Polykystiset munasarjat

Sally

Hei

Olen pian 24-vuotias nainen. Lääkäri kertoi, että minulla on polykystinen munasarja (vasen). Menkkoja ei tule kuin Terolutia popsimalla, paino nousee ja e-pillerit pannassa siihen asti, että "menkat kulkee". Lasten saaminenkin olisi mielessä lähivuosina ja lääkärin mukaan ei välttämättä helppoa. Mietityttää vain, että mihin tämä polykystinen munasarja lopulta johtaa, ikuiseen Terolut-kierteeseen ja lapsettomuuteenko? Muuta ratkaisua ei ole minulle tarjottu. Kertokaa siskot kokemuksianne!

19

24092

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ivf äiti

en tunne tätä ongelmaa, ja täällä tuntuu hiljaiselta. voisit myös kokeilla väestöliiton lapsettomuuspalstaa ja kysäistä sieltä.
      www.väestöliitto.fi

• ivf äiti

paikka on verkkoklinikan keskustelupalsta ei väestöliiton

• MonaLisa

Moi!
      MInulla myös pco. todettiin jo 1997 ja nyt kun lapsen aika olisi ongelmia tuli. Terolutia olen syönyt jo 2 vuotta ja nyt aloitettiin diformin(pco:n hoitoon ja painonhallintaan) ja klomifen(munasolun kasvamiseen ja irtautumiseen). Jännää.. tänään aloitan klomifenin ensimmäistä kertaa ja on todella toiveikas olo. Lääkärikin sanoi jos lasta/raskautta ole syyskuuhun mennessä niin aloitetaan järeämmät keinot..eli keinohedelmöitys ja koeputkihedelmöitys jos keinohed. ei toimi..

Aika paljon täällä on polykystisistä munasarjoista puhuttu, mutta PCO on sen lyhenne, jota käytämme..

Onnea Matkaan!!!

• mikaela

kun kävin tänään ultrassa kuukautisten poisjäännin takia. 9kk yritetty lasta. Lääkkeeksi määrättiin Primolut. Otettiin myös prolaktiini-testi.

• Sally

...ja kiitos teille vastanneille... Juu tuo painonhallinta on ongelma, olen hetkessä lihonut tolkuttomasti (ruokahalu ei lopu koskaan). Olen yrittänyt viime aikoina syödä monipuolisesti ja kevysti ja silti tuntuu, että vieläkin paisun kuin pullataikina. Vaatteista sen huomaan. Mikä lienee syy painon nousuun, pelkästään liika syominenkö? Vai ruokahalun lisääntyminen joka johtaa syömiseen? Vai paisunko itsekseni?Vaikuttaako tähän ruokahaluun jokin hormoni? Mietittyttää nämä asiat, oikea osoite näille kysymyksille lienee kuitenkin oma lääkäri... Mutta kommentteja?

• MonaLisa
        Sally kirjoitti:

...ja kiitos teille vastanneille... Juu tuo painonhallinta on ongelma, olen hetkessä lihonut tolkuttomasti (ruokahalu ei lopu koskaan). Olen yrittänyt viime aikoina syödä monipuolisesti ja kevysti ja silti tuntuu, että vieläkin paisun kuin pullataikina. Vaatteista sen huomaan. Mikä lienee syy painon nousuun, pelkästään liika syominenkö? Vai ruokahalun lisääntyminen joka johtaa syömiseen? Vai paisunko itsekseni?Vaikuttaako tähän ruokahaluun jokin hormoni? Mietittyttää nämä asiat, oikea osoite näille kysymyksille lienee kuitenkin oma lääkäri... Mutta kommentteja?

Niin mulla on ainakin insuliinin liikaeritystä, mitä juuri diforminilla yritetään hallita. Eli kun keho tuottaa ylimääräistä insuliinia on pakko syödä koko ajan että se insuliini tulee käytettyä johonkin. ja sehän lihottaa ja ylimääräinen insuliini varastoituu rasvaksi.. näin.. ei oo helppoa..
        paino on 7 vuodessa noussut liki 30 kiloa joten laihduttamaan, mutta nyt diforminin aikana olen laihduttamatta laihtunut jo 5 kg. koska diformin on aikuistyypin diabeteksen lääke.. toivottavasti selvensi.. Nyt reippaasti tk-lääkärille ja sieltä lähete sairaalan gynen polille. sitten asiat selviää...!!!!

• hirsu

ja tähän vaivaan liittyy sit hirsutismi ja se vasta paha vaiva onkin

• Tytsi2
        MonaLisa kirjoitti:

Niin mulla on ainakin insuliinin liikaeritystä, mitä juuri diforminilla yritetään hallita. Eli kun keho tuottaa ylimääräistä insuliinia on pakko syödä koko ajan että se insuliini tulee käytettyä johonkin. ja sehän lihottaa ja ylimääräinen insuliini varastoituu rasvaksi.. näin.. ei oo helppoa..
        paino on 7 vuodessa noussut liki 30 kiloa joten laihduttamaan, mutta nyt diforminin aikana olen laihduttamatta laihtunut jo 5 kg. koska diformin on aikuistyypin diabeteksen lääke.. toivottavasti selvensi.. Nyt reippaasti tk-lääkärille ja sieltä lähete sairaalan gynen polille. sitten asiat selviää...!!!!

Ei se insuliini varastoidu rasvaksi vaan sokeri varastoituu rasvaksi, jos sitä ei kulutua.

Insuliini auttaa sokerin imeytymisessä esim. lihakseen. Eli insuliini laskee verensokeria.

• Rakkulainen

... määrätäänkö tuota Terolutia nimenomaan niissä tilanteissa, joissa menkat ei itsestään kulje? Itselläni on kanssa pco-oireita, ultraäänikuvakin on otettu mutta yksi lääkäri sanoo että on ja toinen sanoo että ei oo (molemmat arvostettuja yksityislääkäreitä, eli ota tästä nyt sitten selvää). Kaikki muut oireet löytyy (paino- ja insuliiniongelma, akne - tosin lievä, karvoituksen lisääntyminen - tosin lievä, runsas hiustenlähtö), mutta menkat tulee kiltisti itsestään. Ovat tosin kaksi kertaa jääneet pois kuukausiksi, mutta lähteneet käyntiin nopealla keltarauhashormonikuurilla molemmilla kerroilla. Onko jollakulla enemmän kokemusta tästä pco-ongelmasta ja siitä, onko raskaaksi tultu ilman hoitoja, jos kuukautiset tulee suhtkoht normaalisti? Avusta kiitollisena...

• Sally

Hei

Mulla Terolut on tarkoitettu kuukautisten käynnistämiseen, söin taas kuurin ja menkat alkavat kohta. Jos jätän Terolutin pois, jää menkatkin pois. E-pillereitä en saa ennen kuin menkat kulkee normaalisti.

Lapsia en halua ihan vielä, mutta varmaankin parin vuoden sisällä. Lääkärin mukaan minun pitäisi syödä silloin lisää Terolutia ja jättää ehkäisy pois. Inhoan Terolutia, olen syönyt sitä useita kuureja yli kahdeksan vuoden aikana. Tuntuu, että sitä muuttuu aivan erilaiseksi kun nappailee sitä, mieliala vaihtelee ja paino nousee.

Mulle ei kukaan lääkäri ollut sanonut aikaisemmin ennen keskussairaalaa, että mulla olisi PCO. Yks tosin sanoi että olis jatkuva hiivatulehdus, mutta viikkoa myöhemmin keskussairaalan mukaan ei kuulemma ollutkaan =)

• kohta äiti

Itselläni on PCO diagnoosi viime syksystä, enkä oo saanut siihen mitään hoitoa. Oireita mulla on ollut pari vuotta (painon nousu, karvoitus, menkkahäiriöt), mutten osannut yhdistää niitä. Terolutista en siis osaa vastata, mutta raskaaksi tulo ei ollut vaikeaa (2 kk), vaikka lääkäri (kallis, yksityinen) sanoi etten voi ilman pillereitä vauvaa saada ja kierrot oli pahimmillaan 70 päivää. Jaksamista ja hedelmällistä kevättä!

• miilu-82

Heips!

Itselläni myös PCO-syndrooma ja endometrioosi. Endometrioosi todettiin 1999 ja PCO 2002. Kävin just eilen kontrollissa, kun yritetty lasta vuoden verran, eikä ole tärpännyt. Syy on PCO:ssa, eli munasarjan irtoamis-ongelma. Sain kuurin Clomifenia, jonka pitäisi saada aikaan varmempi munasarjan irtoaminen. En ole vielä aloittanut kuuria, mutta kuullut hyvistä kokemuksista. PCO on elinikäinen tauti, se alkaa syntymästä, mutta ei välttämättä ilmene ollenkaan. Sinulla se ilmeni (kuin myös minulla), mutta koita elää sen kanssa, kyllä ne tohtorit varmasti tietävät, mikä sinulle on parasta. Yritä vain ahkerasti tingata niiltä suoria vastauksia kysymyksiisi. Tsemppiä!!

• Ronja

... munasolun irtoamista. Olisi varmaan aika ikävää, jos munasarja irtoaisi...

• näinkin

Vuonna 95 minulla todettiin prolaktiinihormonin ylituotanto aika pahana, vuotta sen jälkeen polykystiset munasarjat, nuo löydöt tulivat muun tarkastuksen yhteydessä, lastenhankinta ei silloin ollut ajankohtaista. Kuukautiset olivat tuolloin olleet poissa 10 kk. Popsin vuoden verran prolaktiinin määrää veressä sitovia lääkkeitä, mutta lopulta sain niin kamalat sivuoireet, että omasta päätöksestäni jätin ne pois. Kuukautiset onneksi silti jatkuivat. Nyt ollaan kaksi ja puoli vuotta oltu ilman ehkäisyä, ja olin juuri ajatellut mennä kyselemään lääkäriltä, että mitä hoitoja tapauksessani tarvitsisin, josko voisin tulla ongelmistani huolimatta raskaaksi. Mutta sitten kaikki kävikin itsestään, kuukautiset jäivät hiljattain pois ja testi näytti positiivista, kahden ja puolen vuoden yrityksen jälkeen! Olen nyt 7 viikolla - pidän peukkuja, että jatkuukin kaikki ok. Ainakin nyt tiedän, että se on mahdollista. Eli joskus sattuu sellaistakin, että yllämainituista huolimattakin tärppää!

• ongelmallinen

Mulla on todettu monirakkulaiset munasarjat ja gynegologi olettaa vatsakipujeni ym. oireiden johtuvan endometrioosista. En ole ylipainoinen, mutta pco aiheuttaa kiusallista ja liiallista karvojen kasvua lähinnä reisissä. Diane Nova-pillereistä ei ole ollut apua. Lääkinnälliset keinot ovat vähissä. Olisin kiitollinen, jos jollakin olisi tietoa karvanpoistosta esim. laserilla. Tehoaako? Hinta? Riskit? Kivuliasta?

• sofia

Minulla on todettu pco. yritin lasta vuoden kunnes luovutin kun raskautta ei alkanut kuulua. Olin todella surullinen ja melkein luovuin unelmasta olla äiti.Varasin ajan lääkäriin,jotta voin keskustella lapsettomuushoidoista. Silloin lääkäri huomasi kohdussani pienen sydämmen, joka sykki ja teki minusta maailman onnellisimman äidin. Tämä on tosi tarina joka sattui kohdalleni. Haluan sanoa ettei koskaan kannata lakata yrittämästä!

• Yksi teistä

Olen maaliskuussa 24wee täyttäny..Kävin eilen Gynekolla jossa minulla todettiin PCO...vaikka enää niin tarkkaan muista siinä pelon sekaisen olotilan aiheuttaman kuurouden vallassa kun lääkäri yritti selittää minulle oireyhtymästä sain häneltä vinkkejä käydä katsomassa aiheesta netissä ja lukea aiheesta ihan rauhassa...Kun kuukautiseni alkoivat jäämään pois joka toinen kuukausi luulin vian tulevan viime vuodelta kun minut raiskattiin ja synnytin tytön,mutta jokseenkin huojennuin vaikka sainkin kuulla oireyhtymän olevan kaikkea muuta paitsi. Mitä nyt itse olen aiheesta lukenut niin kaikista tärkeintä on seurata painoa ja saada mahollisimman paljon painoa hallintaan koska yleinen oire PCO:ssa on painon nousu joka sitten vuoroisesti heikentää lasten saantia puhumattakaan altistaa diabetekseen herkemmin...Itselläni hoitoa aloitetaan ensin e-pillereiden avulla jonka jälkeen seurataan että riittääkö se normalisoimaan kiertoa jos ei niin sain kuulla että oireyhtymään on kuitenkin omat lääkkeet joilla tauti joko helpottuu tai jää pois..Se että kun voimme kuitenkin itse vaikuttaa asiaan hyvin paljon vain ja ainoastaan muuttamalla elämän tapojamme niin antaa toivoa koska olemme kuitenkin vastuussa omasta kehostamme ja pystymme ilman lääkäreitäkin pitämään tätä tautia kontrollissa...Siispä..toivon jokaiselle PCO-oireyhtymää sairastavalle todella paljon voimia ja päättäväisyyttä ajatella asioita jos ei aikaisemmin niin nyt viimeinkin oman kehon parhaaksi...

• MILLISSS

OLEN 20 VUOTIAS JA MULLA TODETTIIN REILU KAKSI VUOTTA SITTEN PCO. ALUKSI KUVITTELIN KOKOAJAN ETTÄ OLEN RASKAANA, SITTEN LÄÄKÄRI MÄÄRÄSI HOIDOKSI DIANE NOVAN,, VUOSI MENI JA MENIN TOISELLE LÄÄKÄRILLE JOSSA ALOITETTIIN mETFOREM JOKA ESTÄÄ MAKSAN SOKERIN TUOTANTOA. EN OLE YLI PAINOINEN EIKÄ MITÄÄN MUUTAKAAAN OIRETTA KUN RAKKULAT, MAHDOLLISIMMAN PIAN LAPSET JOS VAIN NIITÄ TAHTOO JA SAAMINEN JUU KUULEMMA VAIKEAA

• Slinnu

Hei,

Minullakin on pco-tyyppinen munasarja. Yritimme lasta reilut puolitoistavuotta. Söin hormoneja, primoluteja ja teroluteja. Juuri kun olin aloittamassa clomifena tein positiivisen testin. Nyt meillä kohta puolitoistavuotias lapsi ja toinen toiveissa. Odottelin menkkoja imetyksen loputtua, mutta ne eivät alkaneet normaalisti. Söin pari kuuria teroja ja nyt odotellaan, että alkaako menkat luonnollisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe