elikkä tälläinen pisti silmään http://www.nettikone.com/774697 näyttäis et kippirekkaan laitettu vetoaisa keulille ja sillä hyvä paljonko moinen kärry saa traktorin perässä painaa? jostain jäänyt mieleen että vetoaisalle maks 3tn. ja renkaille enintään 3*traktorin massa tai maks telimassa jos traktorin paino riittää joten tolle kärrylle 8tn traktorilla 3 24=27 tn. - kärryn koko-omamassa n7 tn jää kantavuutta 19 tn menikö oikein? viisaammat saa korjata!
peräkärryn
7
2032
Vastaukset
- ihffifdä
muuta kun että 3t vetoaisamax on auton perässä keskiakseliperävaunulle. Eiköhän se traktorille saa painoa pukata just sen minkä traktorinvalmistaja on kyseiselle mallille sallinut. Eli vastaan riippuu siitä millä vedetään.
- IIIl
Jos perävaunussa jarrut, saa 8t traktorilla vetää 3x8t=24t vaunua. Tässä tietysti pätee myös 3t rajoitus vetokoukulle.
Ilman jarruja vaunu saa olla 2,6 x traktorin massa. Vetokoukkuun tulee kohdistua 15% vaunun massasta oleva pystysuuntainen voima.
Jos traktori on liikennetraktori, on siinä käytettävä jarrullista perävaunua.
Jos vedät yli 10t vaunua, on traktori katsastettava liikennetraktoriksi. Tästä poikkeuksia maatalousajoissa.
Sitten tulee ottaa huomioon vielä liikennelupa-asiat, eli teetkö töitä itsellesi vai muille.
Eli finlexin sivuille lukemaan lakitekstejä, sieltä nuo asiat selviää. Googlekin pystyy varmaan auttamaan, nämä asiat kuitenkin käsitelty moneen kertaan keskustelupalstoilla. - ihffifdä
IIIl kirjoitti:
Jos perävaunussa jarrut, saa 8t traktorilla vetää 3x8t=24t vaunua. Tässä tietysti pätee myös 3t rajoitus vetokoukulle.
Ilman jarruja vaunu saa olla 2,6 x traktorin massa. Vetokoukkuun tulee kohdistua 15% vaunun massasta oleva pystysuuntainen voima.
Jos traktori on liikennetraktori, on siinä käytettävä jarrullista perävaunua.
Jos vedät yli 10t vaunua, on traktori katsastettava liikennetraktoriksi. Tästä poikkeuksia maatalousajoissa.
Sitten tulee ottaa huomioon vielä liikennelupa-asiat, eli teetkö töitä itsellesi vai muille.
Eli finlexin sivuille lukemaan lakitekstejä, sieltä nuo asiat selviää. Googlekin pystyy varmaan auttamaan, nämä asiat kuitenkin käsitelty moneen kertaan keskustelupalstoilla.Löysin kyllä kytkentäpainot. Koukkupainosta en kuitenkaan pykälää löytänyt. Johan toi 3t menee yli tavallisella Tuhtilla viljäkuormallakin. Eikä sillä pääsis edes pellolta pois jos tekis niin takapainosen kuorman ettäi koukulle tulis kun 3t
- tavailin
ihffifdä kirjoitti:
Löysin kyllä kytkentäpainot. Koukkupainosta en kuitenkaan pykälää löytänyt. Johan toi 3t menee yli tavallisella Tuhtilla viljäkuormallakin. Eikä sillä pääsis edes pellolta pois jos tekis niin takapainosen kuorman ettäi koukulle tulis kun 3t
- P.Ölvästi
ihffifdä kirjoitti:
Löysin kyllä kytkentäpainot. Koukkupainosta en kuitenkaan pykälää löytänyt. Johan toi 3t menee yli tavallisella Tuhtilla viljäkuormallakin. Eikä sillä pääsis edes pellolta pois jos tekis niin takapainosen kuorman ettäi koukulle tulis kun 3t
Traktoreiden vetokoukut on tyyppihyväksytty 3 tonnin pystysuuntaiselle kuormalle, joten se on maksimi. Sen tuntee myös suomen laki. Valvontatilanteessa aisapainoksi kuormatulla perävaunulla oletetaan aina tuo 3 tonnia. Eu:ssa on tyyppihyväksytty myös kuulavetolaite, jolle sallitaan 4 tonnin pystykuorma. Sitä en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa, mitä suomen laki tästä sanoo. Onhan esimerkiksi eu:ssa tyyppihyväksytty nk täysperän vetokidatkin, ja nekin muistaakseni 3 tonnin aisakuormalle. Noitakaan ei suomen laki tunne, vaan se taitaa edelleen jopa kieltää niiden käytön! Vaan eu:ssa kun ollaan saa eu tyypitetyllä koneella ajella jokaisessa eu:maassa, eikä sitä oikein viranomaiset voi kieltääkään. Mielenkiitoisia juttuja. Vaan suomessahan viranomaistahot on aina tulleet jälkijunassa ja yrittäneet jarruttaa kehitystä minkö ehtivät.....
Perävaunun (jarrullinen) kokonaismassa saa olla enintään 3 kertaa verutin paino. Veturia saa painottaa, mutta lisäpainoista otetaan huomioon enintään 1/3 traktorin omamassasta. Tässä kohtaa rekisteriotteen tiedot ratkaisevat!
Muuten perävaunun, yhdistelmän, ja telin massoista ja akseliväleistä säädetään samoin kuin kuorma-autopuolella. Siis kokonaismassat, akselimassat, akselivälit, siltasääntö ym ym.
Liikennetraktori vs. maataloustraktori juttuihin en tässä puutu ne taas ovat oma tarinansa. - Han1
P.Ölvästi kirjoitti:
Traktoreiden vetokoukut on tyyppihyväksytty 3 tonnin pystysuuntaiselle kuormalle, joten se on maksimi. Sen tuntee myös suomen laki. Valvontatilanteessa aisapainoksi kuormatulla perävaunulla oletetaan aina tuo 3 tonnia. Eu:ssa on tyyppihyväksytty myös kuulavetolaite, jolle sallitaan 4 tonnin pystykuorma. Sitä en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa, mitä suomen laki tästä sanoo. Onhan esimerkiksi eu:ssa tyyppihyväksytty nk täysperän vetokidatkin, ja nekin muistaakseni 3 tonnin aisakuormalle. Noitakaan ei suomen laki tunne, vaan se taitaa edelleen jopa kieltää niiden käytön! Vaan eu:ssa kun ollaan saa eu tyypitetyllä koneella ajella jokaisessa eu:maassa, eikä sitä oikein viranomaiset voi kieltääkään. Mielenkiitoisia juttuja. Vaan suomessahan viranomaistahot on aina tulleet jälkijunassa ja yrittäneet jarruttaa kehitystä minkö ehtivät.....
Perävaunun (jarrullinen) kokonaismassa saa olla enintään 3 kertaa verutin paino. Veturia saa painottaa, mutta lisäpainoista otetaan huomioon enintään 1/3 traktorin omamassasta. Tässä kohtaa rekisteriotteen tiedot ratkaisevat!
Muuten perävaunun, yhdistelmän, ja telin massoista ja akseliväleistä säädetään samoin kuin kuorma-autopuolella. Siis kokonaismassat, akselimassat, akselivälit, siltasääntö ym ym.
Liikennetraktori vs. maataloustraktori juttuihin en tässä puutu ne taas ovat oma tarinansa.Minulla on John Deere 6200. Sen suurin sallittu kokonaismassa on 6800 kg. Traktorin oma paino on 4450 kg, kantavuudeksi jää tällöin 2350 kg. Tästä on vähennettävä vielä etukuormain ja kuski. Lopulta vetokoukkua saa kuormittaa vain 1850 kg aisapainolla. Menikö laskelma oikein ?
- P.Ölvästi
Han1 kirjoitti:
Minulla on John Deere 6200. Sen suurin sallittu kokonaismassa on 6800 kg. Traktorin oma paino on 4450 kg, kantavuudeksi jää tällöin 2350 kg. Tästä on vähennettävä vielä etukuormain ja kuski. Lopulta vetokoukkua saa kuormittaa vain 1850 kg aisapainolla. Menikö laskelma oikein ?
rekisteriotteessa sitä ei mainita, mutta traktorin teknisissä tiedoissa se ilmoitetaan. Periaatteessa siitä pitäisi pitää kiinni, ainakin silloin kun kärri on jarruton. Laki ei niin kai vaadi, mutta tehdastakuun raukeamiseen se on riittävä peruste. Tuskin poliisia kiinnostaa jos aisapaino ylittää traktorin kantavuuden. Kokonaispaino ja akselimassat sitävastoin kiinnostaa jos vaakalle joudut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675