Kun ei voi olla wicca

Not a wiccan anymore

Luin wiccasta netistä 16-vuotiaana, ja innostuin. Ajattelin että tässä on nyt juttu minulle. Jumalatar ja Jumala! Niinhän minä olin aina ajatellut että jos on isä taivas niin onko sitten myös äiti maa? Niin minä uskoin.

Mutta kun olin ollut wicca puoli vuotta, aloittanut vasta opettelemaan magiaa ja rituaaleja, jotain tapahtui. Minulle alkoi tulla viestejä kahdelta oikealta ihmiseltä. Toinen asuu niin kaukana ja on tavoitttamattomissa ja toisellekaan en uskalla puhua, kun tiedän että hän pitäisi minua hulluna. Nämä viestit olivat erittäin ilkeitä. Minua haukutiin ja minun väitettiin tehneen pahoja tekoja joita en ollut tehnyt. Jumalattaren avustamana nämä ihmiset sitten kertoivat minulle asioita, turmelivat sielunikin, joten irtosin totuuden pyörästä. Ja Jumalatar vain luuli sen olevan se mitä halusin.

Ennen sitäkin kirjoitin wiccafoorumille ajatuksistani että tunnen ajatusteni vuotavan näille kahdelle ihmiselle, ja minulle vastattiin että aurani tosiaan saattaa vuotaa ajatuksiani ulkopuolisille jos minulla on heikko aura. Ja minä otin sen täysin todesta.

Nyt olen 20 v, ollut kotona osastolta 2 vuotta ja viestit alkavat hellittää. Onko niin että wicca ei vain sovi jollekulle? Jumalattaren kanssa kuuluu olla yhteydessä ja häneltä kuuluu saada vastauksia. Mutta kukaan ei halua Jumalattarelta sellaisia vastauksia kuin minä sain. Koin hänen ymmärtäneen täysin väärin.

En ollut turvassa, olin turmion tiellä, ja Jumalatar kertoi minulle vain että minun kuuluu tehdä itsemurha. Olisiko minun tässä kuulunut luottaa Jumalattareen, mitä te wiccat ajattelette? Millaisia viestejä te muut wiccat saatte Jumalattarelta vai olinko minä ainoa joka koin Jumalattaren puhuvan minulle. Vai olinko vain sairas?

En todellakaan uskalla enää olla wicca. Jumalattaren kanssa kuuluu kommunikoida mutta minut se sai vain sekaisin. Olen nyt kristitty, ehkä se sopii minulle paremmin?

Vai enkö vain luottanut Jumalattareen kun uskoin hänen olemassaolostaan huolimatta olevani turvaton, vaarassa? Kuitenkin kaikki Jumalattaren rukoilussa saamani vastaukset veivät luottamukseni Jumalattareen.

Aiheuttaako wicca psykoosia? Pitäisikö wicca kieltää alaikäisiltä? Onko niin että joillekin wicca ei vain sovi, niille jotka ovat pehmeämpiä, herkempiä vaikutuksille. Tottakai, päänsä saa sekaisin millä tahansa uskonnolla. Mutta uskonto jossa harjoitetaan magiaa ja avataan yhteyksiä päästä päähän, opetellaan näkyjä ja telepatiaa, saattaa kyllä olla vaarallisempi. Ainakin minun mielestäni.

Eli voiko olla ihmisiä, jotka eivät voi olla wiccoja?

21

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anders Kana

      Eipä sulle kristinuskokaan yhtään paremmin sovi. Kohta tulee Jumala kuiskuttelemaan korvaan, että pitää esikoinen tappaa. Sitäpaitsi koska Jeesus oli paimen, tulee sinun pukeutua lampaaksi jotta pelastuisit.

      Trolli. Bää.

      • Not a wiccan anymore

        Ei ole tullut kristinuskon Jumalalta viestejä, kumma kyllä.

        Ja en ole trolli vaikka toivoisin olevani.


    • Eräs lukija

      "Vai olinko vain sairas?"

      Olit, valitettavasti. Hienoa jos olet parantunut/parantumassa.

      "Aiheuttaako wicca psykoosia? Pitäisikö wicca kieltää alaikäisiltä?"

      Ei. Ei. Nupin tosiaan saa sekaisin millä uskonnolla/ideologialla tahansa, jotkut ilmankin noita. Sairaus ei katso uskontoa. Jos koet saavasi turvaa kristinuskosta ja voivan sen myötä paremmin, niin hieno juttu. Suosittelen kuitenkin jatkamaan mahdollisia kesken olevia hoitoja/lääkitystä, ja tarkkailemaan omaa kuntoa. Psykoosi voi uusiutua.

    • Tri Mieli

      Kaikki uskonnot voivat laukausta psykoosin.

    • huuhaawicca

      Ensinnäkin kirjoituksesi osoittaa ettet ole perehtynyt wiccalaisuuteen sitten yhtään. Jumala ja jumalatar Wiccalaisuudessa eivät ole mitään auktoriteettejä jotka kertovat sinulle miten elää ja olla niinkuin kristinuskossa. Jumala ja jumalatar ovat ja antavat sinun olla. He ovat kaikkialla ja heitä kunnioittamalla elät sopusoinnussa itsesti, jumaluuden ja luonnon kanssa, sillä kaikki nuo kolme ovat yhtä. Viestien saanti jumalattarelta kuuluu johonkin ihan toiseen uskontoon kuin Wiccalaisuuteen. Päätän siis viestini siihen että uskon sinun olevan vain provoilija jolla on jotain Wiccalaisuutta vastaan. Kyllähän sitä kuka tahansa mielummin uskoo kostonhimoiseen ja verenhimoiseen isäjumalaan joka tappaa ihmisiä joka päivä sen takia että häneen ei uskota... Kuin että uskoisi jumaluuteen joka on hyvä ja rakastava ja kumpuaa sinusta itsestäsi.

      • Not a wiccan anymore

        En ole provo... ja kyllä olen lukenut esim. Kate Westin wiccan käsikirjan, en vain ehtinyt kauan olla wicca ennen kuin jouduin siitä luopumaan, siksi en wiccasta kuitenkaan paljon tiedä.

        Mutta minä uskoin kyllä että Jumala ja Jumalatar ovat kaikkialla, -paitsi minussa! Uskoin että minut on irrotettu heidän yhteydestään , eli kaikkeudesta, niinkuin ruumiista leikkaisi yhden sormen pois. Siksi he eivät tiedä mitä haluan. Että olen irrallinen enkä enää osa Jumalatarta.

        Ja uskoin kyllä että Jumalatar tarkoitti minulle hyvää, luuli vain minun haluavan että sieluni tuhotaan. Yritin selittää mutta en voinut koska en ollut enää Jumalatar enkä siis Jumalattaressa. Kun wiccassa jokaisessa asuu Jumalatar, minussa ei enää asunut.

        Eikä minulla ole mitään wiccaa vastaan. Jopa kaipaan sitä välillä. Sitä huolettomuutta kun en ennen psykoosiani uskonut rangaistukseen, helvettiin ja saatanaan niinkuin nyt. Silloin sitä vain käveli koiran kanssa niityllä täysikuun yönä ja pyysi Jumalatarta näyttämään minulle rakkauden. Nyt saan vain pelätä. Mutta jos rupeaisin taas wiccaksi, pelkäisin vain enemmän. En voi luottaa Jumalattareen.

        Ensin psykoosini oli täysin irrallinen uskonnosta, muta sitten pyysin Jumalatarta auttamaan, ja wicca sekoittui juttuun täysin. Jumalatar auttoi ensin, mutta sitten päinvastoin.

        Sanoit että viestien saaminen Jumalattarelta ei kuulu wiccaan. Kuitenkin Starhawkin Spiral Dancessa sanottiin että Jumalattareen ei uskota vaan häneen ollaan yhteydessä.


      • Afeca
        Not a wiccan anymore kirjoitti:

        En ole provo... ja kyllä olen lukenut esim. Kate Westin wiccan käsikirjan, en vain ehtinyt kauan olla wicca ennen kuin jouduin siitä luopumaan, siksi en wiccasta kuitenkaan paljon tiedä.

        Mutta minä uskoin kyllä että Jumala ja Jumalatar ovat kaikkialla, -paitsi minussa! Uskoin että minut on irrotettu heidän yhteydestään , eli kaikkeudesta, niinkuin ruumiista leikkaisi yhden sormen pois. Siksi he eivät tiedä mitä haluan. Että olen irrallinen enkä enää osa Jumalatarta.

        Ja uskoin kyllä että Jumalatar tarkoitti minulle hyvää, luuli vain minun haluavan että sieluni tuhotaan. Yritin selittää mutta en voinut koska en ollut enää Jumalatar enkä siis Jumalattaressa. Kun wiccassa jokaisessa asuu Jumalatar, minussa ei enää asunut.

        Eikä minulla ole mitään wiccaa vastaan. Jopa kaipaan sitä välillä. Sitä huolettomuutta kun en ennen psykoosiani uskonut rangaistukseen, helvettiin ja saatanaan niinkuin nyt. Silloin sitä vain käveli koiran kanssa niityllä täysikuun yönä ja pyysi Jumalatarta näyttämään minulle rakkauden. Nyt saan vain pelätä. Mutta jos rupeaisin taas wiccaksi, pelkäisin vain enemmän. En voi luottaa Jumalattareen.

        Ensin psykoosini oli täysin irrallinen uskonnosta, muta sitten pyysin Jumalatarta auttamaan, ja wicca sekoittui juttuun täysin. Jumalatar auttoi ensin, mutta sitten päinvastoin.

        Sanoit että viestien saaminen Jumalattarelta ei kuulu wiccaan. Kuitenkin Starhawkin Spiral Dancessa sanottiin että Jumalattareen ei uskota vaan häneen ollaan yhteydessä.

        Kyllä psykoosiin voi liittyä harha-ajatuksia, jotka hellittävät, kun aivokemiat normalisoituvat.
        Tunnen kyllä useita ihan terveitä kristittyjä ihmisiä, jotka saavat tiedon sanoja, ajatuskuvia esim. rukoustilanteissa.

        Ap, usko se ettei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Häneen uskovat. Tokihan omista hölmöilyistä voi tulla ikävyyksiä, kuten kaikille muillekin tässä elämässä.
        Ja pelastusvarmuus on eri asia, kuin olla varma pelastumisestaan. :)


    • Mythologica

      Wicca ei ole kaikille, se pitää hyväksyä. Mutta ei myöskään islam tai kristinuskokaan ole kaikille (tai mikä tahansa muukin uskonto tai aate).

      Olit sairas, Jumalatar, kuten wiccassa nähdään ei komentele, määräile ja ehdollista. Jumalatar ei koskaan pyytäisi sinulta mitään, ei henkeäsi, ei sieluasi, ei ruumistasi. Hän ei tahdo sinulta mitään vastalahjaksi. Jumalat tahtovat vain hyvää ihmisille.

      Sairasmieli voi ulkoistaa "äänet" Jumalaksi, Jumalattareksi, enkeliksi, saatanaksi... Ihan miksi vain ja mieli tätä kautta yrittää vahingoittaa itseään, sinua. Jumalatar ei ole sinulle puhunut, Jumalatar puhuttelee toisilla tavoin ja hän ei tosiaankaan vahingoita ja vaadi sinua vahingoittamaan ketään. Tie parantumiseen olisi se että hyväksyt että ääni on sinusta itsestäsi, sairastuneesta mielestä, ei Jumalattaresta.

      Wicca ei aiheuta psykoosia siinä sen enempää kuin muukaan uskonto. Psykoosin herkkyys on ihmisissä itsessään ja voi laueta kelläkin mistä syystä tahansa.

      Kate Westin kirja ei kerro wiccalaisuudesta, vaikka nimi hämääkin. Samanlaisia ajatusmalleja ja maailmaa sivuaa, eklektiseltä kulmalta ja omana noituuspolkuna. Joten tietosi wiccasta ovat olleet varsin minimaalliset. Myöskin Spiral Dance ei ole wiccalaisuudesta vaan kirjoittaja on Reclaimin harjoittaja ja painottaa enemmän Jumalattareen ja luontoyhteyteen mm. eko -aatteen kautta.

      Ja yhteys Jumaluuksiin ei tarkoita että he kuuluisivat ihmisten päissä ääninä tai henkinä tai tuntemuksina. Jo vain oleminen riittää yhteyteen.

      • Mythologica

        Yhteys Jumaluuksiin voi kokea monella tapaa, mutta tarkoitin enemmänkin sitä että negatiivisena ääninä/kokemuksina/henkinä jotka tahtovat pahaa ja vahingoittaa sinua ja ympärillä olevia ei ole wiccassa.


    • järjenääni123456

      jos kuulet ääniä, puhetta tai kuiskauksia ilman että ne ovat muiden ihmisten aiheuttamia, niin kärsit luultavasti skitsofreniasta.

      Hae lääketieteellistä apua ja lopeta sairauteesi vedoten wiccalaisuuden haukkuminen.

      • Not a wiccan anymore

        En kuule ääniä, vaan ne ovat ajatuksia. Tulee ajatuksia mieleen.


      • happyluckyfeet
        Not a wiccan anymore kirjoitti:

        En kuule ääniä, vaan ne ovat ajatuksia. Tulee ajatuksia mieleen.

        Oli ne ajatuksia tai ääniä ne ovat lähtöisin sinun omasta mielestäsi ne kaikki.


      • Kylmänmarja
        Not a wiccan anymore kirjoitti:

        En kuule ääniä, vaan ne ovat ajatuksia. Tulee ajatuksia mieleen.

        Hei vaan, aloittaja!

        Älähän huoli, me kaikki olemme välillä hakuteillä. Kun ahdistaa ja omassa olemuksessa on vaikea nähdä hyvyyttä, kauneutta ja pyhyyttä, tekee helposti juurikin oma mieli tepposet - se alkaa Jumalattaren sijaan puhua kovaa ja kirkkaalla äänellä juuri niitä sanoja ja asioita, joita pelkäät kuulevasi.

        On oikein kuulla Jumalattaren ääni ja tuntea läsnäolo, mutta on myös turvallista opetella tunnistamaan tämä ääni ja siihen liittyvä tunne, ettei tule vahingossa huijanneeksi itseään.

        Kuten Starhawk (joka muuten on wicca, Reclaiming on vain liike wiccan sisällä) sanoo, Jumalatar on läsnä jokaisessa. Masennus ja psykoosi muuttavat kokemusta itsestäsi, mutta eivät koskaan voi poistaa todellista luontoasi, joka on pyhä ja hyvä.

        Jos koet olevasi turvassa kristinuskossa, olet turvassa siellä. Mutta jos haluat harjoittaa wiccaa, suosittelen, että aloitat opiskelemalla sitä vaikka yhdessä jossakin ryhmässä. Monissa suuremmissa kaupungissa pakanat tapaavat, järjestävät opinto- ja lukupiirejä ja keskustelevat keskenään. Sellaiseen on hyvä osallistua, koska silloin saat palautetta muilta siitä, kuuletko todella Jumalattaren äänen, vai oman pelkosi kaiun.

        Wiccalla on taipumus nostaa esiin sielussamme jo valmiiksi asuvat asiat. Jos sydämessäsi on pelkoa, joudut kohtaamaan sen. Valitettavasti jouduit omien murheidesi eteen hyvin nopeasti ja ilman ohjausta. Miten täysikuun valaisemalta pellolta ja rakkauden näystä päädytään itsetuhoon?

        Jumalatar ei koskaan vaadi sinua vahingoittamaan itseäsi tai ketään muutakaan elävää olentoa. Hän on Kaikkeuden Äiti, joka itkee lapsensa kyyneleitä, iloitsee hänen naurustaan ja kulkee rinnalla. Hän ei vaadi sinua luopumaan elämästäsi, vaan murheistasi ja peloistasi. Hän odottaa sinua elämäsi risteyksissä, ojentaa sinulle kätensä pimeässä.


      • Mythologica
        Kylmänmarja kirjoitti:

        Hei vaan, aloittaja!

        Älähän huoli, me kaikki olemme välillä hakuteillä. Kun ahdistaa ja omassa olemuksessa on vaikea nähdä hyvyyttä, kauneutta ja pyhyyttä, tekee helposti juurikin oma mieli tepposet - se alkaa Jumalattaren sijaan puhua kovaa ja kirkkaalla äänellä juuri niitä sanoja ja asioita, joita pelkäät kuulevasi.

        On oikein kuulla Jumalattaren ääni ja tuntea läsnäolo, mutta on myös turvallista opetella tunnistamaan tämä ääni ja siihen liittyvä tunne, ettei tule vahingossa huijanneeksi itseään.

        Kuten Starhawk (joka muuten on wicca, Reclaiming on vain liike wiccan sisällä) sanoo, Jumalatar on läsnä jokaisessa. Masennus ja psykoosi muuttavat kokemusta itsestäsi, mutta eivät koskaan voi poistaa todellista luontoasi, joka on pyhä ja hyvä.

        Jos koet olevasi turvassa kristinuskossa, olet turvassa siellä. Mutta jos haluat harjoittaa wiccaa, suosittelen, että aloitat opiskelemalla sitä vaikka yhdessä jossakin ryhmässä. Monissa suuremmissa kaupungissa pakanat tapaavat, järjestävät opinto- ja lukupiirejä ja keskustelevat keskenään. Sellaiseen on hyvä osallistua, koska silloin saat palautetta muilta siitä, kuuletko todella Jumalattaren äänen, vai oman pelkosi kaiun.

        Wiccalla on taipumus nostaa esiin sielussamme jo valmiiksi asuvat asiat. Jos sydämessäsi on pelkoa, joudut kohtaamaan sen. Valitettavasti jouduit omien murheidesi eteen hyvin nopeasti ja ilman ohjausta. Miten täysikuun valaisemalta pellolta ja rakkauden näystä päädytään itsetuhoon?

        Jumalatar ei koskaan vaadi sinua vahingoittamaan itseäsi tai ketään muutakaan elävää olentoa. Hän on Kaikkeuden Äiti, joka itkee lapsensa kyyneleitä, iloitsee hänen naurustaan ja kulkee rinnalla. Hän ei vaadi sinua luopumaan elämästäsi, vaan murheistasi ja peloistasi. Hän odottaa sinua elämäsi risteyksissä, ojentaa sinulle kätensä pimeässä.

        Reclaim on saanut vaikutteita ja ponttaa 60-70-luvulla liikennintää wiccasta, mutta sitä ei määritellä wiccaksi. Reclaimin polkua toki monet wiccat harjoittavat, mutta Reclaim itsessään tahtoo tehdä pesäeroa wiccaan.

        Luultavammin kyseessä on oman hakeminen ja amerikanmaan wiccat, jotka tahtovat karsia tätä wiccan rönsyilyä. Reclaim tietää historiansa ja antaa arvostusta wiccan tuomalle muutokselle valtauskontojen virtaan.

        http://www.reclaiming.org/about/witchfaq/witch-word.html

        Myös se että wicca -sanasta on tullut synonyymi noidalle, jumalatar uskoiselle, luonnonuskovaiselle, gootille, magianharjoittajalle ymsyms. Kaikki ei ole wiccaa vaikka sitä nimeä niihin yritetään ympätä. Ja wiccaan ei voi tuoda kaikkea vaikka tuntuukin että wiccan määritys tuntuisikin väljältä (johtuen siitä että moni ei edes viitsi hakea tietoa juurista ja historiasta, laiskuutta), ei voi tuoda Jeesuksia, Saatanoita ja Klingoneitten esi-jumalia.

        Kuten sanottu sairasmieli itse kohdistaa mikä hänelle puhuu pahoja. Jumalatar tai Jumala ei tahdo pahaa, ei käske vahingoittamaan toisia tai itseäsi. He antavat välineet sinulle toimia oikein ja sydämestä. Sinä olet se joka tekee valinnan, oikein tai väärin, sinä kannat vastuun, meillä ei ole synninpäästöä ja helvettiä jolla uhata.

        Ja jokainen kokee Jumalan ja Jumalattaren yksilöllisesti, mutta edelleen painotan ettei Jumalatar ja Jumala tahdo pahaa, he eivät ole kuin Afrodite ja Zeus, jotka tulevat ihmisten elämään tuomaan draamaa ja ohjailemaan huvikseen (vertaus kreikkalaisiin kirjoituksiin heidän persoonallisista ja oikukkaista Jumaluuksista). Esteitä aina tulee elämässä, mutta ne ovat meidän kehittymistämme varten, joskus on oltava vastoinkäymisiä että opimme läksymme ja vastoinkäymisten jälkeen aurinko paistaa heleämmin elämään.

        Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, tämä polku ei ole kaikille, kuten edelleen painotan että niin on monissa muissakin uskonnoissa ja aatteissa, että joillekkin ne eivät vaan sovi tai sitten menee yliampuvaksi = fanaattisuus. Kaikella saa päänsä sekoitettua, niin myös uskonnolla. Mutta onko se uskonnon vika jos muut eivät sekoa, vaan yksi sadasta flippaa?

        Tärkeintä on löytää tasa-paino elämämässä ja elää hyvin (mitä kullekkin tuo tarkoittaa).


      • Kylmänmarja
        Mythologica kirjoitti:

        Reclaim on saanut vaikutteita ja ponttaa 60-70-luvulla liikennintää wiccasta, mutta sitä ei määritellä wiccaksi. Reclaimin polkua toki monet wiccat harjoittavat, mutta Reclaim itsessään tahtoo tehdä pesäeroa wiccaan.

        Luultavammin kyseessä on oman hakeminen ja amerikanmaan wiccat, jotka tahtovat karsia tätä wiccan rönsyilyä. Reclaim tietää historiansa ja antaa arvostusta wiccan tuomalle muutokselle valtauskontojen virtaan.

        http://www.reclaiming.org/about/witchfaq/witch-word.html

        Myös se että wicca -sanasta on tullut synonyymi noidalle, jumalatar uskoiselle, luonnonuskovaiselle, gootille, magianharjoittajalle ymsyms. Kaikki ei ole wiccaa vaikka sitä nimeä niihin yritetään ympätä. Ja wiccaan ei voi tuoda kaikkea vaikka tuntuukin että wiccan määritys tuntuisikin väljältä (johtuen siitä että moni ei edes viitsi hakea tietoa juurista ja historiasta, laiskuutta), ei voi tuoda Jeesuksia, Saatanoita ja Klingoneitten esi-jumalia.

        Kuten sanottu sairasmieli itse kohdistaa mikä hänelle puhuu pahoja. Jumalatar tai Jumala ei tahdo pahaa, ei käske vahingoittamaan toisia tai itseäsi. He antavat välineet sinulle toimia oikein ja sydämestä. Sinä olet se joka tekee valinnan, oikein tai väärin, sinä kannat vastuun, meillä ei ole synninpäästöä ja helvettiä jolla uhata.

        Ja jokainen kokee Jumalan ja Jumalattaren yksilöllisesti, mutta edelleen painotan ettei Jumalatar ja Jumala tahdo pahaa, he eivät ole kuin Afrodite ja Zeus, jotka tulevat ihmisten elämään tuomaan draamaa ja ohjailemaan huvikseen (vertaus kreikkalaisiin kirjoituksiin heidän persoonallisista ja oikukkaista Jumaluuksista). Esteitä aina tulee elämässä, mutta ne ovat meidän kehittymistämme varten, joskus on oltava vastoinkäymisiä että opimme läksymme ja vastoinkäymisten jälkeen aurinko paistaa heleämmin elämään.

        Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, tämä polku ei ole kaikille, kuten edelleen painotan että niin on monissa muissakin uskonnoissa ja aatteissa, että joillekkin ne eivät vaan sovi tai sitten menee yliampuvaksi = fanaattisuus. Kaikella saa päänsä sekoitettua, niin myös uskonnolla. Mutta onko se uskonnon vika jos muut eivät sekoa, vaan yksi sadasta flippaa?

        Tärkeintä on löytää tasa-paino elämämässä ja elää hyvin (mitä kullekkin tuo tarkoittaa).

        Reclaimingista vielä eli varsinaisen aiheen vierestä.

        Seuraan Starkkua mm. hänen bloginsa ja fb-ryhmänsä kautta. Molemmissa, sekä kaikissa kirjoissaan hän määrittelee itse itsensä wiccaksi. Reclaimingin "noitakursseja" kuvataan wiccalaisiksi ja liikeen itsensä kerrotaan syntyneen feri-wiccasta. En näe Reclaimingin perusajatuksissa mitään wiccan kanssa ristiriitaista. Tosin moni Reclaimingin sisällä kertoo olevansa "a reclaiming witch" wiccan sijaan.


      • anon1337
        Kylmänmarja kirjoitti:

        Reclaimingista vielä eli varsinaisen aiheen vierestä.

        Seuraan Starkkua mm. hänen bloginsa ja fb-ryhmänsä kautta. Molemmissa, sekä kaikissa kirjoissaan hän määrittelee itse itsensä wiccaksi. Reclaimingin "noitakursseja" kuvataan wiccalaisiksi ja liikeen itsensä kerrotaan syntyneen feri-wiccasta. En näe Reclaimingin perusajatuksissa mitään wiccan kanssa ristiriitaista. Tosin moni Reclaimingin sisällä kertoo olevansa "a reclaiming witch" wiccan sijaan.

        http://pakana.info/Wiccaekl.html

        "Nyt kuitenkin tiedetään, että wiccalaisille uskonnoille on ominaista usko vähintään yhteen jumalattareen ja jumalaan sekä Gardnerilta periytyvät rituaalikaavat. Mikäli edes nämä piirteet eivät toteudu, ei ole perusteita oman uskonnon kutsumiseksi wiccalaiseksi."

        Muuttuneet rituaalit ja tavat on varsin hyvä peruste.


    • Rosabugor

      Jos sun päähäs vaan rupee pulpahtelemaan ajatuksia, niin olisi hyvä käydä tarkistuttamassa päänsä.
      Ota asioista ensin selvää, koska nyt puhut kyllä ihan omiasi. Sinä et ole wiccaa nähnytkään.

      • j323

        Ei ole mitään "jumalatarta", olette tekemisissä saatanan kanssa! Älkää antako pettää itseänne näillä opeilla.
        Jokaisen on tehtävä tili Jumalalle elämästään kuolemansa jälkeen.Pääset joko taivaaseen Jumalan luo,ikuiseen onneen, tai helvettiin,ikuiseen tuskan paikkaan.Kukaan ei ansaitse päästä taivaaseen koska olemme kaikki hirveän syntisiä.Helvetti on olemassa siksi että Jumala on täydellisen oikeudenmukainen ja vihaa vääryyttä.
        Mutta Jumala on myös täydellisen rakastava Isä! Hän ei halua yhdenkään joutuvan helvettiin.Juuri sen takia Hän teki sen mitä kukaan muu ei voi tehdä.Hän syntyi ihmiseksi,eli synnittömän elämän ja suostui kärsimään ja kuolemaan ihmiskunnan syntien sovitukseksi.Kantamaan ihmisten ansaitseman rangaistuksen.Kolmantena päivänä kuolemastaan Hän ylösnousi.
        Jeesus Kristus on elävä Jumala ja Pelastaja ja Hän rakastaa sinua niin paljon että maksoi ristillä syntivelkasi!

        Oletpa tehnyt mitä hyvänsä pahaa elämäsi aikana,niin tunnusta syntisi Hänelle ja Hän antaa kaiken anteeksi.Tunnusta Hänet Herraksi ja Vapahtajaksi ja riipu Hänessä kiinni,kävi miten kävi,niin Hän elämäsi ei pääty kuolemaan,vaan pääset Hänen luokseen taivaan kotiin!
        Lue Raamattua niin opit tuntemaan totuuden.Usko Jeesukseen niin elät ikuisesti!!!


      • leimulintu
        j323 kirjoitti:

        Ei ole mitään "jumalatarta", olette tekemisissä saatanan kanssa! Älkää antako pettää itseänne näillä opeilla.
        Jokaisen on tehtävä tili Jumalalle elämästään kuolemansa jälkeen.Pääset joko taivaaseen Jumalan luo,ikuiseen onneen, tai helvettiin,ikuiseen tuskan paikkaan.Kukaan ei ansaitse päästä taivaaseen koska olemme kaikki hirveän syntisiä.Helvetti on olemassa siksi että Jumala on täydellisen oikeudenmukainen ja vihaa vääryyttä.
        Mutta Jumala on myös täydellisen rakastava Isä! Hän ei halua yhdenkään joutuvan helvettiin.Juuri sen takia Hän teki sen mitä kukaan muu ei voi tehdä.Hän syntyi ihmiseksi,eli synnittömän elämän ja suostui kärsimään ja kuolemaan ihmiskunnan syntien sovitukseksi.Kantamaan ihmisten ansaitseman rangaistuksen.Kolmantena päivänä kuolemastaan Hän ylösnousi.
        Jeesus Kristus on elävä Jumala ja Pelastaja ja Hän rakastaa sinua niin paljon että maksoi ristillä syntivelkasi!

        Oletpa tehnyt mitä hyvänsä pahaa elämäsi aikana,niin tunnusta syntisi Hänelle ja Hän antaa kaiken anteeksi.Tunnusta Hänet Herraksi ja Vapahtajaksi ja riipu Hänessä kiinni,kävi miten kävi,niin Hän elämäsi ei pääty kuolemaan,vaan pääset Hänen luokseen taivaan kotiin!
        Lue Raamattua niin opit tuntemaan totuuden.Usko Jeesukseen niin elät ikuisesti!!!

        tulee siitä kun jotkut keskittyy pelkkään tuonpuoleiseen, keksittyihin ideoihin jotka irrottaa ihmisen todellisuudesta josta tämä on riippuvainen, eikä edes pyri siihen että asiat täällä olisi hyvin.

        Elämä on kärsimystä ja kurjaa, maailma on paha paikka. Niin varmaan onkin jos haluaa ajatella noin. Pahemmaksi menee. Ja sitten tämä ihmiskuva että ihminen on syntinen ja toivoton tapaus vaikka onhan se sentään muun luonnon yläpuolella, joka ansaitseekin tulla poispyyhityksi että jokin halju mutta ah niin puhdas ihmisen haamu saadaan viimein pelastettua sen kurimuksista. Kristityt ovat aikaansaaneet mm. ilmastonmuutoksen ja ydinaseet. Kristityissä maissa materialismi on saanut kaikkein mauttomimmat ulottuvuutensa, juuri siksi että kristityt ovat kieltäneet luonnolta sen pyhyyden mutta eivät yllätys yllätys ole kyenneet repäisemään itseään siitä irti vaikka niin ansiokkaasti ovat yrittäneet.

        Niinpä terveelle ihmiselle Jeesuksen rakkaus joka tarjoaa ratkaisun kaikkeen on vähän kuin neuvo lähteä lahoavasta talosta laittamalla silmät umpeen ja ajattelemalla pinkkejä asioita. Jos jossain lahoaa niin toisaalla kasvaa, tietää se joka vielä katsoo ympärilleen.


    • Psykologiaa

      Luultavasti lähdit koko juttuun liikkeelle sillä asenteella että nyt teet jotain pahaa ja alitajuisesti pelkäsit sekoavasi. Ei wiccaa "rankemmissakaan" vaihtoehtouskonnoissa ihmiset noin vain pimahda ellei heillä ole syviä lapsuudentraumoja kristinuskosta tai vastaavista.

    • toyouoldlady

      Yhteys Pyhään Jumalattareen ja Jumalaan on puhdistava kokemus <3 Se saattaa tuoda parantumisreaktion, jossa oma sielu puhdistuu. Silloin ne mielen negatiiviset ajatukset uhrataan Hyville Jumalille, valkoisen wiccan, valkoisen magian keinoin. Menneiden elämien vahvaa pelkoon perustuvaa uskontoa ja ajatusmaailmaa puhdistettiin. Jos sait negatiivisia ajatuksia muilta, se kertoi että he eivät kuulune enää piiriisi vaan on suunnattava muualle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe