vakaaja rungossa vai objektiivissa

Aimo P

Tarkoitus päivittää ca 350d kamera ja sigman Apo dg macro 70-300 (ehkä käytettyyn 40d) ja lisäksi siihen 300/4L is usm tötterö. Vai muutaisko leiriä johonkin vakaajalliseen runkoon sony, pentax yms. ja siihen esim sigman 100-300 f4 apo ex dg/hsm zoom. Pidän kuvanvakaajaa tärkeänä, koska en raahaa mielelään jalustaa mukana. Optiset ominaisuudet canonin putkessa paremmat, vai olenko väärässä ja onko käytännön merkitystä sillä erolla mitä labraolosuhteissa saadaan vertaamalla näitä kahta?ja lisäksi ca putki on kevyempi ja lähikuvausominaisuuksiltaan parempi. Elikkä suht koht edullinen ja kuitenkin laadukas yhdistelmä pitäisi löytyä tässä hintaluokassa.

10

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakaajalle on

      objektiivissa. Sillä silloin se on rakennettu toimimaan hyvin sen kyseisen objektiivin kanssa. Ja se myös vakaa sen etsinkuvan, mitä nämä 'runkovatkaimet' eivät tee. Jos et näe etsinkuvasta sen vakaajan todellista vaikutusta, se on kuin ajaisi autoa säkki päässä.

    • ksdia...

      Kyllä tuo Canonin 300 millinen on parempi, mutta Sigmalla tietysti selviää paremmin maisemissa. Lintu/eläinkuvauksessa ei juuri ehdi zoomailemaan.
      Olen käyttänyt vain objektiivivakaajaa, joten runkovakaajasta en tiedä.

    • putki päällä jo 20v

      Jos tarvit vakaajaa vain yhdessä putkessa, putkivakaaja ok. Jos kaipaat sitä useampaan putkeen, silloin tulee halvemmaksi runkovakaaja. Lisäksi runkoja tulee vaihdettua uuteen useammin kuin putkia, joten samalla päivittyy myös runkovakaaja. Putkivakaaja toimii myös filmirungoissa. Runkovakaaja taas toimii wanhoissa manuaalilaseissakin. Molemmille uskonnoille on kannattajansa. Mitään teknistä faktaa ei ole olemassa jomman kumman paremmuudesta. Itse kuvittelen asian olevan niin että mitä kauempana kennosta vakaaja on, sitä suuremman liikeradan se joutuu liikkumaan, ja siten voisi teoriassa toimia hitaammin, mutta tämä on vain minun näkemykseni.
      Itsellä ei ole kokemusta putkivakaajista. Runkovakaajia suosin koska tykkään käyttää vanhoja manuaalitarkenteisia objektiiveja. En omista nykyään yhtään af-putkea eikä sellaisia ole näillä näkymin tarkoitus edes hankkia.
      Vakaajahan ei täysin korvaa jalustaa. Jos tykkää iltahämärässä kuvata maisemaa, valotusajat on useita sekunteja, yöllä puolikin minuuttia. Silloin ei mikään vakaaja maailmassa auta.

    • KIOxxx

      Säätöä synyy runkovakaiessa, mutta onko se säätöä väärässä paikassa. Minun mielestäni on ilmanmuuta.

      • KIOski..

        miä synyy? ilmanmuuta tai muunkera. ihansama.


      • KIOxxx
        KIOski.. kirjoitti:

        miä synyy? ilmanmuuta tai muunkera. ihansama.

        Niikun tuli sanotua, se ON säätöä väärässä _paikassa_.


    • Vakaakäsi

      Kytkekää vakaajanne pois aina silloin kun se on tarpeen eli käsi ei paljon vapise ja alusta on hyvin tuetulla
      jalustalla koska vakaaja ei osaa olla milloinkaan paikoillaan olis se sitten vaikka kinopäässä.

      • 45tyhvfm

        tuo vakaaja oli se sitten rungossa tai putkessa..vieläköhän toimii muutaman kolhun ja vuosien käytön jälkeen?? nykyajan rimpuloita, hyvä ehkä uutena..vanhat vaakajattomat tötteröt kestävämpiä..234567yt


    • kuvis

      On kätevää pitää mukana vaikka olkatuki systeemiä jossa kamera kiinni välineessä ja tuki säädetään olkaa vasten sopivaksi jolloin tukeva ote syntyy kameran kanssa.
      Telet vaativat ehdoitta jalustan ja esim. yksijalkainen avittaa melkoisesti jos jostain syystä ei halua viedä mukana kolmijalkaista vaan haluaa ehdointahdoin ottaa tärähtäneitä kuvia väkisin.
      Yksijalkainen tukee melkoisesti ja kulkee mukana kätevästi tulevan putkipussin sisällä jossa hihna selkään heittämistä varten mukaan otettavaksi. Alumiinia ja maksaa alle 20€.

      • sdfghnbvcx

        ..käsi vakaa laadun takaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe