), mutta jos sille nyt satunnaisesti jotuu ärähtämään tai ottamaan tukevan otteen niskasta (ei karvoista vaan niskanahasta) ja kääntää sen pois sopimattomasta käytöksestä, se ei vielä vahingoita täysipäisen collien henkistä tasapainoa. Nuo kaksi asiaa ovat kuitenkin pientä verrattuna siihen miten koirien joskus näkee komentavan toisiaan.

        Totta, koirat ovat niin eriluonteisia, samasta pentueestakin olevat..


    • pk- collie

      meiän pk- collie uros on tosi herkkä huutamiselle. kotona jos jotkut riitelee tai muuten korottaa ääntään, se collie näyttää niin syylliseltä ettei oo tosikaan. se on myös vähän nössö.. ei siinä mitää vikaa oo mut kerran meille yritti murtautuu joku ja collie haukku ku ne soitti ovikelloo ja sitte ku ne tuli ikkunasta läpi ni sillon se meiän collie pakeni kaukaisimpaan nurkkaan...

      mut kyllä se on rakas ja sitä on kohdeltu hyvin ja niin hyvä käytöksinen herra.. ja hyväluontoinen. meil on sellane 1,5 ragdoll uros ja se välillä koettelee elukoitten arvojärjetsystä. sillon ku se sen pään ottaa nii tää collie menee sitäkin karkuun ja alistuu kissalle! yleensä sillon otetaa katilta luulot pois... ei nyt mitenkää väkivaltasesti mut näytetään sille arvojärjestystä..p

      • tiina koira

        meillä pk narttu oli tosi helppo. riehuminen petuna paljon pehmeämpää kuin esim . pystykorvalla. kirputti etuhampailla varovasti¨. oppi helposti asiat. esim. irti pidon.(paimenkoira kun on). todella tarkka kuulo, paukkuarka, itsepäinen. älykäs, hieno koira.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe