jakeluhommat pakulla

3828

Muutamia kysymyksiä jakeluhommista pakulla... Mielessä on jo jonkin aikaa pyörinyt ajatus oman firman perustaminen johon tulisi yksi pakettiauto ja minä. Tarkoituksena olisi ilmeisesti perustaa vain toiminimi jolla rupeaisin ajamaan. Miten kannattavaa kyseinen touhu on? Tarkoituksena ei ole rikastua, vaan elättää vain itsensä yrittäjänä. Kannattaako auto ostaa lainalla vai jos on rahaa niin ihan omillaan?? Tarvitaanko pakettiautolla kuljetukseen liikennelupaa, vai onko vain kuorma-autoille? Jos olen oikein itse lukenut niin en tarvitse kuin auton ja ajut?? Mistä käytännössä ajuja kannattaa ruveta kyselemään, kiitolinja?

Kirjoittelen tähän kunhan mieleenjuolahtaa jotain. Haluaisin tähän vain asiallisia kommentteja. En mitään että työ on perseestä tms. Työtä en pelkää, enkä työaikoja.

18

8991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääs...

      Liikenneluvan tarvitset jokatapauksessa. Aina kun liiketoimintana on tavaran kuljettaminen tieliikenteessä tarvitaan liikennelupa sekä paketti, että kuorma-autolla.

      • MattiNäsä

        Eikö selviä ilman liikennelupaa jos auto on todella pieni, luokkaa Yaris Verso tai vastaava paku.


      • Max Load
        MattiNäsä kirjoitti:

        Eikö selviä ilman liikennelupaa jos auto on todella pieni, luokkaa Yaris Verso tai vastaava paku.

        mutta meneppä johonkin kuljetus-/logistiikkafirmaan myymään itseäsi ja Yarista tavarankuljetukseen.
        Mainosten jako ja lähettifirmat keskustelee muualla, oisko harrastukset & vapaa-aika osiossa?


    • Rekkamies Hellusta

      Liikenneluvan tarvitset aina jos kyseessä on yli 2000 kiloinen paku tai kuormuri.

      Mutta voit ostaa esim pitkät ja korken VW crafterin http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/HLG_VW_Crafter.jpg jokin tuon tapainen, ja uutoskatsastaa sen verovapaaksi asutontautoksi, jolloin se on reksiteriotteen mukaan henkilöauto, näinollen et tarvitse liikennelupaa, eikä tuo "asuntoautovarustelu" juurikaan vaikuta tavaratilan kokoon.

      Ja esim tuon kokoiseen autoon mahtuu reilu 300 pullalaatikkoa, joten sitten vaan tarjoamaan ajua vaikkapa Vaasan tai Fazerin leipomoille, tai vaikkapa iltasanomien yöjakeluun.

      Toki moraalisesti tuo on väärin ajella ilman liikennelupaa, ja karvaperseiset rekkamiehet ei siitä tykkää, mut vittuako siitä sitten.

      Mutta muista että jos sen "asuntoauton" paino on yli 3500 kiloa, tarvitsee asentaa ja käyttää ajopiirturia, vaikka se onkin henkilöauto...

      • 2+4=?

        saattaa muistaa tällaista kikkailijaa jonkinsuuruisella maksumääräyksellä.
        Siis yrityksen nimissä asuntoauto joka ei ole vuokrakäytössä, jos sen ainoa hyödyllinen käyttö on pullan ajo niin tulkitsee 100%:sti yksityiskäyttöön kuuluvaksi, vai?


      • Ei mitää
        2+4=? kirjoitti:

        saattaa muistaa tällaista kikkailijaa jonkinsuuruisella maksumääräyksellä.
        Siis yrityksen nimissä asuntoauto joka ei ole vuokrakäytössä, jos sen ainoa hyödyllinen käyttö on pullan ajo niin tulkitsee 100%:sti yksityiskäyttöön kuuluvaksi, vai?

        Toki vakuutukset yms on hieman kalliimmat, koska auto on ammattiliikenteessä, mutta mitäs siitä sitten, on se silti halvempaa kuin hankkia liikenneluvat yms ;)


      • Luvallinen
        Ei mitää kirjoitti:

        Toki vakuutukset yms on hieman kalliimmat, koska auto on ammattiliikenteessä, mutta mitäs siitä sitten, on se silti halvempaa kuin hankkia liikenneluvat yms ;)

        olla tai sitten tyhmä jos ei saa lupia hankittua.


    • varma nakki

      heiluria ajamaan hobby hallin ja loken väliä pikkupaku riittää hyvin eikä työt lopu taatusti.

      • 3828

        Mitenkäs nyt jos tuon liikenneluvan käypi suorittamassa niin mitä itse olen lukenut niin se on voimassa 5vuotta?? Joutuuko aina viiden vuoden välein suorittamaan kyseisen kurssiin uudestaa ja maksamaan 1500e joka on tämänhetkinen hinta??


      • Lää.h
        3828 kirjoitti:

        Mitenkäs nyt jos tuon liikenneluvan käypi suorittamassa niin mitä itse olen lukenut niin se on voimassa 5vuotta?? Joutuuko aina viiden vuoden välein suorittamaan kyseisen kurssiin uudestaa ja maksamaan 1500e joka on tämänhetkinen hinta??

        Lääninhallitus uusii luvan tai luvat jos täytät vielä viiden vuoden jälkeen luvan myöntämisen ehdot.
        Heh heh heh heh. Eli ottaa vain vähän rahaa ja uusii luvat.


      • 3828
        Lää.h kirjoitti:

        Lääninhallitus uusii luvan tai luvat jos täytät vielä viiden vuoden jälkeen luvan myöntämisen ehdot.
        Heh heh heh heh. Eli ottaa vain vähän rahaa ja uusii luvat.

        Ei kenelläkään olisi käytännön kokemuksia pakulla jakeluhommissa? Oma firma tai vastaavaa? Olisi mukava kuulla, että miten onnistuu ja kannattaa.


      • pa yrittäjä
        3828 kirjoitti:

        Ei kenelläkään olisi käytännön kokemuksia pakulla jakeluhommissa? Oma firma tai vastaavaa? Olisi mukava kuulla, että miten onnistuu ja kannattaa.

        12 vuotta olen toiminut paku yrittäjänä kyllä homma kannattaa mutta palkka on aika pieni mikä jää kulujen jälkeen uutta autoa en ole pystynyt koskaan ostamaan laskutettavia tunteja viikossa 30-40,

        pitäisi olla enemmän. Lomia ei pysty pitämään koska ei ole varaa palkata ketään jos pitää viikon lomaa tuuraajaa saa opetaa ainakin 2 viikkoa eli viikosta lomaa 3 viikon kulut.
        Mene vieraalle töihin saat sairas-kesälomat ja pekkaset jne


      • Kaverit tuntee Ramin
        pa yrittäjä kirjoitti:

        12 vuotta olen toiminut paku yrittäjänä kyllä homma kannattaa mutta palkka on aika pieni mikä jää kulujen jälkeen uutta autoa en ole pystynyt koskaan ostamaan laskutettavia tunteja viikossa 30-40,

        pitäisi olla enemmän. Lomia ei pysty pitämään koska ei ole varaa palkata ketään jos pitää viikon lomaa tuuraajaa saa opetaa ainakin 2 viikkoa eli viikosta lomaa 3 viikon kulut.
        Mene vieraalle töihin saat sairas-kesälomat ja pekkaset jne

        Hommaa ekana tuo lupa.Mene Skal / Ael kurssille.
        Kurssi on oikeastaan tällä hetkellä jo olemassa olevien yrittäjien pelastus.
        Jos ei lupia vaadittaisi niin kaikki käkkäräpäät olisi tuolla ajelemassa.
        Kurssi on aika puuduttava mutta sitten kun AKE:n valvoma koe järjestetään silloin punnitaan
        miten hyvin olet sisäistänyt asiat.Tyhmät pärjää tuurilla.
        Toivottavasti sinulla on paksu lompakko.
        Kuluja on meinaa aika paljon kuukaudessa eläkemaksut , pakollinen tapaturmavakuutus, auton kulut ymym
        Ja onhan meitä yrittäjiä tuolla.Luuletko että kukaan vapaahetoisesti luovuttaa ajopaikkoja
        pois kun lama on päällä ja tavaraa ei hirveesti välttämättä kulje.
        Saat ehkä muutaman tunnin lenkin jostakin mutta ei se vielä riitä.Jos hyvä
        tuuri käyt saat 8-10 tunnin lenkin jostakin.Mutta riittääkö sekään.
        Hinnat pakuilla on tosi alhaiset samoin pulla-mersuilla.
        Melkein kaikki vakio lenkit menee KTK:kautta (Nyt mene ostamaan osakkeita )
        Mikäli tarjoat itseäsi suoraan esim Itella , Transpoint , Schenker
        vastaus on aika selkeä.Ei tarvetta. Moni edellämainituista on karsi yrittäjiä pois viime kesän jälkeen.
        Ne jolla ajopaikka on pitää siitä kylläkin kiinni.Lehtien ajo sama homma.
        Ei vapaudu lenkkejä ja muista hinta yö ajossa ei ole hääppönen.
        Mikäli palkkaat jonkun ajamaan kassa menee miinukselle ( tai löydät jonkun tekemään tuon homman)Mitä sitten ajelet päivällä ?
        Kamalan katkeralta kuulostaa tämä kirjoitus onneksi on monen vuoden kokemus eri
        ajoista ja kesti melkein 2 vuotta ennekuin sain oman pakuni pyörimään kannattavasti.
        Toisen konkurssi oli minun pelastus kun erittäin hyvä ajopaikka tuli syliini omalla luotettavuudella.
        Nyt autoni on 14 tuntia päivässä ajossa ja viikonloput vapaat.
        Uusi iso Sprintteri on tilattu ja vanhassa olikin jo tuhkakuppi täynnä.
        Muista maksa ALV:t ja kaikki Verot ym pakolliset maksut.Mikäli lähdet sille linjalle että
        niitä en maksa loppuu urasi aika nopeasti.

        Mieti vielä tarkkaan oletko oikea ihminen yrittäjäksi.Kestätkö tarpeeksi paineita painella tuolla säässä kuin säässä.Sitten tulee hinku lomaa ottaa ja kuka ajosi tuuraa ?
        Paljon on myös pakuja vapaana eli ei ole keikkaa.
        KTK:n tolppa jonoissa on ruuhkaa.Ei autot hirveesti liiku.Elätkö sillä että
        saat yhden tunnin keikan kolmen päivän odottelun jälkeen.Ja sitten taas jonon hännille.

        Mutta on vielä vaihtoehto nämä pikalähettifirmat.Osta Yaris Verso ja teippaa se vihreäksi.
        Keikka on ja ei ole.Mitään siitä ei tienaa.Dieseliä menee käteen jää ylinopeussakot.
        Latvian kaverit eestin rekisteröidyllä autolla tienaa paremmin samassa firmassa, miksiköhän ?


      • Kapitalisti-Riistäjä
        Kaverit tuntee Ramin kirjoitti:

        Hommaa ekana tuo lupa.Mene Skal / Ael kurssille.
        Kurssi on oikeastaan tällä hetkellä jo olemassa olevien yrittäjien pelastus.
        Jos ei lupia vaadittaisi niin kaikki käkkäräpäät olisi tuolla ajelemassa.
        Kurssi on aika puuduttava mutta sitten kun AKE:n valvoma koe järjestetään silloin punnitaan
        miten hyvin olet sisäistänyt asiat.Tyhmät pärjää tuurilla.
        Toivottavasti sinulla on paksu lompakko.
        Kuluja on meinaa aika paljon kuukaudessa eläkemaksut , pakollinen tapaturmavakuutus, auton kulut ymym
        Ja onhan meitä yrittäjiä tuolla.Luuletko että kukaan vapaahetoisesti luovuttaa ajopaikkoja
        pois kun lama on päällä ja tavaraa ei hirveesti välttämättä kulje.
        Saat ehkä muutaman tunnin lenkin jostakin mutta ei se vielä riitä.Jos hyvä
        tuuri käyt saat 8-10 tunnin lenkin jostakin.Mutta riittääkö sekään.
        Hinnat pakuilla on tosi alhaiset samoin pulla-mersuilla.
        Melkein kaikki vakio lenkit menee KTK:kautta (Nyt mene ostamaan osakkeita )
        Mikäli tarjoat itseäsi suoraan esim Itella , Transpoint , Schenker
        vastaus on aika selkeä.Ei tarvetta. Moni edellämainituista on karsi yrittäjiä pois viime kesän jälkeen.
        Ne jolla ajopaikka on pitää siitä kylläkin kiinni.Lehtien ajo sama homma.
        Ei vapaudu lenkkejä ja muista hinta yö ajossa ei ole hääppönen.
        Mikäli palkkaat jonkun ajamaan kassa menee miinukselle ( tai löydät jonkun tekemään tuon homman)Mitä sitten ajelet päivällä ?
        Kamalan katkeralta kuulostaa tämä kirjoitus onneksi on monen vuoden kokemus eri
        ajoista ja kesti melkein 2 vuotta ennekuin sain oman pakuni pyörimään kannattavasti.
        Toisen konkurssi oli minun pelastus kun erittäin hyvä ajopaikka tuli syliini omalla luotettavuudella.
        Nyt autoni on 14 tuntia päivässä ajossa ja viikonloput vapaat.
        Uusi iso Sprintteri on tilattu ja vanhassa olikin jo tuhkakuppi täynnä.
        Muista maksa ALV:t ja kaikki Verot ym pakolliset maksut.Mikäli lähdet sille linjalle että
        niitä en maksa loppuu urasi aika nopeasti.

        Mieti vielä tarkkaan oletko oikea ihminen yrittäjäksi.Kestätkö tarpeeksi paineita painella tuolla säässä kuin säässä.Sitten tulee hinku lomaa ottaa ja kuka ajosi tuuraa ?
        Paljon on myös pakuja vapaana eli ei ole keikkaa.
        KTK:n tolppa jonoissa on ruuhkaa.Ei autot hirveesti liiku.Elätkö sillä että
        saat yhden tunnin keikan kolmen päivän odottelun jälkeen.Ja sitten taas jonon hännille.

        Mutta on vielä vaihtoehto nämä pikalähettifirmat.Osta Yaris Verso ja teippaa se vihreäksi.
        Keikka on ja ei ole.Mitään siitä ei tienaa.Dieseliä menee käteen jää ylinopeussakot.
        Latvian kaverit eestin rekisteröidyllä autolla tienaa paremmin samassa firmassa, miksiköhän ?

        Kapitalisti-Riistäjä!!...!Päivää vaan!

        Selitit juuri alan kuvoita sekä menestymisen mahdollisuuksia..!
        Totta puhut yrittämisen asioista.!

        Siinä on vaan se ero ,että kun kerrot millä PÄRJÄÄ niin varmaan tarkoitit että millä RIKASTUU!!
        Ei kannata olla vaatimaton!

        Nämä rekkatyypit ovat selittäneet iät ja ajat täälläkin että miten isäntä RIKASTUU MINUN työlläni!
        Uskottavahan se on!

        Se ajaa Hummerilla ja koko suku asuu palatsissa ja ei ne tee vittu mitään! Minä, RANE, olen AINOA työtätekevä koko firmassa!
        MUN selkänahalla ne pröystäilee ja skoolailee!!
        Näinhän ne Ranet kirjoittaa ja jumalauta ovat ihan oikeastikin sitä mieltä!
        Palkka on olematon mitä käteen jää!

        Unohtuu vaan duunarilta noin neljä kuukautta palkallista lomaa vuodessa,eläkkeet,terveydenhoito,edut ym.!

        Pystytkö SINÄ edes palkkaamaan vakituisen kuskin joka kolhii sun auton, haukkuu asiakkat, veivaa tunnit,ja jää saikulle kiireisimpään aikaan?! Ja haukkuu sut saatanan kapitalisti-riistäjäksi
        joka ajaa Hummerilla ja asuu palatsissa!

        Mulla on ollut niitä paskiaisia jo kymmeniä vuosia ja katkeruus vaan lisääntyy!
        Työt,autot,ajot ym.kaiken järjestän ja kuskit kusee räystäältä niskaan jatkuvasti!

        Kaikki maksan ja kaikki kärsin! Hullu olen, en kiellä! Siis kun hoiden tätä KAPITALISTIN virkaa!

        Keksi autoillesi hyvät ,tuottavat ajot ja ota renki hommiin!
        Käteen jää plus miinus nolla, saat paskan Hummerimiehen maineen,verenpainetaudin ja kuolet nuorena KAPITALISTINA!
        Rane kohottaa sulle Sorbus lasin muistoksi! Kippis!


      • KErro nyt vaan..
        pa yrittäjä kirjoitti:

        12 vuotta olen toiminut paku yrittäjänä kyllä homma kannattaa mutta palkka on aika pieni mikä jää kulujen jälkeen uutta autoa en ole pystynyt koskaan ostamaan laskutettavia tunteja viikossa 30-40,

        pitäisi olla enemmän. Lomia ei pysty pitämään koska ei ole varaa palkata ketään jos pitää viikon lomaa tuuraajaa saa opetaa ainakin 2 viikkoa eli viikosta lomaa 3 viikon kulut.
        Mene vieraalle töihin saat sairas-kesälomat ja pekkaset jne

        Kerro nyt meillekin arvoisa nimimerkki pa yrittäjä joka ei varmaan tule enää koskaan esiintymään tällä nimimerkillä, että mikä kuljetushomma on sellainen, että tunteja tulee 6-8 päivässä, mutta silti homma on niin vaikeaa että tarvitaan kahden viikon koulutus...


      • pa yrittäjä
        KErro nyt vaan.. kirjoitti:

        Kerro nyt meillekin arvoisa nimimerkki pa yrittäjä joka ei varmaan tule enää koskaan esiintymään tällä nimimerkillä, että mikä kuljetushomma on sellainen, että tunteja tulee 6-8 päivässä, mutta silti homma on niin vaikeaa että tarvitaan kahden viikon koulutus...

        no aamulla kaupan jakeluja ja päivällä kaupungille sosiaali- ja terveyspuolen ajoja ja jos on niin kodinkone kuljetuksia. Mutta työn luonne on vaan sellaista kun purkupaikkoja päivässä n 3o ja eri paikat eri päivinä ja kaupungin hommassa eri viikoilla on eri paikkoja noin 20-25

        ja silleen kokemus on osittanut että viikossa ei oiken hommia sisäistä että niitä olisi vielä kun lomalta palaam


      • olisitte..
        pa yrittäjä kirjoitti:

        no aamulla kaupan jakeluja ja päivällä kaupungille sosiaali- ja terveyspuolen ajoja ja jos on niin kodinkone kuljetuksia. Mutta työn luonne on vaan sellaista kun purkupaikkoja päivässä n 3o ja eri paikat eri päivinä ja kaupungin hommassa eri viikoilla on eri paikkoja noin 20-25

        ja silleen kokemus on osittanut että viikossa ei oiken hommia sisäistä että niitä olisi vielä kun lomalta palaam

        Pakulla suoritettavasta elintarvike ajosta.Siis lämpösääädellyistä kuljetuksista.Kannattaako arvoisat yrittäjät?


      • olisitte.. kirjoitti:

        Pakulla suoritettavasta elintarvike ajosta.Siis lämpösääädellyistä kuljetuksista.Kannattaako arvoisat yrittäjät?

        kannattaa aina jos sulla asiakkaat valmiina ,muuten ei.koska auton kylmäsäilytys tilat maksavat maltaita(pitää olla eu-tarkastetut).Normi pakun hinta kohoo melkein puolella...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2204
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      61
      2062
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1961
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1354
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe