Solmu solmioon - vieläkö osaat?

Sormet solmussa

Eilen poikani oli kiireessä lähdössä häihin ja pyysi minua tekemään solmun solmioonsa. Hämmästykseni oli suuri, kun se ei enää onnistunutkaan. Olin käyttänyt solmiota noin 40 vuotta, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana hyvin harvoin.

Tänään harjoittelin kaikessa rauhassa ja alkoihan se taas onnistua muutaman yrityksen jälkeen. Onnistui se onneksi eilenkin, kun löytyi teko-ohje.

Luulin, että tuo taito on samanlainen kuin polkupyörällä ajo, joka ei koskaan unohdu, mutta eipä olekaan.

Vai unohtuuko se tuo pyöräilytaitokin, jos ei ajele?

9

1089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorena*

Solmoin solmun teko vaatii taitoa, se kuinka suuri solmu on asiallinen ja solmion pituus ettei toinen pää roikota jalkovälissä, mutta kuinka monta senttiä ylempänä solmion alapää on oltava vyön solkea?, siinäkin on oma sääntö.

• aamu-sus

omituinen....tässäkin suhteessa,en ole koskaan edes opetellut solmion solmittelemista.Kyllä mieheni itte sipas solmiot kaulaansa, se kävikin kätevästi,oli hänenkin pidettävä sitä harmaata virkasolmiota työssään.
      On se muuten älytön keksintö tuokin solmio, miksi sellainen kuristaja "pitää" miehillä olla kaulassa.

• paljon solmuja. Olen makramee solmuilla tehnyt kymmenittäin kasseja ,amppeleita, riippumattoja, ja vaikka mitä. Kaikki kangas solmutkin on tuttuja. Mutta ikinä en ole kravattisolmua edes opetellut. Jos ukko ei osaa solmia kravattisolmua kaulaansa, niin eipä paini minun kanssani edes samassa sarjassa.

• *Kukkahame*
        marja-liisa41 kirjoitti:

paljon solmuja. Olen makramee solmuilla tehnyt kymmenittäin kasseja ,amppeleita, riippumattoja, ja vaikka mitä. Kaikki kangas solmutkin on tuttuja. Mutta ikinä en ole kravattisolmua edes opetellut. Jos ukko ei osaa solmia kravattisolmua kaulaansa, niin eipä paini minun kanssani edes samassa sarjassa.

Enpä osaa tehdä, kun en ole opetellut.
        Lapsillekin oli niitä kuminauhalla olevia solmioita, joita heillä käytin tarvittaessa.
        Jossain kauppaketjun lehdessä oli solmion pienen ja ison solmun solmimisohje, ja sen vein pojan pojalle jos vaikka joskus tarvitsee.
        Opetteli sen hetkessä ja moneen kertaan solmi äitinsä ohuen kaulaliinan, en tiedä onko poika välkky vai solmu helppo?
        En ole ajatellut edes opetella, vaikutti niin sekavalta.

Siis yhteenveto en osaa!

• pilvi*
        marja-liisa41 kirjoitti:

paljon solmuja. Olen makramee solmuilla tehnyt kymmenittäin kasseja ,amppeleita, riippumattoja, ja vaikka mitä. Kaikki kangas solmutkin on tuttuja. Mutta ikinä en ole kravattisolmua edes opetellut. Jos ukko ei osaa solmia kravattisolmua kaulaansa, niin eipä paini minun kanssani edes samassa sarjassa.

jouduin opettelemaan ollessani meripartiopoikien ohjaaja. Käytännön hyötyä niistä jois takin on ollut, lähinnä

eräs nimeltään *dubbelt halvslag* ehkä kaksinkertainen puolisilmukka suomeksi---jolla kiinnitetään muunmuassa veneen köysi laiturin pollariin. Joku saattaa tietää nimen suomeksi. Kravatinsolmun osaan tehdä,nähtyäni mieheni tekevän sen uuteen kravattiinsa :D

• Mennessäni avioliittoon, huomasin että "puolisko" ei osannut tehdä kunnon solmua vaan teki toispuoleisen niin ostin ravatin ja siinähän oli ohje miten solmu tehdään ja opettelin sen silloin ja se oppi on edelleen tallessa.

Oikein tehtynä se aukeaa nätisti vetämällä, eikä mene solmuun, se pitää olla kaksipuolinen solmu ?

• tässä neuvotaan
      • nyt osaan

Ei ole koskaan tullut opeteltua koska molemmat entiset mieheni laittoivat solmion nopeasti ja automaattisesti joka aamu.
        Nyt täytyy kai tässä iässä huvin vuoksi kokeilla koska on tuo aika monimutkainen tehtävä, en edes ennen ajatellut sitä, että miehilläkin on jotain vierasta pukemisessa.

• ta ei toiselle! Eri suunta siinä sekoittaa hänet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1607
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1501
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1400
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      119
      1325
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1270
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1160
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      260
      1010
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      981
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      955
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      937
    Aihe