Kun mikään basso ei riitä

Bassomaniaa

Toivottavasti kukaan oikea hifisti ei nyt loukkaannu erikoisesta kysymyksestäni.
Juuri poisnukkunut vahvistimeni oli Marantzin PM-64 ja nyt pitäisi uusi hankkia. Kaiuttimet ovat Gradient Avant.
Olen mieltynyt todella muhkeisiin ja jykeviin bassosoundeihin. Jopa siinä määrin, että ei haittaa vaikka osa soittimista ja/tai soundeista hukkuu sinne alle.
Olen ottanut yhteyttä pariinkin liikkeeseen ja tuonut vahvistimia kotiin kuunneltavaksi. Mutta soundit ovat olleet jopa kevyemmät kuin vanhassa Marantzissa.
Lisähaastetta vahvistimelle asettaa se, että kuuntelutila eli olohuone on kummallinen, tavallaan pyramidin muotoinen, jossa korkeutta on lakipisteessä 4,5 metriä.
Olisiko jollakin antaa hyviä neuvoja:
- onko tietoa sopivasta mallista/merkistä.
- onko tietoa hyvästä liikkeestä pk-seudulla (olen huomannut, että joissakin liikkeissä suhtaudutaan mieltymykseeni hieman ylimielisesti, mikä sinänsä on kummallista. Kaikillahan on oma makunsa).

10

1379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aapelikaapeli.

Kannattaa kysellä vastaavia laitteita valkeakoskella sijaitsevasta Koskiviihde nimisestä Hi-Fi liikkeestä.
      Hifi puolta hoitaa sen niminen kaveri kun Risto Rautiainen.

• Bassomaniaa

Lisäys tuohon ensimmäiseen viestiini:
      Hintaa saisi vahvistimella olla 500-1000 euroa.

• neuvokas.

eikö niitä bassoja voi vaan säätää isommalle. ei ole vaikeaa.

• Bassomaniaa

Säätö luonnollisesti onnistuu. Hain esimerkiksi kotikuunteluun Vuosaaren Mr. Hifistä Marantzin PM 7001-vahvistimen. Siinä oli basso- ja treble-säädöt, mutta kovin jäi kevyeksi ja ohueksi soundit verrattuna vanhaan Marantziin. Onko vahvistinten tuotetiedoissa löydettävissä joku tietty arvo, normi tai luku joka kertoisi muhkeista bassoäänistä?

• viisas.
        Bassomaniaa kirjoitti:

Säätö luonnollisesti onnistuu. Hain esimerkiksi kotikuunteluun Vuosaaren Mr. Hifistä Marantzin PM 7001-vahvistimen. Siinä oli basso- ja treble-säädöt, mutta kovin jäi kevyeksi ja ohueksi soundit verrattuna vanhaan Marantziin. Onko vahvistinten tuotetiedoissa löydettävissä joku tietty arvo, normi tai luku joka kertoisi muhkeista bassoäänistä?

osta subbari, niin saat bassoa niin paljon kuin haluat. voit vaikka kuunnella pelkästään sitä.

• jormas.

Korjauta sitä Marantziasi, tuolla rahalla saat varmasti kuntoon. Tai osta samanlaista ehjää tilalle, hintataso lienee siellä parinsadan tietämillä kun euroopasta kattelee.

• Hei.....

Itsellä on kuuntelutilana 5 * 8,5 m2. Yhdistin aikanaan olo- ja makuuhuoneen ja tein väliseinän tilalle "baaritiskin". Itse suosin kanssa vanhaa Marantzia. Päätevahvistimena on Marantz Sm8 Esotec ja etuvahvistimena on tällä hetkellä Marantz nelikanavaviritinvahvistin mallia 4230. Kaiuttimina on Kef 105.2 pari.

Mä joudun ainakin itse pienentämään bassotoiston ihan minimiin, puskee alapäätä niin julmetusti pihalle, ja välillä tuntuu että sitä tulee silloinkin liikaa!!! Ääni on muuten täysin erotteleva ja puhdas ja tilantuntuinen. Mutta kaikillahan on omat mieltymyksensä äänen suhteen.

Olisiko osasyynä tuo mainitsemasi "pyramidi-muoto" kuuntelutilassasi? Oman tietämykseni mukaan huoneen kulmikas muoto vaimentaa alataajuuksia.

Oletko harkinnut kaiuttimien vaihtoa?

T: Maestro39

• Bassomaniaa

Kiitokset maestrolle vastauksesta. Osaatko vinkata mikä voisi olla sellainen Marantzin (tai jonkun muun merkin) integroitu vahvistin, jossa olisi paketoituna samat ominaisuudet kuin tuossa mainitsemassasi pääte- ja etuvahvistinyhdistelmässä?

Kaiuttimien vaihtoa en ole edes huomannut ajatella! Voisiko niiden avulla pönkittää esimerkiksi tuon PM-7001:n kepeää äänimaailmaa?

Entä mikä on mielipiteesi subbareista joita joku tuossa edellä ehdotti?
        Näitä kyselen, kun en itse tarpeeksi tiedä.

• Bassomaniaa kirjoitti:

Kiitokset maestrolle vastauksesta. Osaatko vinkata mikä voisi olla sellainen Marantzin (tai jonkun muun merkin) integroitu vahvistin, jossa olisi paketoituna samat ominaisuudet kuin tuossa mainitsemassasi pääte- ja etuvahvistinyhdistelmässä?

Kaiuttimien vaihtoa en ole edes huomannut ajatella! Voisiko niiden avulla pönkittää esimerkiksi tuon PM-7001:n kepeää äänimaailmaa?

Entä mikä on mielipiteesi subbareista joita joku tuossa edellä ehdotti?
        Näitä kyselen, kun en itse tarpeeksi tiedä.

Subbareista minulla ei ole mitään kokemuksia, joten vaikea on niistä sanoa mitään.

Vahvistimen tärkein tehtävähän on että se jaksaa kuormittaa kaiuttimia ongelmitta eikä ns. nikelly. Jos on heikkotehoinen vahvistin niin se kuormittaa keski- ja ylä-ääniä, joten ääni saattaa säröytyä ja kovilla äänenpaineilla ne voivat jopa rikkoutua. Ja tämmösessä tapauksessa bassotoistossa turvaudutaan yleensä siihen että niitä lisätään, jolloin basso ei ole ns. kontrollissa.

Kaiuttimien hyötysuhde on kans aika oleellinen asia. Mitä huonompi hyötysuhde on niin vahvistimen laatu tulee silloin merkittäväksi tekijäksi. Mun Kef-kaiuttimissa on todella huono hyötysuhde, ja sen takia olen tykästynyt vanhoihin Marantzeihin kun ne jaksaa puskea tuota tehoa riittävästi.

Tuo Marantz 4230 on integroitu vahvistin jo itsessään. Aikanaan noihin laitettiin Pre OUT / Main IN liitäntä, joten sitä voi käyttää etuvahvistimena tarvittaessa.
        Marantz Sm8 virallinen etuvahvistin on Marantz Sc8, ja se minulla rupesi oikkuilemaan. Tarkoitus olisi saada siitä vielä soittopeli, aika näyttää.

Tässä nyt taas joitain ajatuksia....

• maestro39 kirjoitti:

Subbareista minulla ei ole mitään kokemuksia, joten vaikea on niistä sanoa mitään.

Vahvistimen tärkein tehtävähän on että se jaksaa kuormittaa kaiuttimia ongelmitta eikä ns. nikelly. Jos on heikkotehoinen vahvistin niin se kuormittaa keski- ja ylä-ääniä, joten ääni saattaa säröytyä ja kovilla äänenpaineilla ne voivat jopa rikkoutua. Ja tämmösessä tapauksessa bassotoistossa turvaudutaan yleensä siihen että niitä lisätään, jolloin basso ei ole ns. kontrollissa.

Kaiuttimien hyötysuhde on kans aika oleellinen asia. Mitä huonompi hyötysuhde on niin vahvistimen laatu tulee silloin merkittäväksi tekijäksi. Mun Kef-kaiuttimissa on todella huono hyötysuhde, ja sen takia olen tykästynyt vanhoihin Marantzeihin kun ne jaksaa puskea tuota tehoa riittävästi.

Tuo Marantz 4230 on integroitu vahvistin jo itsessään. Aikanaan noihin laitettiin Pre OUT / Main IN liitäntä, joten sitä voi käyttää etuvahvistimena tarvittaessa.
        Marantz Sm8 virallinen etuvahvistin on Marantz Sc8, ja se minulla rupesi oikkuilemaan. Tarkoitus olisi saada siitä vielä soittopeli, aika näyttää.

Tässä nyt taas joitain ajatuksia....

Niin juu..piti vielä mainita semmoinen seikka, että tuo Sm8 oli huollossa joskus -90 luvulla. Se kun kuumeni kuin hellankoukku ja siitä vähennettiin tehoja about 30%. Ja se kuumeneminen omalta osaltaan on rikkonut tuon Sc8- etusen. Avasin tuon Sc8-etusen ja totesin että piirilevy on lämmön takia vioittunut, tai ainakin luulen niin. Etuvahvistinta ei pitäisi koskaan pitää päätevahvistimen päällä! Mieluummin sitten toisinpäin tai mikäli mahdollista niin täysin erillään. Ja ilmanvaihdosta on huolehdittava.

Mutta hyvin tuo Sm8 silti jaksaa, vaikka siitä on se 30% alennettu tehoja. Aivan huippupeli, mutta nuo taitaa olla aika harvinaisia tai ainakin kysyttyjä. Ulkomaailmassa noilla on omat keräilijänsä ja kannatusjoukkonsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3040
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1727
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1417
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1411
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1169
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      339
      930
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      267
      909
    Aihe