308

aloittelija

onko olemassa 308 ja 308 win vai onko se yksi ja sama kaliiberi

8

3448

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo

Cal .308 tarkoittaa 0.30 tuumaa eli 7.62mm,hylsy on 51mm. Win tarkoittaa patruunan kehittäjää eli Winchester. Muita esimerkkejä 30-06 sama luodinhalkaisija, hylsy 63mm. 06 tarkoittaa kehittämisvuotta ja tehdas on springfield.

• Andy

Sama asia. on olemassa 7,62x51NATO, jossa on pieniä mitotiuseroja .308 siviilipaukkuun nähden, eikä se aina käy tiukkapesäisiin siviilikivääreihin.

• petteri

Siiten on esim. olemassa .308 Norma magnum. Mikä taas on aivan eri patruuna. Aseiden väljyyden ilmoittaminen on äärimmilleen vietynä sellainen hullunmylly että ei paremmasta väliä.

• aloittelija

joo näin kyllä "tiesinkin" mutta olin hieman epävarma kun katsellessa aseiden myynti-ilmoituksia niin välillä esiintyi merkki .308 win joten siitäpä tämä äskeinen kysymys. kiitoksia vastauksista Jos joku viitsisi laittaa jonkinlaisen taulukon eri kiväärikalibereista (lähinnä metsästys) johon luodin ja hylsyn pituudet niin olisin kiitollinen

• Andy
        petteri kirjoitti:

Siiten on esim. olemassa .308 Norma magnum. Mikä taas on aivan eri patruuna. Aseiden väljyyden ilmoittaminen on äärimmilleen vietynä sellainen hullunmylly että ei paremmasta väliä.

Näinhän se asia toki on. Käytännössä kaliberien ominaisuuksia ei voi loogisesti päätellä nimestä, vaan ne pitää muistaa ulkoa.

Onneksi tässä tapauksessa .308win kaliberin aseita on olemassa ainakin kymmenentuhatta kertaa enemmän kuin .308 Norma Magnumeita. On siis käytännössä varmaa, että pelkällä .308 nimityksellä myyty ase on nimenomaan .308 Winchester.

• Tietäjä

Kaliberimerkinnöissä ei koskaan voi olla liian huolellinen eikä kaikkitietävä, kun puhutaan kivääreistä.
      Juuri nuo saman piipun väljyyden omaavat ovat pahimpia. Pienempi patruunakoko voi mennä isomman patruunan liian pitkään tai väljään pesään, ja jos onnistuu nallin sytyttämän, tulee kyllä naamalle ja silmille sellainen pöläys, että ikänsä sen muistaa.
      Esimerkki: jos pistää 308 Win patruunan 30-06:n pesään niin huonosti voi käydä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe