Mitä muuten nykyään kyyttö maksaa? Paljollako saa kantavan hiehon tai kantavan lehmän? Tai vasikan? Entä härän? Kannattaisko se kotitarvelehmykän tai parin hommaaminen vai o nko hinta noussut jo kannattavuusrajan yläpuolelle?
Mitä kyyttö maksaa? tai LSK tai PSK?
7
3791
Vastaukset
- kysympähän
tuolla oli ihan kohtuullista hintaa eli n. 500 ALV. Entä keinosiementämättömien hinnat? Saako huokeammalla vai miten on?
- Tattis
jaa jaa aaaaaaaa
- navettapiika
Minä möisin hiehon lappalaisen tai risteytyksen kantavana noin 1000 plus alvi. Jos tarvit kantakirja yksilön hinta pompsahtaa 1300 plus alvi. Kyyttö on sopiva kotitarve lehmä, maito saattaa tuurillaan lirahtaa jopa kymmenen litraa päivässä, se on loisketta. Vanhaksihan nämä elää, mutta lihomista on varottava, muuten lähtee henki. Vasikka lähtee satasesta kolmeen, härkä on kinkkisempi juttu, kun meitin elukkalääkäri ei suostu kuohihtemaan, joten sonniin on tyytyminen . Lapinsonni vasikka lähtee kyllä satasella. Koskas tulet hakeen? Montako varataan?
- Muamuija
Puoliksi lansisuomalainen, paino 440 kg, lypsää yli 40 litraa. Ei ihan kotitarvelehmä, menee ihan tuotantoeläimenäkin.
- KYYTTÖ
moi.haluaisin perustaa alkuperäis karjan.ostaisin vasikoita hiehija ja lehmiä. t.juha uusi-pärnä
- karjak
Tämähän se on paras mahdollinen paikka niitä etsiä, jos tosissaan edes on! Ja vielä 2012 viimeksi aktiivisena olleessa keskustelussa...
No, sen verran kyllä kysyn että minkähänlaista karjaa mahdat olla sitten perustamassa? Lypsykarjaa, lihakarjaa, emolehmäkarjaa? Karjanpitoa kun ei ihan noin vain aloiteta, ja jokin kokemus karjanhoidosta kuten myös maatilan pyörittämisestä on oltava. Niin ja tietysti se itse tila olisi hyvä olla, vuokranavetallakaan on huono kylmiltään aloittaa. Koulun penkki on paras aloituspaikka jos aiempaa kokemusta ei ole.
Niin ja muuten alkuperäisrotuja eli Suomenkarjaa on kolmea eri tyyppiä ja heti alkuun on hyvä olla selvät linjat mitä aikoo alkaa pitämään.
Ja jos eläimiä tosissaan aikoo ostaa niin esim. Tori.fi tai Maaseudun Tulevaisuus-lehti jne. ovat paljon parempia etsintäpaikkoja. Minulla olisi ollut alkuperäisrotuvoittoinen lopettanut pieni karja tiedossa mutta ostajien puutteessa päätyi joka sorkka korkealaitaiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882