MOI!

toivoton:(

Elikkä mulla on vuoden vanha landseer ja ongelmana on se, että se ei pysty ohittamaan ihmisiä sekä muita koiria nätisti. Miten koiran voi kouluttaa olla huomioimatta muita koiria? Antakaa jotai hyviä vinkkejä. Toinen asia, mikä saa mut ihan kirjaimellisesti itkemään on se, että aina välillä lenkillä se riehaantuu ja rupeee repimää/puremaan mun hanskoja ja takin hihoja. Pahimmassa tapauksessa
(tapahtuu melkein aina kun se riehantuu sillai) se alkaa hyppimään mun päälle, mikä ei oo kyl kaunista katteltavaa :/ voitte kyllä itteki kuvitella, että sellainen n. 50 kg:n painoinen koiraa nousee omistajaansa vasten. Parhaiten on tepsinyt siinä huomion vieminen muualle, mutta oppiiko koira vähitellen olla riehaantumatta jos huomio viedään joka kerta muualle? Mitkään "ei" kiellot eivätkä muutkaan sanalliset käskyt eivätkä myöskään fyyisestkään keinot ( siis ei mitään hakkaamista ym. tietenkää) auta. Ainoa konsti, mikä auttaa sekä muiden koirien ohittamisessa että riehaantumisessa on veden ruiskuttaminen naamaan, mutta se auttaa vain tilapäisesti :( JA sit viel sellainen kysymys, että olenko nyt ihan tuhoon tuomittu ku se on jo vuoden vanha vai voiko sitä kouluttaa vielä tässä iässä yhteiskuntakelvolliseksi? Muuten koira kyllä käyttäytyy suht. koht. hyvin lenkillä ja kotankin ja on aivan ihana ja kiltti. Peruskäskyt on hallinnassa, mutta ongelmana on se että se tottelee kun itse haluaa... Antkaa neuvoja.

13

1235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuukuuukuu

Et ole vielä tuhoon tuomittu. :)

Ensinnäkin, kun lähdetään koiraa opettamaan, niin valitaan yksi tapa, jolla aletaan kouluttaa, eikä "kokeilla kaikkea". Näin koira pysyy mukana siinä missä ollaan menossa.

Tuo huomion pois vieminen auttaa oikeasti riehaantuessa, ja vaikka se oppiminen saattaa tapahtua hitaasti niin kannattaa vaan pysyä lujana ja jaksaa yrittää.

Yksi hyvä keino on se, ettei koiralle muutenkaan anneta huomiota kun se sitä tulee pyytämään, vaan sinä pyydät sen aina itse esim. siliteltäväksi. Käytännössä siis kun koira esim. tulee moikkaamaan sinua, jätät sen huomiotta ja kun se lopettaa huomion tavoittelun, kutsut sen luoksesi ja moikkaat. Näin se oppii että sinulta ei kannata turhaan hakea huomiota riekkumisella ja pelleilyllä, ja se kokee toisaalta että sen kannattaa aina tulla paikalle kun sitä kutsuu, koska silloin saa varmasti huomiota sinulta. :)

Ohitustilanteessa kannattaa olla itse rento. Ei hihnojen riuhtomista hermostuksissaan tai muutakaan, koska silloin koira tuntee, että nyt saakin riehua ja hermoilla. Parempi on vaikkapa istuttaa koira maahan ja pitää huomio sinussa. Kun toinen koira tulee vastaan, mene vaikka seisomaan oman koirasi eteen niin että sen on pakko huomata sinut. Sitten liikut sitä mukaa kun ohittava koira liikkuu koirasi näkökentässä, jos koirasi yrittää pälyillä sinun taaksesi. Käytä palkkiona sitä mistä koira tykkää eniten. :)

Vielä kun koirasi on noin nuori, ei tarvitse olla masentunut. Apua saa aina ongelmiin ja toisaalta koira rauhoittuu kyllä huomattavasti iän karttuessa. Kunhan vain muistat pysyä jämäkkänä koulutusohjelman suhteen. :P

http://keskustelu-2009.koirat.com/viewtopic.php?t=61 Käy vielä tuolta lueskelemassa/kysymässä hyviä vinkkejä, itselläni tuo huomion kiinnittäminen kouluttajaan on auttanut. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja koira edistyy. (tottakai edistyy, tsemppiä! ;)

• toivoton:(

Kiitos vinkeistä! :)

• tt

Meillä on kanssa 11 kk vanha narttu landseer ja tossa 9kk ikäisenä oli vaikeuksia ohittamisen kanssa.
      Nyt ollaan kokeiltu, niin että lenkeillä on aina herkkuja mukana (esim.froliceja, ne voi vielä halkaista pieniksi paloiksi) ja kun ihminen tulee vastaan haen koiran huomoin itseeni herkun avulla, samalla hoen käskyä ohita.Kun koira on ohittanut ihmisen, niin että kontakti on säilynyt, niin anna herkun koiralle ja kehun kovasti.Kannattaa varmaan tehdä koiralle selväksi jo lenkin alussa että sulla on herkut mukana, esim.pyydät seuraamaan rinnalla ja palkkaat.Näin koira varmaan pitää kontaktia suhun paremmin lenkin aikana.Tohon päälle hyppäämis asiaan ei tule mieleen muuta kuin se että silloin kun se hyppää sua vasten, niin nappaat heti niskasta sen maihin, niin että oikeasti ymmärtää tehneensä väärin.
      Mutta mun neuvo kyllä melkein kaikkeen on että palkkaat vielä herkuilla aina kun tekee oikein!
      Meillä ainakin neiti on niin perso herkuille, että kuuntelee heti paremmin. Toki kannattaa välillä tehdä käskyjä ilman herkkujakin, jotta se ei automaattisesti oleta saavansa vain ruokaa.Niin ja vielä, että tottelevaisuus koulutksessa käyminen ei ole koskaan liian myöhästä se on hauskaa ainakin meijän koiran mielestä!Tsemppiä!

• toivoton:/

KIITTI! :)

• onni2007

Meillä on tällä hetkellä 2-vuotias landseer uros, ja vieläkin harjoitellaan toisten koirien ohittamista (ihmisten ohitus menee jo mallikkaasti). Koirienkin ohitus onnistui jo hyvin, kunnes jollakin nartulla oli juoksu ja nyt tuntuu että ollaan saatu aloittaa harjoittelu alusta. Ohitukset kyllä sujuvat makupalan ja seuraa käskyn avulla, mikäli välimatka on tarpeeksi pitkä. Eli kannattaa aloittaa pidemmällä välimatkalla ja tarpeeksi houkuttelevilla makupaloilla.
      Meidän pojalla oli myös n. vuoden iässä tapana lenkillä alkaa repiä remmiä ja hyppiä vasten. Noin 1-2 kuukauden ajan lekit olivat todella kurjia. Rauhoitimme lopulta tilanteen tekemällä vain tosi lyhyitä lenkkejä (pahimmillaan vain n.5minuuttia, mutta tietenkin usein), heti kun riehuminen alkoi palasimme kotiin. Lisäksi aloimme ennakoida "riehumiskohtauksia" -> kun huomasimme riehumisen olevan alkamassa annoimme yksinkertaisen käskyn (esim. istu, seuraa, maahan) ja palkitsimme koiran kun se teki oikein. Jonkin aikaa lenkit tuntuivat olevan suurimmaksi osaksi "käskyttämistä", mutta melko pian tilanne parani ja nyt riehumiskohtauksia ei ole enää ollut pitkään aikaan.
      Eli kärsivällisyyttä vaaditaan rutkasti. Meillä ainakin poika on tosi omapäinen ja vieläkin on koulutus käynnissä, mutta on se jo selvästi aikuisempi kuin vuoden iässä. Meillä ainakin vuoden iässä oli kaikkein pahin uhma/murkkuikä.

• DDFERYTYHJKLÖ

PIDÄ KOIRAN HUOMIO ITSELLÄSI ESM.KARKEILLA
        JA KEN KUN SE ON JO RAUHOITTUNUT!!!

• toivoton:(

Kiitti kaikille vastauksista! :) Mitä mieltä ootte, että mahtaakohan kastaraatio auttaa kouluttamisen lisäks?

• Tyytyväinen omistaja
        toivoton:( kirjoitti:

Kiitti kaikille vastauksista! :) Mitä mieltä ootte, että mahtaakohan kastaraatio auttaa kouluttamisen lisäks?

kerron omasta kokemuksestani,oma lanseerini on jo kahdeksan v. ja tuhlasin vuosia siihen,että jännitin aina ulkona ollessani niin,että jäykistyin aina itse,kun toinen koira tuli vastaan ,jännitin ja kiristin pantaa,se oli kun käsky Lissulle ruveta haukkumaan ja riehumaan,kun opettelin itse olemaan rento,hihna löysällä,en huomioinut vastaan tulevaa koiraa,enkä omaani,huono käytös loppui kun seinään,nyt voimme ohittaa toiset koirat,vaikka ne itse saattavat ruveta riehumaan,en siis itse edes katso niitä päin,Lissu kävelee aivan vierellä,eikä edes käännä päätään,siis,omistaja rentona,hihna löysällä,omistaja ei huomioi millään tavalla vierasta eikä omaa koiraansa,eikä puhumista,kokeile jos onnistuis teilläkin,ja älä luovuta jos koira ei heti ymmärrä. Onnea yritykseen.

• mennyt aika

olen parin kolmen suuren koiran kanssa ollut samassa tilanteessa, koira komentaa ottamalla ranteesta. Se loppui lyhyeen kun sivelin ETIKALLA sekä hihansuut että hihnan. Kerran maistoin ja sitten riitti haju ja kuukaden päästä koko juttu unohtui.
      Vuoden vanha lansu on pahimmillaan! Jos jaksat toisen vuoden, niin alkaa rauhoittua. Ja se, että koirasi osaa edes peruskäskyt, on ihailtavaa. Oma lansuni oppi istumisen ja luoksetulon vasta 3- vuotisena, kun taloon otettiin toinen koira ja lansu seurasi pennun esimerkkiä, mutta Seri olikin auttamaton typerys (ja ahmatti)

• Toivoton/

Noi teiän omat kokemukset on kyl tosi kannustavia, koska mä luulin ett oon ainut omistaja, jonka iso koira ei täs iäs tottele omistajaansa. Ja itseasias nyt ku mä oon käyttäny näit teiän antamia sekä muita vinkkejä, on tapahtunut edistystä sillä nyt mun päälle ei enää hypitä eikä mun vaatteitani revitä, hihnassa vetäminen sekä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden ohittaminen on suht koht hyvää. Tätä täytyy nyt viel kuitenki harjoitella ahkerasti lisää, jotta asia menis ihan selkäytimeen asti. Ainut asia jossa ei ole vielä kauheasti muutosta tapahtunut on muiden koirien ohittaminen:/

• Onni2007
        Toivoton/ kirjoitti:

Noi teiän omat kokemukset on kyl tosi kannustavia, koska mä luulin ett oon ainut omistaja, jonka iso koira ei täs iäs tottele omistajaansa. Ja itseasias nyt ku mä oon käyttäny näit teiän antamia sekä muita vinkkejä, on tapahtunut edistystä sillä nyt mun päälle ei enää hypitä eikä mun vaatteitani revitä, hihnassa vetäminen sekä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden ohittaminen on suht koht hyvää. Tätä täytyy nyt viel kuitenki harjoitella ahkerasti lisää, jotta asia menis ihan selkäytimeen asti. Ainut asia jossa ei ole vielä kauheasti muutosta tapahtunut on muiden koirien ohittaminen:/

Onnea vaan harjoittelulle! Ja kärsivällisyyttä! Välillä mennään taatusti takapakkiakin. Tai niin ainakin meillä... Yhden asian kun on olevinaan oppinut niin edellisessä jo opit unohtuukin.
        Kannattaa harjoitella toisten koirien ohituksia aluksi tarpeeksi suurella välillä, mikäli vaan mahdollista. Ja tietenkin paljon makupaloja mukana. Ja meille ainakin sanoi kouluttaja ettei kannattaisi remmilenkeillä mennä ollenkaan tervehtimään muita koiria (näitä mielipiteitä on tietysti monia). Itse olen kyllä huomannut että aina jos jollakin lenkillä ollaan käyty tervehtimässä muita niin sitten muutamalla seuraavalla lenkillä ohitukset taas hukassa.
        Meillä tuskaillaan tällä hetkellä vieraiden vastaanottamisen kanssa (vieraita ei käy kovinkaan paljon joten se aina uusi juttu). Eli siis niissä tilanteissa Onnista löytyy ihan liikaa virtaa ja hötkyilee oikein kunnolla. No harjoittelemme kunnes oppi menee perille =)
        Kyselit siitä kastraatiosta, sitä mekin olemme miettineet, mutta toisaalta ei tekisi mieli viedä koiraa turhaan leikkaukseen jollei siitä ole mitään apua?

• toivoton:/
        Onni2007 kirjoitti:

Onnea vaan harjoittelulle! Ja kärsivällisyyttä! Välillä mennään taatusti takapakkiakin. Tai niin ainakin meillä... Yhden asian kun on olevinaan oppinut niin edellisessä jo opit unohtuukin.
        Kannattaa harjoitella toisten koirien ohituksia aluksi tarpeeksi suurella välillä, mikäli vaan mahdollista. Ja tietenkin paljon makupaloja mukana. Ja meille ainakin sanoi kouluttaja ettei kannattaisi remmilenkeillä mennä ollenkaan tervehtimään muita koiria (näitä mielipiteitä on tietysti monia). Itse olen kyllä huomannut että aina jos jollakin lenkillä ollaan käyty tervehtimässä muita niin sitten muutamalla seuraavalla lenkillä ohitukset taas hukassa.
        Meillä tuskaillaan tällä hetkellä vieraiden vastaanottamisen kanssa (vieraita ei käy kovinkaan paljon joten se aina uusi juttu). Eli siis niissä tilanteissa Onnista löytyy ihan liikaa virtaa ja hötkyilee oikein kunnolla. No harjoittelemme kunnes oppi menee perille =)
        Kyselit siitä kastraatiosta, sitä mekin olemme miettineet, mutta toisaalta ei tekisi mieli viedä koiraa turhaan leikkaukseen jollei siitä ole mitään apua?

nii oot kyl ihan oikees siit ett ei tekis mieli viedä ihan turhaan kastraatioon, mutta onkohan se siltikään ihan turhaa, koska mä oon kuullut, että se vähäntää riskiä sairastua johonkin eturauhassairaukseen.

• murkkulknm,l

koirahan on murkkuikäinen.. ne kaikki tekevät tuota silloin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3603
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3215
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      445
      2506
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      255
      1559
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1304
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1223
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      141
      1150
    Aihe