hirven kiima aika

luonnon ystävä

valskaako hirven perse samanlailla kuin koiran?

3

1528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirven mies

Hirven kiimahan tältä vuodelta meni jo. Vasta ensi syyskuussahan se uudestaan koittaa. Menneellä syksyllä oli ainakin täälläpäin tuossa lähisuolla melkoiset kiimakamppailut. Piti ihan yleisen turvallisuuden ja oman edun nimissä käydä pari väkivaltaista sarvipäätä ajamassa muutamana aamuna sieltä suolta pois. Kokeilin hirvien hätyyttelyssä mm. vanhaa pappa-Tunturin äänitorvea. Hyvin toimi ja sonnit lähti!

Nimittäin, yleensä jos sinne suolle sonneja ilmestyy, niin ei itse pysty (ainakaan menestyksekkäästi) naakimalla saamaan hirvilehmää lähihollille suon reunaan. Olen puuhastellut siihen suon reunaan sellaisen pienen kyttäyskopin, josta pystyy vaikka seurailemaan lintujen muuttoa tai esim. kutsumaan hirveä kiima-aikaan. Aikanaan Amerikoista tuli työmatkalla hankittua sellainen kunnon hirvipilli ja hirvihajuste (mitä lie sonnin kusta), ja aivan aidon näköinen muovinen hirvi kuva "decoy". Monesti jos ei sonnia suolle ilmesty, niin sen emähirven saa siihen ihan kymmenen metrin päähän kyttäyskopista, "iskuetäisyydelle".

Varsinaisena "iskuvarustuksena" minulla perinteisesti on kopissa ollut pillin ja kunnon hajustesuihkauksen lisäksi maastotakki ja armeijan maastokuvioitu lippalakki "sorsalakki". Housupuolella olen nähnyt parhaaksi ihan sellaset tavalliset, melko tiukat sinikeltaiset uimahousut eli "spiidot". Vuosien kokemuksen perusteella olen todennut ne ehdottomasti kiskaista juoksussa pois jalasta. Aluksi kokeilin ihan ilman housuja, mutta aika pian totesin ettei siinä kopin penkillä paljaalla kankulla kovin mukava ole istua. Kenkien virkaa ovat minulla aina hoitaneet ihan perinteiset Nokian kumisaappaat (niiden kanssa olenkin ties kuinka monia hikisiä tunteja harjoitellut tuota 10 metrin suojuoksua, ja nyt se jo aika sukkelaan luonnistuu). Yleensä olen myös uimalaseja käyttänyt ihan suoroiskeiden varalta!

Kun emä hirvi tulee siihen n. 10 metrin etäisyydelle kopista; niin alan hivuttautua pikkuhiljaa ulos kopin ovesta. Yleensä pääsen juuri ja juuri kokonaan ovesta ulos, ennen kuin hirvi havaitsee minut. Silloin paukahtaa päälle yleensä niin kova juoksi spurtti kuin vain ikinä lähtee. Kyllä mies yhden hirven 10 metrin juoksussa voittaa; se vaatii vaan kovaa treeniä! Hirvilehmä (mmm... lehmä.. nam!) yleensä hädin tuskin kerkeää upottavalla suolla kääntyä, kun olen jo "pelipaikoilla". Kun olen juoksussa noin 3 metrin päässä hirvestä, niin nopealla ranneliikkeellä kiskaisen spiidot riekaleiksi, ponnistan pakaralihakset äärimmilleen, ja loikkaan lehmän selkään. Tässä vaiheessa täytyy olla tarkkana (tämä vaihe vaatii ehdotomasti eniten harjoittelua). Täytyy loikata suoraan takaapäin hirven selkään (ei yhtään vinossa kulmassa), tarttua käsillä lehmän niskakarvoista, ja suoraan ilmalennosta laskeutuessa saada ns. "nakki sämpylän väliin". Jos ei osu, niin tilanne on menetetty! Omalla vuosikymmenten harjoittelullani yleensä osun.
      Jos/kun hirvilehmällä on "tortussa täytettä", se lähtee juoksemaan suolle kuin vauhkopää. Tässä vaiheessa (vauhdissa ja hytkymisessä) kun pitää vain hirven niskasta lujasti kiinni, niin hyvin nopeasti (n. 10 sec. max) on ns. "homma hoidettu kotiin".

Tämän hommat on hoidettu, päästän yleensä vain rennosti irti niskakarvoista ja putoan suolle kuin perunasäkki konsanaan. Siinä suolla sitten yleensä polttelen parin nortit, ja otan ihan pitkät päivänokoset. Mikäs siinä maatessa, yleensä syyskuisena aamuna aurinko alkaa ihan nätisti paistelemaan. Ja jos ei, niin raikas sade vilvoittaa. Ahh, tätä elämää...

ps. Sattuuko kukaan tietämään täällä syytä siihen; kun tuo naapurin hirviseura on valitellut; että nykysin vain harvat hirvilehmät tässä lähialueilla tekee vasoja. Mikä mahtais olla syynä!?

• pertttu

vai semmosta! itselläkin kyllä kieltämätä aina joskus alkaa kieli lipomaan, kun hirvijahdissa emä ja vasa jolkottelevat passista ohi :D :D :D

• kiimahajustemen

naaraan kiimahajuste tehoaa naisiin hyvin.hajustetta saappaan varteen ja naapurin rouvat tulee aivan kuumaksi.joskus useampaa rouvaa päivässä joutuu siementämään.mikäs sen mukavempaa kun saa kellisttä naapurin kiimaisen pullean rovan ja siemenet tupaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      19
      4669
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1702
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      287
      1566
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1514
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      243
      1388
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1150
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1120
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1089
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1054
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1023
    Aihe