Miten suomenlapinkoiraa kuuluu esittää näyttelyissä? Saako häntä riippua alhaalla kun koira on paikallaan? Miten takajalkojen pitäis olla?
Kaipaisin todellakin vastausta näihin!
Kiitos!
Suomenlapinkoiran esittäminen näyttelyissä
18
4938
Vastaukset
- moivaannyt
Eikös se ideaali ole hännän olla ylhäällä.
Takajalkojen pitänevi olla mieluusti sellaisessa asennossa, että takajalkojen kulmaukset pääsevät oikeuksiinsa.- Näyttelyt
onko ny ymmärtäny ihan väärin, vai saako lapinkoira narttu pitää hätää alhaalla, kun ei ole liikkeellä? Meidän neidille tuntuu olevan joskus mahdottomuus pitää häntää ylhäällä (en tarkoita tilanteita joista se ei tykkää)
- näyttelyharrastaja
Näyttelyt kirjoitti:
onko ny ymmärtäny ihan väärin, vai saako lapinkoira narttu pitää hätää alhaalla, kun ei ole liikkeellä? Meidän neidille tuntuu olevan joskus mahdottomuus pitää häntää ylhäällä (en tarkoita tilanteita joista se ei tykkää)
rotumääritelmän mukaan : " Koiran liikkuessa häntä on selän päälle tai kupeelle kiertynyt, levossa se saa olla riippuva. " ei siis mitään eroa nartun ja uroksen hännän kantamisessa. Onhan se koira tietysti edustavamman ja pirteämmän näköinen, jos sillä seistessä on häntä ylhäällä, mutta sillä siis ei ole sinänsä mitään merkitystä. jotkut handlerit pitävät häntää kädellä selän päällä jossei koira sitä itse nosta. omasta mielestäni tämä siis turhaa koska sillä ei niin suuresti ole väliä.
lapinkoira on mielestäni helppo esittää, sillä sitä ei tarvitse kovasti asetella. jalkojen asento tietty kannattaa katsoa ettei koira seiso miten sattuu, mutta muuten ihan saa seisoa nätisti miten itse haluaa. kunhan seisoo ja juoksee nätisti että liikkeet ja rakenteen saa tuomari siitä selville. näin olen itse kokemuksella saanut selville. - näytelyharrastaja
näyttelyharrastaja kirjoitti:
rotumääritelmän mukaan : " Koiran liikkuessa häntä on selän päälle tai kupeelle kiertynyt, levossa se saa olla riippuva. " ei siis mitään eroa nartun ja uroksen hännän kantamisessa. Onhan se koira tietysti edustavamman ja pirteämmän näköinen, jos sillä seistessä on häntä ylhäällä, mutta sillä siis ei ole sinänsä mitään merkitystä. jotkut handlerit pitävät häntää kädellä selän päällä jossei koira sitä itse nosta. omasta mielestäni tämä siis turhaa koska sillä ei niin suuresti ole väliä.
lapinkoira on mielestäni helppo esittää, sillä sitä ei tarvitse kovasti asetella. jalkojen asento tietty kannattaa katsoa ettei koira seiso miten sattuu, mutta muuten ihan saa seisoa nätisti miten itse haluaa. kunhan seisoo ja juoksee nätisti että liikkeet ja rakenteen saa tuomari siitä selville. näin olen itse kokemuksella saanut selville.lisäksi vielä tuohon edelliseen. lueskelin vielä tuota rotumääritelmää ja sen tulkitsemista. eli siis edellinen kommentoija on varmasti siis lukenut samaa tekstiä kun kommentoi tuosta nartun hännänkannosta: "Etenkin (luonteeltaan rodunomainen) narttu laskee helposti hännän seistessään paikallaan." Nartuilla siis yleisemmin häntä laskee paikallaan seistessä, mutta sillä siis ei ole mitään väliä. ;) ja koska teksissä lukee vielä " etenkin luonteeltaan rodunomainen", niin eikö se myös rivien välistä luettuna merkkaa myös vähän sitä että se on myös hyväkin että se häntä nartulla laskee, on siis rodunomainen narttu ;) (itselläni siis myös narttu, jota näyttelyissä käytän)
- Lappari
Näyttelyt kirjoitti:
Siis eihän sillä ole väliä, mutta rotumääritelmän mukaan rodunomainen narttu laskee häntänsä alas lepoon, kun se pysähtyy/ lopettaa liikkumisen.
Itelläni on jo toinen lappari menossa, toinen lopetettiin 31.1.2013 Topi oli vasta 6kk vanha.
Se suru oli niin suuri että itkin oikeesti niin paljon, että ei mitään rajaa.
Ja voin sanoa kaikille jotka menettää koiransa, niin suru hellittää JOSKUS, mutta ikävä ei koskaan. - suomenlapinkoira par
Lappari kirjoitti:
Siis eihän sillä ole väliä, mutta rotumääritelmän mukaan rodunomainen narttu laskee häntänsä alas lepoon, kun se pysähtyy/ lopettaa liikkumisen.
Itelläni on jo toinen lappari menossa, toinen lopetettiin 31.1.2013 Topi oli vasta 6kk vanha.
Se suru oli niin suuri että itkin oikeesti niin paljon, että ei mitään rajaa.
Ja voin sanoa kaikille jotka menettää koiransa, niin suru hellittää JOSKUS, mutta ikävä ei koskaan.Minulla neljäs suomenlapinkoira tällä hetkellä, edellinen kuoli viime syksynä 6 kk ikäisenä :( Suru oli niin lohduton ja loputon, mutta muistot jää ihanasta pikkupennusta.
Tämähän on tosi vanha keskustelu, mutta luulenpas että se on vähän katsojan/tuomarin silmässä, mielestäni on kaunis tuuhea häntä jota kantajansa kauniisti kantaa :) muttei näyttelyissä mikään hylkäävä piirre siis jos häntää pitää alhaalla ja olen myös kuullut että yleistä narttukoirille, täytyy olla äksöniä että häntä on ylhäällä. Tapauskohtaista luulisin.
- Mietteliäs12345
Saako häntää pitää kädellä tyvestä ylhäällä, niin että ei riipu. Voiko siitä hylätä? Vai onko se väärin/huijausta? Vai pitääkö nostaa ja antaa olla ja jos luupahtaa niin nostaa uudelleen, mutta ei pietä kiiinni???
- näyttelyharrastaja
Jotkut kyllä pitävät koiran häntää ylhäällä, joko hännänpääkarvoista kiinni pitämällä tai sitten hännän tyvestä pitelemällä... ei kai siinä mitään väärää ole.. joskus olen tuomarin kuullut sanovan että ei sitä häntää tarvitse pitää ylhäällä...
jotkut handlerit tosiaan pitävät häntää ylhäällä, sillä näyttäähän koira paremmalta häntä selällä. Toisinaan sillä hännällä yritetään peittää joitain koiran "rakennevikoja" esim laskevaa selkälinjaa, tai jos tiedetään tuomarin pitävän lyhyemmästä rakenteesta, silloin koiran saa näyttämään aavistuksen neliömäisemmältä kun koiralla on häntä selällä... jokainen tekee mitä tykkää.. tosiaan jotkut tuomarit sitten saattaa kommentoida siitä.
tärkeintä että se koira osaa seisoa nätisti paikallaan ja seisoessa olis hyvä että ne jalatkin olisi hyvin aseteltu, että näkyy kulmaukset jne... - lappasin omistaja
Suomenlapinkoiraa EI asetella mihinkään asentoon.
Lapinkoira on vapaasti esitettävä rotu.
Kuitenkin on suotavaa koira opettaa seisomaan edustavasti niin että kulmaukset tulevat hyvin esiin.
Mutta suomenlapinkoiraa EI ASETELLA.
Tietysti jos joku näin tekee oma on häpeänsä, mutta se asettelu näillä ei todellakaan ole tarpeen.- swaaag
no tässäkin asiassa paljon riippuu mitä sillä asettelemisella tarkoitetaan, mutta itse omistan lapparin ja käytän sitä paljonkin näyttelyissä, ja itse en kyllä katso pahasti jos joku sitä lapparia asetteleekin? Kyllä itsekkin ainakin jalkoja asettelen jos koira ei niitä itse laita hyvin..
- Lappari
Moi! Voisitteko kertoa vinkkejä suomenlapinkoiran esittämisestä.
Itse olen kiertänyt nyt n. 10 mätsäriä, ja nyt ollaan lähdössä 15.2 Pelloon ryhmänäyttelyyn. Koirani on 1 vuotta ja 2 kuukautta riistanvärinen narttu. Olen perehtynyt rotuun hyvin, mutta kaipaan silti kokeneiden vinkkejä kehään. Kiitos jos autatte :)- suomenlapinkoira
Tänne myös vinkkejä, ja kertoisitko Lappari minulle vinkkejä mätsäreihin kun ajattelin pentuni kanssa käydä semmoisessa ennen virallisempaa näyttelyä :)
- Puolukkamaan Bilvi
suomenlapinkoira kirjoitti:
Tänne myös vinkkejä, ja kertoisitko Lappari minulle vinkkejä mätsäreihin kun ajattelin pentuni kanssa käydä semmoisessa ennen virallisempaa näyttelyä :)
Itse esitän suomenlapinkoiran näyttelyssä/mätsärissä
Niin , että laitan sen hyvään asentoon ja nostan hännän sen selän päälle. BIS kehään ei viellä olla päästy mutta kyllähä sinne ehtiii. Nyt ollaan käyty 10 mätsärissä ja nyt mennään ryhmänäyttelyyn.
Vinkkinä, että juttele koiralle kehässä., siitä tuomarit tykkää jos koiraan on hyvä kontakti ;) - urospentu
Puolukkamaan Bilvi kirjoitti:
Itse esitän suomenlapinkoiran näyttelyssä/mätsärissä
Niin , että laitan sen hyvään asentoon ja nostan hännän sen selän päälle. BIS kehään ei viellä olla päästy mutta kyllähä sinne ehtiii. Nyt ollaan käyty 10 mätsärissä ja nyt mennään ryhmänäyttelyyn.
Vinkkinä, että juttele koiralle kehässä., siitä tuomarit tykkää jos koiraan on hyvä kontakti ;)Kiitos kivasta viestistä ja hyvästä vinkistä :) Vielä kun vain uskaltaisi kehään, kun ei tiedä miten tämä kakara siellä riekkuu :D
Ja riippuu tuomarista; mielestäni muuan tuomari suosii liian neliömäisiä, terhakan pystykorvamaisia lappareita. Kielen päällä on monta kertaa pyörinyt tokaisu "ei ne ole mitään saksalaisia pystykorvia, vaan suomalaisia paimenkoiria..."
- Koiratietäjä
Mitä tarkoittaa rotuunotto?
- Suomenlapinkoiria
Lappalaiskoirilla on ns. avoin rekisteri jolloin voidaan rotuun ottaa koira joka muistuttaa tarpeeksi suomenlapinkoiraa ominaisuuksiltaan ja sitä ilmeisesti verrataan rotumääritelmään. Koirat jotka rotuun otetaan merkitään ER-rekisteriin. Tässä sinulle jotain mitä minä asiasta tiedän!
http://www.lappalaiskoirat.fi/?id=jalostus/rotuunotto - Lapinkoira
Olin Suomenlapinkoiranartullani Pellossa 15.2 Sieltä tuli JUN-EH, Kemijärveltä 29.3 tuli JUN-EH, JUK-2. Olimme Match Show:ssa 5.4 Tuloksin PUN-1, BIS-5, ja 6.4 PUN-2. Ehdottomasti parhaat tuloksemme mätsäreistä ;) Onnea lapinkoirien esittäjille näyttelyihin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252618Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1162436Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup231976Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581953Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua241487Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3051237- 601043
- 2581023
- 53960
- 146923