pakkaskelin voitelusta

hiihtäjän äiti

Miten kannattaisi tehdä? Ajattelin junnun kisoihin 10-15 asteen pakkasella voidella seuraavasti: harmaa grafiitti alle ja siklata melko lämpimänä pois. Harjauksen jälkeen matalafluorinen vihreä päälle, siklaus ja harjaus. Sitten joku kuivan pakkaskelin geeli ja päälle gold foxin nappi ilman lämmittämistä.

Mistä tiedän paljonko geeliä ja nappia pitää harjata? Onko se muka totta kun mulle on kerrottu että käsiharjalla voi harjata kuinka kauan vain. Vai olisko jollain jonkunlainen nyrkkisääntö?

Ja kannattaako nappi laittaa geelin alle vai kuinka päin? Ja onko koko napista tai geelistä mitään hyötyä vai onko se vain korvieni välissä...?

19

4719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtäjän äiti

Voisiko joku vastata vielä tuohon geeli-nappi-juttuun. Vai riittäisikö pelkkä matalafluorinen vaha päällimmäiseksi kerrokseksi.

• coach 59

jos on junnuista kyse niin laita vaan lf-parkkuja pohjiin ja säästyneet rahat vaikka harjoitusleirien kustannuksiin!

• matala profiili
        coach 59 kirjoitti:

jos on junnuista kyse niin laita vaan lf-parkkuja pohjiin ja säästyneet rahat vaikka harjoitusleirien kustannuksiin!

parafiinivoitelua tehdä siten, ettei lainkaan sulata parafiiniä? Tarkoitan siten, että parafiini ainoastaan hinkataan suksen pohjaan ja sitten harjataan sileäksi. Koska silloin kun sen sulattelee ja sitten siklaa kaikki pois mahdollisimman tarkkaan hukkamenekki on suuri ja niitä parafiiniroippeita kaikki paikat täynnä ja lattiat liukkaina. Tai sitten sellainen versio, että parafiinin hinkkaus, siis ei sulateta siitä palasesta, siklaus ja harjaus. Tulisi ainakin paljon vähemmän sitä parafiini ryönää.

• hiihtäjäkin
        matala profiili kirjoitti:

parafiinivoitelua tehdä siten, ettei lainkaan sulata parafiiniä? Tarkoitan siten, että parafiini ainoastaan hinkataan suksen pohjaan ja sitten harjataan sileäksi. Koska silloin kun sen sulattelee ja sitten siklaa kaikki pois mahdollisimman tarkkaan hukkamenekki on suuri ja niitä parafiiniroippeita kaikki paikat täynnä ja lattiat liukkaina. Tai sitten sellainen versio, että parafiinin hinkkaus, siis ei sulateta siitä palasesta, siklaus ja harjaus. Tulisi ainakin paljon vähemmän sitä parafiini ryönää.

Sisällä lämpimässä hinkkaa parafiinia pohjaa,katso että tulee tarpeeksi,sitten luonnon korkilla kova hinkkaus,että pohja kuumenee ja parkku sulaa.Sitten jäähdytys ja hyvä harjaus.

• patu 2010
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Sisällä lämpimässä hinkkaa parafiinia pohjaa,katso että tulee tarpeeksi,sitten luonnon korkilla kova hinkkaus,että pohja kuumenee ja parkku sulaa.Sitten jäähdytys ja hyvä harjaus.

tolla systeemillä pohjaan laittamaan kovia voiteita? esim. vihreä, Grafiitti jne.

• hiihtäjäkin
        patu 2010 kirjoitti:

tolla systeemillä pohjaan laittamaan kovia voiteita? esim. vihreä, Grafiitti jne.

Kun vain tarpeeksi voimallisesti jaksaa hinkata.Olen itse laittanut tokon lf-10-30,joka on tosi kova.
        En enää käytä rautaa missään voitelussa.

• Ekaluokkalaisen Isä
        coach 59 kirjoitti:

Fischer RCS Sprint Crown 130cm. Pitääkö voidella vai futaako sellasenaan?

• havutus
        Ekaluokkalaisen Isä kirjoitti:

hölmöily siklauksesta sillä ei saa kisa voitelua millään kelillä kokeiltu on ja paljon ei johdu kokemattomuudesta voihan joku mainostaa sitä pisnes mielessä hiihtäjän kans samaa mieltä että vaha laitetaan huippuluiston saamiseksi ,vahan voi toki laittaa kylmänäkin , mutta onko pysyvyys yhtä hyvä lämmittämällä laitettuun verrattuna.suosittelen holmenkol vahoja jos kylmänä laittaa on paljon helpompi työstää.

• Siklaus kusetusta?
        havutus kirjoitti:

hölmöily siklauksesta sillä ei saa kisa voitelua millään kelillä kokeiltu on ja paljon ei johdu kokemattomuudesta voihan joku mainostaa sitä pisnes mielessä hiihtäjän kans samaa mieltä että vaha laitetaan huippuluiston saamiseksi ,vahan voi toki laittaa kylmänäkin , mutta onko pysyvyys yhtä hyvä lämmittämällä laitettuun verrattuna.suosittelen holmenkol vahoja jos kylmänä laittaa on paljon helpompi työstää.

esim. Sinistä Rexiä 40€. ja riittä VUOSIKSI=tuhansia kilometrejä. Onko kallista? ja luisto aivan riittävä ainakin minulle toki kilsoja tulee vuosittain vain 2500-3000km. Kyllä toi siklaus on mennyt aivan liian monimutkaiseksi, jätkät siklaa jatkuvasti eri keleille erillaisia juttuja/kuvioo yms. Kyllä siklareilta loppuu suksista muovi ennemmin kuin JÄRKEVÄLLÄ voitelulla sukset palavat piloille. TÄMÄ ON TOSI.

• semmoisiaollaan
        Siklaus kusetusta? kirjoitti:

esim. Sinistä Rexiä 40€. ja riittä VUOSIKSI=tuhansia kilometrejä. Onko kallista? ja luisto aivan riittävä ainakin minulle toki kilsoja tulee vuosittain vain 2500-3000km. Kyllä toi siklaus on mennyt aivan liian monimutkaiseksi, jätkät siklaa jatkuvasti eri keleille erillaisia juttuja/kuvioo yms. Kyllä siklareilta loppuu suksista muovi ennemmin kuin JÄRKEVÄLLÄ voitelulla sukset palavat piloille. TÄMÄ ON TOSI.

mitä edellinen kirjoitti jos hiihtää kuntoilun merkeisssä sinistä vahaa pohjaan ei mee kauan 10 minuttia kun sukset on hiihtokunnossa pakkaskelille , turhaa raapia pohjia piloille iltakaudet.Suomalainen vain on niin narrattava että uskoo kaiken moista .Kuinkahan moni on pilannut kalliita suksia jonnin joutavilla yllytyksillä ja menny vajan perälle raapimaan tai höyläämään suksenpohjia kun joku on piruttaan yllyttänyt.siklaus on kuin Myllylän harmaata aluetta sillä tehdään nopeista hitaita perän pitäjiä ,häntäpään valvojia tarvitaanhan niitäkin.

• Pyry-Tuisku
        Ekaluokkalaisen Isä kirjoitti:

Crown-malli on ilmeisesti pitoalueelta kuvioitu, joten pitovoiteita ei tarvita. Jos luistoalueet ovat liukkaan tuntuiset, niin hiihtämään vaan. Jos ovat naarmuiset, niin siklauksella naarmut pois.

• Kylmää terästä
        Pyry-Tuisku kirjoitti:

Crown-malli on ilmeisesti pitoalueelta kuvioitu, joten pitovoiteita ei tarvita. Jos luistoalueet ovat liukkaan tuntuiset, niin hiihtämään vaan. Jos ovat naarmuiset, niin siklauksella naarmut pois.

Siklauksella saa tosiaan hyvin ne naarmut pois, ja hyvät sukset kyllin liukkaiksi kilpailua varten, jos asian tekee huolella. Ainakin vähänkin pitemmälle kilpailumatkalle ja/tai karkeammalle kelille. Tietty siklaus vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mikäli sen itse tekee.

Jos on henkinen tai muu pakko luistovoidella, tärkeä pointti on se, että välttää pohjien liikaa kuumentamista kuin ruttoa. Huokoiseksi palanut materiaali se ei pahemmin luista, vaikka laittaisi miten korkeafluorista massaa päälle.

• Ekaluokkalaisen isä
        Pyry-Tuisku kirjoitti:

Kiitos vastauksesta Pyry-Tuisku. Näin uumoilin vähän itsekin, mutta nyt homma helpottuu.

• Pyry-Tuisku
        Ekaluokkalaisen isä kirjoitti:

Kiitos vastauksesta Pyry-Tuisku. Näin uumoilin vähän itsekin, mutta nyt homma helpottuu.

Pitoalueelta kuvioitu suksi on tarkka jäykkyyden osalta, koska liian löysä kyllä pitää todella hyvin, mutta viheltää laskuissa. Ja löysällä suksella yhden suksen liuku voi olla hankalaa. Kuvioinnin säätäminen on teoriassa mahdollista, mutta työlästä eli ei kannata. Lapsihan kasvaa ja uusia suksia tarvitaan vuosittain.

• Bredband-sverige
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Kun vain tarpeeksi voimallisesti jaksaa hinkata.Olen itse laittanut tokon lf-10-30,joka on tosi kova.
        En enää käytä rautaa missään voitelussa.

"Lf 10-30,joka on tosi kova" varmaan näin onkin muuta oletko ajatellut että tuokin vaha on kymmeniä kertoja pehmeämpää kuin suksen pohjamateriaali?
        Lue ruotsalaisten hem.bredband teesit huolella läpi,eletään nykyaikaa ja vanhat "teesit" saattavat joutaa romukoppaan,ruotsin maajoukkue soveltaa tätäkin kehitys-suuntaa tuolla olympialaduilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe